Bilar som hackar....

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Bilar som hackar....

Inläggav magnusl 27 dec 2014, 20:39

Hej!

Juletid är i vår familj också bilbanetid... men jag råkar ut för ett lite irriterande problem (har varit förr också men nu försöker jag lösa det):

Bilarna hackar en del, som om deras kontakt med banan är dålig. VIssa mer än andra - trots att jag byter släpskorna (heter det så? kontakterna som släpar på skenorna) Jag byter generellt släpskorna ganska ofta, och dammar och städar banan - det blir bättre, men så börjar nån bil hacka igen. Vad är er erfarnhet av detta? Beror hackandet på dåliga släpskor, eller är det att själva banan (plastskenor, inte en fast träbana) helt enkelt är lite ojämn och instabil? Den är några år gammal men ser väldigt fin ut. Är det nåt jag kan tänka på, göra, testa, för att få generellt bättre kontakt för bilarna?

Magnus
magnusl
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 aug 2009, 17:32

Re: Bilar som hackar....

Inläggav amazon-peo 27 dec 2014, 23:53

vilket märke är det på banan? och typ år?

men hackigt brukar oftast vara dålig kontakt i skarverna eller dålig kontakt på ström skenorna
amazon-peo
Braidsbytare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 24 dec 2013, 22:05

Re: Bilar som hackar....

Inläggav magnusl 28 dec 2014, 12:41

Hej!

Det är en Scalextric digital bana, den är 3-4 år gammal men inte mycket sliten.

Jag funderar på sånt som om det uppstår korosion på själva banan, på kontaktskenorna där - är det en ide att nätt nätt slipa med fint fint sandpapper? Eller kan man göra andra saker för att förbättra kontakten?

Magnus
magnusl
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 aug 2009, 17:32

Re: Bilar som hackar....

Inläggav dansken_12 29 dec 2014, 23:10

Tror det kan vara dålig kontakt mellan släpskon och bläcket i bilen som släpskon ligger an mot.
dansken_12
Braidsbytare
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 07 jan 2005, 10:48
Ort: Kungälv / Göteborg

Re: Bilar som hackar....

Inläggav largasso 30 dec 2014, 04:58

dansken_12 skrev:
Tror det kan vara dålig kontakt mellan släpskon och bläcket i bilen som släpskon ligger an mot.


Håller med !

Nästa gång du byter, böj upp (försiktigt) blecken 0,5-1 mm, samt kolla så att pickupen
inte kan vridas längre än ca 50grader(chassiebyte eller fix)

Lycka till !
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Bilar som hackar....

Inläggav ezburn 18 feb 2015, 14:33

Jag brukar göra rent kontaktskenorna med en trasa lätt fuktad med WD40 samt spruta på en skvätt på bilarnas "braids" Sen är det det ständigt återkommande problemet med att det blir damm på banan så en dammsugning med det mjuka bortmunstycket som brukar finnas till varje dammsugare innan rengöringen med WD40 är lämpligt, när man ändå är igång så kan man ge en lätt dusch med WD40 på drivhjulen så har man bra grepp också :)
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Re: Bilar som hackar....

Inläggav Fässberg 18 feb 2015, 22:31

Wd40 på hjulen alltså?
Fässberg
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 feb 2015, 22:16
Ort: Kungsbacka

Re: Bilar som hackar....

Inläggav ezburn 19 feb 2015, 01:10

Japp, på hjulen, låter galet att dra på smörja på något för att ge bättre grepp men så är det. :)
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Re: Bilar som hackar....

Inläggav JanF 19 feb 2015, 19:18

Jag torkar spåren med kemisk ren bensin, läste om någon på forumet som använde det och det funkar fint. Kanske provar med wd40 någon gång, men blir det inte lite klabb som damm fastnar i ? Jag har ju dessutom 1 liter bensin kvar och det räcker ett bra tag..
JanF
Kurvvakt
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 aug 2014, 11:01
Ort: Torne

Re: Bilar som hackar....

Inläggav ezburn 19 feb 2015, 20:29

Kemiskt ren soppa torkar väl ur plasten rätt mkt? WD40 har jag inte märkt att det samlar på sig särskilt mycket damm, men som sagt jag kör på WD40 innan ja kör så det mesta försvinner när ja är klar och så dammsugar ja banan ofta. :)
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Re: Bilar som hackar....

Inläggav JanF 23 feb 2015, 21:46

Har undvikt att få det på plasten.. kanske det torkar ut..
JanF
Kurvvakt
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 aug 2014, 11:01
Ort: Torne


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster

cron