banbygge- ingetnamnbanan

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

banbygge- ingetnamnbanan

Inläggav dongusto 22 maj 2014, 22:29

Goddag på er tänkte dela med mig av mitt kommande bygge hemma i källaren ,som jag har drömt om lite till och från sen unga år.
Banans storlek blir 3x1.5 meter och scalextric då det kändes som att det var minst uselt för mina behov, för uselt är allt på ett eller annat sätt :-)


Mina mål med banan är:
*snabb med tekniska inslag i körningen
*"scenary" något som det ska läggas ganska mycket krut på
*så småningom Digitalt
*depå ännu senare



Bild
Reglat gerade och sedan ihopskruvade

Bild
Lite mer uppstagning av bordet ,sen kom det på lite mera runt benen så de blev stadigare.
Synns lite på nästa bild

Bild
Så här står det i dagsläget ,kan väll ha på markisoleringsskivorna också.. Men ska försöka lugna mig så jag har något att
göra i höst



Det jag väntar på nu från ebay är att en 100st träd ska anlända ned i postlådan,men som sagt ska försöka ta det lugnt nu i sommar och greja desto mer till hösten ..
Användarvisningsbild
dongusto
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 27 apr 2014, 09:13
Klubb: basementjunkies

Re: banbygge- ingetnamnbanan

Inläggav dongusto 22 maj 2014, 22:32

Har en fundering om kurvor.. för att få med sig så mycket fart ut ur en kurva är det R4 eller doserad r2 som gäller då?
Användarvisningsbild
dongusto
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 27 apr 2014, 09:13
Klubb: basementjunkies

Re: banbygge- ingetnamnbanan

Inläggav Aramis 22 maj 2014, 22:56

Doserat är inget att tänka på ifall du vill köra med en blandad skara olika bilar. De flesta bilar skrapar nämligen i underredet i banan i dessa doser och fastnar således lätt. R4 kan användas både in i en kurva för en snabb ingång eller ut ur en kurva för snabb utgång som du ju är ute efter. Att blanda mellan R1-R4 gör kurvorna mycket dynamiska och det förhöjer körkänslan avsevärt. Prova att designa i t ex Ultimate Racer 3.0 (UR30) eller annan bandesigner för att se hur det blir.

Var bor du? Att besöka en lokal klubb eller person med egen bana är ju det absolut mest lärorika du kan göra innan du sätter igång!

Lycka till!!
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: banbygge- ingetnamnbanan

Inläggav dongusto 01 jul 2014, 21:27

Nuså har det rammlat in lite mer bandelar så man har lite mer komplett bana

Börjar med en hög med kinaträd , kanske lite väl låga men får väll säga att det är ungskog
Bild


Ett roligt paket med lite olika fina bandelar :beer:
Bild


blir nog mycket bättre nu med r1,r3 och r4 delar i banan
Bild

sådär har det stannat nu , fick inte alla r3 kurvor från ett och samma ställe . så nu får man snällt vänta ett tag
Bild

Som ni ser så har jag lagt markisolering på hela bordet pga få bort lite ljud och sen en annan sak som jag ska fixa med senare (om det går ).. Snart är dena satsommar över så man får börja med att vara lite entusiastisk :thumb:
Användarvisningsbild
dongusto
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 27 apr 2014, 09:13
Klubb: basementjunkies

Re: banbygge- ingetnamnbanan

Inläggav Kristian 01 jul 2014, 22:34

Ser stabilt ut. Lagom mycket mycket bana för att få plats...

Det ska väl vara #satsommar ;) eller det kanske duger med bara satsommar.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: banbygge- ingetnamnbanan

Inläggav dongusto 06 jul 2014, 08:22

Tackar ja det känns ganska lagomt ,får jag plats med lite naturligt landskap .hade man knölat in så mycket bana man kan få på platsen så blir det nog inte så naturtroget.

Ja säg det Om det är #satsommar eller satsommar, nu har man iallafall dragit sitt strå i stacken ;-)


Åter till bygget , har fått hem mina R3 kurvor så nu blev första versionen klar.
Sen har jag fixat sarg runt hela bordet så man slipper vara rädd att man gör för spektakulära avåkningar .

Banan är rolig att köra men tycker det är fruktansvärt trångt i r1 kurvan ,men det kanske blir bättre om man får dit lite sladdzon?

Bild

Usch med den här farten har jag snart inget höst/vinterprojekt
Användarvisningsbild
dongusto
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 27 apr 2014, 09:13
Klubb: basementjunkies

Re: banbygge- ingetnamnbanan

Inläggav dongusto 15 jul 2014, 18:14

Nu har jag börjat fixa lite sladdsoner genom att raspa ner spår i markisoleringen .
Blir väll lite bilder bara denna gång
Bild
specialvektyg med en bockad rasp och mått


Bild
Användarvisningsbild
dongusto
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 27 apr 2014, 09:13
Klubb: basementjunkies

Re: banbygge- ingetnamnbanan

Inläggav dongusto 11 aug 2014, 21:48

Såg att nu har det hänt en del sen senast jag uppdaterade här , har fått på lite Biltema högtalarmatta som jag sedan har målat med grön väggfärg.
blir att strö på turf på det hela senare ,kanske var onödigt med mattan då men om man gör kullar och så blev det då väldigt snitsigt tycker jag.

Bild


Tycker jag lagt ned hyfsat mycket tid på detta men ändå är det inte i närheten av att vara klart, hälften är väll klart med grunden .Sen ska det småpysslas och grejas ,det tar väll tid det också.
Fast att det tar tid är väll lite av grejen annars kunde jag lika gärna ha skaffat denna på bilden nedan och varit nöjd.
Det är resan som är målet !

Bild
Användarvisningsbild
dongusto
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 27 apr 2014, 09:13
Klubb: basementjunkies

Re: banbygge- ingetnamnbanan

Inläggav GranTurismo 12 aug 2014, 20:09

Ser fint ut med eleveringen. Bra jobbat!

Det är som du skriver att resan är stor del av målet när det kommer till att bygga bana. När man är klar blir det nästan lite tomt.

Vet inte vad det beror på men dina bilder blir väldigt små. Kolla om du kan få dem större så att vi kan se lite mer detaljer.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: banbygge- ingetnamnbanan

Inläggav Workingclasshero 12 aug 2014, 21:08

GranTurismo skrev:Ser fint ut med eleveringen. Bra jobbat!

Det är som du skriver att resan är stor del av målet när det kommer till att bygga bana. När man är klar blir det nästan lite tomt.

Vet inte vad det beror på men dina bilder blir väldigt små. Kolla om du kan få dem större så att vi kan se lite mer detaljer.


Klicka på bilden så blir den större.
Workingclasshero
Depåman
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 17 nov 2013, 23:08

Re: banbygge- ingetnamnbanan

Inläggav dongusto 27 aug 2014, 21:06

Då var lite mer pysslat nere i källaren ,blir inte så nöjd med bergssidorna så blir mer kullar i banan än vad som var planerat från början.
Har någon bergtips så får ni gärna komma med dom.
Ska komma med mer bilder på dammbygget lite senare :-)

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
dongusto
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 27 apr 2014, 09:13
Klubb: basementjunkies

Re: banbygge- ingetnamnbanan

Inläggav dongusto 28 sep 2014, 19:22

Nu har det hänt en hel del sen sist , högtalarmattan på och hela banan har blivit turfad och fått på sig lite träd och så .
Så nu börjar väll mycket mer småpill med det hela ,så som dammen, stenbron,lite statiskt gräs .
Sen har jag nästan fått tankar om att det ska se mer ut som en tävlingsbana med sponsorer och sånt men man får se hur mitt huvud tänker om det längre fram

Bild

Bild

Så här ser det ju lite mer äkta ut än bara ha banan på golvet :-)

Bild

Bild
Användarvisningsbild
dongusto
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 27 apr 2014, 09:13
Klubb: basementjunkies

Re: banbygge- ingetnamnbanan

Inläggav GranTurismo 29 sep 2014, 19:09

Ser riktigt fint ut. Landskapet ser verkligen härligt böljande ut. Jag gillar den lilla svackan på den övre delen av banan. Jobba vidare med detaljerna så har du ett litet mästerverk.

Angående din fråga om berg så använde jag frigolit och fogskum som sedan skars till och spacklades. Jag experimenterade också med gips vilket jag fann vara bra om man ville göra mer lodräta partier. Du kan kolla min byggtråd.

En undran också. Kör du banan motsols, eller är bilarna bara uppställda så? Det är lite ovanligt att se banor som går åt det hållet upplever jag.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: banbygge- ingetnamnbanan

Inläggav Stirling Moss 29 sep 2014, 20:26

Att köra motsols är vanligt på stora klubb-träbanor, den vanan kommer väl från USA.
Nascar går ju också motsols liksom min lilla masonit-bana

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Re: banbygge- ingetnamnbanan

Inläggav dongusto 30 sep 2014, 22:19

GranTurismo skrev:Ser riktigt fint ut. Landskapet ser verkligen härligt böljande ut. Jag gillar den lilla svackan på den övre delen av banan. Jobba vidare med detaljerna så har du ett litet mästerverk.

Angående din fråga om berg så använde jag frigolit och fogskum som sedan skars till och spacklades. Jag experimenterade också med gips vilket jag fann vara bra om man ville göra mer lodräta partier. Du kan kolla min byggtråd.

En undran också. Kör du banan motsols, eller är bilarna bara uppställda så? Det är lite ovanligt att se banor som går åt det hållet upplever jag.



Tackar ja det börjar banne mig likna något och på bilderna så börjar jag närma mig den klass jag vill ha på banan.
Får ta och forska lite på din bana hur du gick till väga med bergen..

Ja jag har testat att köra banan åt de båda hållen och tyckte det kändes bäst motsols.
åt det hållet så kan man trycka få trycka till fullgas ett kort ögonblick ..
Måste nog bygga ut så man kan hålla i lite till :-D


Har skaffat 2st växlar rakor så nu är det ganska på g med Digitalt :-D
Användarvisningsbild
dongusto
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 27 apr 2014, 09:13
Klubb: basementjunkies

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 60 gäster