Optimaniac´s olika slot racing projekt.

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Optimaniac´s olika slot racing projekt.

Inläggav Optimaniac 13 apr 2018, 23:46

Efter att ha fastnat i detta träsk där jag kan kombinera mitt racing intresse och snygga bilar i modell. Har jag nu påbörjat ett antal bilar som ska målas om.

Främst är det WEC & Blancpain GT racingen jag gillar, men även den Brittiska motorsporten BTCC när Rydell körde. DTM från 90-talet är också en stor favorit med Alfa 155 V6, Mercedes C-klass och Opel Calibra. Dessa monster till bilar och brutal racing.
Även F1 följer jag, men mest för Marcus och Kimi Raikkonen. När dessa två inte har något F1 styrning längre betalar jag inte för F1 på TV. Sista favorit är såklart Formula-e med Felix bakom ratten.

Nog om detta och vi börjar med mina bilar jag har påbörjat.

Bild

Ny diskade bilar, redo för Tamiya primer.

1:a bil är för klassen STCC hos Tjockhult racing society. Grund bilen är en Carerra Scirocco som kommer få en annan livery. Denna idé startade på en radiostyrdbil för några år sedan, men slutade bara med idé. Nu är det verklighet i denna hanterbara storlek.

Bild

Detta är hur jag har tänkt att den ska bli, får se om det funkar på modellen lika bra som i Corel Draw.

2:a bil är en GT bil och den klassiska Porsche 997. En 911:a i alla dess olika skepnader är svår att inte tycka om. Denna modell är i grunden en NSR 997 och kommer ha en NSR Babyking motor, även här kommer tanken från TRS och reglerna där. Här har jag bara en kaross hitintills men förhoppningsvis får jag snart ha en omålad komplett bil. Idén kommer från V8 Supercars från Australien där en Holden körts med Pepsi Max livery. Färgerna svart och ljusblått funkar toppen tillsammans. Denna livery har jag också på en rcbil redan från Tamiya ,en M05 med Mazda MX-5 kaross.

Bild

Pepsi MAX svart och ljusblå

3:e bil är faktiskt två, NSR Abarth. Dessa kommer att köras främst hemma, eftersom jag inte kan bygga en stor bana, max på 150 x 250 cm. Då passar bilar med kort hjulbas väldigt bra, på tajta banor. Att jag väljer två lika, är för att kunna köra likvärdiga bilar när man kör race hemma.

Bild

Bil 1 Trocadero, varför inte en god klassisk läsk.

Bild

Bil 2 7up, färgerna ljusgrön och blå.

Bil 4:a även här är det två lika. Dessa har kommit till när jag kom på idén av att köra tävlingar hemma och ville ha mini bilar att köra med. Dessa är Scalextric F56 PCR bilar. Prestandan i verkligheten är den samma eller i närheten av Abarth bilarna. Storleken är också lika och därför gör de sig så bra tillsammans. Även här fortsätter temat med lite udda liverys.

Bild

Viol tabletter, nostalgi. Till saken hör att jag vill köra race mot min syster och hon stört gillar lila. Jag ville inte ha kaffe på bilen, därför vart det viol.

Bild

Dumle - barnsligt gott. Dumle passar perfekt på en mini.

Dekalerna till detta har jag skickat till Tyskland och en firma som heter Decalprint. Jag har använt den firman i många år med att göra dekaler i mindre skala till 1/87. Nästa vecka kommer jag att få dekalerna, då får jag se om de fungerar att göra större än 1/87.

Bild

Detta ark med dekaler är ett A4 i storlek och kostar ca: 300:-. Jag har gjort dessa genom att hitt loggorna på nätet eller vectoriserat bilder själv i Corel Draw. Sedan ändrat till CMYK färger och till den storlek jag vill ha, här är det bra att ha modellen att mäta på. Detta är gjort samt jag har skrivit ut arket och klippt ut dekalerna för att passa in de innan jag skickade på tryck.

Ska bli spännande att se hur det färdiga resultatet kommer att se ut om några dagar.

Bild
Garaget börjar bli fullt, mina favoriter är NSR GT3 bilar och Abarth. Slot.it Alfa 155 & Calibra DTM och Grupp C jaggan slik cut.
Användarvisningsbild
Optimaniac
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 feb 2018, 12:00
Ort: Norra Stockholm
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: Optimaniac´s olika slot racing projekt.

Inläggav Optimaniac 14 apr 2018, 00:18

Ommålning av modeller, hur gjorde jag.

Detta kanske några undrar över om hur man tar bort färg från modellerna. Jag har ju i mina projekt nu tre olika modeller jag målar om, så här gjorde jag.

För det första finns det många skolor om hur man gör, bromsväska, ungnsrengörning, t-röd, isopropanol, förtunning. Jag har genom åren bara använt mig av t-röd och förtunning och det senare på Scirccon och mini bilarna. Den förtuning jag använt mig av var den jag hade hemma, Tamiya laquer thinner #87077. Denna är väldigt kraftfull och ska används för Tamiya spray bl.a.

Bild

Är nöjd med det färdiga resultatet, tog runt en halvtimma att komma hit.

Bild

Började med att pensla på förtunningen och låta den verka några sekunder. För när jag kom igenom skyddslacken på modeller gick det väldigt fort. Skulle alldrig t.ex. lägga en modell helt i förtunning då skulle nog plasten förstöras.

Luktar inte gott så man ska verkligen ha bra ventilation.

Bild

Detta är efter andra penslingen. Jag penslade på och lät det dra, sedan torkade jag av märkning och färg med papper. Sedan gick jag och tvättade karossen med YES torkade den torr. Sen på med nästa sväng med förtunning.

När jag var nöjd tog jag först ett 600 våtslippaper och slipade på den märkning som fortfarande syntes. När jag mattat ut den tog jag 1200 våtslippapper. Efter några omgångar slipning och lite spackling var det dax för grundfärg. Nu är samtliga grundade och det drar ihop sig till målning. Jag kommer att använda en kombination av Tamiya spray och de-canterad spray i airbrush.

Bild

Med hjälp av ett sugrör så för jag över färg från en väl skakad burk till en mindre. Efter att detta är gjort ska man låta burken stå upp mot 24 h med lock som inte sitter åt.

Bild

Jag låter maskeringstejpen sitta kvar så att drivgasen kan sippra ut. Färgen hinner inte att torka.



Bild
Garaget börjar bli fullt, mina favoriter är NSR GT3 bilar och Abarth. Slot.it Alfa 155 & Calibra DTM och Grupp C jaggan slik cut.
Användarvisningsbild
Optimaniac
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 feb 2018, 12:00
Ort: Norra Stockholm
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: Optimaniac´s olika slot racing projekt.

Inläggav Nico 17 apr 2018, 13:08

Man måste älska väl genomfört grundarbete! Det ska bli kul att se bilarna in action.
Kul att du beskriver i detalj hur du går till väga.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Optimaniac´s olika slot racing projekt.

Inläggav Optimaniac 17 apr 2018, 21:56

Då är de första två:s huvudfärger på plats och väntar på dekalerna. När väl de är på plats och jag har skyddslack på, kommer detaljer svart målas med humbrol 85 sidenmatt och 33 matt. Fönsterlister och annat kommer även få lite silver om jag har i humbrol. Någon kanske undrar varför humbrol när det finns acryl typ vallejo. Det är för att jag inbillar mig att dels den fäster bättre, men den är också lite stryktåligare. Kanske att det mattsvarta blir med vallejo, vi får se. 85:an är given på aerodynamiska delar och plastlister för vallejo har inte sidenmatt, deras färg är alltid mer år matta håller och ska ha ett lager lack över sig. Sedan är även hubrol bättre att penselmåla med.

Bild

Lila och metallic light sand är grymt bra tillsammans.

Bild

Även light blue och itallien red funkar bra ihop.

Bild
Garaget börjar bli fullt, mina favoriter är NSR GT3 bilar och Abarth. Slot.it Alfa 155 & Calibra DTM och Grupp C jaggan slik cut.
Användarvisningsbild
Optimaniac
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 feb 2018, 12:00
Ort: Norra Stockholm
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: Optimaniac´s olika slot racing projekt.

Inläggav Gulf Persson 18 apr 2018, 09:10

Spännande och ser riktigt lovande ut resultatet i de sista bilderna :thumb:

Frågan om färgborttagningsmedel är väl beroende på vad som målats med tidigare. Själv använder jag T-Röd till Akryl målade bilar och bromsvätska till gamla penselmålade Humbrol lackeringar, där biter inte T-Röd det minsta.

Ser framemot att byta färg med någon av dessa i kurvorna på TRS :)
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Optimaniac´s olika slot racing projekt.

Inläggav Optimaniac 18 apr 2018, 16:04

Nästa två bilars huvudfärger klara, Porsche och Scirocco. Blir nu samma jobba som med de andra, dekaler, skyddslack sedan detaljmålning.

Bild

Även här är jag grymt nöjd med färgerna.

Bild

Nederkant på Sciroccons bakrutan kommer vara gul. Då blir det sammanhängande gult runt runt om.

Bild
Garaget börjar bli fullt, mina favoriter är NSR GT3 bilar och Abarth. Slot.it Alfa 155 & Calibra DTM och Grupp C jaggan slik cut.
Användarvisningsbild
Optimaniac
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 feb 2018, 12:00
Ort: Norra Stockholm
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: Optimaniac´s olika slot racing projekt.

Inläggav Nico 20 apr 2018, 12:22

Ser kanon ut!

Jag penslar med Tamiyas burkfärger. Använder då bred pensel. Blir kanon.
Tamiya's burkfärger och sprayfärger fäster kanonbra kan jag intyga. Jag har endast fått en lackflaga på mina bilar och det var på en bil som är toppad med Tamiya Matt klarlack.

Primer är oftast Biltema's gråa primer. Gör jag en röd bil använder jag Tamiyas rosa primer.

Sen toppar jag uteslutande med Biltemas klarlack som ALDRIG har krånglat för mig.

Kul att dela erfarenheter kring detta. Jag kommer att återgå till denna tråd nästa gång jag ska rensa en kaross från dekaler osv.
:up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Optimaniac´s olika slot racing projekt.

Inläggav Optimaniac 21 apr 2018, 19:47

Idag har jag satt dessa 4 karosser, är väldigt nöjd. Gemensamt för dessa är ta det lugnt och var noga med dekal sättningen. Nu har jag då gjort ganska många modeller genom åren med dekaler från Decalprint. Det gör att jag vet ganska bra hur de beter sig och hur jag ska gå till väga.

Bild

När min banan är klar här hemma om någon vecka kommer dessa två presenteras. Syrran kommer bli glad över sin Viol mini som hon inte vet om än. Hon har bar asagt att hon skulle kunna tänka sig att göra en egen bil att ha och köra med. Att jag då har redan fixat en Mini till henne gör ju inget, fast hon har ju inte gjort denna själv..

Dumle ska jag nog ha dit lite till dekaler på.

Bild

Dessa är nog mina favoriter, Abarth. Ska bli kul att se dessa köra mot varandra.

Bild
Garaget börjar bli fullt, mina favoriter är NSR GT3 bilar och Abarth. Slot.it Alfa 155 & Calibra DTM och Grupp C jaggan slik cut.
Användarvisningsbild
Optimaniac
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 feb 2018, 12:00
Ort: Norra Stockholm
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: Optimaniac´s olika slot racing projekt.

Inläggav Optimaniac 14 maj 2018, 02:03

Idag vart mina två favoriter klara, NSR Abarth bilarna. Belysningen är smd 0603 dioder och drivs separat av ett LiPo på 3,7V 80 mAh. Ska bli intressant hur länge de lyser innan batteriet är slut. Kommer några bilder en annan dag på hur jag har gjort.

Bild

Jag hoppade över bromsljus på dessa två, däremot ska Pepsi MAX Porschen ha bromsljus.

Har även jobbat med olika banor och kommit fram till att denna bana är nog den jag föredrar mest.

Bild

Bild

Banan är både snabb och teknisk med en snitt körsträcka på ca: 10,15m.

Sektor 1: R1 och R2 kurvor, tekniska sektorn
Sektor 2: R2 kurvor, teknisk men snabb
Sektor 3: R3 och R4 kurvor, den snabbaste sektorn

Ytan den är byggd på är ca: 1,2 x 2,5 m med lite överhäng på 10 cm och är planerad i Scalextrics usla program. Men med tålamod och körande i XP läge på win 10 funkar det "sådär". Därför är inte den helt 100 rätt mot verkligheten.
Jag har även svart målat alla sladdzoner / avåkning. Tyckte det ser mycket bättre ut med svart är den ljusbruna nyans de annars har. Har använd Biltemas hobbyfärg matt svart utan deras primer under, skulle nog ha haft den med. Nu kommer denna bana ligga ett tag så jag får köra och känna på den och kanske ändra något. Och när jag är nöjd, ska jag på något sett fästa den. Så att den kan vara uppbyggd hela tiden på skivan, även när den är nerfälld bakom sängen.

Bild
Garaget börjar bli fullt, mina favoriter är NSR GT3 bilar och Abarth. Slot.it Alfa 155 & Calibra DTM och Grupp C jaggan slik cut.
Användarvisningsbild
Optimaniac
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 feb 2018, 12:00
Ort: Norra Stockholm
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: Optimaniac´s olika slot racing projekt.

Inläggav Optimaniac 10 sep 2018, 20:19

Idag vart min nästa bil klar till 80%, strålkastare blir det senare.

Bild

Bild

Bild

Bild
Garaget börjar bli fullt, mina favoriter är NSR GT3 bilar och Abarth. Slot.it Alfa 155 & Calibra DTM och Grupp C jaggan slik cut.
Användarvisningsbild
Optimaniac
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 feb 2018, 12:00
Ort: Norra Stockholm
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: Optimaniac´s olika slot racing projekt.

Inläggav Gulf Persson 11 sep 2018, 13:31

Snygg den där Sciroccon :thumb:
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Optimaniac´s olika slot racing projekt.

Inläggav Optimaniac 27 dec 2018, 01:46

Nu efter ett bra tag har jag fått klart min systers F56 Mini från Scalextric.

Bild

Niklas :checkeredflag:
Garaget börjar bli fullt, mina favoriter är NSR GT3 bilar och Abarth. Slot.it Alfa 155 & Calibra DTM och Grupp C jaggan slik cut.
Användarvisningsbild
Optimaniac
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 feb 2018, 12:00
Ort: Norra Stockholm
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: Optimaniac´s olika slot racing projekt.

Inläggav Optimaniac 27 dec 2018, 17:01

Nu blev även min Dumle F56 Mini klar.

Bild

Bild
Garaget börjar bli fullt, mina favoriter är NSR GT3 bilar och Abarth. Slot.it Alfa 155 & Calibra DTM och Grupp C jaggan slik cut.
Användarvisningsbild
Optimaniac
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 feb 2018, 12:00
Ort: Norra Stockholm
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: Optimaniac´s olika slot racing projekt.

Inläggav Optimaniac 13 feb 2019, 21:12

Jag är en "sucker" på GT-slädar, jag kan inte neka till det.

Mina två senaste Bentley och Fårrden kommer bli intressant att se hur de beter sig. Aston, AMG och Bentley har S-can på ca: 18-22k. Under tiden Fårrden har en slimcan på ca: 25k. Jag kommer köra bilarna på sport spår med original däck, det gör kanske att de beter sig likvärdigt ändå.

Har någon annan kört Fårrden mot std GT-slädar med s-can från Scalextric. Vad är era intryck? Är bilarna ljusår ifrån varandra eftersom Fårrden har en hysterisk slimcan.

Bild

Med denna har jag mätt upp rpm vid 12V obelastat.

Bild

AMG Gulf 22.700 rpm
Aston Martin 19.400 rpm
Bentley 18.291 rpm
Ford GT 27.202 rpm

Motorerna från Sclextric specas som 18K motorer utom Fårrden.

Här är en amerikan som har gjort en jämförelse mellan bilarna.

https://youtu.be/l1dMymzqRww


Niklas :checkeredflag:
Garaget börjar bli fullt, mina favoriter är NSR GT3 bilar och Abarth. Slot.it Alfa 155 & Calibra DTM och Grupp C jaggan slik cut.
Användarvisningsbild
Optimaniac
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 feb 2018, 12:00
Ort: Norra Stockholm
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: Optimaniac´s olika slot racing projekt.

Inläggav Optimaniac 21 aug 2019, 16:50

Tänkte att en liten uppdatering kan vara på plats, har gjort mycket mer, men denna gillar jag.

Har gjort klart en NSR Merca GT3. Gjort som jag brukar med GT-slädar är att sätta i belysning. Här har jag använt smd led i storlek 0603 och 0,12 mm koppartråd. Motstånden är smd 0805 storlek fram har jag 560 ohm och bak 820 ohm. Dessa drivs av ett lipo på 3,7V 70 mah och sätts på via en lite strömbrytare. Vägde denna gång karossen innan och efter och ser att belysning och batteri blir karossen 5,3 g tyngre än innan. Om jag använt mindre med tunnpappers tejp och valt lim istället för att hålla ner trådarna, kanske jag hade vunnit något gram till.

Kan också säga för den som undrar att dekalerna kommer från slotfabrik.de likaså färgen som är av märke zeropaint och candy orange. Denna bil kördes i Blancpain serien av en Svensk förare Jimmy Eriksson.

Bild

Niklas :checkeredflag:
Garaget börjar bli fullt, mina favoriter är NSR GT3 bilar och Abarth. Slot.it Alfa 155 & Calibra DTM och Grupp C jaggan slik cut.
Användarvisningsbild
Optimaniac
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 feb 2018, 12:00
Ort: Norra Stockholm
Klubb: Tjockhult Racing Society


Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster

cron