Lunkan skrev:1) Tillåtna chassien: Schöler,MoMo, Plafit och Slotvision. Dock endast av den typen som original INTE innehåller delar tillverkade av glasfiber eller kolfiber.
Fråga : När jag själv frågade om chassin i Karlskoga på första mötet i februari där jag hade med min GT bil med Plafit så fick jag svar att Plafit chassi fick jag ej använda...? Det skulle Schöler eller Momo...skulle det inte räcka med dessa två då de är tillgängliga i kit form via scaleracing.de till ett mycket humant pris?
Sen säljer Dieter på scaleracing.de även det som kallas Mini Zett 1..men det anser jag skall lämnas utanför tillsvidare. Plafit har en uppsjö av olika chassin så där gäller det att begränsa vilka som motsvarar Momo o Schöler Striker 55, 5513 osv.
Slotvision vet jag för lite om för att uttala mig om direkt men spontant efter de få efterforskningar jag gjort så verkar det mer som Pro version än "standard" a la Schölers...
charlie skrev:2) Fritt att använda serietillverkade delar ( t.ex. motorfäste ). Dock ej delar tillverkade av glasfiber eller kolfiber
Förtydliga gärna....skall det tillåtas att byta ut det motorfäste som kommer med chassit mot den stabilare varianten? Eller syftar ni på att man får byta ut vissa delar som ex. axelhållar fram mot eventuellt en bredare än den som följer med chassit?
Att använda de producerade seriedelar som t.ex. Schöler eller Momo har för att byta ut krokig framaxelhållare eller byta ett sprucket motorfäste mot ett nytt likadant som i chassikitet ska ju tillåtas...men att istället byta till något som te.x är starkare eller bredare...njae....
Märker vi gemensamt att det av 10 bilar efter en tävling har 7 st trasigt motorfäste och det finns ett serieproducerat som är mer tåligt / hållbart..låt oss då föreslå att vi gemensamt tar beslut om att man får använda detta.
Varför inte bara låta det vara som det är utan att gå in i detaljförändringar av delar då detta är en sak som för flera nybörjare skapar snurr i pallet och gör det svårare att förstå ...tänk på att 75% av de som kommer att köra SlotZ är rookies i denna värld av skruvar, delar, fjädrar o mekano byggsatser, motorfästen...kullager..osv osv osv...för de flesta är SlotZ djungeln redan djup och tät....plantera inte in fler träd så det blir omöjligt att ta sig igenom
Make it simple!
Kom ihåg grundtanken - INSTEGSKLASS - enkel, billig, likvärdiga bilar
Många eller ett flertal kommer inte kunna vara med på fler än kanske 2 - 3 tävlingar per år...då är det viktigt att ha så FÅ förändringar och skillnader som möjligt...så att de kan sätta sin bil på banan även om det gått ett halvår och fortfarande utan byte av massa delar kunna vara konkurrenskraftig..
Sen vi som mognar fortare och som känner suget efter mer trim..mer plocka o pilla med delar o att då lära oss dessa små fina justeringar ...låt oss lära det i Klass 1 och Klass 2 där det finns redan den frihet ni vill föra in även i SlotZ med trim o annat...eller ska vi även tillåta fria motorer...?
My 2 cents och kom gärna med synpunkter tillbaka på en som vill se fler rookies i SlotZ 2010!
Ps..bra med fina diskussioner och kul att vi alla brinner så mycket mer för dessa roliga bilar o härliga 1:24 racingen!!
Tjing / ZJ