SSD pitlane layouts

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

SSD pitlane layouts

Inläggav Val Solo 02 aug 2012, 12:48

(Hoppas inte att det redan finns en tråd om just detta - sökte men kunde inte hitta det)

Q1: Ni som kör Scalextric Digital & har pitlanes. Hur ser era pitlanes ut?

Jag har inskaffat SSD's pitbox men väntar på att köpa resten (pitlane skenor, singelspår etc) tills jag funderat ut HUR pitlanen eg ska se ut. Vad jag märkt är att det krävs en JKLA massa singelspår för att överhufvudtaget sätta upp en pitlane (ihop med pit box'en).

Q2: Har ngn här inne på forumet uppgraderat er SSD Pitbox till Pit-Pro? Om ja, hur känns det?

:)
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: SSD pitlane layouts

Inläggav mINdAt3z 03 aug 2012, 12:16

Just pit-lanes och Scalextric är (ursäkta språket) skitsvårt tycker jag. Hur man än vänder och vrider på det så tar det extremt stor plats. Du behöver ju en lane-changer nära pit-stop så att bilarna kan byta spår för att komma in i depå, och sedan tar själva pit-stop bitarna upp rejält med plats. Vill man också tillåta flera bilar att gå in i depå samtidigt (t.ex. två spår) så är vi ju uppe i en pit-stop som lätt tar upp 2-3 meter + lange-changer innan.

Under den korta tiden som jag körde Pit-Pro så byggde jag det tight för att få plats enligt nedan. Lane changer innan pit-stop fick jag helt enkelt sätta före en kurva. Hade inte plats... Och mellan bandelarna i pit-stop så tryckte jag bara in en tunn plast skiva för att separera pit-stop från banan. Inte skala 1:32, men vad tusan... Såg lite bättre ut iaf:D

Bild

Pit-Pro är nödvändigt om man vill få lite kontroll på pit-stop. Den största skillnaden mot Scalextric eget "pit-stop game" är att den har en USB-kabel som jackar in i din PC så att SSDC och PC LapCounter kan få riktig information om när bilarna går in och ut ur pit-stop (japp, han säljer en variant med en extra sensor också). Scalextric egen Pit-Lane game är bara en leksak som inte alls skickar tillbaka någon information alls till power-basen (eller vidare till datorn).

Det funkar iofs ändå, utan Pit-Pro, med t.ex. SSDC. Men då används inga sensorer alls utan den räknar med att bilen faktiskt står i pit-stop när du stannar och tankar. Så det blir lite knas då, då man kan stanna precis vart som helst på banan och tanka om man så skulle vilja.

Men med lite diciplin bland polarna, och bannor om öhlförbud vid fuskdepå stop, så är det ju inte ett problem igentligen. Man kan ju strunta helt i Pit-Pro, strunta i Pit-Lane game modulen och bara använda spårväxlarna som kom med kittet, sen hålla ögonen på fuskisarna och ta bort öhlen för dem om de tankar utanför pit-stop. :D
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: SSD pitlane layouts

Inläggav Val Solo 03 aug 2012, 15:28

tack.. Att SSD Pit-Lane bara e leksak förstod jag.. men hmm.. *skrapar de grå* .. Räcker det då med SSDC för att kunna "tanka" önskad bensinmängd? Det är fuel managementmomentet jag är ute efter (förutom std RMS)..

Och hur får man tag på "Pit-Pro skaparen" (URL/mail)?

:beer:

mINdAt3z skrev:Just pit-lanes och Scalextric är (ursäkta språket) skitsvårt tycker jag. Hur man än vänder och vrider på det så tar det extremt stor plats. Du behöver ju en lane-changer nära pit-stop så att bilarna kan byta spår för att komma in i depå, och sedan tar själva pit-stop bitarna upp rejält med plats. Vill man också tillåta flera bilar att gå in i depå samtidigt (t.ex. två spår) så är vi ju uppe i en pit-stop som lätt tar upp 2-3 meter + lange-changer innan.

Under den korta tiden som jag körde Pit-Pro så byggde jag det tight för att få plats enligt nedan. Lane changer innan pit-stop fick jag helt enkelt sätta före en kurva. Hade inte plats... Och mellan bandelarna i pit-stop så tryckte jag bara in en tunn plast skiva för att separera pit-stop från banan. Inte skala 1:32, men vad tusan... Såg lite bättre ut iaf:D

Bild

Pit-Pro är nödvändigt om man vill få lite kontroll på pit-stop. Den största skillnaden mot Scalextric eget "pit-stop game" är att den har en USB-kabel som jackar in i din PC så att SSDC och PC LapCounter kan få riktig information om när bilarna går in och ut ur pit-stop (japp, han säljer en variant med en extra sensor också). Scalextric egen Pit-Lane game är bara en leksak som inte alls skickar tillbaka någon information alls till power-basen (eller vidare till datorn).

Det funkar iofs ändå, utan Pit-Pro, med t.ex. SSDC. Men då används inga sensorer alls utan den räknar med att bilen faktiskt står i pit-stop när du stannar och tankar. Så det blir lite knas då, då man kan stanna precis vart som helst på banan och tanka om man så skulle vilja.

Men med lite diciplin bland polarna, och bannor om öhlförbud vid fuskdepå stop, så är det ju inte ett problem igentligen. Man kan ju strunta helt i Pit-Pro, strunta i Pit-Lane game modulen och bara använda spårväxlarna som kom med kittet, sen hålla ögonen på fuskisarna och ta bort öhlen för dem om de tankar utanför pit-stop. :D
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: SSD pitlane layouts

Inläggav mINdAt3z 03 aug 2012, 15:38

Val Solo skrev:tack.. Att SSD Pit-Lane bara e leksak förstod jag.. men hmm.. *skrapar de grå* .. Räcker det då med SSDC för att kunna "tanka" önskad bensinmängd? Det är fuel managementmomentet jag är ute efter (förutom std RMS)..


Jadå. Funkar kanon utan Pit-Pro. Bara att du inte får fina lampor och att man då kan tanka "precis var som helst". Man ställer in en tid som bilen måste stå still utan gas, och så måste man hålla inne en/flera knappar på kontrollern samtidigt för att tanka.

Du kan nog testa det direkt i utvärderingsversionen av SSDC och PC Lapcounter tror jag.

Val Solo skrev:Och hur får man tag på "Pit-Pro skaparen" (URL/mail)?


Tror att det framför allt är två herrar i England som trixar med Pit-Pro. Har tyvärr inte någon av deras e-post adresser, men du kan nå dem båda på slotforum.com. RichG är en av dem, han brukar ha Pit-Pro liggande för direkt beställning. RikoRocket är den andra. Tror att RichG är lite mer aktiv än Riko och kan vara lättare att få tag på. Skicka någon av dem ett PM för Pit-Pro.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: SSD pitlane layouts

Inläggav Val Solo 03 aug 2012, 17:20

Schysst!
Gissar att de oxå säljer kabeln usb-rj11 (eller vad den nu heter). För den e ju oxå ganska grundläggande. Själv hittade jag bara några killar i Nya Zealand som sålde Pit-Pro :) Liiiite långt.

http://www.electricimages.co.nz/MainPage.ashx


mINdAt3z skrev:
Val Solo skrev:tack.. Att SSD Pit-Lane bara e leksak förstod jag.. men hmm.. *skrapar de grå* .. Räcker det då med SSDC för att kunna "tanka" önskad bensinmängd? Det är fuel managementmomentet jag är ute efter (förutom std RMS)..


Jadå. Funkar kanon utan Pit-Pro. Bara att du inte får fina lampor och att man då kan tanka "precis var som helst". Man ställer in en tid som bilen måste stå still utan gas, och så måste man hålla inne en/flera knappar på kontrollern samtidigt för att tanka.

Du kan nog testa det direkt i utvärderingsversionen av SSDC och PC Lapcounter tror jag.

Val Solo skrev:Och hur får man tag på "Pit-Pro skaparen" (URL/mail)?


Tror att det framför allt är två herrar i England som trixar med Pit-Pro. Har tyvärr inte någon av deras e-post adresser, men du kan nå dem båda på slotforum.com. RichG är en av dem, han brukar ha Pit-Pro liggande för direkt beställning. RikoRocket är den andra. Tror att RichG är lite mer aktiv än Riko och kan vara lättare att få tag på. Skicka någon av dem ett PM för Pit-Pro.
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: SSD pitlane layouts

Inläggav Lasp 03 aug 2012, 17:38

Om herrarna skulle få bestämma!
Hur skulle en perfekt pitlane se ut då? Antal spår, sträckning och var växling skall ske.
Vore kul att se några förslag. Vi skall ju komma ihåg att det finns en del historisk belastning, både i material och måttmässigt.
Så skissa på förslag på något snyggt.
För med det digitala är detta en viktig pusselbit. 8-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: SSD pitlane layouts

Inläggav mINdAt3z 03 aug 2012, 18:57

Mjae... med Scalextric plast? Ingen aning... går det att få snyggt? :D

Bild

Gillar jag annars. :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: SSD pitlane layouts

Inläggav mINdAt3z 03 aug 2012, 19:06

Något sånt här kanske...

Bild
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: SSD pitlane layouts

Inläggav Lasp 03 aug 2012, 21:08

Bra
Hur lång är varje ruta? 100mm Skulle denna pitlane då vara över tre meter?
Känns som om det är kompakt nog :up:
Tre växlar bara! :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: SSD pitlane layouts

Inläggav mINdAt3z 03 aug 2012, 22:00

Lasp skrev:Hur lång är varje ruta? 100mm Skulle denna pitlane då vara över tre meter?


Det är ju det som blir så svårt. Scalextric´s pit in/out är 1,5 standardraka lång = 1,5 x 350 mm = 525 mm och sen en liten ruta för bilen, en halvraka. Så ovanstående (är det ju när det är postat) kombination blir ~ 3,5 meter lång. Och det då utan spårväxlare innan för att hamna på rätt spår för att gå in i pit-stop. :O

Blir en rackarns lång raka för att få det bra och snyggt.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: SSD pitlane layouts

Inläggav Lasp 03 aug 2012, 22:12

Lämna det statiska! Rita idealet!
Silverstone har ju en ingång långt från banan.
LeMans har ju en skarp och snabb ingång, men den snabbaste är nog Spa?.
Om Ni vill ha en bra så kan det vara två spår Scalextric, egen fräst eller skuren , och Scalextric i utgången!
Hur skulle den se ut? :cuckoo: :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: SSD pitlane layouts

Inläggav Val Solo 04 aug 2012, 12:58

Man kanske ska ha ingång/utgång på "andra sidan" skälva pitlanen.. För att få det mer realistiskt - tror att man i ngt RMS kan ange Max hastighet för pitaccess.. Det hade ju varit fräckt :)
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: SSD pitlane layouts

Inläggav Lasp 04 aug 2012, 16:18

Oxigen har en möjlighet att ställa in hastigheten när man har gått in till PitLane (två magneter).
Men hur skall man välja plats för tankning? Udda bilar på första platsen! :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: SSD pitlane layouts

Inläggav largasso 04 aug 2012, 16:26

Jag har gjort en layout på en kommande SSD/Oxigen NascarTriOval
som vi förmodligen kommer att köra på LRW/SlotIn andra delen av Höstsäsongen 2012.
Dubbla PB:s finns kvar efter en layout för 12bilar - tänk bort den ena!

Bild
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: SSD pitlane layouts

Inläggav Lasp 04 aug 2012, 16:41

Bra exempel Lala, jag ser att man kommer snabbt ut från grön till röd och gul. Ut till blå på andra halvan!
Men hur kommer man ner till den gröna?
Och var skall bilarna stanna för tankning! :cuckoo:
Så monterar jag elektronik i några Nascarbilar.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Nästa

Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster