Bil-Bygge_Kellison J4

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Bil-Bygge_Kellison J4

Inläggav Gulf Persson 19 feb 2013, 11:33

Här är mitt senaste bygge/omlackering gjort för TRS Historic Open NC1/NC8 klass. Från början var det tänkt att det skulle bli en Corvette Stingray -63 men den lackeringen gick rakt ner i ett Yes Powerspray bad så jag tog mitt ihop lödda chassi och kollade om jag hade någon annan kaross som skulle passa. Helt logiskt så passade MRRCs snygga Kellison J4 kaross rakt av, logiskt då man även i 1:1 tog Corvette chassien till Kellison karosserna :) En snabb lack och en hel del fipplande med gamla dekaler så blev det helt okej till slut. Chassit är mer eller mindre scratchbyggt med ett motor/bakaxelfäste från AB Slotsport i härdat stål (stenhårda) i offset position, man kan välja när man löder ihop den. Runt denna löddes en hel drös mässingsstänger, rör och plattstång. Enda bekymret nu är om motorn ska orka få tillräckligt med fart å de 98 grammen bil :-\ Men stadigt i kurvorna går den. Axlar och drev Slot-It, fälgar C.B. Design Wheels och däck från Pendle. Färg från Biltema (hej Janne L) och Tamiya
Undersidan:
Bild
Sidan:
Bild
Framifrån ovan:
Bild
Bakifrån:
Bild

Hoppas den föll någon i smaken.
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Bil-Bygge_Kellison J4

Inläggav largasso 19 feb 2013, 11:42

Grann sak det där........!

:thumb: :thumb: :thumb:


Hur uppför sej ett sådant styvt chassie sig på plastbanan?
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Bil-Bygge_Kellison J4

Inläggav Gulf Persson 19 feb 2013, 12:00

Tackar, tackar! Hur den uppför sig i större sammanhang återstår att se, på hemmabanan går den riktigt mjukt och fint. De profilhöga och mjuka däcken samt en viss rörlighet/löshet i karossfastsättningen motverkar till viss del styvheten, icke att förglömma Nincos fjädrande pickup dessutom. Tävlingspremiär på Onsdag kväll så återkommer då..
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Bil-Bygge_Kellison J4

Inläggav Aramis 19 feb 2013, 23:23

Mycket snyggt bygge Uffe! Det är roligt att skapa något helt själv och du verkar dessutom ha gjort det väldigt bra! 98 g låter lite tungt för en NC-8 att knuffa runt banan men det borde bli en sjuhelsikes kurvhastighet på den! :thumb:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Bil-Bygge_Kellison J4

Inläggav Gulf Persson 20 feb 2013, 11:14

Tackar, tackar Anders. Ja visst är det kul att knepa och knåpa ihop något själv, ägnar nog 90% av min bilbanetid åt att bygga bilar, borde kanske ägna mer tid på att köra snabbt... Eller bygga bana hemma :rolleyes:
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Bil-Bygge_Kellison J4

Inläggav Janne L 20 feb 2013, 18:57

Jättefin Uffe synd att jag inte kunde ta mig ner och ge dig en match med Cheetan.
Janne L
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Bil-Bygge_Kellison J4

Inläggav snugged 21 feb 2013, 01:27

läcker! speciellt det egna chassiet.
och färgvalet med för den delen.
:thumb: :thumb: :thumb:
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Bil-Bygge_Kellison J4

Inläggav Nico 21 feb 2013, 08:46

Men dra b_llen i gruset va cool den blev!!
Jag borde banka ner min Kellison på ett PP chassie. Jag är grymt nöjd med min egen lackering men motorn blir fel (slimline 16k) och väghållningen lämnar en del att önska. 98 gram låter som något jag inte hade bangat för, som Anders säger så får man lite mera fart i kurvorna. :up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bil-Bygge_Kellison J4

Inläggav Gulf Persson 21 feb 2013, 09:04

Kul att den uppskattas :thumb: Kan avslöja att Lasse Älfvåg och jag hade en hel del bataljer i går kväll och jag förlorade inte varje gång i alla fall :) 98 gram kändes absolut inte som för mycket utan mer som alldeles lagom, gick tyst och snabbt och långt över förväntan. Så hem och jacka i lödkolven eller tjacka snabb varianten, en brylépuddings brännare och löd ihop något eget, det är skoj.
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Bil-Bygge_Kellison J4

Inläggav fightfireman 21 feb 2013, 10:25

Du har verkligen väckt min nyfikenhet.....kan du lägga ut fler bilder på chassiet..utan kaross, vill gärna testa att göra eget chassie.

Imponerande bygge. :up:
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Re: Bil-Bygge_Kellison J4

Inläggav Svänn 21 feb 2013, 13:02

Ja det var verkligen snyggt. Hur gör du när du skär till mässingbitarna? Bågfil, Dremel o fil, eller har du något bättre?
/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil-Bygge_Kellison J4

Inläggav Gulf Persson 21 feb 2013, 13:16

Inte är det så märkvärdigt men en jigg underlättar för att få allt rakt och i rätt höjd, använder mig av SCD Building Jig for 1/32 scale (http://www.chaskeelingscd.co.uk/tools.htm och scrolla ner en bit) Den är inte perfekt då den är gjord för 1/32 vingbilar (dom är större..) men den är överkomlig i pris :) För att kapa till använder jag mig av lite olika verktyg, mässingstråd/pinne (1/16" oftast) kör jag med avbitare och fil, rör över 3mm ytterdiameter en rörskärare från Clas i Insjön och under rullar jag över med en skalpell. Plåt och plattstång blir det mer och mer att jag kapar med Dremeln ju mer jag känner mig bekväm med den, annars är det såg som gällt och en hel del avkopplande filande. Bökigast på denna var att få till motor/bakaxel hållaren som är en etsad historia där tre delar ska lödas ihop till en enhet i 90grader åt alla håll, gick åt några försök innan det blev som jag ville. Lägger till några bilder imorgon utan karossen.
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Bil-Bygge_Kellison J4

Inläggav Svänn 21 feb 2013, 19:47

Ok. Själv har jag haft problem att få till hyfsat raka skär med dremeln och fått ta till filbågen istället, jag borde kanske träna lite mer.... :)
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil-Bygge_Kellison J4

Inläggav Gulf Persson 22 feb 2013, 12:37

Få det rakt och snyggt med Dremeln har jag också problem med. så jag kapar en gnutta ifrån och filar till det sista. Här var det enkelt den stora plåten i mitten är en K&S 1/2" bred och 1/16" tjock plattstång som jag bara behövde kapa på längden. Lite mer bilder på chassiet, som jag borde ha rengjort från vägdamm innan jag fotade :rolleyes:
Ovanifrån:
Bild
Framaxel och guide infästning:
Bild
Bakvagnen med motor/bakaxelhållaren:
Bild

Tog även ett par bilder på ett annat chassi jag byggt som är uppbyggt på samma sätt, dock för slimline motor och med främre kaross fastsättningen med hjälp av kardborre metoden :) Sitter under en Airfix Vauxhall Viva och går riktigt bra den också.
Ovansida:
Bild
Undersida:
Bild

Om intresse finns så kan jag ta lite bilder under nästa bygges gång (om jag kommer ihåg när inspirationen slår till)
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Bil-Bygge_Kellison J4

Inläggav fightfireman 22 feb 2013, 17:23

Aaahh...kardborre...varför har jag inte tänkt på det...genialiskt!

Mycket intressanta byggen...tar gärna emot en beskrivning när du gör nästa bygge.

:up:
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 74 gäster