Fyra tävlande på plats, Erik, Karin, Mikael och Thomas. Minst en timme spenderades med att testa första versionen av ”Big G”. Det är en väldigt trevlig bana med många variationer, långa och korta rakor, långsamma och snabba kurvor och trevliga kurvkombinationer. Det var till och med så att man hörde på motorvarvet hur vissa bilar nästan lättade över ett litet krön på den långa rakan. Mmmm…
Den enda nackdelen är nog att 90 graders kurvor med R1/R2 är för snäva.
Lite tekniskt strul hör ju också till. Denna gång fokuserades mekandet till handtagen. TG hade problem med sitt RedFox då det ibland inte ville bromsa utan bilen fortsatte i hög fart rakt fram i kurvorna.
Detta försökte åtgärdas ett antal gånger med diverse olika, mer eller mindre framgångsrika, lösningar. Mikael skruvade ihop ett handtag för att ha ett eget att köra med.
Först ut kördes Formel. De små formelbilarna var kvicka runt banan och riktigt roliga. Eftersom inte alla hade egen bil så stannade bilarna på samma bana och förarna flyttade runt. Reglementet säger att Ninco F1 skall ha original magnet och ChampCar skall ha lite mer pga av sin tyngd. Viktskillnaden var ganska tydlig. Faktiskt tydligare än på den gamla banan. Inte så att den ena på något sätt var bättre än den andra då ChampCar har mer motor, men ändock.
Nästa supportklass var Grupp 4. Nu kom en överraskning! Startfältet har hela tiden bestått av två stycken Ninco Porsche 934 med fjädring och en Scalextric Camaro och en Scalextric Mustang. Porscharna har av alla setts som de bästa av de fyra även om de är avpassade för att vara ganska lika i magnet osv. Men nu var det Mustangen som kändes bäst! Den som nästan varit sämst förut. Hm…
Så det kan bli. Personligen kändes denna omgång av Grupp 4 som den roligaste, även om inte resultaten visar det.
Dagens huvudattraktion förutom Touring är naturligtvis Sport. Mikael var tyvärr tvungen att lämna tillställningen inför Sport. Vi andra (tre st) intog lite blodsockerhöjande medel (mat) innan vi fortsatte. (Tack Erik och Karin för maten!!)
Sport innehöll utklassning följt av utklassning! Nåväl, Erik kom först, Thomas tvåa och Karin trea. Tabellen ovan haltar något då resultatet från dagen inte syns i tabellen för hösten. Eller så är det så att TG och Karin blev diskade?
Erik började med Ninco NSX och hade varvat TG och Karin efter ca 3 varv!!
Inte så kul. Så Erik bytte till samma Porsche han kört i Touring. Enda skillnaden var ett däcksbyte till breda Slot-It silikondäck, som oss andra. Och Erik fortsatte att varva oss!!
Det hela grundar sig i att magnetreglementet inte riktigt fungerar än.
Om man delar upp området mellan axlarna i tre kvartar såg det ut som följer, om man räknar framifrån. Det är/var tillåtet att placera en 8mm rund i tredje kvarten eller en fyrkantig i andra kvarten. Erik hade placerat en fyrkantig i andra kvarten och Porschen var helt omöjlig att slå. Så nu är det tillbaka till ritbordet för magnetreglementet. Det finns några olika idéer om detta och kanske kommer det att lösa sig. Eller så är det så att vi för alltid kommer att vara fast i detta träsk.
Dagen var trots, eller kanske tack vare, allt, en kanondag igen i GRK’s lokaler. Banan blir bara bättre och bättre. Förarna bättre och bättre. Nu fattas bara att bilarna kunde bli jämnare och jämnare och att inga tekniska missöden dyker upp och … och …
Nej, skämt åsido, är inte lite skruvande för att utveckla bilen väldigt roligt? Lite tekniskt pill en del av tjusningen? Osv.
/TG