Dagen till ära introducerades GRK i den digitala världen, världen av ettor och nollor, världen med på och av, världen med Kör! och Stopp! (även om det visade sig att "kör" var röd och "stopp" var ofärgad).
El Presidente hade handlat, en tryckknapp och ett fyrpoligt omkopplingsrelä. Tanken var att slippa ifrån fördröjning i stopp och start ("Plopp und Gås") som är oundviklig, och mer märkbar vid tajt rejsing, då ingen fasiken heller vill stanna ens en centimeter snabbare än bilen bredvid.
Det visade sig att det var mycket bättre än så, helt plötsligt kunde man koncentrera sig på rejsandet, utan att behöva lyssna efter "Stopp!". Blev det stopp så tryckte Race Control på knappen och alla relevanta bilar tvärnitade (därav fyrpolig omkopplare, nödvändigt om man inte bara vill bryta strömmen, utan även få stopp på bilarna med motorbromsens hjälp).
Efter lite manfall åsså blev vi i alla fall fem på startlinjen.
Startfält:
- Kod: Markera allt
Erik M Alfa 155 /N¹ /SI² /r³
Lars A BMW M3 /N /c
Thomas G Audi A4 /C /cr
Markus M Porsche GT3 /S /r
Lasse M Opel Astra /S /r
¹ N-inco, C-arrera, S-calextric
² Slot-It's V12/2b med 2.2ohm förkopplingsmotstånd.
³ cr - carrera rektangulär, c - cylindrisk (dvs framför bakre ¼), r - rektangulär (dvs framför ½)
Resultat:
- Kod: Markera allt
LA 3101 TG 2100 EM 4111 LM 1100
TG 4011 MM 1000 LA 3000 EM 2000¹
MM 3000 LM 1001 TG 4111 LA 2000
LM 1000 EM 4111 MM 2000 TG 3000
EM 4110 LA 3100 LM 2001 MM 1000
Erik M 6+7+7+2 = 22
Thomas G 6+3+7+3 = 19²
Lars A 5+4+3+2 = 14
Lasse M 1+2+3+2 = 8
Markus M 3+1+2+1 = 7
¹ Problem med kontakten till handtaget.
² Äntligen är raden som "ständig trea" bruten!
Vad säger man? Tourings magnetregler behöver revideras, eller behållas precis som nu.
Men Touring är tänkt som en instegsklass, så magneter ska utgå från var de är placerade i original... Ändring pågår. (Dvs Magna Ett och originalplacering blir det i fortsättningen, igen).
Oops, hur kom jag till denna slutsats?
Erik kör enligt reglementet. In-line och rektangulär magnet just framför mittlinjen. En fullständigt oslagbar kombination vid magna ett när rund inte får sitta längre bak än ¾.
Bot och bättring anbefalles - se till å bygg era sportbilar på detta vis, touring återgår till original, enligt ovan.
Lite synd, för nu tar det ett tag innan vi vet om V12/2b behöver mer än 2.2ohm...
Förarmästerskapet:
- Kod: Markera allt
Erik M 10
Thomas G 8
Lars A 6
Lasse M 5
Markus M 4
Märkesmästerskapet:
- Kod: Markera allt
Alfa 10
Audi 8
BMW 6
Opel 5
Porsche 4
I övrigt gott ös i svängarna å fullt spjäll på rakorna!
Tack!
El Presidente