Bana - Min första frästa MDF-bana

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav turbotorsken 24 nov 2014, 22:24

Snyggt!! och ganska likt mitt första (och hittills enda) bygge.. viewtopic.php?f=22&t=7999&st=0&sk=t&sd=a

Efter att jag tröttnade på den så åkte på brasan i våras, gick ju inte ens att ge bort den nästan gratis.

Ny bana är på G i Holmsjö!! :D större är alltid bättre
turbotorsken
Kurvvakt
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2010, 21:40
Ort: Karlskrona
Klubb: Svenska Volvo PV-Klubben

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Antgus87 24 nov 2014, 22:35

turbotorsken skrev:Snyggt!! och ganska likt mitt första (och hittills enda) bygge.. viewtopic.php?f=22&t=7999&st=0&sk=t&sd=a

Efter att jag tröttnade på den så åkte på brasan i våras, gick ju inte ens att ge bort den nästan gratis.

Ny bana är på G i Holmsjö!! :D större är alltid bättre



Tack torsken! Din bana har varit lite ut av en inspirationskälla så det är klart det ser lite likt ut!

Hehe ja jag känner redan nu att man skulle haft minst en skiva till och gjort med lite olika höjdskillnader.

Holmsjö säger du, hör av dig om du vill rejsa när din bana e klar så kan jag komma på en kvart!

Ha det gott
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Antgus87 03 dec 2014, 00:42

Goderafton allihop! Var några dagar sen sista uppdateringen men det har faktiskt hänt lite grejer här på bygget.

Sarg har monterats runt banan. Även det viktigaste och det jag varit allra mest osäker på under hela byggets gång; elinstallationer har påbörjats.

Köpte 3 vanliga kulodosor på biltema utan skruv i mitten och använder dessa som panel. Tänkte att det skulle vara så lätt som möjligt att koppla in och ur banan om man behöver ställa undan den nångång.

Så här blev det efter flera timmars funderande och lödande i garaget. Fick t.o.m dit en vippbrytare för körriktning vilket kändes väldigt långt borta när jag började fundera på banbygge.
el4.JPG
el4.JPG (56.56 KB) Visad 48089 gånger


Att det sen passade alldeles utmärkt att hänga handtaget mellan strömdosan och handtagsdosan var ett plus som jag inte hade med i beräkningarna från början hehe! (ja jag vet vad ni tycker om scalextric sport-handtagen men dom funkar till en början iaf :D)
el3.JPG
el3.JPG (58.95 KB) Visad 48077 gånger


VÄLDIGT bra känsla att få testköra med handtag och allt. Banan känns rolig och lagom utmanande. Vet inte hur många gånger jag ändrade körriktning bara för att det går :beer:

Nu återstår i stora drag installation av det andra handtaget+vippbrytare och sen flytta in banan på sin plats i huset.

Avslutar med en sista bild och säger godnatt!
Bilagor
el2.JPG
el2.JPG (85.5 KB) Visad 48124 gånger
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav NB 11 dec 2014, 14:10

Hur går det?
Några uppdateringar att visa?
NB
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 dec 2006, 01:37

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Antgus87 13 dec 2014, 00:35

Njaa NB, inget förutom att banan är på sin plats i lekrummet och körningen är i full gång. Har till min förtjusning redan börjat bli däckspår i vissa kurvor :D Annars hade jag tänkt försöka mig på att strö ut lite gräs här och där. Även bygga lite berg av en tub fogskum som ändå bara står i garaget.
körning1.JPG
körning1.JPG (75.5 KB) Visad 47745 gånger


Skiljer inte alls mycket på inner och ytterspår tidsmässigt. Har testat med laptracker till iphone som magjac tipsade om här och det är i princip jämna tider vilket är bra! Ofta känns ytterspår aningens snabbare.. Laptracker funkar helt okej tycker jag, men jag har å andra sidan inte testat nåt annat heller.

Har också skaffat två nya SCX bilar. En Porsche GT3 och en Citroen C2, detta gjorde allting mycket roligare. C2an går bra och så men den låter som en slåtterkross vilket inte porschen gör. Vad kan detta vara? Har testat utan kaross och då låter den mycket mindre. Kan dock inte höra att nåt sitter löst när jag skakar lätt på karossen :-?
Körning5.JPG
Körning5.JPG (83.93 KB) Visad 47802 gånger


Problemet är att man nu vill fler bilar :D Just nu är jag inne på SRC ford Capri som jag tycker är grymt snygg.
Så klart att man även är sugen på slot.it, NSR och Avant slot också.

Som sagt målet från början var att fräsa en egen testbana och se om jag kunde få ihop det hela. Mitt tips till andra nybörjare som också är sugna på att fräsa är sikta lite högre från början. Min bana hade gärna fått vara dubbelt så stor om möjlighet hade funnits och jag ångrar lite att jag inte gjorde några små nivåskillnader här och där. Jag menar, fel kommer man troligtvis ändå göra om man bygger en större bana i framtiden, även om man gjort en "övningsbana" innan. Läser man på ordentligt innan här på forumet (har gått igenom i princip varenda byggtråd här) och söker på övriga nätet så finns all info som behövs och därmed gör man inte några jättemisstag om man bara låter allt ta sin tid. Skulle säga att alla som har liiite maskinvana och är lite lätt händiga skulle nog klara av att göra en bana liknande min. Och om man som jag också är lite osäker på det elektriska så är mitt tips att köpa några testkablar med krokodilklämmor, ett körhandtag och lite övriga kablar, sockerbitar osv och öva lite hemma med tex ett 9V batteri på en bilbanebil, halogenlampa eller vad som helst innan man börjar bygga så är det mesta ganska logiskt.


Nu skulle jag vilja testa köra på en riktig klubbana (eller större privat bana) så man får känna på riktig racing. Hade varit kul att ta en tripp ner till Skåne nångång, där verkar finnas gott om banor :D

Ska försöka sätta fart med lite scenery men det är svårt nu när man har börjat köra hehe..ska också försöka lägga upp ett litet filmklipp så småningom!

Ha det gott allihop!
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Pucko Camaro 69 13 dec 2014, 08:42

Du behöver nog inte åka så långt som till Skåne för att köra på stor bana. Kolla med killarna i Forsbacka om de kör något fortfarande.
Älskling! Vi får flytta på bröllopet. Höljes är en vecka senare i år.
Då får du välja mig eller Höljes... Okej
Användarvisningsbild
Pucko Camaro 69
Kartläsare
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 04 jan 2008, 15:58
Ort: Ystad
Klubb: min egen....

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Aramis 13 dec 2014, 20:37

Det som låter illa beror på dålig "gear mesh" (vet inte vad det kallas på svenska) vilket betyder att pinion och drev inte är perfekt anpassade till varandra. Karossen blir som en resonanslåda och förstärker oljudet. Möjligen att karossen klämmer nånstans så det förstärks ytterligare. Finns två saker du kan göra. Antingen köper du ny pinion och drev (Slot.it är bland de bästa) eller så smetar du in drevet med Autosol eller tandkräm med slipmedel och så kör du en bra stund med 9V batteri eller på banan med papper/handduk under för att inte kladda ner. Då SKA det bli bra mycket bättre.

Annars måste jag säga att banan är riktigt fin. Lite gräs och kupering så blir det ju mumma! :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Antgus87 14 dec 2014, 19:36

Aramis skrev:Det som låter illa beror på dålig "gear mesh" (vet inte vad det kallas på svenska) vilket betyder att pinion och drev inte är perfekt anpassade till varandra. Karossen blir som en resonanslåda och förstärker oljudet. Möjligen att karossen klämmer nånstans så det förstärks ytterligare. Finns två saker du kan göra. Antingen köper du ny pinion och drev (Slot.it är bland de bästa) eller så smetar du in drevet med Autosol eller tandkräm med slipmedel och så kör du en bra stund med 9V batteri eller på banan med papper/handduk under för att inte kladda ner. Då SKA det bli bra mycket bättre.

Annars måste jag säga att banan är riktigt fin. Lite gräs och kupering så blir det ju mumma! :)



Tack för det tipset Aramis! Detta ska testas.

Har en liten fråga till; hur långt räcker 45 strögräs? Snackar vi 20 cm2 eller 100cm2???
Tänkte beställa och jag har ingen aning hur mycket som går åt..
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Aramis 14 dec 2014, 22:53

Jag vet faktiskt inte hur mycket som går åt men däremot vill jag tipsa om att det går att göra gräset statiskt så att det står upp. Har läst det här nånstans på forumet. Använd sökfunktionen så kommer du nog även att hitta hur mycket som behövs. :up:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav largasso 14 dec 2014, 23:34

Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav NB 15 dec 2014, 13:37

Kul!
Det viktiga är att körningen flyter på, härligt!
Dessutom verkar du ju ha fått mersmak, ännu mera kul.
Ser fram emot fortsatta uppdateringar.
:thumb:
NB
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 dec 2006, 01:37

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Antgus87 26 dec 2014, 22:09

Hej! Hoppas alla har haft en fröjdefull jul. Tänkte ge en liten uppdatering här.

Jag har inte ens börjat med varken fogskum eller strögräs här :D däremot hade jag tydligen varit väldigt snäll eftersom tomten kom med två Avant Slot bilar till mig. Tycker dom går väldigt fint och snabbt vilket är kul och helt annan känsla att bara hålla i bilen jämfört med mina andra bilar. Den vita bilen har även ett chassi förberett för montering av Anglewindermotor. Var lite orolig att den långa styrflaggan skulle fastna i mina minsta kurvor men det är inga problem om man har lite fart med sig.

Har också skaffat Autosol så nu ska jag försöka få ordning på min SCX Citroen C2 med Aramis metod.
bilar4.JPG
bilar4.JPG (68.82 KB) Visad 47258 gånger


Däremot den blåa bilen är det nåt mysko med. Eller rättare sagt att fälgarna inte sitter till räckligt hårt vilket resulterar i att hjulen/däcken glider in i chassit när jag har kört ca 10 varv och bilen går väldigt trögt.
bilar1.JPG
Så här ska det se ut helst..
bilar1.JPG (71.28 KB) Visad 47240 gånger
bilar2.JPG
..men tillslut ser det ut så här och bilen blir okörbar
bilar2.JPG (67.07 KB) Visad 47290 gånger


Vad gör man åt detta? är det limma som gäller? Känns lite konstigt att limma ihop nånting som man egentligen ska kunna plocka isär..Tacksam för svar!

Ha en god fortsättning alla!
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Bjuvköbing GrandPrix 26 dec 2014, 22:43

Du har helt rätt, limma är inte bra. Antingen spacers eller byte till alufälgar med hexskruv montering är nog det som gäller.
/Allan Raben-Boesdal

Hvis du taber og vinder med samme sind ... så vinder du IKKE!
http://ssrs.dk/news.php
Användarvisningsbild
Bjuvköbing GrandPrix
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 maj 2014, 20:23
Ort: Bjuv
Klubb: Hbg Slotcar

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Antgus87 26 dec 2014, 22:51

Ok ok..på den andra bilen (som för övrigt verkar vara lite bättre utrustad) sitter det alufälg med skruv. Ska kanske ta och beställa alufälgar till denna också. Tänkte testa med lite eltejp eller koppartejp som spacer tills vidare.

Tack för snabbt svar!
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Antgus87 27 dec 2014, 01:34

Antgus87 skrev: Tänkte testa med lite eltejp eller koppartejp som spacer tills vidare.


Koppartejp funkar kanon!
Även Autosol på dreven gjorde verkligen susen på C2an. Tack för tipset Aramis!
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster