Dags för en liten off roadbana

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Dags för en liten off roadbana

Inläggav GranTurismo 25 sep 2016, 21:02

Äntligen dags att realisera något jag gått och funderat på i flera år, nämligen att bygga en liten off road/raidbana. Tanken är att det ska bli en flyttbar skiva med ben som jag ska kunna ställa upp mot en vägg när den inte används och ställas på valfritt ställe när den används, t ex uppe på den andra banan.

Det kommer bli en enspårig bana byggd av Scalextric Classic-skenor med gupp och hinder. Har velat mellan öken eller lera och det blir det senare.

Köpte en skiva "bäverspya" som behövde kapas lite.
Bild

Kapade den så att den är 160x90 cm.
Bild

Och sedan ett gäng gamla sängben så att den kan stå lite upp från golvet.
Bild

Nästa steg blir att skära sönder lite gamla Classicskenor och se om den bansträckning jag funderat på funkar. Fortsättning följer...
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Dags för en liten off roadbana

Inläggav Dalsland Ring 1:43 26 sep 2016, 09:15

Detta med rally/offroad är mycket beroendeframkallande:) mitt eget rallyspår är grymt kul.
Användarvisningsbild
Dalsland Ring 1:43
Mekaniker
 
Inlägg: 328
Blev medlem: 28 maj 2013, 18:53
Ort: Norra Dalsland
Klubb: Ebberanton Racing society

Re: Dags för en liten off roadbana

Inläggav Gulf Persson 29 sep 2016, 12:21

Låter som det kan bli riktigt kul :thumb:
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Dags för en liten off roadbana

Inläggav GranTurismo 01 okt 2016, 19:23

Satt och karvade i gamla Classic-skenor häromkvällen för att göra enspårigt. Började lägga ut bitarna och konstaterade ganska snabbt att jag inte skulle kunna bygga den bana jag tänkt fram i huvudet. Då jag bara har R2 standardkurvor så blev de inte tillräckligt skarpa även när jag bara använde innerspåret.

Så det blev till att experimentera lite och till slut kom jag fram till detta resultat som jag tror kan funka.
Bild

Hade ursprungligen inte tänkt mig så många passager över varandra men det blev en nödvändighet för att kunna få någon typ av längd.

I ett första läge är allt väldigt löst sammanhängande eftersom man i många fall måste ta bort de delar på banbitarna som i normalfallet håller ihop dem. Tanken är att sammanfoga alla bitar genom att löda ihop metallskenorna för bästa möjliga kontakt och sedan skruva och limma fast dem.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Dags för en liten off roadbana

Inläggav GranTurismo 01 okt 2016, 19:34

I eftermiddags började jag karva och bryta i lite av den frigolit jag sparat på mig genom åren. Behöver få upp banan som den är tänkt innan den kan börja sammanfogas.

Bild

Fram med ett par av raidtruckarna för att kolla att tunnelhöjden blir den rätta.
Bild

Efter en stunds arbete började de hela ta form. Det kan nog funka det här. I samband med att jag ordnar ström och fixar ihop bandelarna behöver jag fixera de frigolitblock jag lagt ut med lim. I ett senare skede komplettera med fogskum och gips.
Bild

Och sedan det ofrånkomliga städandet.
Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Dags för en liten off roadbana

Inläggav Lasp 01 okt 2016, 20:33

Inspirerande! Kul att se att man vågar bygga på höjden!
Kollar snart igen ;-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Dags för en liten off roadbana

Inläggav pryzze 02 okt 2016, 09:56

Kul idé. Jag hade liknande tankar för min bana. Hemma kör man
ju oftast ensam ändå så ett spår räcker.

Kommer att följa tråden med spänning.
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Dags för en liten off roadbana

Inläggav Nico 03 okt 2016, 21:44

BALL!

Påminde mig om när Luf i Kanada (och hans vänner) hade någon form av Proxy-tävling på rallyslingor som rymdes på 140*60cm fräst mdf har jag för mig.

Have fun!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Dags för en liten off roadbana

Inläggav GranTurismo 04 okt 2016, 22:04

Nu är ett drygt och tråkigt arbete avklarat, nämligen att löda ihop metallskenorna för att få bra kontakt. Jag räknar med att ha igen arbetsinsatsen senare när jag slipper bryta lös fastlimmade skenor för att fixa kopplingen.

Bild

Jag släppte lite på ambitionsnivån att alla delar skulle vara ihoplödda. Dels var det inte praktiskt möjligt, dels visade sig några av de äldsta banbitarna märkta Triang vara näst intill omöjliga att löda på. Antagligen på grund av att metallen är så usel. Men svordomar, envishet och mycket lödtenn löser det mesta.

Jag har också limmat och skruvat fast bansträckningen i skivan nu inför det fortsatta arbetet.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Dags för en liten off roadbana

Inläggav Lasse1930 05 okt 2016, 21:17

GranTurismo skrev:...vara näst intill omöjliga att löda på...

Har du använt lödfett? Det brukar underlätta.

GranTurismo skrev:...Antagligen på grund av att metallen är så usel...

gamla nermalda och smälta Spitfire- och Lancaster-legeringar blir inte bättre än så ;-)

Kul att se projektet bli verklighet. Många har nog tanken om en kompakt Rally-/Off Roadslinga för dom där bilarna som sällan tar sig ut på dom fartstinna layouter som vanligtvis härskar.

Looking good :up: !!
To finish first, you must first finish!
Användarvisningsbild
Lasse1930
Testförare
 
Inlägg: 2052
Blev medlem: 24 aug 2005, 21:36
Ort: Vallentuna
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: Dags för en liten off roadbana

Inläggav GranTurismo 06 okt 2016, 22:22

Tack för tillropen, de ökar på viljan att pyssla på kvällskvisten!

Idag ägnades åt att kolla funktionen på banan och se över alla skarvar. På en del ställen är de gamla metallskenorna så uttänjda att det blir en liten kant som sticker upp på honan så att säga. Dessa har släpskorna en tendens att fastna i. La på lödtenn och slipade sedan ner skarvarna.

Eftersom jag också medvetet böjt och bänt på skenorna så nöp metallrälsen ihop på en del ställen som var tvungna att bändas isär igen.

När väl detta var gjort och funktionstestat var det dags att sprida ut lite mer frigolit innan en första dos med fogskum lades på.

Bild

Hade funderingar på att inte använda fogskum, men samtidigt varför ändra på ett vinnande koncept. Metoden användas med framgång på stora banan. Men jag hade glömt hur lite det var i en sådan där ändå ganska stor sprejburk. Sedan är det lite svårbedömt eftersom man gärna pumpar på och inte tänker på hur mycket det sväller sedan. Återstår att se hur det svällt imorgon, men sedan får bli minst en burk till.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Dags för en liten off roadbana

Inläggav GranTurismo 10 okt 2016, 19:27

Det hände lite mer i helgen.

Första aktiviteten att göra slut på tre burkar fogskum. Värst vad de gick åt fort... mycket mindre i burkarna än jag beräknade. På sätt och vis ett material som är rätt svårt att dosera eftersom det sväller. Ibland blir det lätt lite för mycket här och där.

Bild

Bild

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Dags för en liten off roadbana

Inläggav GranTurismo 10 okt 2016, 19:35

Tanken med det här projektet är att gå all in när det gäller att experimentera lite med olika saker. Något jag verkligen vill prova är att göra lite olika hinder och underlag på vägen. Eftersom det blev tre broar i layouten tänkte jag att två av dem skulle vara träbroar och en stenbro.

Använde först en lödkolv till att göra stenbeläggning i den mittersta bron. Tanken är att det ska målas i grått och sedan vädras så att det ska se ut som sten.

Bild

Nästa steg för träbroarna var att använda lödkolven till att smälta bort plasten från de överliggande bitarna.

Bild
Bild

Se där, båda överliggarna rensade från plast och bara metallskenan kvar.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Dags för en liten off roadbana

Inläggav GranTurismo 10 okt 2016, 19:42

Hade plockat lite pinnar utomhus med rätt look och storlek. Började konstruera första bron igår kväll. Först två underliggande och längsgående "stockar". Sedan började jag klippa till lagom långa bitar och fästa dem med rejält med smältlim.

Bild
Bild
Bild

Till slut en provkörning och det funkar!

Bild

Gick åt mer pinne än beräknat, så veckans närmsta aktiviteter står i att gå ut och leta lite mer pinnar så att nästa bro kan byggas.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Dags för en liten off roadbana

Inläggav Dalsland Ring 1:43 11 okt 2016, 08:56

Detta kommer att bli grymt på alla sätt.Det ger mig även inspiration till mitt eget rallyspår som inte är färdigt :)
Användarvisningsbild
Dalsland Ring 1:43
Mekaniker
 
Inlägg: 328
Blev medlem: 28 maj 2013, 18:53
Ort: Norra Dalsland
Klubb: Ebberanton Racing society

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster