Presentation av mig och mina bilar!

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Niclas 05 nov 2012, 09:33

Provar lite bilder på -61a chevan för Nascar classen..
ska gå upp på megapixlen nästa gång, tog med vga inställningen nu. Blev lite suddigt :-((
Bilagan CIMG1148.JPG finns inte längre

Vattendekaler och lite montering.
CIMG1149.JPG
CIMG1149.JPG (212.32 KB) Visad 17617 gånger

CIMG1151.JPG
CIMG1151.JPG (218.74 KB) Visad 17580 gånger

CIMG1150.JPG
CIMG1150.JPG (217.36 KB) Visad 17619 gånger


Snart lite målning av detaljer o sen klarlack! :)
Återkommer..
/Niclas
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Niclas 05 nov 2012, 15:37

klarlackad och färdig för provkörning i kvällens race, gubbe, båge, startnummer och inserts till fälgarna återstår dock!
CIMG1152.JPG
CIMG1152.JPG (69.16 KB) Visad 17543 gånger

CIMG1154.JPG
CIMG1154.JPG (63.43 KB) Visad 17529 gånger
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Niclas 06 nov 2012, 00:58

Doc-Z skrev:Hej

Oj oj oj. Takit easy. ;-)

Jo det är helt rätt att nsr´s bilar brukar vara vinnar bilar direkt ur lådan.
Fast det stämmer inte alltid. Oftast så brukar man ändå få göra en del smärre justeringar.

Otroligt att du har lyckas köra sönder alu drevet??? Har inte hört talas om det förut.
Du kanske skulle ha slutat köra med bilen tidigare när du märkte att den inte gick som den skulle.
Att fortsätta köra med en bil som inte fungerar perfekt, slutar alltid med ras.

Tyvärr så tycker många av oss att Nsr´s Porsche, Corvette och Audin är övermotoriserade.
21 000 varvs motorn är alldeles för vass och hysterisk för dom bilarna. En av anledningarna till att bilen uppförsig som den gör på banan.
En betydligt bättre och skönare bil att köra. Blir det om du byter till t.ex en nsr babyking motor.
Bilen kommer inte att gå mycket långsammare. Där emot så får du en bil som uppförsig bättre på banan och blir 100 gånger skönare att köra. Viktigt är också att du har exakt samma ytter diameter på drevet. Skulle rekomendera att du köpte ett nsr 31 drev. Så att det blir rätt. Annars är risken mycket stor att du kommer att rasera drevet eller pinjongen igen.
Motorn ska du inte limma fast. Det finns skruvhål som ska användas till att skruva fast motorn i motorvaggan.

Ta bort vikterna. Det är sällan man behöver vikta så mycket just bakom pick upen. Ska du vikta så lägger du vikterna i motorvaggan. Bilen blir betydligt bättre balanserad då.

Bakdäcken ska du limma fast. Så eliminerar du all däcks krängning.

Vaggan för pick upen ska man skruva fast. Finns ett hål bakom pick upen. Antingen så sitter det redan en liten skruv där eller så ligger skruven med i lådan i en liten plast påse.
Framvagnen justerar man in med 4 st små insexskruvar. 2 på undersidan och 2 på översidan. Man justerar så att däcken precis rör banan. Och så att framaxeln kan röra sig lite uppåt. Därigenom så kommer inte däcken att ta i karossen. Du behöver inte alls lacka framdäcken. Framdäcken är av så kallad "zero grip" typ.

Om du ställer in bilen så här. Så kommer du att få en helt underbar trevlig bil att köra med.
Det är lätt att en rätt inställd nsr bil blir en favorit bil som man aldrig vill sluta att köra med.

Väntar på att få höra din lyriska kommentar. När du har fått kört en rätt inställd Nsr Corvette.

Lycka till
Mvh Doc-z

Oj vilken skillnad det blev, riktigt go att köra.. Men jag byter inte motor, den behöver jag mot Svänn o Ingvar :-D= :-D= :-D=
Mvh Niclas
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Doc-Z 06 nov 2012, 03:52

Okej men bilen blev bättre att köra nu?
Så tipsen funkade då?

Nu vet du hur en NSR bil ska fungera ;-)
Nu är det bara att träna och köra in dig på bilen sen kan du visa gammel gubbarna Sven o Ingvar hur man ska köra :D ;-)
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Niclas 06 nov 2012, 10:39

Japp, tipsen fungerade! :D Störst förändring blev det med riktg justering av framaxeln. Tror att den lös och i kombo med lös pickupparm gjorde hela bilen till en slangbella!! Flyttade vikterna jag satte vid framaxeln till mitt i chassiet, ska prova helt utan också. Matar varv så mycket jag orkar för att lära mig banans alla spår både med Nsrén och Nascar chevan som blev en skön svansviftare :-D=
Ett bättre handtag ska införskaffas för att kunna ställa broms o attack!
Lutar mot ett Slot.it
Tack än en gång för hjälpen :beer:
Niclas
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Niclas 13 nov 2012, 09:28

Doc-Z skrev:Okej men bilen blev bättre att köra nu?
Så tipsen funkade då?

Nu vet du hur en NSR bil ska fungera ;-)
Nu är det bara att träna och köra in dig på bilen sen kan du visa gammel gubbarna Sven o Ingvar hur man ska köra :D ;-)


Vi körde ett "Blyfots" race på klubben igår, f-n, -bilen är så stark så jag kör av banan hela tiden. Annars hade jag klått allihopa :rolleyes: Ställde ner volt-talet från 12 till 10 volt o gjorde 0.5sek!! snabbare varvtider! Antingen får jag lära mig köra eller så får jag nog byta till en snällare motor som inte kastar mig av banan hela tiden :red:
Nu är ju BabyKing motorn svår att få tag i, vad kan man sätta i annars?
/Niclas
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Jormungandr 13 nov 2012, 10:49

De har babyking motorn hos topslot & trains i england. De är bra att ha och göra med och kan varmt rekommenderas. Annars borde en motor med samma former och ett lägre varvtal fungera skapligt. Kanske en 19 eller 20k motor. finns väldigt mycket att välja i dagsläget, iaf om du inte måste ha en NSR. man kan även testa med drevning och kanske göra motorn högre växlad och därmed inte lika hysterisk.

http://www.topslotsntrains.com/topslotsntrains/index.asp

direkt: http://www.topslotsntrains.com/topslotsntrains/final.asp?ref=NSR-3024N-BABY-KING-MAGNETIC-MOTOR-17K-ANGLEWINDER-EVO-3-&id=9579&manufacturer=%27NSR%27
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Svänn 14 nov 2012, 00:47

Jo förmodligen får du lite bättre flyt i körningen med en snällare motor. Ett annat alternativ kan vara att vikta bilen rejält. Det brukar kunna ta udden av hetsigheten...
Som jag nämnt tidigare har jag ingen NSR-erfarenhet men det har funkat ganska bra på en del andra 1/32:or med kraftiga motorer på vår bana.
/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Niclas 14 nov 2012, 09:22

Pår beställa ett par hekto bly o prova på måndag 8-)
(å ett par timmars matande av varv framförallt)
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Kristian 14 nov 2012, 16:49

Ett ställbart handtag med "antispinn" funktion funkar bra också. Slot.it är en bra budget variant.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Niclas 15 nov 2012, 11:47

Har kollat lite på Slot.its handtag. Men har ett annat på gång..
Går det att "slöa" ner motorn med ett motstånd?
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Svänn 16 nov 2012, 21:59

Visst går det. Men att hitta fram till rätt motstånd är nog inte det lättaste. :)
Du har i praktiken 3 val eftersom banspänningen i 1/32 är bestämd till 12,0 V.
Byt morot, köp nytt handtag, blya ned bilskrället! :beer:
/S

P.S.
Om du hittills enbart har erfarenhet av att köra denna bil med klubbhandtag så avvakta med beslut tills du testat annat handtag. Våra diod-klubbhandtag har ett diodregister optimerade för våra 1/24-bilar på mellan ca 140-180 g och körning på 10 V.
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Niclas 17 nov 2012, 11:59

Svänn skrev:Visst går det. Men att hitta fram till rätt motstånd är nog inte det lättaste. :)
Du har i praktiken 3 val eftersom banspänningen i 1/32 är bestämd till 12,0 V.
Byt morot, köp nytt handtag, blya ned bilskrället! :beer:
/S

P.S.
Om du hittills enbart har erfarenhet av att köra denna bil med klubbhandtag så avvakta med beslut tills du testat annat handtag. Våra diod-klubbhandtag har ett diodregister optimerade för våra 1/24-bilar på mellan ca 140-180 g och körning på 10 V.

Hej,
Jag viktade ner bilen till den påminnde om Svarte Petters häst!! Det blev inge bra :down: Tog bort alla vikter, sänkte den lite fram och pluggade i ett slot.it handtag.. Nu gick den riktigt fint, höll nästan jämn fart(bara nästan :sceptic: ) med Ingvars Mooosler, vi bytte bil, jag tog Moosler och Ingvar min. Körde jag bra med Moslern och Ingvar körde mest av(förlåt Ingvar ;-) ) Så min är svårkörd, men jag börjar komma in i det!
Får se på måndag om jag hänger med Mercedesen!!
Mvh Niclas
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Presentation av mig och mina bilar!

Inläggav Svänn 18 nov 2012, 21:08

Hänger med Mercan? Jo det gör du nog :D
Den är en dinosaurie i sammanhanget. Nästan som jag... :beer:
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Föregående

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 118 gäster

cron