Scalextric chipa bilar?

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Scalextric chipa bilar?

Inläggav Dr_mcgyver 09 jan 2006, 20:34

Har precis börjat fundera på att köpa mig en bana från Scalextric till min 6 dagar gamla son. :wink: ...Har av nostalgiska skäl inte tittat på några andra märken utan det är bara Scalextric som gäller för mig.

Min tanke är att köpa ett stort paket typ LeMans X4 och sedan köpa till conversion kit samt ett par analoga bilar och chipa dem själv så de fungerar digitalt. Frågan är nu som glad amatör om det är svårt att chipa bilarna med retro-fit chipen som Scalextric säljer och hur man rent praktiskt gör? Någon som vet var man hittar info om detta eller föjler det rent av med chippet när man köper det?

/Henrik
Ny i gamet
Dr_mcgyver
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 jan 2006, 20:23

Inläggav magnuss 09 jan 2006, 22:06

Där följer med bra instruktioner i paketet med chippet hur det går till.

Rent praktiskt så plockar man bort kablarna mellan borsten och motorn helt och hållet. Därefter skall man ha dit nya kablar till borsten som går till chippet och nya kablar som går från motorn till chippet. Alla kablar sitter fast på chippet från början så det är bara lite lödning som krävs. Dessutom måste man borra ett litet hål i bottenplattan där man sätter dit lysdioden, lämpligtvis med lim som går att plocka bort om man skulle behöva byta chippet. Sen beroende på vad det är för bil så skall man bara hitta en lämplig placering för chippet och se till att få plats med det i karsossen också.

Min första bil jag chippade var en F1 Jordan som jag använde bara för att se om det fungerade. Fick kapa lite i karossens undersida för att få plats med chippet, men med lite våld och vaselin så kom det på plats :wink:
magnuss
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 aug 2004, 15:40

Viss erfarenhet

Inläggav Le Man 10 jan 2006, 13:08

Jag har chippat en Bentley från Carrera med halvdant resultat. Den digitala delen funkar fint, men bilen i sig går inte särskilt bra jämfört med bilarna från paketet. Jag behövde inte löda ens, det räckte med att tvinna och tejpa, men visst kan man om man vill att det skall bli riktigt tåligt.

Det blir ganska mycket krasch och bang när man kör digitalt, dels för att man inte lärt sig, men också för att det är kul att knuffas lite. Att ha några bilar för det är ett bra tips.

Att borra ett hål i chassiet är enkelt, även om det är en metallplatta som det är på Carrera. Att ansluta de små metallblecken till släpskon är heller inga problem, alternativt att man offrar dem och löder direkt till de kontakter som finns. Ett par kluttar lim eller några tejpbitar och allt sitter fint, enkelt. Att ansluta sladden mellan chippet och motorn är ännu enklare, bara att tvinna ihop om man vill göra det enkelt för sig eller löda på motorns fäste om man vill det.

Det största problemet är platsen innanför karrossen. I mitt fall fick jag offra cockpitinredningen för att det skulle få plats. Det är möjligt att ett F1-chip hade passat bättre. Köp ett chippaket och testa och se om du kan få in det under karrossen på de bilar du tänkt dig skulle kunna vara roliga att göra till digitala. Intruktionen är lite fånig som följer med. Om man förstår hur det funkar är det dock enkelt, den lödning det är fråga om är enkel om det ens behövs. Det tar någon timme om du är någorlunda händig.
Användarvisningsbild
Le Man
Braidsbytare
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 dec 2004, 13:18
Ort: Stockholm

Inläggav Dr_mcgyver 10 jan 2006, 20:38

Tack för svaren. Får se hur jag gör. Får väl skaffa en analog bil, chip och en lödkolv och rocka loss.

Har en annan fundering. Hur fungerar det att chippa bilar av andra märken typ SCX så att det fungerar med Scalextrics digitala system?
Dr_mcgyver
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 jan 2006, 20:23

paket

Inläggav Le Man 11 jan 2006, 11:19

Det borde inte vara något problem, Carrera gick ju rakt av. SCX digtala system är bygger på en anan princip så SCX digitala bilar skall inte funka på en Scalextric Digtal. Sen kan man ju fundera på om analoga SCX-bilar är ett bra köp med tanke på vad du vill uppnå, men det är en annan fråga.

Jag skulle om jag vore du fundera på om en X4 och ett konverteringpack är det bästa köpet. Det som diskuterats här tidigare är att utgå från Le Mans-satsenoch lägga till hela den vanliga digtala bilbanesatsen... Kolla priser, Hobbex har bra priser på satser. Konverteringssatsen är inte särkskilt prisvärd, enligt mitt tycke.
Användarvisningsbild
Le Man
Braidsbytare
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 dec 2004, 13:18
Ort: Stockholm

Inläggav Dr_mcgyver 11 jan 2006, 11:59

Precis, det är just det som jag reagerar på, att konvertrtingssatsen är ganska dyr för vad man får. Den är ju inte mycket billigare än det digitala startpaketet och då ingår där faktiskt lite bandelar också.

Hittade faktiskt det digitala startpaketet "lane change challemge set" förr 1995:- i en lokal leksaksaffär igår. Tycker det är ett bra pris med tanke på att nordic slotcar tar 2395:- för samma sak utan frakt. Funderar faktiskt att slå till på det och köpa till en större paket typ lemans lite senare.
Dr_mcgyver
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 jan 2006, 20:23

Slå till

Inläggav Le Man 11 jan 2006, 13:00

Slå till på 1995:-, bättre blir det nog inte just nu, se om du kan förhandla till dig en extra transformator till banan på en gång, du kommer att behöva två när det blir fler bilar sen. Se bara till att det är rätt sort. Den skall heta 7004 (tror jag).

Det dyker upp begagnade satser på Blocket ibland så kan du få lite mer banlängd.
Användarvisningsbild
Le Man
Braidsbytare
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 dec 2004, 13:18
Ort: Stockholm

Inläggav Dr_mcgyver 11 jan 2006, 16:20

Slår nog till på det imorgon. Känns som ett bra pris då! Så det behövs fler tansformatorer...kan väl inte kosta så mycket.
Dr_mcgyver
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 jan 2006, 20:23

Inläggav Le Man 12 jan 2006, 13:36

Riktipris verkar vara 329:-.
Användarvisningsbild
Le Man
Braidsbytare
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 dec 2004, 13:18
Ort: Stockholm

Cooper

Inläggav Le Man 13 jan 2006, 14:16

Jag har just chippat en Mini Cooper. Ganska enkelt men det behövdes lite enkel lödning.

När det var klar funkade allt fint, men när jag testar bilen på en analog bana är bilen mycket slöare än tidigare. Skall det vara så eller har jag kopplat fel?
Användarvisningsbild
Le Man
Braidsbytare
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 dec 2004, 13:18
Ort: Stockholm

Inläggav GossenRuda 14 jan 2006, 07:42

Jag varken vet eller är säker men gissar likväl på att du förlorar ca 0,7 volt med en chippad bil vid full gas. Framspänningen över en PN-övergång ligger i det området och jag förstår inte hur de skulle kunna få plats med ett riktigt relä för att kunna förbikoppla elektroniken i syfte att leverera full spänning till motorn.
Användarvisningsbild
GossenRuda
Kurvvakt
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 07 jan 2006, 02:28
Ort: Arlöv

Det måste vara mer...

Inläggav Le Man 16 jan 2006, 12:03

Bilarna blir markant slöare som chippade. Det känns som om 25-50% försvinner. Om man jämför med bilarna i paketet (som är chippade från början) är de betydligt snabbare än något annat jag har chippat. Är det bara jag som efrar detta?
Användarvisningsbild
Le Man
Braidsbytare
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 dec 2004, 13:18
Ort: Stockholm


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster