Nico's chop-shop

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Nico's chop-shop

Inläggav Nico 04 dec 2012, 17:12

Lempa skrev:, men slår inte skruven till låsningen av bakdäcket, iaf det man ser på bild) rakt in i chassiet?


Förstår att just den detaljen oroar. Men det du ser är vad som hände när jag lossade krondrevet, då gled axeln så långt in den kunde.
Hysteriska klasser lika med hysteriskt slitage. 11 tänder var borta eller spruckna på pinionen. Otroligt!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Nico's chop-shop

Inläggav Nico 15 dec 2012, 14:10

TRANS AM, Jerry Titus

Jo jag lovar återskapad precis så som orginalet såg ut.
Det vart fan helt omöjligt att återge djupet jag fick till i den "light"metallic lacken jag fick till. Men Älfvåg sa i a f "ooh, aaah, merde" när han såg den. Det brukar betyda att man fick till det så som det ska se ut. 8-)

Bild

Bild

Bild

Bild
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Nico's chop-shop

Inläggav Lasse1930 16 dec 2012, 10:24

Nico skrev:"ooh, aaah, merde"

Jodå, visst sa jag så, och då var jag ändå lätt återhållsam! Intygas att vagnen är fullkomligt stentuff :up:
To finish first, you must first finish!
Användarvisningsbild
Lasse1930
Testförare
 
Inlägg: 2052
Blev medlem: 24 aug 2005, 21:36
Ort: Vallentuna
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: Nico's chop-shop

Inläggav fightfireman 16 dec 2012, 11:54

Mycket vackert verk Nico, jag lyfter på hattan och tappar en tår. Jag blir nyfiken på dina decaler, kör du med white eller transparant papper,, Laser- eller färgskrivare?
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Re: Nico's chop-shop

Inläggav Nico 16 dec 2012, 12:05

fightfireman skrev:Mycket vackert verk Nico, jag lyfter på hattan och tappar en tår. Jag blir nyfiken på dina decaler, kör du med white eller transparant papper,, Laser- eller färgskrivare?


Den här bilen är unik på ett sätt. Det är faktiskt den första bilen jag har lackat om utan en enda hemmagjord dekal :w00t: 8-o

Så allt du ser på denna bil är DMC Dekaler och de i Pioneerkitet medföljande dekalerna. Och för att svara på din fråga så är dessa tryckta på transparant papper.

När det gäller hemmagjorda dekaler jobbar jag till 70-80% med dekaler tryckta på vitt papper. Det enda jag kör på transparant papper är svarta dekaler eftersom färgen i 95% av fallen får förlorad mot annan kulör i lacken. Kör du mot vitt går det jättebra med transparanta dekaler i valfria kulörer. Men exempel på problem är om du printar en shell-dekal på transparant papper och ska lägga dekalen på en blå yta, det funkar inte.

Sen kör jag med färglaser, allt annat är inte att tänka på. Ska skaffa en ny färglaser alldeles snart, och det man måste ha koll på är att färglasern klarar att skriva ut på tyngre papper i "glossy paper" läge.

Just det pappret beställer du på craftycomputerpaper.co.uk

:up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Nico's chop-shop

Inläggav Lempa 28 dec 2012, 07:11

Ja just det! :oh_my:
Det var ju bla det jag försökte förhöra mig om sist vi träffades i Tonfiskjäfvulens Slotracingborg, du som lackar och dekalerar för jämnan, vilket ju är riktigt najs. Tack för sistens inte minst apropå det!

Har för mig du nämnde något om att man skulle lacka de printade dekalerna direkt efter utskrift, men vad lackar man då bäst med, och hur mycket undrar jag? Har sedan ett bra tag fått hem craftycomputerpaper i både vitt och transparent. Står ju helt tydligt att laserskrivare gäller, men finns det en chans i kosmos (någon initierad som vet) om det möjligen finns en chans med bläckstråleskrivare på just dessa papper? Hade blivit oändligt mycket lättare då eftersom jag råkar ha en bra sådan hemmavid.

Ha det super! :beer:
/Lempa


Eller måste man avsluta alla inlägg med
:cuckoo: :cuckoo: :cuckoo: nuförtiden,
eller hur var det nu igen???

:drunk:
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Re: Nico's chop-shop

Inläggav Nico 28 dec 2012, 07:34

Lempa skrev:Tack för sistens inte minst apropå det!

Tack själv!

Lempa skrev:Har för mig du nämnde något om att man skulle lacka de printade dekalerna direkt efter utskrift

Janej... :cuckoo: Om du kör med de gamla TESTOR dekalarken för bläckstråle så måste du lacka dekalpapperet efter utskrift.
Crafty's papper för färglaser kräver ingen efterbehandling.

Lempa skrev:men vad lackar man då bäst med, och hur mycket undrar jag?

Om man har ett köpt dekalark från t ex DMC eller dylikt där dekalerna lätt går sönder så kan man rädda det med ett tunnt lager hobbylack på dekalpappret. Jag har bara testat detta en gång (DMC-dekaler) med framgång (Biltema hobbylack). Den gången blidde' det 3 tunna moln med lack över pappret, inte mycket alls.

Lempa skrev:men finns det en chans i kosmos (någon initierad som vet) om det möjligen finns en chans med bläckstråleskrivare på just dessa papper?

Rakt svar, vet ej! Jag frågade Crafty direkt förut och fick svar dagen efter i annat ärande, testa den vägen dom är klockrena.

Lempa skrev:Eller måste man avsluta alla inlägg med :cuckoo: :cuckoo: :cuckoo: nuförtiden,

Japp! :cuckoo: :up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Ligier - Ford JS60

Inläggav Nico 27 feb 2013, 07:17

Ligier - Ford JS60

äääänge har jag övervägt att tillverka/ekipera en F1-kärra. Men det faktum att det aldrig har funnits ett lämpligt objekt har varit lite frustrerande. Mest för att jag vetat att med 90% säkerhet kommer jag ändå inte att kunna tävla då F1 bilarna är så förbannat olika varandra.

MEN - så har våran Italienska vän Ostorero räddat (åtminstone mig) oss.

Tanken här är att återskapa den Ligier kärra som ska ta Guy Ligier och hans stall tillbaka till sina glansdagar. Till sin hjälp har han ... Jaques Lafitte Jr. förstås! Och om man fortsätter med chassie/modellnumrering från sista ekipaget 1996 så blir det JS60.

Jag är skapligt nöjd. Vid en närmare avsyning och kanske t o m på dessa bilder kan man se några missar här och där. Men på det stora hela är jag ganska nöjd. Nu har jag en till att lacka *yay*

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Nico's chop-shop

Inläggav Lasp 27 feb 2013, 09:34

Väldigt snyggt må jag säga! Bara nitton som kvarstå? :D
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Nico's chop-shop

Inläggav Kristian 27 feb 2013, 10:22

Du får inte va me, du har inget nummer på fronten å de måste man sådeså.
Tycker de e ett jävla sätt att distrahera sina medtävlare på det där viset.

Är den till salu ;)
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Nico's chop-shop

Inläggav Doc-Z 27 feb 2013, 16:46

Ja du Nico. Vad ska man säga?
Mitt största problem vid lackering har alltid varit att komma på en snygg, välbalanserad livery.
Not to much. Not to little. Det kan ta veckor. Ja upp till månader innan man kommer på en livery.

När vi diskuterar dig och dina lackeringar. Så brukar vi säga. "Nico är otrolig att komma på, så snygga välbalanserade liveryn"

Vad ska man nu säga om den här då?
Man får nästan en tår i ögat. Det måste bli 9/10 :thumb: .
Hade du inte sagt ett det kan finnas några små missar. Så hade du fått 10 av 10

Det är bra att du har lagt ribban så högt. Blir inte lätt att matcha den lackeringen.

Så snyggt. Så rätt :beer:
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Nico's chop-shop

Inläggav Gulf Persson 27 feb 2013, 16:58

Superb :thumb: Inte ser jag några missar.. Ser riktigt, riktigt trevlig ut, som en (blivande) klassiker. Måste komma igång med mina 3 varav en är till mig, beställde färg och dekaler idag så en liten bit är jag på väg :rolleyes:
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Nico's chop-shop

Inläggav Aramis 27 feb 2013, 20:44

Mmmycket stilfull F1-bil du har fått till Nico!! Jag förväntade mig faktiskt precis en sån livery från dig och precis som Doc skriver så är du så sjukt duktig på att få till en livery som liksom sitter som en skräddarsydd kostym på bilen! Det kommer att bli sååå kul att köra moderna F1-bilar av alla dess slag inom en snar framtid!

Nu är jag grymt inspirerad och kommer att beställa en egen bil snart, snart...

Du får nog 5 burnouter av 5, trots skavankerna (som jag inte kan se).
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Nico's chop-shop

Inläggav GranTurismo 27 feb 2013, 21:21

Extremt läcker. Känns nästan synd att det inte är efter en verklig förlaga och vi får se den i F1-premiären om ett par veckor.

Nu ska du väl göra en Yacco-sponsrad också?
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Nico's chop-shop

Inläggav largasso 27 feb 2013, 22:11

NICO...............................................

När man gör så här blir ju till och med 2000:talets bilar vackra.

Sitter och försöker kolla in detaljerna MEN:

Bild

Och jag som lovat mej att inte gråta över bilar.

Nu blir det att införskaffa en sånhär och se vad ett Leytonlivery kan göra ! ! !

Fem blåbär av 5 möjliga!
:thumb: :thumb: :thumb:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster