Nationellt White Point mästerskap

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Nationellt White Point mästerskap

Inläggav Gunnar Gson 10 feb 2004, 00:03

Hej alla :D
Nu är det snart dax att dra i gång en serie för riktiga skalabilar, nämligen White Point. Vi kör igång till hösten, börja redan nu att planera. Ni kör en eller flera deltävlingar på hemmaplan, sedan möta dom bästa från varje klubb i en sverige-final. För er som inte känner till White Point, kolla in deras hemsida http://www.white-point.de, det finns en väldig massa fina bilar där. Det bästa med dom är att dom är ganska skalariktiga, hjulbasen är olika och även bredden på bilarna. White Point kan köras på alla typer av banor, men eftersom skalan är 1:24, kan man inte använda dom bredare bilarna på scalextric. Dom bästa plastbanorna för dessa bilar är ninco och carrera. Det går naturligtvis utmärkt att köra dom på träbanor o dyligt. Kontaktman för denna serie är undertecknad, kom gärna med förslag om tävlingars genomförande och förslag på ort för finaltävlingen, alla förslag beaktas. Förhoppningsvis kommer vi snart att ha en egen hemsida, mer om den senare.
mvh Gunnar . gunnar.e.gustafsson@spray.se :thumb:
Gunnar Gson
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 feb 2004, 00:03

Inläggav Ghost 08 okt 2004, 15:45

Det ser ut att vara ett bra chassie.
Men det är lexankarosser, eller hur?

Hm, undrar hur det skulle gå att använda detta chassie till plastbyggsatskarosser... Anders?
För jag tror bra mycket mer på White Point, än på TSRF.

Vad jag skulle vilja se är ett bra 1:32 chassie, som man kan basa en modellbilsklass på.
Och som klarar både plast- (magnatraction) och träbana (driven sladd).

Förslag?!

Erik :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Gunnar Gson 10 okt 2004, 19:26

Hej
White point karosser är gjorda av samma plast som PET-flaskor, väldigt hållbart. Chassiet gåt jättebra att använda till plastkarosser eftersom hjulbasen lätt kan justeras, detsamma gäller även spårvidden/bredden på chassiet. Tror att dom bara gör bilar i skala 1:24, men dom små(mini cooper, fiat abart m.fl) är ungefär i 1:32. Tyvärr har det inte varit något intresse att tala om. Därför har vi beslutat att försöka nästa år igen. Vi kommer att börja göra reklam för ett mästerskap redan i februari(om vi inte hittat nåt ännu bättre tills dess).
mvh Gunnar
Gunnar Gson
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 feb 2004, 00:03

Inläggav Ghost 10 okt 2004, 21:38

Jag kan ju misstänka att det är en 16D-typ motor?
Åsså 1:24 uppe på det.
Är inte slotracing mer området för dem då?
Å då finns det andra entypningar.
Lite synd, för chassiet verkar bra.
Körde man det med plastmodellkaross tror jag det skulle funka himla bra, eller vad säger du Latte?
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Gunnar Gson 10 okt 2004, 22:44

Dessa funkar bäst på plastbanor, men går naturligtvis att köra på träbanor också. Motorn är som sagt inte den vassaste. Vet ej varför du skulle sätta på plastkarosser på chassiet, white point karosserna är väldigt snygga och dessutom lätta ock stryktåliga.
mvh Gunnar
Gunnar Gson
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 feb 2004, 00:03

Inläggav Ghost 11 okt 2004, 21:12

Nja, jämfört med modellbilar så är ju dessa enkelt vacuumformade karosserna inte så bra. Men visst föredrar jag PET framför lexan. :D

White Point på modeller skulle nog vara helt suveränt.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Stirling Moss 11 okt 2004, 21:59

Det som avgör om en kaross är bra är väl relativt, dvs det beror på vad man förväntar sig.
vill man ha en väldetaljerad bil
...eller vill man ha en styktålig bil
Det är sällan man får allt på samma gång och hur kul är det med en påkostad kaross som blir byggsats efter första avåkningen.

Vad är det som gör Pet-plast är bättre än Lexan, är det en religiös övertygelse ?
För inte kan väl plastmaterialet i sig vara det enda kriteriet för en bra kaross.

Det är väl hur väldetaljerad ockh hur lik den är sin förebild som är inressant om man vill köra "skala"-bilar.
När man sedan gasar för fullt har man ändå inte tid att att fundera på om karossen är formsprutad, eller vakumdragen och inte har man tid att titta på detaljerna heller...

mvh
Stirling Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Inläggav Ghost 11 okt 2004, 22:13

Japp, rent religiöst! :D
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 17 okt 2004, 17:06

Men för att åter bli lite seriösa... :?

Vad är det för spårvidd på WP?
Har du några trevliga länkar etc?
Hur ser reglementena ut?

Jag funderar på att bygga en 24a, en Camaro. Och då utgå från WP-chassiet.

24? Var inte jag helt inne på 32?! :suspect:
Nja, jag mätte Camaron och den var 75mm, reglementet för 24a modellbilar är bredd 75mm osv osv.
Och på Red Pine är det... 80mm. Det blir stadigt trångt i kurvorna, så vacuum (PET/Lexan)är bättre än plast/PUR. Men visst går det! Får väl lägga på mer klarlack! :rolleyes:

:beer: Erik :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13


Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster