BLST Uppdatering

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

BLST Uppdatering

Inläggav mINdAt3z 08 aug 2012, 16:56

Hej,

David har uppdaterat BLST lite och designen ser ju kanon ut. Får hålla tummarna att priset inte blir HELT avskräckande.

Bild
http://www.slotforum.com/forums/index.php?showtopic=64685&st=0&gopid=726815&#entry726815

För er som inte känner till BLST så är det en fristående digital växel som inte bryr sig om vilket digitalt system du använder. Istället så är varje växel fristående och växlar enligt principen "anti-collision" och "prefered raceline".

David säljer ju hela banor vad jag förstår, de kostar AP-mycket. Men det verkar som att han även säljer färdiga kit enligt ovan för enskilda växlar med flipper och allt, vilket var en nyhet för mig.

Nackdelen mot digitala system som Scorpius, Oxigen eller SSD är då att det är växeln som växlar spår och inte du själv. Ritar man upp flödet så skulle man kunna säga att det gör din digitala bana till en analog bana med fler förutbestämda spår och målet är då att låta ledaren ta bästa spåret, och bilar som kommer för nära bakom växla till ett alternativt spår för take-overs.

Kul koncept och kanske "rätt" sätt att köra digitalt på? Eller kanske inte? :D



David säger i sin post att han kommer återkomma med pris. Jag personligen ser det här som en "väg ut" om jag inte lyckas lösa egna SSD växlar på fräst bana.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: BLST Uppdatering

Inläggav Val Solo 08 aug 2012, 17:03

På videon såg man att en bil längre bak i ledet oxå tog "bästa spåret". Men det kanske var så att den var sist i ledet o därmed inte hade krockrisk... hmm.. fräckt..
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: BLST Uppdatering

Inläggav mINdAt3z 08 aug 2012, 17:42

Val Solo skrev:På videon såg man att en bil längre bak i ledet oxå tog "bästa spåret". Men det kanske var så att den var sist i ledet o därmed inte hade krockrisk... hmm.. fräckt..


Så var det säkert. Sen är videon typ 4 år gammal och jag tror att han utvecklad koden lite sedan dess också, så att dne växlar mer logiskt. Man ser i en del gamla videos att bilarna kan ligga ruskigt nära och växla lite fel ibland, men det tror jag är avhjälpt.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: BLST Uppdatering

Inläggav Kristian 08 aug 2012, 21:25

Man får alltid bästa spåret om man inte ligger för omkörning, därav att dom längre bak också får bästa spåret annars skulle dom ju aldrig ha en möjlighet att komma ikapp.
Bästa vore ju om den främre bilen fick det sämre spåret om det kommer upp någon för omkörning, lite som DRS (aka tvspelsmode som Nico säger) :thumb:
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: BLST Uppdatering

Inläggav mINdAt3z 08 aug 2012, 21:35

Kristian skrev:Man får alltid bästa spåret om man inte ligger för omkörning, därav att dom längre bak också får bästa spåret annars skulle dom ju aldrig ha en möjlighet att komma ikapp.


Precis. Enda gången den växlar är när man är nära nog för take-over eller kollisionsrisk.

Kristian skrev:Bästa vore ju om den främre bilen fick det sämre spåret om det kommer upp någon för omkörning, lite som DRS (aka tvspelsmode som Nico säger) :thumb:


Det skulle ju faktiskt funka. Och så får man fixa till så att man kan få statistik på antalet take-overs. Mest antal take-overs = win? :D Erm... :D
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster