Scorpius Wireless Slot Car Racing

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Scorpius Wireless Slot Car Racing

Inläggav mINdAt3z 11 feb 2012, 19:06

Hej,

Tänkte bara kolla lite på forumet. Jag jobbar med ett projekt där jag kommit i kontakt lite med Rick som utvecklat Scorpius. Jag tror att alla som håller på med digital slot-car racing känner till dessa produkter och även vem Rick är. Han är ju en biten entusiast med många kreativa ideer och är jättekul att att kommunicera med.

Av egen nyfikenhet så funderar lite på vad er erfarenhet är av Scorpius och varför det inte har fått större genomslagskraft i Sverige än det faktiskt har, för det är ju riktigt kul grejer. Jag vet vad som stoppat mig själv än så länge, men vill inte påverka era svar med mina åsikter ännu, utan är nyfiken på er input.

Finns det klubbar i Sverige som kör Scorpius? Privatägda banor? Hur många av er har testat eller är nyfikna på att testa Scorpius?

Vad känner ni saknas för att det skall finnas ett större intresse för Scorpius i Sverige? Är det att det är ett eget system med sina egna hårdvaror som stoppar intresset? Eller är det priset? Eller att man inte har möjlighet att prova och klämma på grejerna som man t.ex. kan göra med Scalextric och Ninco, innan man köper?

Jag hoppas att själv få prova på Scorpius snart, men har ännu inte hittat någon som har en bana i Sverige.

http://www.scorpiuswireless.com/
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Scorpius Wireless Slot Car Racing

Inläggav Lasp 11 feb 2012, 19:31

Om jag minns rätt, från läsning ute på forum, är att detta kanske var grunden till det som blev Oxigen! Eller om det var en annan fabrikant som tog upp det.
Men dels ligger Australien på andra sidan, dels blir det ett ganska kostsamt system.
Men i stora delar slår det väl Oxigen om man tar bort priset i beaktande!

Men visst är det klent med både intresse och kunnande på den digitala fronten.

Jag hoppas att det kommer in mer kunskap ganska snart till detta forum.

Ser ju att exempelvis Carrerra har en stor plats i Tyskland. Vi borde ju kunna lyfta upp en digital variant även i Sverige.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Scorpius Wireless Slot Car Racing

Inläggav Lasp 11 feb 2012, 19:48

Försökte att lägga in en länk! Men det gick inte så det blir en ny post ;-(

Kanske det inte finns någon bra uppställning / sammanställning med plus och minus samt en totalkostnad.
http://www.slotcaracademy.com/slot-car- ... al-age.htm
Tänk om jag skulle konvertera min vagnpark!

Därför startade jag tråden Digital bilbana på EF
http://elektronikforumet.com/forum/view ... al+bilbana

Men det blev inte den responsen som jag hade hoppats på, trots erbjudande om materialsponsring!

Men jag hoppas på en lösning säger Lasp

Här kanske är en förklaring:
http://www.auslot.com/forums/index.php? ... e__st__260
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Scorpius Wireless Slot Car Racing

Inläggav Ravajack 11 feb 2012, 22:15

Lasp skrev:Men visst är det klent med både intresse och kunnande på den digitala fronten.
Jag hoppas att det kommer in mer kunskap ganska snart till detta forum.

De finns/fanns ju tvenne goa gubbar från Götlaborg i detta forum som var intresserade, kunniga och även tämligen erfarna på just den digitala fronten.

1. Dels "Spöket" Ghost, vars antecedentia nyligen avhandlades i en tråd som ganska raskt avslutades och låstes av admin. (En gammal varböld i en öm tå vars närmare dissekering tydligen inte tålde vidare undersökning och närmare penetrering...)
Samme Ghost har idag under signaturen Erik M en pågående dialog med bl a Scorpius-Rick om digitalsystemets utveckling i ett annat forum. Eriks MuCarO-system har rönt internationell uppmärksamhet och uppenbart är att även Scorpius-Rick har stor respekt och intresse för Ghost-Eriks digitala projekt.

2. Dels Razamanaz som även han tyvärr har lyst med sin frånvaro i detta forum en längre tid, orsak okänd. Razamanaz var en tidig N-Digitalpionjär (Ninco) som fokuserade om till Oxigen (Slot.It). Liksom Ghost/Erik har även Raz valt en annan arena än detta forum för sina mer avancerade digitala tankar.

Tyvärr. :(
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Scorpius Wireless Slot Car Racing

Inläggav Lasp 11 feb 2012, 22:52

Kan vi inte försöka få tillbaka den dialogen då! :-((
Jag var nere och snackade med Lala på Largasso Raceway ikväll, och visst, det var säkert hårda tag mellan kombatanterna då för fem(5) år sedan. Men varför inte lyfta bort det unkna gamla och satsa framåt! 8-o
Måste man ha livstidstraff även om en person beklagar och säger sig ha ändrat beteende? Nej låt oss ha den kunskap somn faktiskt finns.
Jag vill läsa och delge på ren svenska, jag ber därför Er som var involverade att lägga gammalt groll till sidan och blicka framåt!
Fan va tjatig jag blev, men jag vill ha utveckling! :)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Scorpius Wireless Slot Car Racing

Inläggav mINdAt3z 11 feb 2012, 23:24

Ravajack skrev:Samme Ghost har idag under signaturen Erik M en pågående dialog med bl a Scorpius-Rick om digitalsystemets utveckling i ett annat forum. Eriks MuCarO-system har rönt internationell uppmärksamhet och uppenbart är att även Scorpius-Rick har stor respekt och intresse för Ghost-Eriks digitala projekt.


Usch, det här var nästan otäckt. Jag följer den här tråden på Slotforum med viss skeptisism, och Erik´s sätt att uttrycka sig och inte ta åt sig information från andra med djup kunskap fick mig att tänka på just den tråden om "Ghost" här på forumet.

Jag älskar kreativitet och det skrivna ordet blir ofta mycket hårdare än vad menat, så jag tänker inte ge mig in mer än så i det här forumets diskussion om den här personens sätt att agera, men jag vill ändå kommentera den tråden eftersom den lyftes fram.

Det Erik fokuserar på i den tråden är i princip redan utvecklat.

Titta på BLST som var tidigt ute.

Scorpius har sin PEARL, Programmable Electronically Activated Race Line som fungerar på samma sätt, men tillåter dig att programmera om bästa spåret vid behov direkt från din PC.

Oxigen, eller O2 som Slot.IT nu kommer att döpa det till skulle enligt uppgift även den ha samma funktion. Jag har läst protokollen, men inte kört deras egen mjukvara, men då de inte har några egna kretsar för LC, så måste jag utgå från att den tanken inte finns med just nu.

Inte så att det inte finns utrymme för en generell lösning som fungerar med flera olika bilbanemärken som Ninco, SCX och Scalextric (och för den delen egen fräst bana). Finns en riktigt bra poäng med det, men han tar inte åt sig information från väldigt kunniga människor som redan till och med varit med och utvecklat lösningen redan utan jagar blint sin egen lösning till och med när får en lösning presenterad till sig färdig och klar.

Jag upplevde det t.ex. som att han totalt snoppade av Rick då han försökte påpeka att ett generellt system skulle må bäst av att använda en generell sensor som t.ex. en enkel aktiv dead-strip. Och Ricks intresse var nog mer att hjälpa Erik, då han redan hade lösningen, än att "följa det med intresse".

Om systemets enda uppgift är att detektera X bilar framför en LC och automatiskt växla oavsett om föraren önskar det eller inte, så kan han totalt strunta i vilka typer av sensorer som bilbanesystemet själv använder. En enkel aktiv dead-strip skulle lösa problemet med en gång då den känner av en bil som passarerar (och ändå matar den med ström), oavsett om det är en Ninco, Scalextric eller en träbana.

Men vi får väl hoppas på att Erik inser detta i sin tråd till sist och tackar Rick för att han löst problemet för samtliga bilbanesystem åt honom. :D
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Scorpius Wireless Slot Car Racing

Inläggav mINdAt3z 11 feb 2012, 23:51

Lasp skrev:Om jag minns rätt, från läsning ute på forum, är att detta kanske var grunden till det som blev Oxigen! Eller om det var en annan fabrikant som tog upp det.
Men dels ligger Australien på andra sidan, dels blir det ett ganska kostsamt system.
Men i stora delar slår det väl Oxigen om man tar bort priset i beaktande!

Men visst är det klent med både intresse och kunnande på den digitala fronten.

Jag hoppas att det kommer in mer kunskap ganska snart till detta forum.

Ser ju att exempelvis Carrerra har en stor plats i Tyskland. Vi borde ju kunna lyfta upp en digital variant även i Sverige.


BLST var nog först tror jag.

Ja det är relativt kostsamt. Tror att Rick vänder sig till de lite tyngre entusiasterna. Styrsystemet tycker inte jag är dyrt. En kontroller som klarar två växlar ligger på dryga 600 SEK. Utgår man från att man mest kör en växel i taget och inte XLC så går det ju inte åt lika många. Jag gillar inte XLC så mycket ändå, men är utelämnad till dem då jag ju kör Scalextric idag.

Handkontrollern. Hmm, 1200 SEK. Ungefär som en Slot.it, och då får man wireless också. Inte så kraftigt pris, om man jämför.

Men frakten stör. Helt klart.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Scorpius Wireless Slot Car Racing

Inläggav Ravajack 11 feb 2012, 23:57

Man må givetvis tycka och tänka vad man vill om handel och vandel och det ena med det tredje.

Min avsikt med inlägget ovan var endast att respondera på Lasps lilla klagan om det klena intresset och kunnandet i detta forum på den digitala fronten. Samt påpeka att det faktiskt funnits ett par medlemmar här som hade både gediget intresse och kunnande i ämnet. Men som av olika skäl valt att inte längre torgföra och dela med sig av sina kunskaper här, utan på andra platser i cyberuniversum.

Någon av FROGarna som har koll på varför Raz inte varit synlig på snart ett år?
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Scorpius Wireless Slot Car Racing

Inläggav mINdAt3z 12 feb 2012, 13:51

Ravajack skrev:Man må givetvis tycka och tänka vad man vill om handel och vandel och det ena med det tredje.

Min avsikt med inlägget ovan var endast att respondera på Lasps lilla klagan om det klena intresset och kunnandet i detta forum på den digitala fronten. Samt påpeka att det faktiskt funnits ett par medlemmar här som hade både gediget intresse och kunnande i ämnet. Men som av olika skäl valt att inte längre torgföra och dela med sig av sina kunskaper här, utan på andra platser i cyberuniversum.

Någon av FROGarna som har koll på varför Raz inte varit synlig på snart ett år?


Och jag menade inte på något vis att vara hård heller. Jag tycker det är jättekul att prata om tekniken. Det finns som sagt absolut utrymme för en generell bästa raceline metod.. tror bara att tekniken som Erik söker för att lösa det han satt som mål redan finns, och att han inte tar åt sig det när folk försöker påpeka det för honom.

Skall jag vara lite bister i synen, så skulle jag vilja påstå att vad gäller vidare utveckling av digital slot-car racing och själva tekniken bakom, i princip hindras och motarbetas av vinstintressen. Jag kan ju bara relatera till Scalextric, men jag tycker att jag ser samma sak på SCX, Ninco och andra system också där det är upp till "communityn" att utveckla kablar, lista ut protokoll och skriva mjukvara för att grejerna verkligen skall leva upp till de krav vi faktiskt har (speciellt då kanske klubb-racing). Men för att då ta Scalextric som ett exempel.

Hornby, dom skiter i det. Om det är good enough att stoppa i en frigolitkartong och lasta ut till leksaksaffärerna och sälja brett så funkar det för dem. Tror att de t.ex. inte ens tagit i mjukvaran för C7042 (APB) sedan version 0,8x, och den mjukvaran som var då, räknade inte ens varv korrekt. Inte direkt up-to-spec för klubb racing.

Nu har man iofs lagt på en liten grupp personer i communityn att utveckla mjukvaran, där är det väl då Andy som utvecklar SSDC som är mest involverad vad jag förstår. De har iaf fixat de mest råa buggarna, men... äsch, skulle ha varit bättre om de bara släppte koden fri som open source och lät den forka av precis hur som helst och lämna upp till communityn att se vad de finner bäst. Finns ju så många kreativa personer där ute som skulle kunna skruva till helt fantastiska lösningar.

Likadant ser man på system som BLST, Scorpius, Slot.IT, Pit-Pro, you name it. Så fort någon fått till en kabel, en sensor eller lite kod, så stänger man dörren och försöker tjäna pengar på det istället för att sprida kunskapen fritt i communities. Och hela tiden så bromsar det utvecklingen och producerar mer "special" hårdvara som inte fungerar ihop vilket gör att man måste satsa fullt ut på just "sitt" system och då inte kan använda sin hårdvara på något annat system.

Det är krångligt, hade varit roligare om man som digital förare kunde ta sitt handag och åka och besöka en annan klubb, plugga in sitt handtag och sätta sin bil på banan, men det lär ju aldrig bli verklighet då alla tillverkarna går åt olika håll på hårdvaran. Handtagen kan man nog få till, då de flesta digitala system som är anslutna till en PC faktiskt bara skickar in-data till race mjukvaran, så i teorin så skulle du lika gärna kunna använda en USB-joystick eller din mobiltelefon över blue-tooth för att styra din bil... men chippet i bilen, sensorerna i banan, spårväxlarna... äsch. Blir krångligt det här.

Men för att styra tråden lite tillbaka till Scorpius. Är det någon som kör detta i Sverige alls? Jag vet att Scorpius jobbar på att ta fram snabbare produktioner, distributionsled, m.m.. Och är lite nyfiken på hur detta kommer att tas emot på marknaden.

// Micke
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Scorpius Wireless Slot Car Racing

Inläggav Ravajack 16 feb 2012, 01:52

Har vi möjligen en förklaring till "spökerierna" här? :(
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Scorpius Wireless Slot Car Racing

Inläggav mINdAt3z 16 feb 2012, 22:34

Förstår inte riktigt inlägget. Jag kunde inte låta bli att kommentera hans tråd, men det gjordes ju efter mitt sista inlägg här t.ex.. Och reaktionen blev lite vad jag förväntat mig. :D

Det här med "spökerierna" är verkligen ett hett ämne här. Kanske bättre om du tar upp det med administratörerna istället.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Scorpius Wireless Slot Car Racing

Inläggav Razamanaz 24 feb 2012, 15:55

Ravajack skrev:Någon av FROGarna som har koll på varför Raz inte varit synlig på snart ett år?

Hej på er igen!

Jag har tagit en paus från bilbanehobbyn ett tag, men planerar att komma igång igen till sommaren. Men därför har jag inte varit så aktiv i det här forumet under en längre tid.

Någon gång i början av 2008 tröttnade jag på alla mina ändlösa hårdvaru-modifieringar av N-Digital, plockade ner banan, och började köra R/C-bilar istället. Någon gång emellanåt har banan kommit fram igen, men då har jag bara kört analogt.

Jag gillar ju bilbana precis som er andra, men jag har också en liten annorlunda vinkling. Jag jobbar som egen IT-konsult, och då behöver man lära sig nya tekniker emellanåt. Man kan ju läsa böcker, manualer, forum, bloggar, etc, men man behöver ju prova också. För mig är därför ett utmärkt sätt att kombinera nytta med nöje genom att skriva ett bilbaneprogram. Genom att dela med mig av både program och källkod blir det också ett sätt att marknadsföra mig själv. Men jag kom ju aldrig dit med N-Digital, jag höll ju bara på med en massa hårdvaruutveckling och assemblerprogrammering.

När Slot.it presenterade sitt oXigen hösten 2008, såg jag dock att det var något för mig. En för mig viktig del var att det presenterades som ett ”öppet system”, dvs att vem som helst kunde använda sin bilbaneprogramvara mot systemet. Perfekt för mig som ville skriva min egen programvara, men som egentligen inte ville hålla på med hårdvaruutveckling. En annan avgörande faktor var att körbarheten skulle vara lika bra som att köra analogt med deras SCP-1 handtag, något som jag själv redan gjorde och hade som någon form av norm.

För att komma tillbaka till trådens ämne, så tror jag säkert att man gör ett bra val om man väljer Scorpius, och kan säkert ha jättekul med det, absolut. Men varför valde jag inte det själv, det presenterades ju innan oXigen? En av anledningarna var att det inte är ett öppet system, specifikationerna är inte tillgängliga för vem som helst att skriva ett bilbaneprogram. Hårdvaran och protokollet till en dator kan säkert meddela en massa rådata och styra det mesta, och det behövs för att kunna realisera alla visioner, men det kräver ju även ett bilbaneprogram som klarar av motsvarande saker. Därför är det synd att det enda alternativet som finns är ett tidigare existerande men mindre känt program, och som nu anpassats till Scorpius för att klara de vanligaste kraven. Programmet PC LapCounter hade stöd för Scorpius, men fick ta bort, och det är inte ett gott tecken för konsumenter som vill ha lite alternativ. Visst, spelar ingen roll om man är nöjd med hur det enda alternativet fungerar.

En annan viktigt faktor för mig när jag nu väljer system på nytt är välja en leverantör som är stabil, kan sina saker, och går att kommunicera med. Tyvärr brände jag mig rejält på Ninco, men jag trodde på dem eftersom de riktar sig lite till entusiaster, ordnar världsmästerskap och själva säljer trimdelar. Då fanns inte Slot.it som ett alternativ för digitala system, men jag tror nog de flesta anser att Slot.it kan marknaden för bilbaneklubbar och entusiaster bättre än de flesta större bilbanefabrikanter, jag själv har stort förtroende för dem och god kontakt med dem. Jag har god kontakt med Rick också, men det känns lite mera tveksamt hur mycket Scorpius kommer att sälja efter att de första entusiasterna har köpt sitt. Jag skall inte påstå att körbarhet i Scorpius är en efterhandskonstruktion, jag heller inte testat själv, men det var ändå så att Rick lärde sig trimma bilar när han var ute på Europa-turné med en tidig version av Scorpius. Men trimma bilar är Slot.it's "core business", det var så de startade.

I väntan på oXigen har jag faktiskt köpt en SSD-bana, och det blir nog det första som jag ger stöd för i mitt nya program. Jag har lite kompisar som redan har SSD, och lite direkta och indirekta potentiella kunder som har det. I praktiken tror jag inte jag börjar med oXigen förrän tidigast i höst. Är vi fler som kommit igång då, vore det säkert kul att träffas och köra!

Jag skall leka lite rockstjärna i april och maj, men sedan kommer jag nog igång med bilbana igen och tillbaka till forumet.

I’ll be back!
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: Scorpius Wireless Slot Car Racing

Inläggav mINdAt3z 12 jul 2012, 12:19

Personligen så går jag nog på Slot.It på sikt också. Just för att man kan kombinera det med SSD och att det är så enkelt att implementera på befintliga banor / träbanor.

SSD har en stor begränsning i protokollet. Inte för att jag kommer att märka det hemma, men tänker man lite större som Slot.IT gör och tänker klubb racing, så börjar man inse att det kan bli problem.

Kommunikationen som SSD använder går ju via spåren. Och kikar man specifikationen så ser man att en 0-bit ligger på ungefär 116-120 μS och en 1-bit ligger på ungefär det dubbla och hamnar på 232-240 μS. Gör man lite mattematik och kikar på paketstorlek (8-byte), antalet bilar (6 st på Scalextric) och googlar lite på hastigheter på bilarna, så inser man att bilarna faktiskt i teorin kan färdas riktigt långt i worse-case innan de får nästa paket som anger broms, hastighet och växelbyte. Jag säger worse-case, för kvaliten på bilen, däck, motor, m.m.. lär väl spela roll, så Scalextic egna bilar kanske inte ligger på topp där.

Jag har lite samma bakgrund som du, kommer från IT-konsult spåret, men är absolut ingen elektronik kille utan mera infrastruktur, arkitekt och projektledning och kommer även från en bakgrund som utvecklare. Så jag kunde ju inte låta bli att koda lite för SSD också, och där ser jag då att vad datorn och AP6 faktiskt orkar med att slänga ut på spåret stämmer rätt bra med ovanstående beräkningar och att man kanske ligger på 60-70 pps. Och det är ju inte datorn eller AP6 som är bromsen, utan valet av protokoll ut på spåren.

Där har ju Slot.IT och Scorpius löst problemet genom att köra wireless istället som ger utrymme för högre bandbredd med bra med utrymme för handskakning, omsändningar och fler bilar.

Hör för övrigt av dig om du sitter och knackar, gör det samma, men då kanske lite mer på hobby nivå och av nyfikenhet än med målet att skriva ett helt racing system. Vi kanske kunde dra ihop ett par nyfikna och kreativa människor och dra ihop ett lite slot-car library med open-source tillsammans för att just hantera kommunikation och styrning mot de vanligaste märkena.

// Micke
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Scorpius Wireless Slot Car Racing

Inläggav Lasp 12 jul 2012, 17:30

Jag är gärna med i en sådan informell grupp.
Personligen har jag en liten testanläggning med Slot.It grejor, just nu är de i mitt tycke bäst.
Men det finns massor att göra på det digitala området. Kräver nästan ett nytt tänk. Och det kräver lite erfarenhet!

Jag var på väg att försöka få fatt på en del grejor från Downunder, men så gick luften ur mig ;-):cuckoo:

Så vad vill jag syssla med, vad är stimulerande och vad kommer mina kunskaper bäst till nytta.
Eller skall man satsa på områden där man inte har varit tidigare!
Så framtiden får visa vad det blev säger Lasp
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Scorpius Wireless Slot Car Racing

Inläggav Razamanaz 16 jul 2012, 10:28

mINdAt3z skrev:Hör för övrigt av dig om du sitter och knackar, gör det samma, men då kanske lite mer på hobby nivå och av nyfikenhet än med målet att skriva ett helt racing system. Vi kanske kunde dra ihop ett par nyfikna och kreativa människor och dra ihop ett lite slot-car library med open-source tillsammans för att just hantera kommunikation och styrning mot de vanligaste märkena.

Någon gång i slutet av augusti, efter semestrar, skollov, husmålning, trädgårdsprojekt, etc, så lär jag äntligen komma igång på allvar med mitt bilbaneprogramprojekt. För mig är detta en kombination av arbete och hobby, men där arbetsdelen egentligen indirekt är den viktiga; lära, testa, visa upp kod och ordna events. Av det skälet vill jag därför utveckla de centrala delarna själv. Det kommer dock att finnas tydliga mjukvarugränssnitt där vem som helst kan lägga till sina egna moduler eller klienter.

Jag själv kommer att ordna med stöd för SSD (enbart den nya PB:en), oXigen, samt analog bana via ett Phidget-kort (ej parellellporten). Om man vill, kan man lägga till stöd för annat genom att skriva en ”plug-in-modul”.

Jag kommer själv att skriva en Windows Phone 8 app (dock ej en Windows Phone 7.x app, det blir för få som kommer att använda det i längden). Det finns rätt mycket kul man skulle kunna göra med en smartphone, t ex:
  • Presentation för publik.
  • Skräddarsydd personlig presentation. Även om man i och för sig kommer att kunna gödsla med datorer och skärmar för presentation, och att den förhoppningsvis är tydlig, så kan det kanske ändå ibland under ett race är enklare att slänga en snabb blick på en mobilskärm nedanför sig för att se hur man ligger till.
  • Koppla till headset eller öronsnäcka och läsa upp varvtider och annat (bl a motsvarande funktionalitet som Slot.it’s Telemetry Box).
  • Trimma personliga parametrar under race istället för att samsas om samma PC innan race.
  • Raceadministration, som t ex start, track call och straff.
  • Registrera nytillkomna förare till ett event mha mobilens kamera.
Jag kommer dock inte själv att skriva någon iPhone/iPad- eller Android-app, det får gärna någon annan göra.


Lasp skrev:Jag är gärna med i en sådan informell grupp.

Jag har utväxlat lite PM med Lala, och kommer säkert att åka ner till Helsingborg framöver för att mer i detalj diskutera vad jag håller på med, få inspiration och feedback, hjälp med test, ha kul, etc. I de sammanhangen vore det kul att träffas igen, det var väl c:a 20 år sedan sist. Jag var en ung spoling på ett litet IT-företag i Kungsbacka (även om det inte hette IT på den tiden). Jag heter förstås inte Razamanaz i verkligheten (det är taget från den gamla hiten och för att ungdomarna tycker det är fräckt med mycket ”Z” i sina internet-pseudonym), utan Anders Ryberg.


Nu blev det rätt mycket off-topic, men också lite snabba svar på lite frågor. Jag får återkomma i en annan tråd om vad jag själv håller på med när det finns lite mer konkret att säga. Men även om jag själv kanske inte riktigt är intresserad av att ingå en grupp som utvecklar programvara, mer än vad jag har beskrivit ovan, så låt inte mina tankar och idéer hindra er övriga från att hitta på något.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron