Så var det till slut igång på riktigt. Egentligen har projektet att skapa min egen lilla favorithåla pågått sedan december förra året då jag kunde lägga beslag på ett annat rum i källaren. Målning, bygga mekhörna, sätta upp hyllor för alla mina samlingar av modellbilar och bilbanebilar har tagit ett tag.
Nu i helgen fick jag tid att sätta upp bordet som den nya banan ska vila på.
I min skalle har det i flera års tid vridits och vänts på hur en bana i detta rum skulle kunna gestaltas. Många idéer har kommit och sedan förkastats. Faktum är att jag fortfarande inte är helt säker. Förutsättningarna för bygget är ganska annorlunda mot förra gången. Jag skulle kunna gjort bordet på samma vis som förra gången (dvs ca 3,50x2m), men känner att risken för att det ska bli en bana som var väldigt lik den förra är överhängande. Istället har jag gått för ett U-format bord baserat på 3 vanliga plywood skivor. Jag har sågat av dem på längden så att den del som är närmast dörren är 2,38 m lång och den andra 2,05 m. Bredden på 1,2 m är intakt på alla tre skivorna så det måttet utgör således djupet på den förbindande skivan i mitten.
Hade tänkt att denna första post skulle innehålla en ritning. Har gjort otaliga varianter på hur banan ska vara i UR30. Häromveckan tyckte jag mig ha fattat ett beslut om slutgiltig utformning men när jag i eftermiddags började lägga ut skenorna för att testa layouten blev det så många ändringar att jag måste göra en ny ritning.
Det kommer även denna gång bli mycket kuperat. Utgångspunkten har hela tiden varit att vändslingorna ska ligga permanent i layouten och att det utan allt för mycket besvär ska gå att skifta till en tvåspårig konfiguration.
Som synes kommer det vara flera nivåer med bandelar som går över och under varandra
Väntar på ett par kompletterande R1-kurvor för att få ihop hela banan i vad som jag tror kommer bli den utformning jag kommer jobba vidare med.