Växla eller inte växla?

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Växla eller inte växla?

Inläggav Lasp 31 jan 2012, 23:29

En lätt travestering från den gruppen som var baserad i ....

Nåväl, jag har nu åstadkommit en växel. Och sett hur SCX gör det mekanisk! hur Carrerra och Scalextric gör det med IR ljus och hur Ninco gör det med Dead strip!
Så jag frågade vår guru! Hur blir det?

Hi Lennart
Glad everything got there ok.
I like the idea of digital, but I don't think it will be practical for a few more years...they need to standardize it first.
Have fun


Oldslotracer in Vancouver Canada !

Men jag tror att det, trots att Scalextric drar tillbaka kurvväxlar, finns en väg för det digitala systemen.
Men det är många frågor att lösa.

Har vi kapacitet och förmåga att finna svaren och gå emot de krafter som de enskilda kommersiella är?
Finns det kunskap och vilja att finna en väg, som närmar sig det realistiska sättet att köra bil på!

Jag har startat en tråd på EF om möjliga vägar! Men visst borde kunskapen finnas här på BBF?
Vad vill du att vägen skall växla till?
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Växla eller inte växla?

Inläggav ymigs 01 feb 2012, 17:59

Kanske skall ta en kik på Oxygen som Slot.it släpper nu i februari?
Fungerar direkt med Scalextric SSD och kan byggas in i Ninco och SCX banor. Upp till 20 bilar på samma bana, trådlös styrning av växlarna...
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: Växla eller inte växla?

Inläggav Lasp 01 feb 2012, 20:02

Hej ymigs!
Jo jag har laddat hem de mesta dokumenten om Oxygen. Jag tror att jag har en hyfsad pejl på det.
Men jag vill ju köra in detta i frästa banor också. Då kommer det att bli bra tror jag! :)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Växla eller inte växla?

Inläggav mINdAt3z 02 feb 2012, 21:36

Hej Lasp,

Tror att jakten på realistisk racing på en bilbana är en dröm som aldrig kommer att besannas. En bilbana är en bilbana och skalar man ner bilar till 1:24 eller 1:32 så finns fortfarande fysikens lagar där som påverkar t.ex. kurvtagning och acceleration på ett "onaturligt" icke-skalbart sätt. Tror att man bara får bita i det sura äpplet och acceptera "tillräckligt bra" för att det skall vara kul att racea.

Digtal racing har ju fördelen att kod är involverat. Där kan man ju då simulera realism mer än vad man kan med det traditionella analoga bilbane tänket, men det kommer ändå inte att bli realistisk racing.

Jag tror att nästa generations bilbanor kommer att bygga på en kombination av RC-bilar typ Mini-Z, sensorer och gömda spår. Mini-Z är ju skrämmande utvecklat idag och koden som används för att verkligen kontrollera bilarna på banan är ju imponernade när man tänker på det. Ser man en van Mini-Z förare styra sin bil så ser man direkt att styrkoden i bilen tar hänsyn till underlag, överstyrning, understyrning, ... och ger föraren möjligheten att enklare hantera bilen med enkla ratt/gas/broms rörelser. Och allt det i lite billiga chips som i produktion kanske kostar några tior. Beräkningskapacitet och sensorer verkar ju inte kosta något idag då det produceras i så stora volymer, och det öppnar ju upp miljarder möligheter.

Tänk dig en traditionellt skalad bilbana för klubb/hemma racing i digital form. Säg att vi kör på max 4 spår och tillåter 10-12 bilar i ett normalt race (personligen så är jag tveksam till race med 24+ bilar... men vad vet jag). Tänk dig att du på den ytan som dessa normala 4-spår tar idag, med vanliga slots, skulle kunna trycka in 12-16 metalltrådar som används för sensorer och på så vis skapa upp till 12-16 möjliga spårval.

Tänk dig att du sedan programmerar styrdatorn med kod för bästa spårval och efterliknar system som t.ex. Scorpius möjlighet att automatiskt välja "bästa spåret" för ledaren och undvika krasher... då bygger man en dynamik i banan där ledaren alltid har bästa spåret, och andra spår växlas till med automatik för att undvika krasher, eller manuellt för att själv göra en overtake. Vilka möjligheter man öppnar... och vilken dynamik det skulle bil i banorna.

Här är en kul kille som faktiskt gjort en prototyp på detta. Fast då kanske med lite enkla medel.



Tänk dig små Mini-Z bilar, styrda utan ratt med spårväxling istället. Kan ju bli hur spännande som helst, och helt säkert helt möjligt att bygga med enkla medel redan idag. Föjande produktionsbil är ju typ 4 år gammal och har teknik i sig för att köra på en bana redan idag... fast då ingen datorstyrning och sensor för spår... och man kan komma undan med en starter mini-Z för typ 1000 sek.

Bild
http://kyosho.com/eng/products/rc/detail.html?product_id=103135

Men nog om framtiden Lasp. Nu snackar vi slotcars och nuläget. Och lycka till att lära en "oldsslotracer" nya trick, han lär nog inte köra annat än analogt även om alla slot-car producenter i världen enas om ett protokoll. :)

Tror att för en hemma bana så är Slot.It´s Oxigen eller O2 som de nu kommer kalla det, perfekt. Det har stöd redan för Hornby´s växelteknik. Principen är ju enkel och ingen direkt hemlighet. Enkel phototransistor som läser av en LED signal, kollar en frekvens för om "vilken bil som helst" vill växla spår, och triggar en solenoid som slår om en växel. Om du bygger hemma så tvivlar jag på att Hornby´s advokater knackar på, men snor du deras frekvenser och börjar producera "SSD" kompatibla produkter för att sälja, så lär du träffa på män i mörka kostymer utanför, med brittisk brytning.

Toppensida med allt du behöver för att klura ut egna SSD kompatibla växlare. Finns till och med källkod att låna och anpassa för eget bruk (som visserligen tänker kommunicera seriellt, men går lätt att skriva om för att trigga en solenoid direkt istället). Tror att man, om man har tid och energi, kan få loss elektroniken för en SSD-växljare för 50-60 kr med styrchip och allt.

http://www.electricimages.co.nz/SSD_Decoder.ashx#tab2624

O2 funkar ju rätt ur boxen med dessa växlar.

Min uppfattning är att även Scorpius växlar fungerar på samma sätt. Skall fråga Rick om detta när han är åter från mässan i Nürnberg. Jag tror bara inte att han slår på trumman och förmedlar detta till allmänheten, med rädsla för att Hornby skall slå honom en signal. Min uppfattning är dock att de kit han säljer, med egenutvecklade "lane brains" för styrning av solenoiden och växlingen av spår faktiskt fångar upp Hornby´s SSD växling utan någon modifikation alls. Då kan du köpa färdig kit med allt från sensorer, flippers och solenoids direkt. Fast det lär ju kosta, då hans lane-brains även klarar av så mycket mer än att bara slå på en solenoid.

Jag är själv helt såld på O2. Min digitala bana kommer att bygga på SSD. Får jag inte tiden att räcka till att skruva ihop något själv (med lite hjälp från mina elektronik kompisar) så kommer jag säkerligen att köpa in lite kit från Scorpius och helt enkelt fräsa till lite mera "bananpassade" flippers.

P.S.... EF? Vad är det? :D

// Micke
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Växla eller inte växla?

Inläggav Lasp 02 feb 2012, 22:31

Tack för ett jättebra inlägg. :up:
Visst har jag funderat i dessa banor också. :cuckoo:
Men du gav mig nu material som jag inte har sett tidigare.
Var nere hos Lala igår och vi diskuterade att mycket av dagens bilbaneåkande kommer från en tid när man som fabrikant krängde vita frigolitlådor med väl anpassat innehåll. Tricket var att få folk att köpa mera!

Nu när jag testar med egna växlar så har utrymmet från signalpunkt till åtgärd ingen större betydelse, jag kan fräsa utformningen som jag vill och så tar jag upp signalen till en Arduino och den bestämmer när det är dags att utföra jobbet i växeln.

Det gäller för mig att hitta en mix mellan det som är utförbart och göra det till rätt pris! Även om jag har råd ;-).
Men att köra spårlöst är naturligtvis en utmaning. Jag har köpt några 1:24 bilar RC för 100:- och inser att det inte går att konkurrera med sådant.

Men lite av min utmaning ligger i att finna nya vägar för banorna också.
Just nu plöjer jag igenom OldSlotRacers material, och känner att nästa bana kommer att kunna byggas mycket snabbare.
Så att det blir ytterligare en "Silverstenen" i hel MDF är klart.
Så kanske det är dags för helt nya vägar.

Hjärtligt tack för all input, jag tror att alla tjänar på att det ventileras nya idéer här på BilBaneForumet.

Det blev en del respons på EF som synes. Men inte det jag förväntade mig.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... it=bilbana
Jag menar hur svårt skall det va!
Kolla en Nexa kontroll för tre fyra enheter för en hundralapp!

Jag gör mig av med äldre bilar just nu för att just få plats för det nya. Jag har inget behov av att vara kompatibel så det är fräsch, bra och enkelt som skall kombineras med billigt. :)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Växla eller inte växla?

Inläggav Kristian 02 feb 2012, 23:41

Jag kan förstå tjusningen med "vanligt" digitalt, men nu ska grejerna växla själva och man ska kunna växla varsomhelst? Och dessutom ska man ta bort spåret?
Varför inte bara köra radiostyrt istället? Hela grejen med bilbana är ju att man åker i ett spår.

Sen som en parentes så förstår jag inte vitsen med en radiostyrd bil som kompenserar själv för en massa saker, vad är poängen med det? Då går ju hela grejen med körskicklighet och "setupskicklighet" förlorad. Är det inte bättre att sätta sig framför ett tvspel och låta ett demo stå å gå när man ändå inte kör själv...
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Växla eller inte växla?

Inläggav Lasp 03 feb 2012, 01:22

Det finns säkert en bra balansgång! Slot race utan spår är inte slot!
Men visst kan det vara fiffigt att kolla hur man med en nedfräst 2mm vajer kan ordna styrning av de små fyrhjulingarna.
Jag skall kolla vidare och testa.
Men fortfarande är jag en sökare och studerar OSR s material med omsorg ;-) :-$
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Växla eller inte växla?

Inläggav mINdAt3z 03 feb 2012, 15:48

Kristian skrev:Jag kan förstå tjusningen med "vanligt" digitalt, men nu ska grejerna växla själva och man ska kunna växla varsomhelst? Och dessutom ska man ta bort spåret?
Varför inte bara köra radiostyrt istället? Hela grejen med bilbana är ju att man åker i ett spår.

Sen som en parentes så förstår jag inte vitsen med en radiostyrd bil som kompenserar själv för en massa saker, vad är poängen med det? Då går ju hela grejen med körskicklighet och "setupskicklighet" förlorad. Är det inte bättre att sätta sig framför ett tvspel och låta ett demo stå å gå när man ändå inte kör själv...


Förstår precis din synpunkt Kristian, första gången som jag såg modern analog och framför allt digital slot-car racing över huvud taget så reagerade jag precis likadant. Styrhandtag med "anti-spin" som gasar efter en kurva för att bilen inte skall spinna? Kan inte föraren sköta det själv genom att vara mjukare på avtryckaren? Funkade ju när jag var yngre. :D Bromskurvor. Inställlningar av max/min gas? Men sen tänkte jag om. Det handlar bara om att hitta en "baseline" inställning som passar just den föraren som han trivs med, där är vi nog alla olika. Det blir ändå sport och racing och kräver sin förare ändå.

När jag såg "programmed racelane", så reagerade jag ännu mer... KOD som styr bilen? Nu har de gått för långt, varför inte bara slänga handtaget och låta datorn köra bilen. Sen började jag smälta det lite och insåg att det enda man faktiskt gör är att skapa dynamiska spår på bilbanan. "Prefered race line" är då "spår 1", "Second prefered racelane" spår två, och så vidare... var i ligger skillnaden mot traditionell analog körning igentligen där man har utvalda spår redan från början? Absolut ingen.

Så jag har faktiskt svängt om. Sen trivs jag alldeles utmärkt med vanlig analog racing också, tycker det är ap-kul att bara slänga på en analog bil på eget spår och race:a på. Digital racing tycker jag är kul också... tycker inte att det ena måste utesluta det andra utan man kan utforska och ha kul med det man gillar, och helt enkelt strunta i det man inte tycker är kul.

Och varför skall man köra spårlöst.. mjae, ingen anledning igentligen förutom att få flera spår och en bil som inte är fastbiten i ett statiskt spår i banan, och därför simulera mer realism. OM det nu är det man är ute efter. Inte helt säker på att jag varje dag skulle välja det alternativet över enkel analog racing heller. Men tror att det kan bli kul. :D
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Växla eller inte växla?

Inläggav mINdAt3z 03 feb 2012, 16:00

Lasp skrev:Tack för ett jättebra inlägg. :up:


Tack själv Lasp. Du anar inte hur avis jag är på dina elektronik kunskaper runt detta. Auruino känns som en bra idé för elektronik folket som redana har grejer för prototyper och annat som har användning av dem utanför slot-car racingen. Men annars tycker jag det verkar lite dyrt att komma igång. Jag hoppas istället på att övertala någon elektronik kompis som har kit för t.ex. TI´s C2530 att hjälpa mig på traven lite att få till basen. Tror att den räcker till för att inte bara spårväxla, men faktiskt identifiera bil ID och sända dem till datorn för t.ex. deltider på banan. Och man köper dem på e-bay för typ 20 kr stycket.

Så du har redan en fungerande SSD växlare uppe och snurrar? Imponerande Lasp! :) Du borde skriva en tråd på det internationella forumet om det också, verkar som att ingen vågar / vill dela med sig av kunskaperna runt omkring detta. Vore nog många som skulle hoppa på en enkel lösning baserad på Auruino.

Ska ta mig tid att följa din tråd i elektronikforumet i helgen, även om jag säkerligen bara förstår hälften av det. :) Jag är för nyfiken för mitt eget bästa. :D
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Växla eller inte växla?

Inläggav mINdAt3z 04 feb 2012, 11:24

Satt och funderade lite igår kväll. Om man är jätteintresserad av "Programmed Raceline" och vill hålla kostnaderna nera lite, så skulle man ju kunna särskilja det så här.

1. Automatiska spårväxlare.

Struntar helt i Led/SSD och använder en magnetisk sensor med Hall-Effect.
Känner bara av bilen + bilar i närheten.
Applicerar logik för anti-crash och bästa spårval.
Växlar enligt ovan, oavsett bil / om användaren trycker ner "change-lane" eller inte på avtryckaren.

Då kan man slänga in en del spårväxlare extra på banan, som bara är till för att ändra flödet på spåren, och de bör bli enklare att bygga och billigare att bygga.

2. Manuella spårväxlare.

Kör LED/SSD som sensorer.
Känner av bilen + bilar i närheten.
Identifierar bilen och känner av change-lane på avtryckaren.
Applicerar logik för anti-crash och bästa spårval.
Växlar enligt ovanstående logik.

Frågan är väl om magnetiska sensorer med Hall Effect är känsliga nog att plocka upp bilarna bara på magnetkraften som motorerna genererar.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Växla eller inte växla?

Inläggav mightyice 16 feb 2012, 13:36

LASP
Vad menar ni ovan med "Men jag tror att det, trots att Scalextric drar tillbaka kurvväxlar, finns en väg för det digitala systemen"
Köpte en digital bilbana till familjen i julklapp och den blev succe, enda julklapen som används dagligen. tänkte nu bygga ut banan men menar du dom kurvor med växel från scalextric kommer slutas sälja?
Isåfall får man ju beställa en omgående eller funkar dom dåligt?
mightyice
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 feb 2012, 13:16

Re: Växla eller inte växla?

Inläggav ymigs 16 feb 2012, 13:58

mightyice skrev:LASP
Vad menar ni ovan med "Men jag tror att det, trots att Scalextric drar tillbaka kurvväxlar, finns en väg för det digitala systemen"
Köpte en digital bilbana till familjen i julklapp och den blev succe, enda julklapen som används dagligen. tänkte nu bygga ut banan men menar du dom kurvor med växel från scalextric kommer slutas sälja?
Isåfall får man ju beställa en omgående eller funkar dom dåligt?

Scalextric slutade med kurvväxlarna för rätt länge sedan, det var väl aldrig optimalt att växla spår i kurvorna.
Nu har man raka växlar och pit stop växlar i sortimentet men det kanske kan finnas kvar kurvväxlar hos någon handlare.
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: Växla eller inte växla?

Inläggav largasso 16 feb 2012, 21:42

Lasp skrev:

trots att Scalextric drar tillbaka kurvväxlar


Det har visat sig att kurvväxlarna kopplar ihop de båda spåren vilket inte
är ett problem vid digitalkörning, dock blir det problematiskt när du kopplar den nya
6bilars PB:n till analogkörning, därför har Scalextric valt att lyfta kurväxlarna ur sortimentet.

B-|

PS.
Det finns ett par st på Tradera just nu !!!!
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Växla eller inte växla?

Inläggav mINdAt3z 16 feb 2012, 22:17

largasso skrev:Lasp skrev:

trots att Scalextric drar tillbaka kurvväxlar


Det har visat sig att kurvväxlarna kopplar ihop de båda spåren vilket inte
är ett problem vid digitalkörning, dock blir det problematiskt när du kopplar den nya
6bilars PB:n till analogkörning, därför har Scalextric valt att lyfta kurväxlarna ur sortimentet.

B-|

PS.
Det finns ett par st på Tradera just nu !!!!


Bra input. Trodde att det var för att de faktiskt inte fungerade bra även vid digital racing. Att bygga kombi-bana med analog / digital har ju även det sina utmaningar.

Skulle det funka att sätta en magnet för att "tvinga" växeln till "analogt" läget när ingen växling sker digitalt?

*tänker högt*
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Växla eller inte växla?

Inläggav largasso 16 feb 2012, 23:21

Det går alldeles säkert att fixa för den som vill "pilla" lite själv.
Men det är ju inte Scalextric´s målgrupp :-((

Jag har tänkt att använda mina (ca 8st) till den kommande frästa Oxygenmatade Nascarovalen,
då ombyggda till raka växlar.
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Nästa

Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

cron