Felsökning: Trilskande bil till Ninco N-Digital

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Felsökning: Trilskande bil till Ninco N-Digital

Inläggav Dennis M 11 feb 2012, 18:41

Hej
Jag har ett Ninco N-Digital Mastertrack med tre bilar, alla tre är likande rallycrossbilar med likadana motorer som gjorts digitala med de tre chippen som följde med Mastertrack-satsen.
Problemet är nu att två av bilarna fungerar alldeles utmärkt medan den tredje trilskas. Den har ojämn gång vid konstant gas, reagerar dåligt vid gaspådrag eller minskning av gas. När man vill öka farten får man ofta först ingen reaktion.... sedan ingen reaktion... sedan sticker den iväg med en hiskelig fart och åker av i nästa kurva. Den bilen har även en benägenhet att få stopp vid de strömlösa sektionerna av spårbytarskenorna.

Jag har funderat på att prova att byta chip och motorer mellan bilarna, men jag ger mig tusan på att sådant experimenterande slutar med att jag har en fungerande bil och två trilskande bilar.
Så jag tänkte helt enkelt prova att köpa mig ett extra chip och/eller en extra motor, i värsta fall hjälper ingendera och jag sitter där med två fungerande reservdelar och en envist trilskande bil. Men det känns som att det bör vara någondera som krånglar.

Frågan jag ställer till er kunniga människor här på forumet är om det är mest troligt att det är chippet eller om det är troligare att det är motorn - eller eventuellt något jag inte tänkt på (jag har provat med olika handtag).

Mvh, Dennis
Dennis M
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 feb 2012, 18:22

Re: Felsökning: Trilskande bil till Ninco N-Digital

Inläggav Niak 12 feb 2012, 20:46

prova byta chip eller rengör kontakterna.
Det låter som att det är glappkontakt eller chipet har en trilskande del.
Känner du någon som har en analog bana så pröva att göra bilen analog fungerar det då så är det chipet eller någon kontakt till chipet som är problemet.
It´s not the fart that kills, it´s the smell
Användarvisningsbild
Niak
Mekaniker
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 29 jan 2008, 14:03
Ort: Sundsvall


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster