GRK Sport November

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

GRK Sport November

Inläggav Ghost 29 nov 2005, 16:24

Här var det ju detta skulle ligga, ju...
Bild
Ny bana, igen... Denna gång basen till vad som kommer att bli GRK's bana.
Aningen tunnsått med deltagare.

Äh, fnurp... Thomas, har du lust å sammanfatta även denna vända?

Resultaten här, Thomas förhoppningsvis som besvarande under...
Formel heat:
Kod: Markera allt
EM 2010  TG 4000  MF 3001  KL 1001
TG 3001  KL 1000  EM 4010  MF 2000
KL 1000  MF 2000  TG 4001  EM 3010
MF 3101  EM 4110  KL 2010  TG 1000
Erik 18, Thomas 14, Mikael 13 & Karin 7.

Formel HT05:
Kod: Markera allt
Erik M   10 10 10 10 = 40
Thomas G  6  8  6  8 = 28
Karin L   8  -  -  5 = 13
Thomas P  -  6  5  - = 11
Pär B     -  -  8  - =  8
Mikael F  -  -  -  6 =  6

Grupp 4 heat:
Kod: Markera allt
Porsche  Mustang  Porsche  Camaro
EM 4110  TG 3110  MF 2101  KL 1000
TG 2000  KL 3001  EM 4011  MF 1000
KL 4010  MF 3001  TG 1000  EM 2000
MF 3101  EM 4110  KL 2100  TG 1001
Erik 20,  Mikael 14, Karin 13 & Thomas 10.

Grupp 4 HT05:
Kod: Markera allt
Erik M   10 10  9 10 = 39
Thomas G  6  8  6  5 = 25
Karin L   8  -  9  6 = 23
Thomas P  -  6  4  - = 10
Mikael F  -  -  -  8 =  8
Lars A    -  -  6  - =  6
Pär B     -  -  5  - =  5

Sport heat:
Kod: Markera allt
EM 4111  TG 3000  KL 2010
TG 3101  KL 2000  EM 4110
KL 2000  EM 4111  TG 3000

Erik   M 10 Porsche GT3 /N /r
Thomas G  - Ferrari 575 /C /cr
Karin  L  - Ferrari 355 /PS /c

Sport HT05:
Kod: Markera allt
Erik M   10 10 10 = 30
Thomas G  6  8  6 = 20
Thomas P  -  6  5 = 11
Karin L   8  -  - =  8
Pär B     -  -  8 =  8
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav RaceTG 29 nov 2005, 23:05

Fyra tävlande på plats, Erik, Karin, Mikael och Thomas. Minst en timme spenderades med att testa första versionen av ”Big G”. Det är en väldigt trevlig bana med många variationer, långa och korta rakor, långsamma och snabba kurvor och trevliga kurvkombinationer. Det var till och med så att man hörde på motorvarvet hur vissa bilar nästan lättade över ett litet krön på den långa rakan. Mmmm… 8) Den enda nackdelen är nog att 90 graders kurvor med R1/R2 är för snäva. :sceptic:

Lite tekniskt strul hör ju också till. Denna gång fokuserades mekandet till handtagen. TG hade problem med sitt RedFox då det ibland inte ville bromsa utan bilen fortsatte i hög fart rakt fram i kurvorna. :o Detta försökte åtgärdas ett antal gånger med diverse olika, mer eller mindre framgångsrika, lösningar. Mikael skruvade ihop ett handtag för att ha ett eget att köra med.

Först ut kördes Formel. De små formelbilarna var kvicka runt banan och riktigt roliga. Eftersom inte alla hade egen bil så stannade bilarna på samma bana och förarna flyttade runt. Reglementet säger att Ninco F1 skall ha original magnet och ChampCar skall ha lite mer pga av sin tyngd. Viktskillnaden var ganska tydlig. Faktiskt tydligare än på den gamla banan. Inte så att den ena på något sätt var bättre än den andra då ChampCar har mer motor, men ändock.

Nästa supportklass var Grupp 4. Nu kom en överraskning! Startfältet har hela tiden bestått av två stycken Ninco Porsche 934 med fjädring och en Scalextric Camaro och en Scalextric Mustang. Porscharna har av alla setts som de bästa av de fyra även om de är avpassade för att vara ganska lika i magnet osv. Men nu var det Mustangen som kändes bäst! Den som nästan varit sämst förut. Hm… :? Så det kan bli. Personligen kändes denna omgång av Grupp 4 som den roligaste, även om inte resultaten visar det.

Dagens huvudattraktion förutom Touring är naturligtvis Sport. Mikael var tyvärr tvungen att lämna tillställningen inför Sport. Vi andra (tre st) intog lite blodsockerhöjande medel (mat) innan vi fortsatte. (Tack Erik och Karin för maten!!)
Sport innehöll utklassning följt av utklassning! Nåväl, Erik kom först, Thomas tvåa och Karin trea. Tabellen ovan haltar något då resultatet från dagen inte syns i tabellen för hösten. Eller så är det så att TG och Karin blev diskade? :? :D
Erik började med Ninco NSX och hade varvat TG och Karin efter ca 3 varv!! :suspect: Inte så kul. Så Erik bytte till samma Porsche han kört i Touring. Enda skillnaden var ett däcksbyte till breda Slot-It silikondäck, som oss andra. Och Erik fortsatte att varva oss!! :o Det hela grundar sig i att magnetreglementet inte riktigt fungerar än.
Om man delar upp området mellan axlarna i tre kvartar såg det ut som följer, om man räknar framifrån. Det är/var tillåtet att placera en 8mm rund i tredje kvarten eller en fyrkantig i andra kvarten. Erik hade placerat en fyrkantig i andra kvarten och Porschen var helt omöjlig att slå. Så nu är det tillbaka till ritbordet för magnetreglementet. Det finns några olika idéer om detta och kanske kommer det att lösa sig. Eller så är det så att vi för alltid kommer att vara fast i detta träsk.

Dagen var trots, eller kanske tack vare, allt, en kanondag igen i GRK’s lokaler. Banan blir bara bättre och bättre. Förarna bättre och bättre. Nu fattas bara att bilarna kunde bli jämnare och jämnare och att inga tekniska missöden dyker upp och … och … :wink: Nej, skämt åsido, är inte lite skruvande för att utveckla bilen väldigt roligt? Lite tekniskt pill en del av tjusningen? Osv.

/TG
Användarvisningsbild
RaceTG
Kartläsare
 
Inlägg: 954
Blev medlem: 31 maj 2005, 20:29
Ort: Göteborg
Klubb: FROG

Inläggav RaceTG 30 nov 2005, 07:49

Uppdelningen mellan axlarna skall naturligtvis vara FYRA kvartar!

/TG
Användarvisningsbild
RaceTG
Kartläsare
 
Inlägg: 954
Blev medlem: 31 maj 2005, 20:29
Ort: Göteborg
Klubb: FROG


Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster

cron