Bana - Min första frästa MDF-bana

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Antgus87 07 nov 2014, 00:59

Känslan är grym, och tillfredställelsen över att man skapar någonting själv är ... grym!
Ser bra ut härifrån, kämpa på.



Ja Nico det är halva grejen, minst!

Annars fortsatte fräsandet av kurvor idag och det blev klart, testade även att fräsa några raksträckor och kom fram till att det är lite pill med att knyta ihop det med kurvorna snyggt.

Ha det gott!
Bilagor
fräs5.JPG
fräs5.JPG (68.55 KB) Visad 30050 gånger
fräs8.JPG
fräs8.JPG (69.27 KB) Visad 30045 gånger
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Antgus87 09 nov 2014, 02:39

Hallå på er!

Nu är äntligen all fräsning klar och mina frässtål för 50:- styck har fungerat trots allt. Körde dock slut på det första stiftet fullständigt tidigare ikväll, så till större banbyggen bör man nog köpa dyrare stift. Inget stift gick av iallfall.
Är nöjd med alla raksträckor utom två st korta som jag fräste på frihand men det är nog inget som kommer störa när allt är klart.

Rätskiva med skruvtvingar fick fungera som anhåll på alla sträckor utom start och målraka där jag använde det anhåll som följer med till fräsen.

Skruvade även dit ett litet regelverk till skivan av 25x45 ribbor ikväll.

Känns riktigt gott att kunna gå in i en ny fas med spackling och målning nu :thumb:

Sena kvällar blir det när man är igång :D

GODNATT!
Bilagor
fräsklar.JPG
fräsklar.JPG (82.48 KB) Visad 29961 gånger
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Lasp 09 nov 2014, 23:29

Bravo. Tror att du har skapat en bra grund. Skall bli spännande att se mer.
Ju mer jag ser av banlayouten desto intressantare blir den, även om den är i minsta laget. Men den skall ju få plats!
Jag sätter i fräsen i det färdiga spåret, skjuter anslaget mot den , och ser till att köra i rätt riktning dvs så att fräsen jobbar sig mot anslaget!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Antgus87 10 nov 2014, 23:34

Godafton på er!

Kvällarna idag och igår har bestått av spårmålning och spackling.

Under torktider har jag även gjort en väldigt enkel manick som ska skära ut maskeringstejpen till banmarkeringarna. Man kan säga att den består av en blandning mellan Kullenrings "spårkniv" och madocs "slutgiltiga lösning på att skära alutejp". Tack för den inspirationen!

*En listbit
*Dyckert vars huvud passar lite ledigt i spåret
*Brytblad
*En 3mm träbit som jag hittade i garaget och kapade upp i småbitar
*Lim

Så här ser dom två komponenterna ut!


manick2.JPG
manick2.JPG (50.89 KB) Visad 29695 gånger
manick1.JPG
manick1.JPG (56.91 KB) Visad 29723 gånger



Även att limmet till brytbladen inte hade torkat riktigt så testade jag lite lätt med den gråa färg jag ska ha till banan att göra en banmarkering och den verkade funka väldigt bra. Den gled på bra i spåret :up: Har dock en fråga; nu blir banmarkeringarna ca 7mm, tycker ni det är för mycket?

Först tänkte jag att jag ville ha ganska feta banmarkeringar men nu vet jag inte riktigt. Har ju gott om brytblad så det går ju att bygga en ny och minska ner avståndet mellan bladen. Ni som har gjort banmarkeringar, hur breda har ni gjort ungefär?

Ha det gott!
Bilagor
banmarkering.JPG
Minska banmarkering lite?
banmarkering.JPG (85.55 KB) Visad 29740 gånger
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Lasp 11 nov 2014, 10:44

Ja, det känns som attdet kan se klumpigt ut.
tänk dig den heldragna linjen i verkligheten!
Är den 100, 120 mm? Dela med 32.
Men spårfärgen och verktyget ser bra ut.
Fortfarande spännande. :thumb:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Antgus87 11 nov 2014, 13:07

Lasp skrev:Ja, det känns som attdet kan se klumpigt ut.
tänk dig den heldragna linjen i verkligheten!
Är den 100, 120 mm? Dela med 32.
Men spårfärgen och verktyget ser bra ut.
Fortfarande spännande. :thumb:


Tror nog att dom är bredare än 120mm. Kollade lite bilder från brasiliens gp, framdäcken är 305-355 mm och jämförde med en banmarkering. Känns som att dom är runt 20cm iafall. Fast å andra sidan är väl en f1 bana runt 10 m bred också. Min banbredd är ca 5m enligt skala 1:32. Tror jag ska försöka göra avståndet mellan knivarna ca 5 mm så har vi mötts halvvägs :D

Ha det gott
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Antgus87 14 nov 2014, 01:15

Hej! Bygget går framåt här, målat banmarkeringar ikväll. Mitt lilla verktyg till banmarkeringar funkade helt okej, inte optimalt för dom minsta kurvorna men det gick!

Minskade även ner bredden på banmarkeringarna till 5 mm och ökade bredden på banan till 180mm från 160mm.


Så här ser det ut för tillfället..
kantlinje2.JPG
kantlinje2.JPG (81.4 KB) Visad 29526 gånger


En grej som man däremot borde tänkt igenom innan man i all hast började tejpa och skära var ju det här. Ljög för mig själv och tänkte att "det ser nog inte alls så dumt ut när jag drar bort tejpen" :cuckoo: Är inte jättenöjd med det, får nog bli att maskera lite till och bättra i lite grå färg och låta linjerna till raksträckan gälla. Kanske skulle kört på 160mm banbredd ändå :D
Godnatt och ha det gott!
kanlinje1.JPG
kanlinje1.JPG (56.34 KB) Visad 29536 gånger
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Lasp 14 nov 2014, 02:58

180 eller 160 mm banbredd!

Jag är för att frästa banor skall ha dynamisk, dvs. mjukt förändrad bredd beroende på var på sträckan man är!
Man skall ju komma ihåg att ursprunget styr regler. Men det är förändringsbart. Därför ser det ut så här på plastbitarna.

Scalextric: Banbredd 156 mm, avstånd spår 78 mm, djup 6 mm.
SCX är i princip detsamma, men med ett grundare spår: 5 mm.
Ninco: Banbredd 180 mm, avstånd mellan spår 90 mm, djup 6,5 mm.
Carrera: Banbredd 198 mm, avstånd mellan spår 99 mm, djup 8 mm.

Då fungerar 160 på rakor och en del mer i kurvor, lite mer på ytter än på inner.
Då tror jag att en bana blir snyggare och mer naturlig till formen. Tänkvärt!

Om man då sätter standard med Scalextric så blir det ju runt 40 mm per spårsida för en 1:32 bil, så då räcker det med 50 mm utanför spåret på rakorna, kanske 55 i innerkurvor och 80 mm i ytterkurvor ut till linjen.

Men snyggt blev det säger Lasp
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Nico 14 nov 2014, 11:15

Men dra b_llen i gruset vad vackert det blir!!

:up: :up: :up: :up: :up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Antgus87 14 nov 2014, 17:50

Nico skrev:Men dra b_llen i gruset vad vackert det blir!!

:up: :up: :up: :up: :up:


Bollen? Bullen? :D tack för det! Det kommer även målas lite curbs, kanske ikväll om jag orkar.
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Antgus87 16 nov 2014, 02:21

Ikväll har det påbörjats målning av curbs och kommit fram till att det inte alls är nåt man gör för en kväll. Väldigt mycket pill, torktider och maskering.

Gjorde ett liknande anhåll som jag sätter ner i spåret och skar ut tejpen vilket funkade ganska bra. Dock vågade jag inte låta tejpen sitta kvar över natten när jag hade målat vitt men det kanske kan sitta ett tag?

Fick ändå en liten curb helt klar och jag tyckte den blev väldigt bra faktiskt.

Har även gjort en liten start/mållinje ikväll och ändrat banmarkeringarna som gick över varandra i mitten på banan.
Bilagor
curb1.JPG
curb1.JPG (61.08 KB) Visad 29337 gånger
curb2.JPG
Ändrade kantlinjerna lite..
curb2.JPG (60.3 KB) Visad 29362 gånger
curb5.JPG
curb5.JPG (57.38 KB) Visad 29355 gånger
curb4.JPG
curb4.JPG (59.75 KB) Visad 29319 gånger
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav dongusto 16 nov 2014, 11:15

Blir snyggt det där alltså , blir väldigt bra när curbsen är de de ska vara och inte överallt .

Keep up the good work :thumb:
Användarvisningsbild
dongusto
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 27 apr 2014, 09:13
Klubb: basementjunkies

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Antgus87 21 nov 2014, 01:31

Godafton! Målning av curbs pågår fortfarande här men nu börjar jag se en ände på det hela. Har svurit, pustat likt en ardennerhäst och trampat i gammal maskeringstejp sista dagarna. Varför detta undrar ni? Jo jag har råkat ut för läckande maskeringstejp, färg som fastnar på maskeringstejp och enormt mycket bättringsmålning etc. men ÄNTLIGEN börjar dom faktiskt likna något.

Än så länge har denna del av bygget varit den mentalt jobbigaste och det som jag tyckt varit svårast att få till snyggt. Om jag nångång i framtiden bygger en större bana är det inte för att få måla curbs igen kan jag säga hehe!

Om allt går som det ska så kan det nog bli lite koppartejp i helgen vilket känns väldigt bra :thumb: :thumb: :thumb:



Vill också passa på att ställa en fråga; Hur skulle NSR Abarth 500 göra sig på denna banan? Är det nån som äger en? Tänker att det är en liten smidig bil som kanske skulle passat bra på denna lilla bana. Är väldigt sugen på att köpa två såna iaf. Eller är det för mycket "bil" för en som är ganska grön och kör på en sån liten bana?


Så här ser bygget ut för tillfället!
Ha det gott
Bilagor
curben2.JPG
curben2.JPG (50.69 KB) Visad 29129 gånger
curben3.JPG
curben3.JPG (61.96 KB) Visad 29148 gånger
curben5.JPG
curben5.JPG (64.61 KB) Visad 29155 gånger
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Lasp 21 nov 2014, 15:13

Visst är små bilar att föredra när det gäller din banlayout.
Testa att Googla op "ROC lasp39" så ser du min asfaltbana som är rätt lika i utformning. :beer:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Antgus87 24 nov 2014, 00:58

Hej på er!

Som jag skrev i tidigare inlägg så blev tejpning av banan påbörjad här på bygget ikväll. Snodde som sagt Kullens (och säkert många andras) lösning med spikar mitt i tejpen och och sockerbit under och sedan lödtenn över spiken vilket jag tyckte gick väldigt bra om jag får säga det själv. Gjorde en liknande lösning fast utan spik på dom 3 ställen där tejpen gick av. Dom minsta kurvorna på 10 cm radie var för mig nästan omöjligt att få till utan att tejpen gick av.

Drog även booster kablar till mitten på banan (cirkus).

Har testkört med nätagget kopplat direkt till trådarna från sockerbiten och det funkar hur fint som helst. Väldigt skön känsla :thumb:


Ha det gott
Bilagor
tejp1.JPG
tejp1.JPG (45.65 KB) Visad 28982 gånger
tejp2.JPG
tejp2.JPG (89.7 KB) Visad 29002 gånger
el1.JPG
el1.JPG (97.29 KB) Visad 29024 gånger
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster