Vad är Scorpius och Oxygen för nåt?

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Vad är Scorpius och Oxygen för nåt?

Inläggav Paddy 19 okt 2012, 15:28

Hej!

För ett par år sedan så var jag igång och planerade en permanent bana. Jag hade just köpt en sats Scalextrix Digital och orienterade mig i den nya digitala bilbanevärlden. I takt med att husrenoveringen fortskridit har jag snart rummet klart och när jag nu tittar hit igen så verkar det ha hänt saker. Jag menar de nya trådlösa systemen med bl a antikollision och "bästa spårval".

Är det Scorpius och Oxygen (två konkurrenter antar jag) som står för detta nytänk eller finns det fler? Och har jag förstått det rätt att dom inte säljer bandelar utan ett sätt att programmera och styra andra systems digitala bandelar? Funkar det bra och passar det Scalextric Digital?

Ursäkta om jag låter som jag just klivit ur en tidsmaskin utan koll på nutiden men jag försöker få ett grepp och se vad man ska satsa på. :)

Någon som kan ge en orientering?
Paddy
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 jan 2011, 12:22

Re: Vad är Scorpius och Oxygen för nåt?

Inläggav Lasp 19 okt 2012, 17:20

Inte helt lätt! Visst är det konkurrerande system.
Scorpius från Down Under har en bra utveckling, vilka som kör detta vet jag ej.
Men läs mera här: http://www.scorpiuswireless.com/

Så är det Oxigen från Slot.It Känns som ett vettigt system i mina ögon. Jag har några handtag ett antal chippade bilar somt en USB Dongel till datorn. http://www.slot.it/INGLESE/News.html klicka längst ner.

Båda systemen är trådlösa från handtagen, båda går att köra på de vanligaste digitala utom SCX.

Oxigen klarar starka motorer och har en öppen programvara, med bra möjligheter att uppdatera chip och dongel.

Det viktigaste är kanske att Ni är några stycken som enas om ett system.

Sedan finns ju det franska BLST eller liknande ;-)
Mycket finns att läsa här http://www.slotforum.com/forums/index.php?showforum=17

Så fråga på om jag inte har svarat på allt.

Men testkörning är och förblir det bästa säger Lasp
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Vad är Scorpius och Oxygen för nåt?

Inläggav Razamanaz 20 okt 2012, 08:51

Hej Paddy,

Du hittar ännu mera läsning om oXigen och Scorpius i i denna artikel, som i sin tur länkar vidare till ännu mera läsning. Du kan också läsa mer här på forumet om vad jag och andra tycker om oXigen och Scorpius, det har du säkert redan gjort.

Både oXigen och Scorpius är ju rätt dyra leksaker, och om det är trådlöst som är det viktiga finns ju det även till analoga banor. Om du börjar på nytt, kan du ju fundera på om digitalt är rätt, eller om det kanske fungerar OK ändå med analogt.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: Vad är Scorpius och Oxygen för nåt?

Inläggav mINdAt3z 20 okt 2012, 12:03

Visst är det rörigt med digital banracing. Jag har också landat i Oxigen hemma, framför allt för att det är SSD kompatibelt och jag "ändå" älskar Slot.It´s kontrollers SCP1, så det är liksom inget stort steg att gå över till Oxigen när man ändå tänker köpa kontrollers och chip från Slot.It.

Min första fråga blir alltid, vad är det du vill komma åt med att gå över till Scorpius eller Oxigen? Vilka funktioner är det du är ute efter som inte Scalextric digital levererar hemma?

Wireless kan man lösa ändå, så länge man är nöjd med SSD´s limit på 6 bilar.
Scalextrics irriterande chip som bränns ut på starka bilar kan man lösa genom att köpa Slot.IT SSD chip.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster