Presentation av mig och mina bilar!

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Niclas 02 nov 2012, 11:31

hej, Niclas heter jag och är 45 år gammal, bor i karlstad och gick med i SuncitySlotcar för en månad sen.
Körde lite slotcar som fritt val i grundskolan för 30 år sedan, samt började bygga en 45 meters 4 spårig bana i masonit med ett gäng fjuniga ungdomar. Den historian slutade i en jättehög söndersågade av sticksåg, masonitlängder! >:-S
Moped, brudar och TT blev roligare så banan glömdes bort! Men nu blev jag som sagt inbjuden till ScSc´s bana för en månad sen och blev jätteinpirerad.
Köpte ett 1:24 chassie av ingvar här på forumet, letade på www efter en kaross och det blev Lindbergs -61a cheva med Don Nicholson livery, därav Nicknamet!! Den är snart klar, har inga bilder än för jag har inte kommit på hur man gör än! Köpte också en Pioneer Mustang -68 mest för att ha en färdig bil att köra lite med. Har också köpt ett Smidbauer chassie av klubben som skall på en 53a Corvettkaross för klubbracen.
Har lurkat på detta forum och gillar allt vad jag ser, era fantastiska byggen av både bilar och banor. :thumb: :thumb:

Nu har jag fått lite problem och tänkte fråga expertisen här inne! Jag har köpt en NSR Corvette C6R Adac Master GT för de skulle gå bra rätt ur boxen.. :-(( Den hoppar och far, slipade däcken och viktade på den bakom framaxeln.
Framaxeln löper upponer i ett spår och det verkar göra så att däcken nyper lite vid kurvtagning o bilen hoppar ur spår!!
Däcken har gôrbra grepp, vrid i motorn i massor. Framdäcken får jag nog ta och lacka så de blir glinga(halkiga)
Men finns det något mer jag kan göra? Flaggan sitter i en vagga som verkar lite ostadig också, motorn ligger och rör sig så den får limmas, ska jag limma fast vaggan till flaggan också? den verkar bli lite stadig som sagt? Hur har ni gjort? Jo, efter en timmes inkörning så gick dreven (Anglewinder) sönder!!! Ingvar sålde ett par ståldrev till mig som monterades så nu ska väl de hålla.. Har kört med bilen i sammanlagt 1.5 timme och den är riktigt snabb, men vill inte under några omständigheter ligga bra på banan!
Har ni några tips o erfarenheter om denna bil/chassie så är jag tacksam?!
Många vänliga Hälsningar
Niclas
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Doc-Z 02 nov 2012, 19:43

Hej

Oj oj oj. Takit easy. ;-)

Jo det är helt rätt att nsr´s bilar brukar vara vinnar bilar direkt ur lådan.
Fast det stämmer inte alltid. Oftast så brukar man ändå få göra en del smärre justeringar.

Otroligt att du har lyckas köra sönder alu drevet??? Har inte hört talas om det förut.
Du kanske skulle ha slutat köra med bilen tidigare när du märkte att den inte gick som den skulle.
Att fortsätta köra med en bil som inte fungerar perfekt, slutar alltid med ras.

Tyvärr så tycker många av oss att Nsr´s Porsche, Corvette och Audin är övermotoriserade.
21 000 varvs motorn är alldeles för vass och hysterisk för dom bilarna. En av anledningarna till att bilen uppförsig som den gör på banan.
En betydligt bättre och skönare bil att köra. Blir det om du byter till t.ex en nsr babyking motor.
Bilen kommer inte att gå mycket långsammare. Där emot så får du en bil som uppförsig bättre på banan och blir 100 gånger skönare att köra. Viktigt är också att du har exakt samma ytter diameter på drevet. Skulle rekomendera att du köpte ett nsr 31 drev. Så att det blir rätt. Annars är risken mycket stor att du kommer att rasera drevet eller pinjongen igen.
Motorn ska du inte limma fast. Det finns skruvhål som ska användas till att skruva fast motorn i motorvaggan.

Ta bort vikterna. Det är sällan man behöver vikta så mycket just bakom pick upen. Ska du vikta så lägger du vikterna i motorvaggan. Bilen blir betydligt bättre balanserad då.

Bakdäcken ska du limma fast. Så eliminerar du all däcks krängning.

Vaggan för pick upen ska man skruva fast. Finns ett hål bakom pick upen. Antingen så sitter det redan en liten skruv där eller så ligger skruven med i lådan i en liten plast påse.
Framvagnen justerar man in med 4 st små insexskruvar. 2 på undersidan och 2 på översidan. Man justerar så att däcken precis rör banan. Och så att framaxeln kan röra sig lite uppåt. Därigenom så kommer inte däcken att ta i karossen. Du behöver inte alls lacka framdäcken. Framdäcken är av så kallad "zero grip" typ.

Om du ställer in bilen så här. Så kommer du att få en helt underbar trevlig bil att köra med.
Det är lätt att en rätt inställd nsr bil blir en favorit bil som man aldrig vill sluta att köra med.

Väntar på att få höra din lyriska kommentar. När du har fått kört en rätt inställd Nsr Corvette.

Lycka till
Mvh Doc-z
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Niclas 02 nov 2012, 23:46

:) Tackar för svaret! Men, nu satt det ett väldigt tunt 31kuggs plastdrev på bakaxeln, och ett pinjongdrev 13kugg i plast. Ingvar blev också förvånad över det!
Så med tanke på motorns styrka, min ovana vid bilen så gick de sönder ;-) Nu satte vi dit aludrev 31 och mässingspinjong 13, samma utväxling som original :)
De fyra skruvarna trodde jag var extra låsskruvar till fälgarna, men jag satte ändå dit två på översidan så inte däcken skulle ta i karossen. Så då gjorde jag allltså rätt! Men med ditt svar så har jag fått lite mer på benen, ska prova resten på måndag när klubben är öppen :)
Återkommer med resultatet!
Tack än en gång
mvh Niclas
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Svänn 03 nov 2012, 00:23

@Niclas:
Nu har du fått många och bra råd av en mycket kunnig man på detta område - Doc-Z. :)
Själv har jag ingen erfarenhet alls av NSR så jag kanin kanin kan in-te bidra med något som kommer i närheten av detta, men om du följer Doktorns råd lär du säkert bli vass på vår bana! :beer:

Får väl se hur länge min trotjänare Ninco Mercedes CLK GTR, inköpt begagnad 2005 och inne på sitt 3:e eller 4:e chassi o vilken motor vet jag inte, kan överleva i detta sällskap...... :-(( :D

/Sven
Senast redigerad av Svänn 03 nov 2012, 00:31, redigerad totalt 1 gång.
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Niclas 03 nov 2012, 00:30

Tack Svänn, jag ska följa råden till punkt o pricka. Ska bli skoj att testa sig fram ;-)
Ska försöka visa upp en till -61a cheva på måndag också!
Lycka till imorgon!! 8-)
Niclas
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Pucko Camaro 69 03 nov 2012, 00:40

Du är inte ensam om att köra sönder drevet till en angelwinder, har med gjort de pga att motorvagan gick av på ena sidan.
Älskling! Vi får flytta på bröllopet. Höljes är en vecka senare i år.
Då får du välja mig eller Höljes... Okej
Användarvisningsbild
Pucko Camaro 69
Kartläsare
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 04 jan 2008, 15:58
Ort: Ystad
Klubb: min egen....

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Doc-Z 03 nov 2012, 08:38

Vaaaa???? :w00t: Menar du att det satt plast drev och plast pinjong original på bilen???
Köpte du bilen helt ny orörd i lådan?
Isåfall låter det riktigt oroväckande om Nsr nu har ändrat till plast drev i sina bilar.
Särskilt oroväckande är det då när man använder dom vassare motorerna.
Det förklarar ju en del varför ditt drev gick sönder så fort.
Inte bra, inte bra.
Lycka till med testet på måndag. Och att bilen nu kommer att gå betydligt bättre :)

Mmm Mercedes CLK GTR är en av mina favorit GT bilar. Väntar fortfarande på den dagen när antingen Slot.it eller Nsr ger ut en sådan Merca.

Själv sitter man här och lackar o preppar Nsr Porsche 997 på löpande band. Inför den stora drabbningen nästa söndag.

Mvh Doc-z
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav mINdAt3z 03 nov 2012, 09:24

Välkommen tillbaka som så många av oss! :) Alltid kul att se att fler återvänder från barndomsminnen och åter landar i bilbaneracingen.

Tror inte att man får ta "raceklar ur boxen" så bokstavligt. När man köper en NSR bil så måste man ändå spendera lite tid med att justera in den och även mjuka upp den innan körning. Det är nog aldrig bra att bara ta en bil ur lådan och ställa den på banan.

Tror att de mer menar att när du köper bilen så får du allt med från början som en entusiast kräver för att få en raceklar bil. Stark motor (eller för stark som vissa anser), raceklara axlar, drev, däck, flagga, däck, m.m.. Justerbarhet på axlar, motorvagga, chassi... Allt det där som man i 1:32 varit van vid att få börja köpa till och byta ut för att få en riktigt bra bil bak i tiden.

Men att justera in bilen får man nog räkna med även på NSR. Och även en del försiktighet bör man nog ha med sig också. Axlar och drev bör nog justeras innan man sätter bilen på banan, att man gett drev och motor lite kärlek i form av smörja och inkörning, motorvagga och chassi bör nog skruvas in, och så vidare.

Det som är så häfftigt med just NSR bilarna är att man faktiskt kan få en så gigantisk skillnad i bilen, för just din bana, genom att skruva in den. Och just det där att man inte behöver sätta sig och fundera på vilka delar man måste byta ut för att faktiskt få en bra fungerande bil tilltalar många entusiaster.

Sen, när man vill börja tävla lite mer seriöst och inte bara bränna varv efter varv med polarna, så finns det naturligtvis massa grejer som man kan gå vidare med. Motor/drev/däck är väl det första som brukar nämnas då det är lättaste sättet att anpassa bilen för hastighet/torque/grepp. Där räcker det nog inte med att säga att "out of the box" är tillräckligt, utan man får nog börja tänka utanför boxen (mohahaha) även med en NSR bil.

Men ta inte "raceklar ur boxen" så bokstavligt, utan fram med skruvmejslarna, smörjning och lite kärlek när du packar upp bilarna, så kommer det gå bättre i framtiden.

(Sen har ju även solen sina fläckar, du kan ju fått ett riktigt måndagsexemplar).
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav mINdAt3z 03 nov 2012, 09:30

Doc-Z skrev:Vaaaa???? :w00t: Menar du att det satt plast drev och plast pinjong original på bilen???


Det där bör du absolut kolla upp. Har heller aldrig sett en NSR bil med plastdrev eller pinjong. Tror inte ens att det finns med i deras reservdelar.

Bild
http://www.nsrslot.it/models/corvette/corvette_sk.html
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Doc-Z 03 nov 2012, 09:36

Har precis kollat upp detta med Nsr´s set up lista.
Enligt den så ska dom fortfarande endast använda alu drev och mässing pinjong.
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Doc-Z 03 nov 2012, 10:09

Efter lite mer efterforskning. Så verkar det tyvärr som att Nsr har börjat använda plast drev och plast pinjonger.
SORGLIGT

Har dom inte råd att använda riktiga kvalitets matrial längre :-?
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Aramis 03 nov 2012, 11:24

Doc-Z skrev:Efter lite mer efterforskning. Så verkar det tyvärr som att Nsr har börjat använda plast drev och plast pinjonger.
SORGLIGT

Har dom inte råd att använda riktiga kvalitets matrial längre :-?

Blir ju betydligt mindre friktion med plast så med en Baby King håller det säkerligen bra. Lär ju bli snudd på knäpptyst drivlina när det är rätt inställt och rätt inkört. Men det låter lite konstigt för att vara NSR. Kan verkligen racerförarna i Italien och Spanien ha efterfrågat detta? Eller har kanske NSR tänkt om! Nu kanske de vill tjäna lite mer pengar så folk tvingas köpa eftermarknadsdelar för att få det bästa??!! :cuckoo:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav mINdAt3z 03 nov 2012, 11:25

Det är ju sorgligt. Man undrar ju hur de tänker i så fall, race ready out of the box, och sen slänger de in plastbitar på super motorer. Det är ju en olycka som bara väntar på att hända.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Niclas 03 nov 2012, 13:20

Hej, tack för all respons!
Jag packade upp bilen och la lite autosol på dreven och snurrade in det ordentligt innan jag satte bilen på banan,
körde sen ett tag sakta en stund så det skulle slita in sig lite grann. Tokkörde absolut inte 8-) När jag märkte att den gick lite knepigt så lyfte vi av karossen o la på lite vikter. Men inget blev bättre, ställde in höjden på toppläget på framaxeln med två skruvar. Blev inget bättre då heller, bytte handtag till slot.it för att kunna ställa om broms och attack, då kunde man köra lite bättre men bilen gick fortfarande nervöst! Efter ca en timmes körning vs pill så blev dreven utslitna, så jag har inte misshandlat den utan försökt trimma in så gott jag kunde :red: Men med dina tips Doc-z så skall jag göra nya framgångar på måndag :)
Känns som en skön utmaning 8-)
Drevet var inte bara av plast, det var ca1mm tjockt, så det kan omöjligt hålla ngn längre stund, pinjongdrevet som också var av plast lossnade skitlätt från motoraxeln, drog av det med fingrarna!!
/ Niclas
ps. hur lägger jag lättast in bilder?
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Doc-Z 03 nov 2012, 18:09

Det låter som du har gjort helt rätt när du började köra med Corvetten, Don N.

Det här är ju skandal. Det trodde jag inte om Nsr. Nog f-n ska drevet hålla längre än några minuter. Inte sjutton ska man kunna dra av pinjongen med bara fingrarna heller. Det innebär ju också att pinjongen kommer att snurra runt på motoraxeln. Men det är kanske det som är nya grejen "ANTI DRIV" :rolleyes:

Precis som Aramis kommenterar. Inte i min vildaste fantasi tror jag att topp förarna i Italien och Spanien m.fl har efterlyst sämre drev och pinjonger. Låter mer som att det handlar om business. "Köp en race ready nsr. Men glöm inte att byta drev och pinjong innan du kör race" Detta innebär att en Nsr bil nu blivit ca 100kr dyrare. Wow

Inte tror jag att det kommer att hålla så mycket bättre med babyking motor i heller. Även om babykingen inte varvar så mycket så är det en relativt stark motor.

Samma problem med hållbarheten på drevet har det uppstått på Slot.its nya angelwinder bilar.
Där det nu sitter plast drev original och en snäll lättkörd flat-6 20.500 varvs motor. En motor som inte är hysterisk och inte har lika mycket styrka som Nsr babyking.
Ändå efter ca 30 minuters träning och testning med min nya slot.it Lola. Så har det redan uppstått missljud i drevet och kuggarna har börjat vika sig. Inte lång kvar nu till ett drevras alltså.
Ett nytt alu drev är redan på väg hem.
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 74 gäster