The Eleventh Hour Raceway

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: The Eleventh Hour Raceway

Inläggav Morbidelli 04 jul 2017, 08:00

Lite sliten idag, först 8 timmars arbete, sedan hästhoppning vilket inte sker allt för ofta och ger alltid garanterad träningsvärk i muskler man inte visste fanns. Det följdes av städning av lokalen fram till 21:30.

Jag kollade igenom mina bandelar lite snabbt och insåg att det nog behövs lite mer delar för att få banan tillräckligt stor och rolig att köra. Jag kommer givetvis få komplettera när jag börjar bygga upp den och ser vad som saknas, jag har inte en klar bild hur layouten ska bli utan den får växa fram när jag börjar få saker och ting på plats.

Jag insåg dock att 8st rakor 350mm och 4st R3 kurvor säker kommer till användning, så jag beställde det från elefun.se igår för att säkert hinna få hem det till min semester som börjar nästa vecka. Nån gång i framtiden kommer jag att säker att skaffa en doserad R3 kurva till banan, men då får jag nog lägga en beställning i England eftersom det inte direkt ingår i standardsortimentet hos de svenska leverantörerna.

Jag ska se om jag kan ta några bilder ikväll så att ni förstår hur mycket jobb som krävs för att få in en bana i lokalen jag renoverar. Om någon skulle göra inbrott, vända stället upp och ner samt göra sitt bästa för att vandalisera lokalen skulle jag inte märka det, så pass illa är läget nu :)
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: The Eleventh Hour Raceway

Inläggav Morbidelli 06 jul 2017, 14:37

Ett första förslag på layout på varvprotokollet.

Bild
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: The Eleventh Hour Raceway

Inläggav Lasp 06 jul 2017, 20:32

Snyggt protokoll Men sätt gärna bil direkt efter namn! Varför dubbla röd blå kolumner?
Och det jag har funderat på sedan du startade denna tråd.
Skall det uttydas att det körs i elfte timmen av de tolv vi har tilldelade!
Jag som nu är fem i tolv, minst! :-D=
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: The Eleventh Hour Raceway

Inläggav Morbidelli 06 jul 2017, 22:07

Lasp skrev:Snyggt protokoll Men sätt gärna bil direkt efter namn! Varför dubbla röd blå kolumner?
Och det jag har funderat på sedan du startade denna tråd.
Skall det uttydas att det körs i elfte timmen av de tolv vi har tilldelade!
Jag som nu är fem i tolv, minst! :-D=


Tack för synpunkten, bil kommer flyttas direkt efter namn. Vi kommer köra på blå och röd bana och dubbla finns uti fall att vi kör 2ggr på varje bana, det kommer kanske inte användas men bättre för många kolumner än för få :)

The Eleventh Hour syftar dels på att jag alltid gör allt i sista stund och att stället jag bor på har anknytning till siffran 11.
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: The Eleventh Hour Raceway

Inläggav Morbidelli 09 aug 2017, 15:36

Semestern är över och lokalen han inte bli klar, men det var knappast väntat med det arbete som krävdes. Lite mer målning, en ny ytterdörr samt ett nytt golv är det som är kvar innan lokalen kan börja inredas. Min sambo är med på tåget till 100% och lite till vilket underlättar oerhört.

Vi kommer bygga upp den ihop och planerna för banan blev lite uppgraderade där belysning och byggnader står på önskelistan, det är tanken att vi ska kunna köra med nedsläckt lokal med bara lysen från bilarna och banan. En backdrop bestående av en stad (typ Chicago, NY) ca 1x3m ska vi fixa på jobbet för att ge lite extra känsla.

Ytterligare lite bandelar har beställts, bil plus lightkit likaså. Kommer att ge mig på att installera ett Ninco lightkit i ett renoveringsobjekt jag köpte förra veckan, en slot.it Lola B09/60 Le Mans 2010.

Bild
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: The Eleventh Hour Raceway

Inläggav Morbidelli 11 sep 2017, 15:26

Lite före och efter bilder är ju aldrig fel. I det här rummet kommer det bland annat att utföras service och underhåll av bilarna, och även målas med vattenfärger och diverse annat pyssel. Observera att det inte är jag på bilden :)

Bild

Bild
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: The Eleventh Hour Raceway

Inläggav Lasse1930 26 sep 2017, 08:48

:up: Mycket trivsamt, ljust och bra och några speglar, perfekt!
To finish first, you must first finish!
Användarvisningsbild
Lasse1930
Testförare
 
Inlägg: 2052
Blev medlem: 24 aug 2005, 21:36
Ort: Vallentuna
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: The Eleventh Hour Raceway

Inläggav Morbidelli 10 okt 2017, 07:33

Här är ett litet smakprov på backdroppen, den är ca 4 m lång och 1m hög:

Bild
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: The Eleventh Hour Raceway

Inläggav Lasp 10 okt 2017, 08:39

Aaha City Race, det är farliga saker! Men spännande.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: The Eleventh Hour Raceway

Inläggav Morbidelli 20 nov 2017, 16:36

Äntligen! Nästan ett halvår efter beslutet togs att bygga en permanent bana så finns §zzzwz(spillde ett halvt glas vatten över tangentbordet, vi får se hur det här går) äntligen en körbar bana färdig, om det blir den slutgiltiga sträckningen återstår att se.

Den provkördes sent igår kväll i mörker med bara lysena från bilarna (en slot.it Nissan 390 Gt1 och en Scalextric c3291 Team CytoSport Aston Martin Lola B08/62/LMP(se bild) samt lite svag belysning från diverse ljusslingor. Det var en skön känsla i den lilla men naggande goda bana som min sambo fick bygga upp, hon har bättre känsla för hur man ska kunna utnyttja ytan vi har att jobba med så jag överlät pusslandet till henne.

Mycket mycket jobb återstår, och alla mina inledande planer om storslagna scenerys har stött på problem, det finns minimalt med plats att placera byggnader mm. Nu börjar det svåra arbetet, att bygga sladdzoner i alla zkurvzor(det vattenskadade tangentbordet slår till igen) och få till nivåskillnaderna som banan kommer att innehålla.

Bilder på banan kommer inom kort, men här är en på en bil i alla fall, mitt senaste inköp :)


Bild
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: The Eleventh Hour Raceway

Inläggav Morbidelli 21 nov 2017, 10:20

Så här kommer layouten se ut på ett ungefär. Det svarta bordet kommer att förlängas till vänster i bild för att få plats med lite fler knixar. Det kommer byggas en tunnel och tanken är att bandelarna som kommer höjas ska vila på berg gjort av fogskum, eller så blir det betonglook på det hela för att mer passa in i stadsmiljön.

Under fönstret kommer det sättas upp aluminiumräcke med små hål i där belysning kommer att sitta. Delar till det har jag hittat på jobbet.

Den observanta ser att borden bytt färg, hur det gick till minns jag inte :)



Bild

Bild
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: The Eleventh Hour Raceway

Inläggav Morbidelli 23 nov 2017, 15:52

Vi leker lite med de kommande reklamskyltarna på jobbet, vet inte vilken höjd som blir bäst. Har en plastsarg som är 40x700mm som jag tänkte fästa dekalmaterialet på, en scalextricbana är 8mm om jag inte minns fel så 32mm av dekalen kommer synas. Är det för mycket eller för lite?

Bild
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: The Eleventh Hour Raceway

Inläggav Morbidelli 07 dec 2017, 10:16

Bana är långt ifrån klar, men tar man bilden från den här vinkeln ser det ganska bra ut om jag får säga det själv :)

Bild
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: The Eleventh Hour Raceway

Inläggav Morbidelli 18 dec 2017, 15:03

Debuten avklarad, 6st förare drabbade samman i helgen på den nyligen färdigbyggda banan, det blev givetvis succe trots lite bansjukdomar. Räcken och reklamskyltar stod för nära och plockade bakvingar i första rejset och avsaknad av ett par sladdzoner, men det är lätt åtgärdade fel.

Min sambo vill plocka ner den nuvarande banan, delar ska köpas och hon ska bygga upp den längre och mer utmanande, därefter gör vi klar sceneryn och lägger till sladdzonerna vi behöver. Nu ligger banrekordet på 5.010 (slot.it Nissan R390), förhoppningsvis kommer vi få tider runt 7sec efter ombyggnaden.

Givetvis skickades det efter delar idag, plus ett NSR bakaxelkit till en Fly Porsche 911 GT1 som min guddotter ska få i julklapp, hon blev rejält biten av bilbaneviruset. Hennes far vill köpa ett White kit och lacka bilen själv, det ska givetvis uppmuntras

Scalextric Arc Air powerbasen fungerade i stort sett perfekt, trådlösa handkontroller, depåstopp och tidtagning kändes klockrent för att få till en bra tävlingsupplevelse.

Fly, slot.it och Scalextric var märkena på de 10 bilar som vi använde, jag har 7-8 bilar till som ska användas i mellandagarna då vi blir 9st förare.

En liten kortfilm från debuten på den snart ombyggda banan.

https://youtu.be/XwKfYPUsf6E
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: The Eleventh Hour Raceway

Inläggav Lasp 18 dec 2017, 18:59

Japp, nog var det en kort film. Vi vill se mer, så gör en kortfilm!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster