Re: Bilbaneprogram - Utveckling - RazManager
Postat: 14 mar 2013, 00:51
Razamanaz skrev:Det kommer att finnas rätt mycket i RazManager som man kan konfigurera, och data som man kan mata in. Men istället för att ha ett fåtal skärmbilder för detta med många olika funktioner i, så kommer det att finnas rätt många skärmbilder men som är rätt så enkla. Dessa skärmbilder bygger på idéer som på engelska kallas ”inductive user interface". Det betyder ungefär att det skall vara enkelt att förstå vad en skärmbild skall användas till. Ett av flera sätt att få till det är att bara fokusera på en sak i taget, och inte ha för många funktioner i samma bild. Det kanske inte är så effektivt för en applikation som man använder större delen av dagen, men kan fungera bra för ett bilbaneprogram som man inte använder så ofta. RazManager följer också “Windows User Experience Interaction Guidelines for Windows 7 and Windows Vista”, så det bör vara lätt att förstå hur man generellt sätt använder skärmbilderna.
Här är lite exempel på hur det ser ut just nu. Skärmdumpen nedan visar en lista med bilar:
Listan är väldigt lik utseendet på diverse listor i Windows 7 och i ”desktop-läget” i Windows 8, t ex Utforskaren och flera funktioner i Kontrollpanelen. Skärmdumparna är tagna från en dator med Windows 8, därav det ”platta” utseendet. Kör man istället programmet på en dator med Windows 7, anpassar sig utseendet automatiskt efter det, med t ex lite mer glänsande knappar med mer djup i.
3D-presentationen under ett race bygger mycket på bilder, t ex på bilarna. Så oftast har man därför säkert ett foto på varje bil, och listan ovan använder foton för att enkelt identifiera en bil. Precis som i Windows, kan man välja olika storlekar på bilderna man visar. Men man kan också visa en lista utan några bilder alls.
Från listan av bilar kan välja en bil man vill se mer information om:
Utseendet på denna skärmbild kommer att ändras efter hand, så vilken funktionalitet som RazManager slutligen får syns ännu inte här.
Ett sätt att enklare förstå konfigurering av all funktionalitet är, som nämnts ovan, att dela upp konfigureringen i flera skärmbilder och inte försöka göra för mycket i varje enskild skärmbild. Ett ytterligare sätt är att helt enkelt inte visa egenskaper som ändå inte är aktuella. Om man bara har en bantyp konfigurerad, och denna är analog, så finns det ingen anledning att ange bil-egenskaper som enbart gäller för digitala banor. Man kommer i detta fall ändå aldrig att ange dessa egenskaper, det finns inte ens en anledning att ange bantyp. Motsvarande skärmbild anpassar sig då automatiskt efter detta:
Bränsletankens storlek behöver anges (direkt eller indirekt) om man vill använda bränslesimulering för digitala banor, men bränslesimulering är inte relevant för analoga banor, och syns därför inte i exemplet ovan.
Dvs, jag förutsätter att ingen är intresserad av bränslesimulering för analoga banor. Jag har sett att några andra program har stöd för det, men jag har aldrig sett någon som använt det i praktiken. Jag tycker att bränslesimulering enbart baserad på varvtider inte verkar tillföra någon taktisk del som gör körningen intressantare, men jag kan ha fel…