Scuderia Stockholm...

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Jag tänkte komma och köra den 7/11, och jag vill helst köra

Omröstningen slutade 06 nov 2004, 10:53

F1
0
Inga röster
GT (blandat)
1
33%
LeMans (1990 - 2004)
0
Inga röster
60- & 70-talare
1
33%
Klasslöst...
1
33%
 
Antal röster : 3

Scuderia Stockholm...

Inläggav ymigs 01 nov 2004, 10:53

Första försöket... (Tråden flyttad från den allmäna bilbanesektionen)

Detta är en inbjudan till en tämligen informell sammankomst för oss som vill köra lite bilbana och träffa likasinnade. Inga speciella klasser eller race-former är bestämda mer än att det är öppet för standardbilar, out of the box, som kan köras på Scalextric.
Det är tillåtet att byta drev, däck och justera eventuella glapp i axlar m.m.
Det lutar åt att vi kör en omgång med GT-bilar alternativt någonting LeMans-inspirerat.
Skulle gärna se ett par heat med 60- / 70-talsbilar :thumb:

Detta ses även som ett möjligt grundande av en ny Stockholms-klubb för oss som vill köra våra bilar på plast. Om inte annat så vore det trevligt att kunna alternera med olika banor tills någon hittar en fast lokal...

Föutsättningarna är som följer:
- ca. 19 meter 4-spårs bana bestående av en blandning av Scalextric Classic, Sport och SCX-delar.
- Scalextric Sport Trafo's 16V och Sport standardhandtag
- Tidtagning med Scalextric RMS
- Det blandade materialet och olika årgångar ger lite olika grepp vilket kan ge en spännande upplevelse... :D
- Inga häftiga priser eller pit-babes (sorry). We're only in it for the fun, and glory...

Var: Lokal nära Sollentuna Centrum (mer detaljer vid intresseanmälan)
När: Söndag 7/11, 10:00 - 12:00. Tiden flyttad till förmiddag då banan måste rivas under eftermiddagen... :(
OSA: Via mail till mig (använd [ePost]-knappen nedan). Definitiv bekräftelse senast fredag 5/11.
I dagsläget har vi fyra intressenter...

Banläggningen är (nästan) som följer, den långa kurvan efter start-rakan har fått en något brantare avslutning p.g.a. materialbrist.
Bild
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav bekle 01 nov 2004, 11:45

Ajdå där sprack min medverkan, synd för intiativet är göbra. Hade varit kul o träffats o få köra på nåt helt annat än min 6 meters Ninco.
bekle
Depåman
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 17 mar 2004, 16:26

Stockholmare... hallå?

Inläggav ymigs 05 nov 2004, 22:03

Banan är officiellt inkörd med den äran. :thumb:
Den stod pall för 23 stycken 5-varvsheat under en pubkväll på jobbet och ett antal timmars fritt körande efterpå (den är m.a.o. dammfri nu...). :P
Lätt modifierad mäter banan nu 20.01 meter och rekordvarvet är för närvarande 10,07 sekunder (sattes med en FLY Lister Storm). Översatt till 1:1 blir det cirka 229 km/h i snitt.

Söndag den 7/11 (seven-eleven, lätt att komma ihåg) är det öppet för race mellan 10:00 och 12:00. Vi är nu nere i två (2!) deltagare och skulle gärna se fler på grid'en...
Vi kör med valfri original GT-bil från Ninco, Scalextric, FLY, GB Track, SCX m.fl.
60-tals race med Chevrolet Grand Sport, GT-40, Cobra m.m. om man önskar.

Liten rallybana med super sliding curve finns att testa. 4x4 rekommenderas! :beer:

Kontakta mig via mail för mer detaljer om du är intresserad!

Janne
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Storabjörnen 06 nov 2004, 01:24

Komigenurå!!!!! Janne o jag vill ju få pisk av fler runt banan!! :D

Vad gör folk? Är de på Hobbymässan eller? :?

Ses!!

/a.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav pab 06 nov 2004, 01:43

Hur blir det ? vilka av er kör eller det finito.
Jag kan komma ner till er men ge mig besked.
det tar bara 5.5 timmar enkel väg .
Jag är i idel öra
/
anders
pab
Braidsbytare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 feb 2004, 11:18
Ort: Sundsvall

Inläggav ymigs 07 nov 2004, 10:20

Pab:

Tack för ett lovvärt initiativ, att vilja åka 11 timmar för 2 timmars kompisrace! :thumb:

Vi har i dagsläget lite lösa anmälningar och vi får se om de dyker upp. :sceptic:

Med lite tur kan detta vara embryot till en stor verksamhet i Stockholmsområdet. Kanske det blir som jag hoppas, att man kan åka runt till varandras permanenta eller temporära banor och köra. Och då får vi kanske äntligen vår Stockholmsklubb (och i förlängningen även en permanent bana).
Och har vi bara klubben igång och lite varv i kroppen så skall vi garanterat ordna tävlingar, dit du har en stående inbjudan. :beer:

Janne
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Racerapport...

Inläggav ymigs 07 nov 2004, 19:54

Jaha, då var först racet (av många framtida?) över.
Vi, två tappra, jagade varandra runt de drygt 20 meterna av svart plast i ett par timmar.
Nytt varvrekord sattes med FLY Lister Storm-bilen, 9.54 sekunder (241 km/h i skala 1:1).
En Revell Chevrolet Grand Sport flög runt på 9.74. Bra jobbat att hålla den på banan i den farten Anders!
Det snackades en hel del bilbana och allmän bilracing. Vi passade på att ta ut och lufta ett antal olika bilar i rätt osannolika race-konstellationer (t.ex. Mercedes CLK mot Porsche 917 Spyder) och vissa gick hem med lite nyförvärv... :P
Det vi saknade var fler deltagare... :(
Vi ser fram emot fler initiativ och fler deltagare i framtiden... :wink:
Ett tack till Nordic Slotcar som såg till att vi fick den sista RMS-givaren i tid. :thumb:

Janne

P.S. Vid ett sista race innan banan plockades ner putsades varvtiden till 8.59 med en SCX Mercedes MP41 F1 bil. (cirka 268 km/h). Denna klarade sig dock uruselt runt innerspåret i R1-kurvorna. D.S. :rolleyes:
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Storabjörnen 07 nov 2004, 23:52

Kan bara hålla med, ett suveränt trevligt rejs och allmänt "trash-talk" kring motorsport både i stort och smått. Är riktigt nöjd med varvtiden i Vette'n och det vilade lite Goodwood över tillställningen med "free for all" vad gällande bilvalet. :D

Kan konstatera att FLY's 908/3 "Test Nürburgring" är just en... testmaskin. Den behöver justering av bakaxel och allmän förfining av drivlinan för att gå mjukare och fortare. För dagen var den fabriksmonterade magneten urtagen då den upplevdes som alltför kraftig.

Har vidare luftat sambons Guldporsche, och den spann sig själv av banan runt sin egen axel. Detta meddelst superbreda och supertorra slicks från 1982. :D

Tafatta försök till hjulbyte renderade dessvärre i alltför låg profil, och bilstackarn svävar på släpskon ovan jord. Det får nog bli muséet för den dessvärre.

Sist men inte minst en hälsning från Leo Kinnunen som nöjt rattade sin 917 Spyder runt banan med stor säkerhet och ingivelse. Här stämde precis allt. Han låter meddela att han dock fått ett par stenskott i fronten som tros kunna vara orsakade av en förbiflygande Mercedesstjärna. Denna stjärna lämnade huven på en viss CLK redan i ett tidigt stadium.

Hemma i stallet har en ny kombattant dykt upp, och det är Greenwood/Brockman i sin 76:a Corvette. Ett nyförvärv.

Hälsn,

Anders
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr


Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 58 gäster