Köptips för nybörjare

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Köptips för nybörjare

Inläggav MorpH 05 mar 2010, 19:14

Jag köpte till min sonen scalextric digital vodafone mclaren Mercedes i den lokala leksaksaffären i Habo. Den är ju ganska liten och vill gärna köpa till lite delar. Tänkte jag skulle köpa en komplett bana till (inte digital, eller?) för att få 2 ytterligare bilar, men det finns ju många att välja på. Tycker att F1 bilarna är ganska svårkörda speciellt för en 6 åring. Vilket set ska jag köpa eller ska jag köpa lösa bandelar? Något förslag på "lösa" bilar eller set med bilar som har goa vägegenskaper.
MorpH
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 mar 2010, 22:07

Re: Köptips för nybörjare

Inläggav Jormungandr 05 mar 2010, 20:26

Välkommen till forumet! För en kille i den åldern så skulle jag rekommendera s.k. superresistant bilar. de görs av scalextric och finns med i en del startsatser. Det finns flera modeller och det gemensamma är att de har lite mindre detaljer och betydligt kraftigare karosser. De är billigare (ca 280-300kr, och ofta billigare om de säljs i 2-pack) men har precis samma grejer iunder skalet. Man drar helt enkelt ner på detaljer som kan gå sönder och bygger en robust bil för ungarna (och vuxna) som inte är så bra på att hålla sig på banan alt. tycker det är roligast att krascha. Det finns nog ett dussin olika att välja på och de ser bra ut också. definitivt sådana jag tänker köpa till mina egna barn när det blir dags för dem. :thumb: så kan pappa lägga lite mer pengar på sina egna detaljerade bilar som står i hyllan där inte 6-åringar når ;-)

kolla gärna på http://www.slotshop.se och http://www.slotcar4fun.se som är våra överlägset bästa svenska nätbutiker!
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Köptips för nybörjare

Inläggav samlad_dalmas 05 mar 2010, 23:15

Super resistant- bilarna finns dessutom som digitala. Brukar dyka upp på tradera ibland.
Enligt lycko-/ konsumtionsforskning är man lycklig bara i tre månader oavsett vad man köper. Har man en engelsk bil är man lycklig i tre månader varje gång den startar...
Användarvisningsbild
samlad_dalmas
Depåman
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 05 apr 2007, 17:45
Ort: Stora Tuna; Borlänge

Re: Köptips för nybörjare

Inläggav Sigge 06 mar 2010, 17:35

Min dotter är ska snart fylla sex. Hennes favoritbil är NSR Mossler 900 utan magnet. Hon åker av någon gång ibland, men håller bilen på banan nästan hela tiden. Mina bästa varvtider ligger kring 8sek och hon ligger konstant på 10-11sek. Så sätt inte körskickligheten bara i åldern. Barn lär sig oerhört fort, men de är precis som vuxna...olika. :sceptic:

Ställer jag in, i PC Lapcounter, att min bensinförbrukning ska vara ca 60% högre på mig så blir ett 50 varvlopp stenhårt. :thumb:

/Marcus
Sigge
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 jan 2010, 17:50

Re: Köptips för nybörjare

Inläggav merza 14 nov 2010, 21:14

Lyfter tråden igen
Fick hem en Mc Laren F1(vodafone) i fredags med magnet monterad,läste tidigare
att dom är svår körda för en 6-åring,får nog säga att den jäkligt svår körd
även för en 47-åring,vågar inte tänka tanken att köra utan magnet,eller ni
proffs hittar på något hyss för att få den att stanna i spåret,han knappt ett varv
innan vingen fram lossnade, verkar piggare motor än mina tidigare scalextric bilar
(porsche,dodge viper) trodde det var samma motor i alla eller????
merza
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 mar 2010, 14:13
Ort: Laholm


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster