Hammers Parkway projektet

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 08 aug 2012, 16:35

Tänkte att jag skulle dokumentera min färd mot en upphängd bilbana (SSD) i vardagsrummet. Har fått hjälp av några bilbanehajar på några andra trådar & är supertacksam för detta!

Min plan är att köpa in cellplastskivor för att bygga en plattform (2,25m x 3,25m). Den ska vara lätt, men ändå stabil. För att uppnå detta tänkte jag "armera" skivorna. Lite a á IKEA pluggar, fast mycket större & av järn. Dessutom limma ihop dem. Efteråt bygger jag en slags "sele" av lättmetall(?) som cellplasten vilar på. Kanske ett enkelt kors av aluminium, eller 2 parallella aluminium lister. I dessa fästes sen linorna för upphängningen. Plattformen målas sen så att den "smälter" in mot innertaket. Vinschmekanism/linor har jag inte funderat på än.

Plattformen ska ligga MOT taket - eller iaf ska "kanterna" på plattformen ligga så nära som möjligt. "Kanterna" gör jag nog i lätt trä (balsa?) eller oxå i cellplast (fast lite hårdare version). Beror på hur det känns.

Har oxå funderat på att "klä" plattformens undersida & sidor i ngt slags mtrl. Vi får se.

-----------------------------------------------------------------------

Efter mycket tänkande, tips från de erfarna & mer klurande kom jag fram till en layout på banan.

Hammers Parkway (bor på Hammars Parkväg - därav namnet) ska till en början se ut som nedan. Har varit tvungen att använda lite dubbelspår i pitlane ibland för att få skarpare svängar. Dessa ska täckas / gömmas (vet ej än hur):

Bild
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 08 aug 2012, 16:49

Så. Skickade in beställningen i morse kl 02:00 på alla extra bandelar jag behövde till slotcar4fun.se (skippade kerbs o likn så länge - fick tips av Leif att göra dem av liggunderlag). 5500kr... pust. Det + priset på startpaketet Dig Platinum kör att Scalextricinvesteringen e uppe i 11 papp - tur man är frånskild...

Anyway, Leif ringde i vid 10 tiden idag & sa att allt kunde vara klart för upphämtning i Veberöd imorgon eller på fredag...

Detta triggade behovet av att börja med plattformen asap!! Tog nyss långlunch på Bauhaus & Krauta.. Nämnas bör att jag inte har ngt förråd / garage eller liknande... Så ALLT måste oxå byggas inomhus i lägenhetens vardagsrum.. Tur man är skild o varannanveckasfarsa - denna vecka e flickfri förresten :)

Hittade en 3meter lång 8mm armeringsjärn - och händelsevis låg det en bultsax där på Krautas drive in - så jag klippte snabbt ner den i delar:
Bild
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav GranTurismo 08 aug 2012, 16:59

Val Solo skrev: Har varit tvungen att använda lite dubbelspår i pitlane ibland för att få skarpare svängar. Dessa ska täckas / gömmas (vet ej än hur)


Bästa är ju helt enkelt att ta en liten kapmaskin, typ Dremel, eller en rackarns vass kniv och skära bort det spår du inte vill ha. Kan såklart bli skitfult om man inte skär i rätt radie, men med rätt förarbete och verktyg blir det bra. Har testat en del sånt på mina gamla Classicskenor och när nån suspekt ide om en raidbana med riktig sand och hinder gjord av delade skenor för att få en enspårslayout :rolleyes: . Har dock förståelse om du inte vill börja hacka i sprillans nya banbitar.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 08 aug 2012, 17:00

Nästa steg... Cellplast... vill egentligen ha stora skivor/plattor.. Men efter letande på både Bauhaus & Krauta hittade jag bara 60x120cm skivor.. Då slog det mig att det nog är bättre. Många mindre som är armerade blir ju stabilare... Behöver minst 12st. Tänkte först köra med 40mm tjocklek, men efter att ha provmätt med mina armeringsjärn slog jag till på 50mm i stället.

Förutom att jag inte har garage / förråd / hobbyrum & bygger i vardagsrummet, så har jag heller inte dragkrok eller takräcke... Fixade lite plastsnöre o band fast cellplasten på taket. Kom sen på att jag bundit in alla dörrar utom en så det blev lite klättrande för att komma till förarsätet :thumb:

Efter en långsam färd (30km/h) ner till Limhamn så står nu cellplasten i vardagsrummet.... Ahh, inhandlade oxå lim som EJ smälter cellplasten. Har säkert det, men det ligger i ett förråd där typ 40 flyttlådor ligger - när jag var gift bodde jag i hus...

Bild
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 08 aug 2012, 17:07

Nu ska jag demontera Scalextric'en som ligger på vardagsrumsgolvet, flytta en byrå (vet ej vart - blir nog tippen) för att kunna ha arbetsyta. Tyvärr måste jag ut o festa ikväll så det blir inte mycket mer gjort på Hammers PArkwayprojektet idag. Hoppas nästan på att leveransen från Leif INTE kommer imorgon utan på fredag.

Nämnas bör att jag jobbar hemifrån till 95% iom att närmaste kontor för det Amerikanska företag jag jobbar för ligger i CPH & Göteborg. Det är ganska gött att kunna sitta i telefonfonferens o samtidigt UR3.0'lla eller ebay'a bilar :)
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 08 aug 2012, 17:16

Ahh.. som svar på din fråga mINdAt3z (på den andra tråden); jag tänker nog inte sänka ner banan i cellplasten. Däremot funderat på att ha 10mm cellplast i ännu ett lager runt banan - eller ngt liknande...
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav mINdAt3z 08 aug 2012, 17:19

Fy fan vad skön du är.

En bild precis när du klättrar in genom fönstret i bilen för att du ska köra hem cellplast för bilbansbygge skulle ju vara en perfekt illustration över slotcar galenskapen.

Säger bara, välkommen in i gänget Solo. Nu är du precis lika knäpp som resten av oss. :D
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Pucko Camaro 69 08 aug 2012, 18:39

mINdAt3z skrev:Fy fan vad skön du är.

En bild precis när du klättrar in genom fönstret i bilen för att du ska köra hem cellplast för bilbansbygge skulle ju vara en perfekt illustration över slotcar galenskapen.

Säger bara, välkommen in i gänget Solo. Nu är du precis lika knäpp som resten av oss. :D


Jag ser det framför mig hur du kämpar för att få in benen samt att alla runt omkring tittar med stora ögon och tänker hmmmmvad håller han på med....
Kul att du köpt cellplast från Jackons i Skurup..........de visste du inte, jag jobbar inte där.......
Älskling! Vi får flytta på bröllopet. Höljes är en vecka senare i år.
Då får du välja mig eller Höljes... Okej
Användarvisningsbild
Pucko Camaro 69
Kartläsare
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 04 jan 2008, 15:58
Ort: Ystad
Klubb: min egen....

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 08 aug 2012, 22:18

Det blev inte mycket mer gjort på banprojektet tonajt. Däremot vinst (2 pers middag) på 80tals livemusikquiz nere på krog i Skanör. O jag kör inte hem (bara för att få med ngt bilrelaterat) :)
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 09 aug 2012, 09:07

GranTurismo skrev:
Val Solo skrev: Har varit tvungen att använda lite dubbelspår i pitlane ibland för att få skarpare svängar. Dessa ska täckas / gömmas (vet ej än hur)


Bästa är ju helt enkelt att ta en liten kapmaskin, typ Dremel, eller en rackarns vass kniv och skära bort det spår du inte vill ha. Kan såklart bli skitfult om man inte skär i rätt radie, men med rätt förarbete och verktyg blir det bra. Har testat en del sånt på mina gamla Classicskenor och när nån suspekt ide om en raidbana med riktig sand och hinder gjord av delade skenor för att få en enspårslayout :rolleyes: . Har dock förståelse om du inte vill börja hacka i sprillans nya banbitar.


Tror jag kommer följa ditt råd. Visste bara inte om SSD påverkades av att man skar i dem :)
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 09 aug 2012, 09:33

Lite mer bakgrundsdata...

Nedan ser ni var banan ligger nu - mitt i ena delen av vardagsrummet. Tanken är att plattformen ska hänga i taket "framför" fönstret/terassutg, men "västra" sidan av plattformen mot väggen - bakom pianot. Tror att 20cm plattform när den väl är höjd mot taket KAN smälta in o inte störa för mycket. Jag har 2.6m takhöjd & att ha 2.4m där i hörnet kan nog vara ok. När den är nedsänkt ska västra underdelen ligga mot pianots översida, 1-2 bockar tages fram o används som understöd.
Hörnsoffan måste flyttas ca 43cm mot mig / bort från fönstret. Detta för att man ska ha 50-60 cm utrymme för att Förarna ska kunna stå på "södra" sidan av banan SAMT kunna luta rumpan mot soffans rygg som därigenom får en pallfunktion :) Byrån med lampan på måste bort, palmjäveln kanske får stå kvar...

Bild
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 09 aug 2012, 09:56

CD skåpet i hörnet ska oxå bort iom att det är där ngnstns (borta från barn) som linorna från "vinschsystemet" borde gå ner. Det e iof sig bra iom att det tvingar mig att rippa alla skivor i det (projekt som skapar nya projekt...någon som känner igen det?) :)
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 09 aug 2012, 10:09

Min egen planeringslista (tänkte att den kunde ligga här så "tvingar" det mig att jobba på):

- Packa ner banan
- Tömma byrån
- Flytta/slänga byrån samt placera om / slänga innehållet (sällskapsspel samt massa tvspelstillbehör)
- Hitta plats i lgh för lampan iom att den älskas av undertecknad

- Köpa bockar som kan ställas på en höjd av 865mm (pianots platta överdel) OCH vara så små som möjligt
- Lägga ut skyddspapp på golvet (under plattformsplatsen)

- Börja arbetet med cellplast, armering, ihoplimning av cellplastelementen som ska bilda plattformen
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 09 aug 2012, 14:21

Trots fullt på jobb spinner bilbaneloben på högtryck i hjärnan.. Funderar på VAD jag ska ha för mtrl / prylar som underrede UNDER cellplasten OCH som samtidigt går RUNT cellplasten upp DÄR vajrarna/linorna ska fästas... :cuckoo:

Idealet vore aluminiumskiva typ 30mm bred, kanske 3-4mm tjock som är 90 grader bockad uppåt o som det i slutet finns ett hål i. 2 sådana längs med långsidan hade varit perfekt. Men hur får man tak på ngt sådant???

Har funderat på McGyver-alternativ...
- Garderobshängskenor http://www.bauhaus.se/lundbergs-hangskena-2300-mm.html
(men då får jag ha 3 st & dessutom "längs" kortsidans undersida)

- Vattenrör. Vet dock HUR pass stabila de är

I alla 3 fallen funderar jag på att skära ut cellplast så att undersidan blir jämn.
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 09 aug 2012, 15:51

O så ringer såklart Leif på slotcar4fun.se & meddelar att alla delarna nu ankommit!!!
Arghh, varför måste han vara så snabb? Detta kan ju innebära att jag inte kan hålla mig ifrån att bygga upp banan på golvet. Eller KAN en bilbaneholic vara så disciplinerad att han väntar med att testa banan innan han byggt plattformen??

>:-S
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 86 gäster

cron