GRK Touring November

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

GRK Touring November

Inläggav Ghost 02 nov 2005, 23:35

Välkomnaq till ett aningen mindre startfält den första omgången än beräknat.

Titelförsvarande Thomas G dök upp med sin pålitliga Audi A4, Karin var dessvärre upptagen med laborationsförberedelser, Pär hade fått ordning på magnetfästet för sin Opel Calibra, Lasse å Markus stod ej att återfinna, Lars tvekade in i det längsta att välja Mercedes CLK, Erik greppade BMW M3.
Alltså:
Thomas - Audi A4 /C
Pär - Opel Calibra /N
Lars - Mercedes CLK /N
Erik - BMW M3 /N

Handtaget som vart massakrerat sist var lagat. Banan har fått diverse varianter på begränsning, antingen { 0, 1.3, 2.7} ohm eller {0, 1, 2} dioder. Jag tror att 13.8V begränsades med dioder, men minns inte helt säkert. Trevligare uppförande än på full kräm blev det i alla fall (syns ganska tydligt på antalet avkörning, vad man kör på).
En ännu mer seriös är planerad, med en L200 som bas.

Nå, resultatet blev:
Kod: Markera allt
Erik   18
Pär    18
Thomas 11
Lars    9

Förarmästerkapet:
Kod: Markera allt
Erik   9
Pär    9
Thomas 6
Lars   5

Märkesmästerskapet:
(Nyinstiftat för att göra det hela lite lagandasmässigt.)
Kod: Markera allt
BMW      9
Opel     9
Audi     6
Mercedes 5

Det grunnas nog mycket på vad som kommer att hända när Karin's Alfa 156 kommer ut på banan... Den förevisades lite lätt idag, med en mängd aningen förskräckta miner som följd.... :o
Likaså väntar vi in Jonas R, med Mercedes och vad Lasse å Markus kommer att hitta på...

Tack för ikväll!
El Presidente
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 10 nov 2005, 00:57

Dagens fält:
Bild

Egentligen var vi två kort här, både Pär och Karin anmälde sig frånvarande, även om Pär faktiskt var på plats vid lokalens öppnande.

Det enstaka kuliga var att både Erik och Lasse följde Pär's exempel och borrade chassiet på sina äldre DTM-Ninco, för att få magneten i rätt och vettigt läge.

I övrigt märktes det att kraften var effektbegränsad med enskilda 2.7 ohm. Avkörningarna var av klantighetstyp och körningen betydligt skönare än alla kurvpartier med raksträcka rätt in i R1/2'or egentligen borde varit...

Att Erik sedan fixade vad fadern Lasse skulle gjort med Markus' Porsche (änna som olagligt bred bakvagn) var det riktigt trevligt att se resultatet av... Farsan blev frånåkt, rejält! :D Inte ens när Lasse bytte till Opel Astra /S blev det mycket bättre i det avseendet. Himla kul att se Markus börja hävda sig så snart.

Resultat:
Kod: Markera allt
Erik   24 Alfa 155 /N
Lars   22 BMW M3 /N
Thomas 13 Audi A4 /C
Markus 10 Porsche /S
Lasse   7 Opel Calibra/Astra /N

Förarmästerkapet:
Kod: Markera allt
Erik   9 10 = 19
Lars   5  8 = 13
Thomas 6  6 = 12
Pär    9  - =  9
Markus -  5 =  5
Lasse  -  4 =  4

Märkesmästerskapet:
(Nyinstiftat för att göra det hela lite lagandasmässigt.)
Kod: Markera allt
BMW      9  8 = 17
Opel     9  4 = 13
Audi     6  6 = 12
Alfa     - 10 = 10
Mercedes 5  - =  5
Porsche  -  5 =  5


Väl rejsat!
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Borgis 10 nov 2005, 09:44

Jag saknar redovisningen av heatpoängen. Det känns också intressant om man vill "komma ihåg" hur man kört, tycker jag. Jag förstår att det blir mycket plitande bara, men om vi kört protokollet i datorn direkt kunde man ju bara lägga ut filen på någons hemsida. ;)
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav TurboTurtle 10 nov 2005, 14:09

Förklaringen till min NÅGOT disträiga körning kan nog härledas till nervositeten
över Eriks brutala borrning av Calibran, ....eller var jag "övertänd" :suspect:
Tack för den mycket fina handlingsförbättringen av Macces Porsce :up: :beer:
btw: Jag tog Eriks tips på allvar om BRIO-affären i Sävedalen!
Tämligen urplockat :( ...........men där fanns ju ett SCX "Super sliding set"
Finns numera i säkert förvar på Hisingen :thumb: (det kostar att dansa i stan)
Hälsn./TT
Användarvisningsbild
TurboTurtle
Slotracer
 
Inlägg: 1331
Blev medlem: 11 feb 2005, 16:55
Ort: Horred
Klubb: GO 69

Inläggav Borgis 10 nov 2005, 18:08

Hehe, jag blev rätt chockad själv när fräsen gick rakt igenom. Som tur är så ser man ju inte det när bilen är rättvänd och fräser förbi i full fart. :D Du kommer över det, TT.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav Ghost 13 nov 2005, 21:35

Ok, poängen per heat då:
Kod: Markera allt
  Spår 1    Spår 2    Spår 3    Spår 4
M1   4100 Lars 3111 Mark 1000 LM   2100
TG   2000 LM   1000 M1   4101 Mark 3110
Lars 3111 Mark 2000 TG   1101 M1   4111
LM   1000 M1   4101 Lars 3100 TG   2100
Mark 1010 TG   3101 LM   2000 Lars 4110

Första är placering {4 ... 1}, andra är varvövertag, tredje är avkörningspoäng, fjärde är snabbaste varv.

Ur detta kan man skönja att:
Placering: S4 - 15p, S2 - 13p, S1 - 11p, S3 - 11p.
Inget stort vad gäller först i mål, möjligen spår 4.
Varvningspoäng: S4 - 5p, S2 - 3p, S3 - 3p, S1 - 2p.
Spår 4 verkar ligga bra till igen.
Avkörningspoäng: S4 - 3p, S1 - 2p, S2 - 1p, S3 - 0p.
Man verkar inte vilja köra 3'an, om man vill vara kvar på banan...
Snabbaste varv: S2 - 3p, S3 - 2p, S1 - 1p, S4 - 1p.
Tja, snabbast går det på 2'an, medan 4'an ligger allra typ långsamast. Trägen vinner då alltså?
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 17 nov 2005, 00:44

Tredje Touring...
Bild
Dagens rejs var en fröjd att vara med om, nio ekipage på startlinjen och ett stort varmt välkommen tebax till Jonas och Mikael, sedan länge borttappade, men nu lyckligen återbördade... :beer: :beer: :beer:
Bild
Pär "Coyote" Borgström laddad som av bara den med nya bilen. (Inklusive hur söta som helst grodor på baklyktorna!
Heat:
Kod: Markera allt
   Röd      Gul      Vit      Blå
EM 4110  PB 3100  JR 1001  KL 2000
LA 3101  LM 1001  EM 2110  MM 4100
TG 2100  MF 3100  LA 4110  JR 1001
PB 1000  KL 3000  TG 2010  EM 4001
LM 1000  MM 4101  PB 2110  LA 3100
MF 2000  JR 1001  LM 3100  TG 4110
KL 4010  EM 2010  MF 1001  PB 3000
MM 3010  LA 2010  KL 4010  LM 1001
JR 1000  TG 3101  MM 4110  MF 2100
    28p      32p      36p      32p

Resultat:
Kod: Markera allt
Magnus M 21 BMW M3 /N
Erik M   18 Alfa 155 /N,HRS/12V
Lars A   18 BMW M3 /N
Thomas G 17 Audi A4 /C
Karin L  15 Alfa 156 /PS, C/E100
Pär B    12 Mercedes CLK /N
Mikael F 11 Opel Astra /S / Mercedes CLK /S
Lasse M   9 Opel Calibra /N
Jonas R   7 Mercedes CLK /N

Ja, vad säger man, Magnus var en raket. BMW'n gick bra brett, och ofta av, men farten räckte, räckte mer än väl! Erik kan bara med blandade känslor se sin plats i den absoluta täten klart utmanad... Av sonen! :D
Hans Alfa 155, med HRS/RTR+2.2ohm, gick kanske inte helt som den skulle. Karin's Alfa 156, med E100+2.2ohm, verkade gå betydligt bättre, sammantaget lyckades de i alla fall samla 11 poäng till Alfa, BMW med både Lars och Magnus var det inget att göra åt.
Audi hade "bara" Thomas, men stadiga poäng är poäng det med! :up:
Både Opel och Mercedes behöver jobba, men ringrostighet resp helt ny bil tar ett tag att träna bort, de kommer att plocka topp-poäng, var så säkra... :thumb:

Förarmästerkapet:
Kod: Markera allt
Erik M    9 10  7 = 26
Lars A    5  8  7 = 20
Thomas G  6  6  5 = 17
Pär B     9  -  3 = 12
Magnus M  -  - 10 = 10
Markus M  -  -  5 =  5
Lasse M   -  4  1 =  5
Karin L   -  -  4 =  4
Mikael F  -  -  2 =  2
Jonas R   -  -  0 =  0

Märkesmästerskapet:
(Nyinstiftat för att göra det hela lite lagandasmässigt.)
Kod: Markera allt
BMW      9  8 17 = 34
Alfa     - 10 11 = 21
Audi     6  6  6 = 18
Opel     9  4  3 = 16
Mercedes 5  -  3 =  8
Porsche  -  5  - =  5


Avslutningsvis avgjordes magnetfrågan, för överskådlig framtid.
§ Magneter §
§1 Magna Ett (vissa undantag finns, men är då klass-baserade).
§2 En magnetplacering.
§2.1 Fyrkantig ska sitta framför ½ av framför bakaxeln.
§2.2 Cirkulär (8mm's) ska sitta framför ¼ av framför bakaxeln.
§3 HRS använder C- eller H-magnet i främsta läget.

Tack för ännu en kvälls seriöst rejsande!

El Presidente
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Borgis 17 nov 2005, 13:53

Hrrrm... Har du inte kastat om poängkolumnerna? Jag undrar om inte de två sista är omkastade jämfört med förra veckans?

Igår kände jag mig precis lika "grön" som färgen på min nya bil. Hur ska det här gå? :?
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav Ghost 17 nov 2005, 15:34

Det är korrekt, först vad som kommer från datorn, dvs Placering, Varvövertag och Snabbaste, därefter "plopparna" för avkörningspoäng.
Jag upptäcktye att det var den mest följdriktiga ordningen.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 23 nov 2005, 23:32

Bild
Som synes bytte Erik till den primära Alfa'n, efter två heat tog han bort lite magneter, för att få in den mer under gällande reglemente (ingen tid att meka egna bilarna, ju!). Satt slappare i kurvorna, men blev betydligt mycket roligare att köra.
Lars vet vi inte riktigt hur det var med, i sanning spridda skurar idag.
Pär och Lasse hängde dock med i Opel-stallet, seriösa poäng för stallet då Pär verkligen hittat tillbaka. (Ja jo, ytterspåren är fortfarande besvärliga...).
Thomas tuffar på, man brukar tala om den ständige tvåan, här är det dock den ständige trean... Ska vi få se en skräll snart? Fyra eller tvåa nästa gång kanske?
Mikael bevisade att pilla behöver man, varken första valet med BMW eller andra valet med Mercedes fungerade, lite ovanligt, men ringrosten får väl släppa.
Markus återkom och avslutade i god stil. Det är gôtt å se när han klämmer sig in på en andra plats, dessutom ledde han halva loppet. Gôtt mos!

Heat:
Kod: Markera allt
EM 4110  PB 3100  MF 2000  LM 1001
LA 3000  MM 2000  EM 4111  MF 1000
TG 2000  LM 1001  LA 3100  EM 4110
PB 2110  MF 3100  TG 4101  LA 1000
MM 1000  TG 4111  LM 2000  MM 3100
LM 1001  LA 4100  MM 2000  PB 3110
MF 1000  TG 4111  LM 2000  MM 3100

Resultat:
Kod: Markera allt
Erik M   24  10 Alfa 156 /PS, C/E100
Pär B    19   8 Opel Calibra /N
Thomas G 17   6 Audi A4 /C
Lars A   13   5 Opel Astra /S
Markus M  9   4 Porsche GT3 /S
Lasse M   8¹  3 Opel Calibra /N
Mikael F  8¹  2 BMW M3 /F / Mercedes CLK /S
¹Avgjort enligt inbördes möte/-n.

Förarmästerkapet:
Kod: Markera allt
Erik M    9 10  7 10 = 36
Lars A    5  8  7  5 = 25
Thomas G  6  6  6  6 = 24
Pär B     9  -  3  8 = 20
Magnus M  -  - 10  - = 10
Markus M  -  -  5  4 =  9
Lasse M   -  4  1  3¹=  8
Mikael F  -  -  2  2¹=  4
Karin L   -  -  4  - =  4
Jonas R   -  -  0  - =  0
¹Avgjort enligt inbördes möte/-n.

Märkesmästerskapet:
Kod: Markera allt
(Nyinstiftat för att göra det hela lite lagandasmässigt.)
BMW      9  8 17  - = 34
Opel     9  4  3 16 = 32^
Alfa     - 10 11 10 = 31
Audi     6  6  6  6 = 24
Mercedes 5  -  3  2 = 10
Porsche  -  5  -  4 =  9

Tack för ikväll!
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav RaceTG 24 nov 2005, 00:01

Hm... nåt fel med resultaten... flera MM i samma heat. EM körde aldrig på spår 2. TG kärde 2 ggr på spår 2.

Det hela bör nog kontrolleras.

/Notarius Publicus
Användarvisningsbild
RaceTG
Kartläsare
 
Inlägg: 954
Blev medlem: 31 maj 2005, 20:29
Ort: Göteborg
Klubb: FROG

Inläggav Ghost 24 nov 2005, 00:11

Kod: Markera allt
EM 4110  PB 3100  MF 2000  LM 1001
LA 3000  MM 2000  EM 4111  MF 1000
TG 2000  LM 1001  LA 3100  EM 4110
PB 2110  MF 3100  TG 4101  LA 1000
MM 1000  EM 3110  PB 4101  TG 2000
LM 1001  LA 4100  MM 2000  PB 3110
MF 1000  TG 4111  LM 2000  MM 3100

Tappade bort mig i raderna när jag överförde... :red:
Det blir bättre när jag får skrivit om å grejat med RX. 8)
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 27 nov 2005, 20:35

Sista och dubbla omgången för novembers Touring.
Lite dålig uppslutning, men sådant händer. Fyra var vi, på nya långa banan. Blev ju nästan ödsligt ju!
Heat 5:
Kod: Markera allt
EM 4111  TG 3100  MF 2000  KL 1000
TG 3100  KL 2100  EM 4111  MF 1000
KL 4110  MF 1000  TG 2100  EM 3111
MF 2000  EM 4111  KL 3100  TG 1000

Heat 6:
Kod: Markera allt
EM 4111  TG 2000  MF 3010  KL 1000
TG 2100  KL 3100  EM 4111  MF 1000
KL 4111  MF 1000  TG 2110  EM 3101
MF 1000  EM 4111  KL 3100  TG 2000

Resultat:
Kod: Markera allt
         Första  Andra
Erik M   27  10  26  10 Porsche GT3 /N /r
Karin L  14   8  16   8 Alfa 156 /PS C/E100 /c
Thomas G 12   6  11   6 Audi A4 /C /cr
Mikael F  6   5   7   5 BMW M3 /F /c // Opel Astra /S /c

Förarmästerkapet:
Kod: Markera allt
Erik M    9 10  7 10 10 10 = 40
Lars A    5  8  7  5  -  - = 25
Thomas G  6  6  6  6  6  6 = 24
Karin L   -  -  4  -  8  8 = 20
Pär B     9  -  3  8  -  - = 20
Mikael F  -  -  2  2¹ 5  5 = 14
Magnus M  -  - 10  -  -  - = 10
Markus M  -  -  5  4  -  - =  9
Lasse M   -  4  1  3¹ -  - =  8
Jonas R   -  -  0  -  -  - =  0
¹Avgjort enligt inbördes möte/-n.

Märkesmästerskapet:(Nyinstiftat för att göra det hela lite lagandasmässigt.)
Kod: Markera allt
Alfa     - 10 11 10  8  8 = 49
Opel     9  4  3 16  5  5 = 42
Audi     6  6  6  6  6  6 = 36
BMW      9  8 17  -  -  - = 34
Porsche  -  5  -  4 10 10 = 29
Mercedes 5  -  3  2  -  - = 10


Tja, vad säger man... Karin och Thomas hade stundtals heta duster, Erik's Porsche såg man mest bara i backspegeln - när han skulle om igen...
Mikael lurade runt med att inte ta till sig magnetreglementet. Drämde in i Karin'sAlfa och massakrerade bakvingen (tre delar) vid landing på golvet.
(Skärpning Fly, lossna är ok, gå av i stolpen är ok. Att splittras är inte ok.)

När allt lagt sig och räkning efter två borträknade stod Erik som segrare med maximala 40 poäng. Thomas försvarade med gott mod sin position som den ständige trean.

Väl mött!
El Presidente
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13


Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 45 gäster

cron