Ninco Digital till PC

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Ninco Digital till PC

Inläggav Kenth 03 jun 2011, 09:20

Hej i sommarvärmen!
jaha.. så var allergisäsongen i gång ordentligt igen då, *snörvel, snyt & röda ögon* stänger in mig i hobbyrummet ett tag då.
Sitter och funderar på hur jag ska få till kopplingen mellan datorn och bilbanan, Ninco har ju en ps2 uttag och jag har hittat shema på hur man löder ihop en ps2 till RS232, men upptäckte att jag inte ha något sådan port till laptopen, Hur ska man löda om man vill ha en USB anslutning istället. Och vilket lapcounter program är bäst eller fungerar bäst och är... ehh.. gratis(snål) tänkte jag kunde slakte lite gammla data sladdar för att få ihop det, och har skalat av några för att se hur det ser ut men vad gör man med de övriga små sladdarna i kabeln då man tydligen bara behöver "data och ground", behövs dem inte alls? Har försökt leta på diverse forum men måste erkänna att jag inte fixar läsa andra språk än svenska så bra.
Någon som vet?
//Kenta
Kenth
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 sep 2009, 14:56

Re: Ninco Digital till PC

Inläggav ymigs 03 jun 2011, 09:24

Ett bra (och gratis) program är Ultimate Racer.
De har även lite hårdavruinformation på sina sidor även om jag inte kunde hitta just det du beskrev.
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: Ninco Digital till PC

Inläggav Kenth 05 jun 2011, 14:45

tack, jodå UR30 har jag ju lattjat med lite och gjort banlayout, men får inte fram någon information riktigt om hur det där med kabeln mellan bana och dator, hur lösa? eller... friskt kopplat hälfen brunnet? :sceptic:
Kenth
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 sep 2009, 14:56

Re: Ninco Digital till PC

Inläggav largasso 05 jun 2011, 15:10

Kenth skrev:Hej i sommarvärmen!
ehh.. gratis(snål) tänkte jag kunde slakte lite gammla data sladdar för att få ihop det, och har skalat av några för att se hur det ser ut men vad gör man med de övriga små sladdarna i kabeln då man tydligen bara behöver "data och ground", behövs dem inte alls? Har försökt leta på diverse forum men måste erkänna att jag inte fixar läsa andra språk än svenska så bra.
Någon som vet?
//Kenta


Skall du använda dej av USB porten finns det tyvärr inte så många alternativ att ta till ännu.
Prova att slakta ett gammalt numeriskt tangentbord eller en joystick, koppla två kablar till tangent "1" och "2"
eller Joystick "left och "right" anslut kablarna till en deadstripe eller läsgafflar och du är igång.
Enkelt vad?
Det finns information på Slotforum.com om detta, använd Google översätt om du har problem med språket.
Sök och du skolen finna!

Annars kan du ju alltid försöka hitta en gammal laptop/dator med skrivar/parallellport,
borde inte vara alltför svårt. Själv kör jag min fyrspåriga med en gammal "häck" med Windows 98.
Då blir det mycket enklare !

Sladdarna som blir över används inte, om du inte vill! Det finns massor av roliga funktioner i UR30
bl.a Startträd, bränslefunktion mm, mm.

Lycka till!
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster