Digital Kontroller DIY

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Digital Kontroller DIY

Inläggav mINdAt3z 28 aug 2013, 10:12

Hej,

Tänkte börja ytterligare en evighetstråd med ett bygge. Denna gång blir det ett elektronikbygge. Förvänta er inte mycket uppdateringar då det är ett fritidsprojekt, görs av nyfikenhet och kreativitet och sker när tid och lust faller in.

Tänkte ändå dela med mig lite om det finns människor här som gillar DIY lösningar och tycker om att geeka ner sig lite i tekniken.

Målen jag har i första lägen är följande:

En kontroller box som hanterar analogt/digitalt.
Ansluts till banan och skall stödja analoga handtag.
Skall ge en analog PWM upplevelse med vanligt analogt handtag eller Scalextric handtag.
Skall ge en digital SSD kompatibel lösning i digital racing med standard Scalextric handtag.
Skall ge mig möjligheten att designa mitt eget handtag och 3D printa detta och tanken är då att logiken skall sitta i kontroller boxen och inte i handtaget för att göra handtaget så simpel som den bara kan vara. Mer fokus på mekanik och känsla än komponenter och elektronik.

De erfarenheter jag hoppas på att få är följande:

Labborera mer med PWM i analogt läge och geeka ner mig i algoritmer och problem/lösningar.
Labborera mer med DCC protokollet för SSD och få en djupare förståelse för protokollet på banan och problem/lösningar.
Utforska möjligheter / begränsningar med snabbare modulering av DCC signalen med modernare och lite dyrare komponenter för att se om man kan utöka SSD protokollet för att tillåta fler bilar på banan samtidigt.

Stegen:

Experimentera och bygga erfarenhet.
Designa en färdig kontroller enhet med PCB, komponenter och box som funkar med analogt/digitalt handtag på marknaden.
Lägga grunden för ett projekt att designa ett eget handtag.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Digital Kontroller DIY

Inläggav mINdAt3z 28 aug 2013, 10:24

Efter mycket funderingar...

Jag insåg ganska snart att jag behöver en bra bas för experiment. Antingen bygga en själv, eller hitta en färdig lösning som man kan utgå ifrån. Att brödboxa en lösning känns heller inte rätt då det kommer behövas relativt mycket komponenter och många av dem är för små för att passa på ett experimentkort/kopplingsplintar utan "break-out" PCBs, dyrt, krångligt och stora risker till problem när någon sladd / komponent faller ur i en tillfällig lösning.

Efter en massa googlande, samtal med elektronikvänner som pysslar med allt från robot byggen till quad-copter byggen så föll mina ögon på denna skapelse för experiment.

Bild
https://www.digilentinc.com/Products/Detail.cfm?NavPath=2,739,945&Prod=CEREBOT-MC7

Ett mysigt litet utvecklingskort/experimentkort för motorkontroll.
Har en 16-bitars dsPIC33 med 40 MIPS vilket borde räcka till för experimenterande och som är utvecklad med just motorstyrning i fokus.
128K Flash
16K RAM
Har debug interface och USB för programmering/debug via Microchip´s gratis utvecklingsverktyg.
4 st 24V/5AMP halv bryggor som även tillåter feedback på elektrisk kraft och spänning.
Standard CAN interface för kommunikation i ett nätverk (standard som sitter i bilar och klarar upp till 1 Mbps).
Standard SPI/I2C, UART, m.m..
Lite annat smått och gott och kul som man kan labba med som kanske inte hör hemma här, som servostyrningar, stepper motorer, m.m..

Första erfarenheten efter att ha lagt 4-5 timmar på att lära känna kortet lite är att det är riktigt kul, bör leva upp till vad jag behöver för att labborera och skaffa erfarenhet innan jag landar i vad jag verkligen behöver på en egendesignad PCB.

Har bara skrivit lite buskod uppifrån och ner än så länge som gasar och bromsar en analog bil. Mest för att se att kortet funkar, att jag kopplat in strömmen rätt och att utvecklingsverktygen fungerar.

Men upplevelsen är bra, riktigt kul, och allting var smärtfritt och enkelt direkt ur lådan.

Kortet kostar ~1000 sek.

Nästa uppdatering kommer med ett lite mer definierat första mål på koden, förmodligen analog och posten efter det erfarenheter och kod för detta. Skicka ett PM om ni tycker att det här är jättetråkigt och att jag bör döda tråden! :D
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Digital Kontroller DIY

Inläggav largasso 28 aug 2013, 11:21

Intressant !
Äntligen lite mer djuplodande teknik, kommer att följas med största intresse! :thumb:

Du kommer alltså att börja med en "mellanbox" som passar olika handtag
för att så småningom integreras med ett eget handtag ?
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Digital Kontroller DIY

Inläggav mINdAt3z 28 aug 2013, 11:51

Ungefär så.

Har inte fullt landat i tanken än om jag någonsin vill flytta in kontrollern i själva handtaget eller inte. Det kan bli så att det blir en fristående "kontrollerbox" där all logik är samlad. Lite i stil med de helt analoga handtagen som är riktiga kraftbyggen där man har en låda som man kopplar in mellan sitt handtag och banan. Eller de digitala PWM boxarna som man kan köpa till och ansluta till sitt vanliga analoga handtag.

Tanken som spelar lite där är att man kan jobba lite moduluppbyggt då för framtiden, 2-4-8-16 spår, samla logiken på ett gemensamt ställe och hålla elektroniken i själva handtaget till ett maximalt minimum och försöka få det generellt så att "vem som helst" kan komma med ett standard handtag och ändå få funktionerna samt att det underlättar om man vill växla till wireless i framtiden.

Klurar fortfarande på den biten. :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Digital Kontroller DIY

Inläggav Kristian 28 aug 2013, 22:48

I helgen när vi var över i england så var det en väldigt vanlig lösning med en box där all elektronik och vred satt och sen något som såg ut som ett relativt standard Parma kopplat till det.
Verkade funka bra för dom, jag tror nog att Parma måste vara den bästa formen på handtag som någonsin konstruerats.

Så börjar du där så har du ju en grym grund.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Digital Kontroller DIY

Inläggav Razamanaz 08 sep 2013, 12:03

När jag höll på med mina N-Digital-experiment, modifierade jag ett Parma-handtag genom att ta bort resistorn och sätta dit en magnet och en magnetsensor istället, plus en knapp för spårbyte:

Bild

Det var förstås en modifiering, men en i sammanhanget rätt enkel sådan och dessutom relativt billig. Vill man bygga ett trådlöst handtag en dag, så vill man inte heller ha kvar originalresistorn.

Det här kanske inte riktigt passar in i det du har tänkt dig från början, så det kanske inte är en relevant idé. Men vill du så småningom bygga ett eget handtag, kan det vara ett lätt sätt att komma igång med lite experiment.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: Digital Kontroller DIY

Inläggav mINdAt3z 08 sep 2013, 15:21

Jättesnyggt. :)

Jag har inte använt några Parma handtag sedan jag var typ 10 år, men har precis beställt två stycken som flickvännen nu packat in i ett födelsedagspaket. Tänkte använda dem just för labb i detta fall, så din postning passade ju jättebra. :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Digital Kontroller DIY

Inläggav mINdAt3z 09 sep 2013, 08:39

Dök upp en liten fundering...

När man köper en motor så listas oftas RPM och torque. Jag planerar att använda de siffrorna som en referenspunkt när jag sätter upp mina labbar men började då fundera lite. RPM är ju ganska solklar och kan kanske inte diskuteras så mycket, men torque kan man ju faktiskt mäta på många olika sätt.

Vad är standard inom bilbane världen? Listar de torque genom motorns elektromagnetiska kraft eller på axeln?
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Digital Kontroller DIY

Inläggav Aramis 09 sep 2013, 14:31

http://slotcarnews.blogspot.se/2007/02/ ... t.html?m=1

Här hittar du mer info än du behöver... :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Digital Kontroller DIY

Inläggav mINdAt3z 09 sep 2013, 18:48

Tack Aramis! Riktigt intressant läsning och bra referensmaterial. Och jag tror att det bekräftade lite vad jag trodde, att det inte finns någon standard utan en del mäter på den elektromagnetiska kraften och en del på axeln.

Torque test results may vary from manufacturer's claims, as different methods are used by different manufacturers to assess torque. In limited cases, Amp (A) ratings at 12v are listed, which are roughly equivalent to torque, so that two RPM versions of a given motor with the same Amp draw may develop the same torque.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Digital Kontroller DIY

Inläggav Aramis 09 sep 2013, 20:10

Ja, det är irriterande att det ska vara så förbaskat svårt att enas om EN standard. De flesta anger värden vid 12V men vissa envisas med att ange vid 14,8V. För en nybörjare blir det mycket siffror att ta del av och det kan lätt sluta med huvudvärk. Det enda riktigt rätta sättet att få reda på hur en motor är i en bil på banan, "the hard way". En väg jag vandrat som gjort mig aningen kunnigare i hur varvtal, vridmoment och magneteffekt egentligen påverkar hur bilen går.

Kanske vore en god idé att delge den informationen till er alla i en liten recension? Svårt att göra den subjektiv då vi ju alla har en högst personlig smak hur vi vill att en bil ska kännas men jag kan försöka göra den basic så man får en fingervisning om motorernas karaktär.

F'låt om jag spann vidare om motorer i din tråd. :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Digital Kontroller DIY

Inläggav mINdAt3z 10 sep 2013, 08:08

Aramis skrev:Kanske vore en god idé att delge den informationen till er alla i en liten recension? Svårt att göra den subjektiv då vi ju alla har en högst personlig smak hur vi vill att en bil ska kännas men jag kan försöka göra den basic så man får en fingervisning om motorernas karaktär.

F'låt om jag spann vidare om motorer i din tråd. :)


Tycker jag absolut inte att du gjorde, jag sökte ju teknisk information om motorer som refrens, och det fick jag ju med råge! :D Personligen så skulle jag tycka att det var jättekul att läsa en utsvävning och recension om motorer och tekniken bakom. Älskar allt sånt lika mycket som jag älskar att köra!
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Digital Kontroller DIY

Inläggav niclasf 09 okt 2015, 08:35

Hur gick det med det här? Jag går själv och funderar på att göra en egen digital powerbase.
Har börjat med en pic16f688 mest för att jag hade en sån hemma.
niclasf
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 okt 2015, 00:15
Ort: Stockholm


Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 58 gäster