Scalextric digital pro gt + need for speed

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Scalextric digital pro gt + need for speed

Inläggav EngeMickman 01 nov 2011, 23:15

Hejsan! Jag har just beställt en digital scalextric - bana = Digital Pro GT!

Jag hade dessutom tänkt komplettera med någon super resistance bil eftersom det är en julklapp till pojken.. Men då jag tycker bilarna är rätt så dyra så fick jag syn på en komplett need for speed bana med 2 bilar på scalextric.com. Den kostar £82 inkl. frakt, vilket betyder ca. 870kr. Då får man ju dessutom med en massa bandelar att förlänga PRO GT - setet med! Enda som tillkommer är ju då digital-chipen till nfs-bilarna, men de måste ju köpas hur som helst.

Hur funkar det att blanda analoga banor med digitala. Finns det några problem här? Går det att använda nfs-banan över huvud taget? Någon som blandat ihop dessa två banor? Gärna tips på bra förlängningsbanor oxå!

Sen undrar jag lite över 4-bilars powerbasen.. Är den mycket sämre än 6-bilars varianten så man måste uppgradera till en 6-bilars powerbase? Är det krångligt att koppla in en bärbar pc till powerbasen? Vad krävs för utrustning/program?

Många frågor här, men man är helt ny inom detta... Väntar spänt på ett stort paket!! Måste nog tjuvöppna det innan julafton... :D

/Micke
EngeMickman
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 okt 2011, 20:52

Re: Scalextric digital pro gt + need for speed

Inläggav Lasp 01 nov 2011, 23:35

Klokt att vara ute i tid.

Att köra med lite enklare bilar kan inte vara fel, så har grabben något att se fram emot.

Vad jag förstår kan du koppla ihop utan problem. Men jag är inte expert på detta med bilbanor (ännu) ;-)
Det finns så mycket att kolla in och lära, första steget är just att fråga . Lycka till säger Lasp. :)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Scalextric digital pro gt + need for speed

Inläggav ymigs 02 nov 2011, 00:10

Scalextric Sport och Scalextric Sport Digital är samma bandelar. Det som skiljer är power basen och växlarna men alla basdelar är desamma.
Det skiljer en del mellan 4 och 6-bilars PB. Största skillnaden är väl antal bilar den klarar av samt att 6-bilars kan köras i analogt läge om man önskar.
Till 6-bilars finns en del tredjepartstillverkare som möjliggör att använda PC. Scalextric skall komma med något eget sägs det. Vet inte läget med 4-bilars PB och PC...
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: Scalextric digital pro gt + need for speed

Inläggav EngeMickman 08 nov 2011, 18:31

Hejsan! Tack för svaren!

För nån dag sen kom det enormt stora paketet från England!! Man är verkligen sugen att testa, men jag måste ju påminna mig om att den är till sonen... :D Jag blev otroligt imponerad över storleken på bilarna... Trodde inte alls de skulle vara så stora!!

Förresten, vilka super resistance bilar anser ni vara de bästa? Kom gärna med förslag! Sen undrar jag vilket program som funkar bäst för att rita upp banor med??

Mvh Micke
EngeMickman
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 okt 2011, 20:52

Re: Scalextric digital pro gt + need for speed

Inläggav EngeMickman 10 nov 2011, 16:59

Hej igen! Jag har beställt en reseadapter eftersom jag köpt bilbanan från england... Visst funkar detta?

Mvh M
EngeMickman
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 okt 2011, 20:52

Re: Scalextric digital pro gt + need for speed

Inläggav GranTurismo 10 nov 2011, 18:27

Ja, så vitt jag vet så är det bara själva kontaktens utformning som är annorlunda i England.

När det gäller bandesign kan du med fördel använda gratisprogrammet UR30. Googla på det så hittar du det.

När det gäller Scalextrics bilar tycker jag de beter sig ganska lika. Du kan ju även prova bilar från andra märken, allt är ju kompatibelt och Scalextrics vanliga chip kan du stoppa i vilken bil som helst bara det finns plats. Vill du ha strykttåliga bilar kan du förutom Scalextrics prova Nincos Ninco1-serie. Lättkörda och kvicka bilar.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Scalextric digital pro gt + need for speed

Inläggav Aramis 11 nov 2011, 08:24

GranTurismo skrev:Vill du ha strykttåliga bilar kan du förutom Scalextrics prova Nincos Ninco1-serie. Lättkörda och kvicka bilar.

Min Ninco1 Renault Megane är då inte kvick! Snarare den långsammaste bil jag äger. Tror t o m att min Ninco Classic Corvette går snabbare! 8-o Men med magnet kanske det blir annorlunda...?
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Scalextric digital pro gt + need for speed

Inläggav EngeMickman 19 nov 2011, 00:45

Hejsan! Ikväll har jag tjuvkört banan! Eftersom den var köpt i England så blev jag ju tvungen att montera dit en en svensk kontakt i stället för den engelska som satt på..

Insåg efter ganska kort körning att banan känns lite kort, man blir fort less den.. så det är väl bara att bygga ut den som jag antog innan... Sen tyckte jag spårväxlingen fungerade jättedåligt. Det kunde gå att växla spår när man låg i ett av spåren, men sen gick det aldrig att växla tillbaka när man hamnat i det andra spåret.. helmysko... är det nån som har någon aning om vad detta beror på? Måste man vara fler bilar på banan för att kunna använda detta fullt ut, jag körde ju själv??

Jag hoppas i alla fall min fyraåring blir nöjd när han får den av tomten!

/M
EngeMickman
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 okt 2011, 20:52

Re: Scalextric digital pro gt + need for speed

Inläggav osterlub 19 nov 2011, 11:56

Hej

Har själv en digital bana hemma. Största problemet jag har med växlarna när jag kör digitalt är att de står för nära en kurva, vilket gör att man inte kommer exakt rakt på växeln. Det betyder att ir-sändaren under bilen inte passerar ir-mottagaren och det blir ingen växling. Det finns ett annat problem med samma sak. För när bilen passerar en växel och man inte väljer att byta spår så försöker den ändå flytta växeln så du kör rakt fram. Men om du kommer på sladd över växeln flera gånger i rad så börjar själva växelarmen att röra sig fritt. Och med lite otur så träffar den rakt på pickupen med resultat en garanterad avåkning och eventuellt en knäckt pickup/chassi. Sabbade en slot-it bil på det en gång.

Ett annat problem jag har haft är att det har kommit ner för mycket damm, hår och annat otyg i växeln vilket gör att den växlar långsamt (efter bilen har passerat), eller inte alls.

Och så kan den så klart vara trasig... Du kan rulla bilen väldigt sakta över växeln så att du ser att den faktiskt fungerar.

Nej, du kan köra helt ensam på banan. Behöver inte vara flera biler.

/Berry
osterlub
Kurvvakt
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 12 mar 2011, 14:48


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster