TRS - LMP Mabuchi P6 - 20/12-09

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

TRS - LMP Mabuchi P6 - 20/12-09

Inläggav TRS 07 dec 2009, 13:20

Ärade forummedlemmar,

TRS bjuder nu in till LMP Mabuchi race. En klass vi väljer att prova med standardmotor och standarddäck för att bredda startfältet lite. race & tuning versioner på bilar är ej tillåtna. Rubbet skall vara originaldelar på bilen om inte annat står angivet i regelbladet.
Mörkerkörningen för två lopp sedan var en succé, så vi kör den igen. Så det är fritt fram för de som vill montera belysning i sina bilar. Och precis som förra gången går det alldeles utmärkt att köra utan belysning också.
Klicka här för att komma till våran hemsida där du hittar inbjudan.

Vi ber gamla som nya, medlem och icke medlem av TRS att ännu en gång läsa igenom reglerna noga. Den som mot förmodan hittar en obesvarad fråga ställer frågan här, och inväntar svar. Men om du utgår från att din bil är helt original så kan du med stöd av reglerna få svar på frågorna! Det finns inte någon telefonsluss som kan ta imot frågorna.

Anmälan tas endast imot på; info@tjockhultrs.se
Ej via pm eller telefon. Detta för att ingen information skall gå förlorad via "mun-mot-mun" -metoden.

OBS
Var och en anmäler sig via mail personligen. Eftersom vi har lite ont om plats i lokalen har vi satt ett deltagartak på 16 pers. Därför måste var och en anmäla sig personligen via mail för rättvisans skull. M a o inga massanmälningar i ett mail. Ni förstår säkert. :up:

Väl mött

TRS gm Nico :checkeredflag:

Länk till bilder från tidigare LMP race hos TRS; Klicka här
Tjockhult Racing Society
www.tjockhultrs.se - info@tjockhultrs.se
Bilbana... när du vill ha roligt!
Användarvisningsbild
TRS
Officiellt ombud
Officiellt ombud
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 aug 2008, 13:41
Klubb: TRS

Re: TRS - LMP Mabuchi P6 - 20/12-09

Inläggav Paxel 07 dec 2009, 22:00

Bäste TRS

Verkligen kul med en ny mörkertävling, speciellt såhär i jultider. Fast det här med motorer är väl inte så lyckat eller ... Om man skall pula in en grå mabuchi med drevet på motorns plastsida i flertalet av bilarna så passar det inte, i alla fall inte hemma hos mig. Titta t ex på en proslot motor som driver från andra ändan jfrt med en grå mabuchi, fästet passar inte då hålet blir för litet i ena ändan men för stort i andra änden :-; . Likadant är det med bilar med långkanna deras motorfästen passar inte heller för en grå mabushi, däremot en motor som driver från andra änden kan man skruva fast i motorvaggan även om motorn är kort. Förslagsvis, om man kör med en motor som har drivpinne i båda ändarna, typ slotit då får man samma motor som passar i alla bilar på listan. Apropå listan så står det att racerversioner inte får vara med, ändå finns det minst 3 sådana på listan (Slotit, scaleauto , hobby slot racing Vart går egentligen gränsen för en racerversion??. Kanske har jag bara missuppfattat reglementetoch läst lika slarvigt som han läser bibeln, i annat fall det kan vara bra att räta ut saker å ting innan de blir alltför krokigt.

Keep up the Spirit :thumb:

"Current LMP champion in Tjockhult"
Inte längre urspårad
Användarvisningsbild
Paxel
Mekaniker
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 21 mar 2007, 21:41
Ort: Huddinge
Klubb: Slotblot1

Re: TRS - LMP Mabuchi P6 - 20/12-09

Inläggav JensaPson 07 dec 2009, 22:09

Ligger en del i vad du skriver Mr Urspårad.
Det har varit många frågor angående denna motor i klubben.
Om hur man ska genomföra detta på ett lämpligt sätt.
Men det du säger har nog ingen eller i så fall bara någon tänkt på.
Slot It motor var ett annat motorförslag precis som även NSR.
Bra att det uppmärksammas Axel. Vi får nog ta en funderare till här...
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: TRS - LMP Mabuchi P6 - 20/12-09

Inläggav Aramis 07 dec 2009, 22:12

Tanken med 18.000 rpm Mabuchi är ju att hålla nere farten så mycket det går men som du har kommit på så blir det ju faktiskt problem med inpassningen i många LMP-modeller. Tyvärr blir det nog så att du får välja en bil som är kompatibel, inte en som du vill använda. :(
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: TRS - LMP Mabuchi P6 - 20/12-09

Inläggav Jormungandr 08 dec 2009, 00:21

Alla kan köra Carrera Bentley! den funkade fint och är rätt pigg om man tar bort resistorn på motorn ;-) har motorn åt "rätt" håll också. fast om jag återställer den till original så är den nog inte like fin att köra längre... :-\
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: TRS - LMP Mabuchi P6 - 20/12-09

Inläggav Nico 08 dec 2009, 08:44

Detta är ett svar till Axel/Urspårad;

Som vanligt när man testar något nytt kommer det mesta upp under resans gång. Jag tog t ex en sloter mabuchi och langade in i en slot.it och den satt som en smäck, skjutsade in pinionen lite bara. Likadant i spirit Reynard. Sen hade jag precis som Clacke en Scalextric Lister som går jämnt med en slot.it Audi R8C. Kanske tar vi bort slot.it nästa gång, Hobbyslot osv. Kanske dumt att tillåta vissa bilar, men den goda tanken är att bredda fältet så mycket det går utan att släppa igenom givna "vinnare". Sen om vi har rätt eller fel får tiden utvisa. Men den input du har lämnat här tar vi förstås till oss.
F ö är det samtidigt en liten fröjd att veta att det finns inga givna vinnarbilar innan de två första heaten har avverkats. Men alla som tänker "Slot.it Audi" direkt kan jag lugna ner med att säga att min Audi fick svettas rejält när den skulle ta rygg på Clacke's Scalex Lister ... och jag kom inte förbi!


Aramis skrev:Tyvärr blir det nog så att du får välja en bil som är kompatibel, inte en som du vill använda. :(

Eller så kan man tänka, fan va skoj jag ska tävla, måste bara hitta en kompatibel kärra, och sedan en ... :)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: TRS - LMP Mabuchi P6 - 20/12-09

Inläggav Paxel 08 dec 2009, 11:26

Nico et al

Jag förstår att det funkar med en slot it då de i boxen har samma motororientering som t ex scalex (förövrigt är det väl på gränsen till hybris att ställa upp med en scalex mot en slot it, även om hybris bör uppmuntras). However, det är fortfarande oklart för mig hur jag skall kunna köra t ex en proslot bil eller ngn bil med motor vagga för långkanna som finns på listan (tom carrera är ju bakåfram) . Det verkar inte som den grå funkar som enhetsmotor eftersom den är alltför ensidig och någon jämförbar motor på andra sidan finns inte. För att listan på godkända bilar skall funka måste en annan enhetsmotor införas annars blir det fria bilvalet som listan som "fria" val i diktaturer dvs alla får rösta men det finna bara ett parti att rösta på. :sceptic:
Inte längre urspårad
Användarvisningsbild
Paxel
Mekaniker
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 21 mar 2007, 21:41
Ort: Huddinge
Klubb: Slotblot1

Re: TRS - LMP Mabuchi P6 - 20/12-09

Inläggav Nico 08 dec 2009, 11:40

På förslag från annan deltagare är att man t ex i en Scaleauto använder samma vagga som till slot.it Audi'n för att få in motorn. På de bilar det funkar är det okej att göra så, den lilla backningen kan vi göra utan problem.
Resten skriver vi upp på "att tänka på till nästa gång"

Listan med bilar är kopierad direkt från tidigare LMP tävling som var om möjligt ännu mer skev då trimbilar tävlade tillsammans med helt standard Fly t ex. Efter denna tävling tar vi bort eller justerar till det som funkar/inte funkar. Vi behöver inte fortsätta denna diskussion just nu för den kommer vi ändå att ha inom klubben inför nästa LMP lopp.

Men fram till dess, så får det som du så trevligt kallar det bli diktatur!!

På torsdag gäller det att välja, Audi R8 eller en Lister... Listern är ju lite ballare så det kanske blir en sån trots allt...
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: TRS - LMP Mabuchi P6 - 20/12-09

Inläggav Paxel 08 dec 2009, 14:41

Nico skrev:Men fram till dess, så får det som du så trevligt kallar det bli diktatur!!


Ursäkta ordvalet, meningen var att exemplifiera orimligheter i listan men det kanske blev lite klumpigt :red: . Nu är hursomhelst problemet med olika bilar förklarat och jag är upplyst . Tack för snabba svar.
Inte längre urspårad
Användarvisningsbild
Paxel
Mekaniker
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 21 mar 2007, 21:41
Ort: Huddinge
Klubb: Slotblot1

Re: TRS - LMP Mabuchi P6 - 20/12-09

Inläggav Aramis 14 dec 2009, 00:03

Hur många är anmälda hittills?
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: TRS - LMP Mabuchi P6 - 20/12-09

Inläggav Kristian 14 dec 2009, 00:23

9 personer, åtminstonde som Race control har lagt upp. Det kan vara fler som inte har lagts in än.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: TRS - LMP Mabuchi P6 - 20/12-09

Inläggav pryzze 17 dec 2009, 09:16

På söndag kl 10.00 går starten.
Vi försöker starta i tid och kör utan pause för de som vill
komma hem och vara jul-social med familjen.

Nu är vi nio anmälda.

Henke P - Audi R8C
Janne L - Audi R8C
Kristian E - Zytek 05
Lasse C - Audi R8C
Lasse Ä - Ekipage ej anmält

Axel S - Ekipage ej anmält
Dawid - Ekipage ej anmält
Jocke W - Ekipage ej anmält
Anders K - Audi R8C


//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: TRS - LMP Mabuchi P6 - 20/12-09

Inläggav Nico 17 dec 2009, 09:23

pryzze skrev:Nu är vi tio anmälda.

Henke P - Audi R8C
Janne L - Audi R8C
Kristian E - Zytek 05
Lasse C - Audi R8C
Lasse Ä - Ekipage ej anmält

Clacke - Lister Storm
Axel S - Ekipage ej anmält
Dawid - Ekipage ej anmält
Jocke W - Ekipage ej anmält
Anders K - Audi R8C


Sorry, glömde skriva in Clacke... :up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: TRS - LMP Mabuchi P6 - 20/12-09

Inläggav Jormungandr 17 dec 2009, 10:50

Hänger gärna med, men har ingen bil och vet inte om jag har tid :( ska se om jag kan lösa ett av problemen i kväll..
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: TRS - LMP Mabuchi P6 - 20/12-09

Inläggav pryzze 17 dec 2009, 11:07

Du är välkommen !


//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Nästa

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 76 gäster

cron