Modellbilracing Regler 2010

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Modellbilracing Regler 2010

Inläggav Nic 02 dec 2009, 19:17

Under någon vecka har vi diskuterat vilka förändringar folk vill göra i våra regler för nästa år.
vi har nu spikat regelsamlingen för Slot-Z, Slotclassics och Sport & Touring.
Kolla in dom på http://www.freeforum101.com/forum/viewf ... racingswed
Den här gången tänkte vi bara ha dom på ett ställe, så inga tvivel ska finnas om vilken uppsättning som gäller.
Användarvisningsbild
Nic
Mekaniker
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 22 nov 2005, 17:55
Ort: Rångsta City
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Modellbilracing Regler 2010

Inläggav Stirling Moss 02 dec 2009, 23:11

Jag studerade klasserna för Scandinavian Slot Classic - SSC 2010 .
Som jag ser det bör klass 1a förtydligas med ett max avstånd: pickup till bakaxel eller max hjulbas.

Angående Vikt
Det framgår inte om det är min- vikt eller max-vikt.
eller är det nominell vikt, isåfall måste tolleranser anges.

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Re: Modellbilracing Regler 2010

Inläggav Lunkan 04 dec 2009, 10:10

Hej Moss!

Lite replikering på ditt undrande inlägg…

Vikt
Vi håller oss med minsta vikt presenterat och detta är dessutom vedertaget att man inte vill ha bilen tyngre än nödvändigt. Alla som hittills deltagit i den tre tävlingar långa provsäsongen har greppat detta och det har än så länge inte varit en fråga som någonsin yppats.

Klass 1a
njae… jag förstår ungefär vad du är ute efter men vet samtidigt vad VI är ute efter. Genom att sätta hjulbredden till 65mm så tar man bort möjligheten att köra med för långa bilar. Visst jag kan bygga en Chevelle med 112mm hjulbas och förse den med 10mm breda hjul som spänner över 65mm i bredd… men inte ens jag skulle kunna få den att bli körbar… :red:
Avsikten är som nämnt i reglerna att mindre bilar ska kunna tävla, finns ju en uppsjö av trevliga mindre bilar som det också gavs som exempel i reglerna. Dessa kan aldrig leva upp till möjliga prestanda på samma sätt som en bil som från början är ”stor”.

Vi har dessutom gjort denna segregering med avsikten att när det finns tillräckligt många ”små” bilar färdiga så kan vi köra en tävling i vardera klassen, till dess så kör vi övergripande Klass 1a och b tillsammans. Vi tror och vet att det finns byggen på gång som byggs av kärlek till vissa bilmärken men som aldrig skulle kunna hävda sig på grund av sin småhet gentemot de mer optimala större vagnarna. Så en vacker dag kan vi när antalet är stort nog köra dom i olika klasser…

Ett exempel som i förhållande till verkligheten och precis som i verkligen kan köras över gränserna är Ford Escort ( förekom i verklighetens Klass I, II, III 69-72 ) som med olika motoralternativ matchade många värre bilar som t.ex. Camaro med BDA Escorten. Med hjulbredd och spårviddsskillnader får man samma effekt här.

Vi som ”regelmakar” vill egentligen inte ha några regler alls för ju fler begränsande parametrar det finns ju fler kontrollpunkter blir det vid besiktning. Och vi vill ju helst ägna tiden vid banan åt våra egna bilar men tycker ju att den sköna samlingen med folk är roande så vi gör det som behövs för att få köra dessa race.

Allt handlar till syvende och sist om filosofi, glädje och kärlek till hobbyn, de som hittills fastnat med ena foten i modelracingträsket ser ut att ha kul på tävlingarna och verkar komma till framtida race.

Med glimten i ögat undrar nu författaren av denna replik om han snart kan skriva in ett stycke Stirling Moss i startlistorna… ;-)

/ Lunkan
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Modellbilracing Regler 2010

Inläggav Nic 14 jan 2010, 22:25

Vi har ombetts att ändra på reglerna i SlotZ. Vi håller på med detta arbete, så var beredd på ändringar. Troligen kommer få att påverkas av dessa ändringar. Innan vi publicerar kommer vi att skicka förslag till intresserade parter.
Användarvisningsbild
Nic
Mekaniker
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 22 nov 2005, 17:55
Ort: Rångsta City
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Modellbilracing Regler 2010

Inläggav ZeeJay 15 jan 2010, 00:01

Nic skrev:Vi har ombetts att ändra på reglerna i SlotZ. Vi håller på med detta arbete, så var beredd på ändringar. Troligen kommer få att påverkas av dessa ändringar. Innan vi publicerar kommer vi att skicka förslag till intresserade parter.


Nic - Förtydliga gärna att ni har ombetts att gå tillbaka till grundreglerna som sattes förra våren i Karlskoga....basic instegsklass med rimlig kostnadsnivå....att dessa sen har modifierats om för att tillfredställa trimchassin o annat passande mer en proffserfaren förare går emot det som SlotZ klassens grundsyfte var...dvs att:

Först o främst HA KUL!

Skapa en klass där man minimerar antalet versioner av chassin o på så sätt skapar en jämn grundklass för nybörjare att lära sig om 1:24 modellracing.
Hålla detta på en långsiktig uppbyggnad med så få förändringar som möjligt inom SlotZ.
För det andra, skapa ett intresse och framförallt öka bredden bland deltagare för Modellbilsracing i Sverige.

För det tredje att ge den som vill ha mer kunskap och utmaning komplettera med supportklasserna Klass 1 och Klass 2 för den som vill bygga och skap variation i chassi samt inställningsmöjligheter.


Mvh / Calle m.fl.
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Modellbilracing Regler 2010

Inläggav charlie 15 jan 2010, 11:43

Det låter mycket bra Calle. SlotZ måste vara en instegsklass annars så blir det nog ingen Model Racing i Sverige.

Ett förslag från mig är att vi BARA tillåter ett chassi i SlotZ och det skulle t ex vara Schöler Striker 55 standard utan några specialdelar. På detta sätt skulle alla ha samma chassin och det skulle bli billigt att köra för alla.

Om man sedan vill köra med "Proffsdelar" så är det Klass 1 & 2 som gäller.

På detta sätt skulle vi ha en billig och bra breddklass samt två klasser för de mer erfarna förarna/byggarna.

Det skulle vara trevligt med en klass mellan SlotZ och klass 1 & 2 där man inte behöver lägga ned så mycket tid på att bygga en modell. Detta för oss som vil köra men inte meka så mycket som man t ex måste göra i Slot Racing för att få bilen att gå bra.

Varför jag var intresserad av Model Racing beror på att det fanns "färdiga" karosser i SlotZ och att det var ganska billigt med standarchassin samt inte var så mycket mekande.

Om man tittar på deltagarantal i de få tävlingar jag har varit med i så är det många deltagare i SlotZ och endast ca 8-10 i klass 1 & 2. Så därför tror jag att SlotZ som vi körde förra året var helt rätt och de nya reglerna som har kommit fram till i år hotar att döda SlotZ och därmed minska antalet förare till 8 - 10 igen.


Ha det
charlie
Depåman
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 sep 2004, 11:50
Ort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga

Re: Modellbilracing Regler 2010

Inläggav charlie 15 jan 2010, 11:43

Det låter mycket bra Calle. SlotZ måste vara en instegsklass annars så blir det nog ingen Model Racing i Sverige.

Ett förslag från mig är att vi BARA tillåter ett chassi i SlotZ och det skulle t ex vara Schöler Striker 55 standard utan några specialdelar. På detta sätt skulle alla ha samma chassin och det skulle bli billigt att köra för alla.

Om man sedan vill köra med "Proffsdelar" så är det Klass 1 & 2 som gäller.

På detta sätt skulle vi ha en billig och bra breddklass samt två klasser för de mer erfarna förarna/byggarna.

Det skulle vara trevligt med en klass mellan SlotZ och klass 1 & 2 där man inte behöver lägga ned så mycket tid på att bygga en modell. Detta för oss som vil köra men inte meka så mycket som man t ex måste göra i Slot Racing för att få bilen att gå bra.

Varför jag var intresserad av Model Racing beror på att det fanns "färdiga" karosser i SlotZ och att det var ganska billigt med standarchassin samt inte var så mycket mekande.

Om man tittar på deltagarantal i de få tävlingar jag har varit med i så är det många deltagare i SlotZ och endast ca 8-10 i klass 1 & 2. Så därför tror jag att SlotZ som vi körde förra året var helt rätt och de nya reglerna som har kommit fram till i år hotar att döda SlotZ och därmed minska antalet förare till 8 - 10 igen.


Ha det
charlie
Depåman
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 sep 2004, 11:50
Ort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga

Re: Modellbilracing Regler 2010

Inläggav Lunkan 15 jan 2010, 12:34

Eftersom debbaten ändå hamnade här så tänkte jag informera mera... sent igår kväll så hade jag o Nic en hel diskussioner. Den stora massan hade i ett sent skede upptäckt den regeländring som vi gjort i SlotZ, flera faktorer har spelat in att reaktionen kommit så här sent.

Ovana att studera tekniska reglementen ( förståligt med en hel del nybörjare ).
Vi etablerade som var blinda för hur andra uppfattar och förstår tekniska regler.
Informationen kunde varit tydligare från oss.

En hint om hur vi tänker göra med det "ny-nya" regelementet, jag vill smygpresentera så att debbaten får klinga färdigt så fort som möjligt.

1) Tillåtna chassien: Schöler,MoMo, Plafit och Slotvision. Dock endast av den typen som original INTE innehåller delar tillverkade av glasfiber eller kolfiber.

2) Fritt att använda serietillverkade delar ( t.ex. motorfäste ). Dock ej delar tillverkade av glasfiber eller kolfiber.

Fördjupa er i detta förslag och se om ni kan hitta fler fallgropar som kan stoppa nöjet och deltagarutvecklingen av klassen.

/ Lunkan
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Modellbilracing Regler 2010

Inläggav ZeeJay 15 jan 2010, 13:48

Lunkan skrev:1) Tillåtna chassien: Schöler,MoMo, Plafit och Slotvision. Dock endast av den typen som original INTE innehåller delar tillverkade av glasfiber eller kolfiber.


Fråga : När jag själv frågade om chassin i Karlskoga på första mötet i februari där jag hade med min GT bil med Plafit så fick jag svar att Plafit chassi fick jag ej använda...? Det skulle Schöler eller Momo...skulle det inte räcka med dessa två då de är tillgängliga i kit form via scaleracing.de till ett mycket humant pris?
Sen säljer Dieter på scaleracing.de även det som kallas Mini Zett 1..men det anser jag skall lämnas utanför tillsvidare. Plafit har en uppsjö av olika chassin så där gäller det att begränsa vilka som motsvarar Momo o Schöler Striker 55, 5513 osv.

Slotvision vet jag för lite om för att uttala mig om direkt men spontant efter de få efterforskningar jag gjort så verkar det mer som Pro version än "standard" a la Schölers...

charlie skrev:2) Fritt att använda serietillverkade delar ( t.ex. motorfäste ). Dock ej delar tillverkade av glasfiber eller kolfiber

Förtydliga gärna....skall det tillåtas att byta ut det motorfäste som kommer med chassit mot den stabilare varianten? Eller syftar ni på att man får byta ut vissa delar som ex. axelhållar fram mot eventuellt en bredare än den som följer med chassit?

Att använda de producerade seriedelar som t.ex. Schöler eller Momo har för att byta ut krokig framaxelhållare eller byta ett sprucket motorfäste mot ett nytt likadant som i chassikitet ska ju tillåtas...men att istället byta till något som te.x är starkare eller bredare...njae....

Märker vi gemensamt att det av 10 bilar efter en tävling har 7 st trasigt motorfäste och det finns ett serieproducerat som är mer tåligt / hållbart..låt oss då föreslå att vi gemensamt tar beslut om att man får använda detta.

Varför inte bara låta det vara som det är utan att gå in i detaljförändringar av delar då detta är en sak som för flera nybörjare skapar snurr i pallet och gör det svårare att förstå ...tänk på att 75% av de som kommer att köra SlotZ är rookies i denna värld av skruvar, delar, fjädrar o mekano byggsatser, motorfästen...kullager..osv osv osv...för de flesta är SlotZ djungeln redan djup och tät....plantera inte in fler träd så det blir omöjligt att ta sig igenom

Make it simple!

Kom ihåg grundtanken - INSTEGSKLASS - enkel, billig, likvärdiga bilar

Många eller ett flertal kommer inte kunna vara med på fler än kanske 2 - 3 tävlingar per år...då är det viktigt att ha så FÅ förändringar och skillnader som möjligt...så att de kan sätta sin bil på banan även om det gått ett halvår och fortfarande utan byte av massa delar kunna vara konkurrenskraftig..

Sen vi som mognar fortare och som känner suget efter mer trim..mer plocka o pilla med delar o att då lära oss dessa små fina justeringar ...låt oss lära det i Klass 1 och Klass 2 där det finns redan den frihet ni vill föra in även i SlotZ med trim o annat...eller ska vi även tillåta fria motorer...?

My 2 cents och kom gärna med synpunkter tillbaka på en som vill se fler rookies i SlotZ 2010!

Ps..bra med fina diskussioner och kul att vi alla brinner så mycket mer för dessa roliga bilar o härliga 1:24 racingen!!

Tjing / ZJ
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Modellbilracing Regler 2010

Inläggav Burström 15 jan 2010, 14:24

Jag vill bara att ALLA inblandade backar tillbaka klockan till Karlskoga feb 2009.

Vad stog VI där och sa inför alla åhörare vad Slotz skulle vara och INTE vara?

Var det snack om att klass slot-z skulle bli en fri klass för oss som har kört
ett tag?.

När man skriver om regler som berör ganska många nybörjare,ska man inte
höra av sig till klubbarna och höra om övriga tycker det är ok.
Och sedan lägger man ut det på forumen.


Men det är som vanligt,jag har varit med i 39år på tävlingsbanorna på land och vatten
och det är så vanligt när man kör enhetsklasser att det är någon som ska vara och
peta i det och förstöra klassen så den dör ut efter ett tag.
För olika saker brukar det bli så :down:

Vi får se vad jag tar för ställning till detta,jag tycker det är skit när inte folk kan
lyssna på en som har varit med ett tag.Men vad kan jag???

C Burström
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: Modellbilracing Regler 2010

Inläggav TurboTurtle 15 jan 2010, 14:24

Lunkan skrev:En hint om hur vi tänker göra med det "ny-nya" regelementet, jag vill smygpresentera så att debbaten får klinga färdigt så fort som möjligt.

1) Tillåtna chassien: Schöler,MoMo, Plafit och Slotvision. Dock endast av den typen som original INTE innehåller delar tillverkade av glasfiber eller kolfiber.

2) Fritt att använda serietillverkade delar ( t.ex. motorfäste ). Dock ej delar tillverkade av glasfiber eller kolfiber.


Håller med, Lunkan. :up:

Angående motorfäste, så tycker jag att det skall vara tillåtet att byta till ett kraftigare.
Just Schöler-chassiet (kanske fler märken) har en svag punkt där.
En rejäl smäll i sargen & motorn har flyttat på sig. >:-S

/TurboTurtle
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson
Användarvisningsbild
TurboTurtle
Slotracer
 
Inlägg: 1331
Blev medlem: 11 feb 2005, 16:55
Ort: Horred
Klubb: GO 69

Re: Modellbilracing Regler 2010

Inläggav Lunkan 15 jan 2010, 14:39

hmmm tanken med att man fritt får använda serietillverkade delar är att man bl.a. får en mycket enklare besiktning.

För att allt som inte är glasfiber eller kolfiber är tillåtet.

Besiktnings och kontrollapparaten ska ju vara så enkel som möjligt så att den som besiktigar/vägleder inte behöver sitta med en katalog och jämföra var en del kommer i från... de punkter som tävlingsmässigt är viktiga är däcken, motor, vikt, chassiets frigång och ursprungsriktighet.

Ponera att besiktigaren lägger fem minuter på varje bil så blir det vid trettio startande 2.5 timmars besiktigande... och som utvecklingen är så gäller det nog bara Slot Z, med lite tur framöver så har vi säkert ett tjugotal bilat till i SSC Klass 1 och 2.

Detta går att lösa med att icke aktiva sköter besiktning och tävlingsledning men detta är ofta samma personer som är tävlande...

Bara en liten tanke i all välmening i debatten från en som brukar hålla i bladmått och våg ibland...

Med enkelhet kommer kul :)

/ Lunkan
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Modellbilracing Regler 2010

Inläggav NMI 15 jan 2010, 15:52

Som potentiell nybörjare så tycker jag att inte tillåta glas- och kol-fiber i chassiet verkar som en mycket bra regel, men frågan är om man inte bör gå längre i alla fall?


Fördelen med att bara tillåta ett begränsat antal chassie:n är att det är lättare för en nybörjare att veta vad som gäller (och kommer att gälla!) och reglerna blir ett tydligare intrument för att hålla klassen enkel, billig och jämn.

För först var det Schöler som gällde, sedan blev det MoMo, vad kommer sedan???
Vad man vill ha är en konkurrenskraftig bil och att den förblir konkurrentkraftig, man vill inte hamna långt bak i fältet bara för att man råkat köpa chassiet som var bra ifjol eller inte köpte nytt när det kom ett nytt chassie.
Det kanske inte gör någon skillnad egentligen, men som nybörjare vet man inte om det är så eller inte.
Crowd was roaring, I was at Brands Hatch in my imagination
At the canal turn I hit an oily patch ... Inebriation
Användarvisningsbild
NMI
Depåman
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 02 feb 2009, 23:13
Ort: Staffanstorp
Klubb: Malmö slotracing club

Re: Modellbilracing Regler 2010

Inläggav Nico 15 jan 2010, 16:29

Jag går ju som katten runt het gröt eller vad man nu säger...

I vanlig ordning så är min fråga en ödmjuk undran - jag ifrågasätter inget alltså. (det får man göra först när man aktivt deltar och har testat)

Först pratades det om en Carrera Cup, med ett enda chassie och en typ av bil.
Jag vet inte om det var ur detta SlotZ kom.
Men det jag undrar över är...

charlie skrev:Ett förslag från mig är att vi BARA tillåter ett chassi i SlotZ och det skulle t ex vara Schöler Striker 55 standard utan några specialdelar. På detta sätt skulle alla ha samma chassin och det skulle bli billigt att köra för alla.


... varför gör man inte så rakt upp och ner? Inte nödvändigtvis det ovan nämnda chassiet kanske, men ett enhetschassie oavsett?

Själv är jag fortfarande kvar i 1:32 skalan och har helkul. Och varje gång man försiktigt lotsar in en ny rekryt i fördärvet så blir man alltid påmind om att man nöjer sig inte med det enklaste, lättaste och kanske mest tillängliga när man vet att det finns bättre grejor att tillgå.
Är det snarlikt tänk som styr här också?
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Modellbilracing Regler 2010

Inläggav JensaPson 15 jan 2010, 16:39

Känner som föregående talare.

Har med hjälp av några FROG:gare beställt ett Shöler Slot Z chassi.
Men om det börjas å strulas redan nu så kan jag svära på att bilen aldrig kommer att starta i något lopp.

Burströms grundide att det ska vara så enkelt som möjligt är det som gör att man kan prova.
Jag är säker på att nästan ALLA klasser är vassa och snabba.
Så varför kan inte en klass få vara enkel?
Om det inte duger med enkla bilar och ett enkelt regelverk så kör inte.
Det finns ju andra klasser att köra i om det är så man känner.
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Nästa

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster