Skåne-Blekingeserien 2010-2011

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Skåne-Blekingeserien 2010-2011

Inläggav Lempa 25 sep 2010, 22:39

P6010021 ed (Custom) (2).JPG
P6010021 ed (Custom) (2).JPG (75.6 KB) Visad 21637 gånger


Hjärup Slotracing Center och Hjärup Social Racing Club tillsammans med några klubbar i Skåne och Blekinge vill härmed presentera och välkomna till en serie lagtävlingar med handoutbilar.

Efter sommarens dryga uppehåll med allehanda andra oväsentliga aktiviteter än bilbanekörning, är det så åter dags att bjuda er alla till en ny säsong av Skåne-Blekingeserien. Vi startar upp med första tävlingen i Forsbacka 3:e Oktober. Denna säsong erbjuder ytterligare en deltävling, och sträcker sig från Oktober till Maj. För dem som var med förra omgången kommer huvuddragen att kännas igen då upplägget i stort sett är detsamma. Några justeringar i tävlingsformatet har dock gjorts och presenteras nedan.

Grundidén är att vi ska kunna träffas och köra på olika banor och mötas med jämbördiga bilar, och därmed kunna tävla under lika förutsättningar. Arrangerande klubb/baninnehavare bestämmer vilken biltyp som skall köras, och iordningställer ett antal av samma biltyp med likartad prestanda för att ha ett jämnt fält i tävlingen. Detta är med andra ord en handout-tävling, och körs i lag om två med lika delad körtid.

Tävlingarna på de olika banorna kommer därför ha olika bilval som är lämpade för den specifika banan. Varje deltävling ses som en enskild tävling, men seriesegrare kommer dessutom att koras. Förutom huvudtävlingen vid varje tillfälle står det arrangören fritt att köra en individuell supportklasstävling där klubben/baninnehavare bestämmer regler och biltyp och deltagarna får köra med egen bil.

Arrangören ska tillhandahålla körhandtag, men det är tillåtet att använda egna.


OBS: Vem som helst, varifrån som helst, är välkommen att anmäla ett lag. Man måste alltså inte vara från Skåne eller tillhöra en klubb i närheten för att deltaga.

Startavgift 
200 kronor per lag och deltävling. 


Tävlingsdatum och plats
3/10  Forsbacka 
24/10  Vallåkra 
14/11  Svalöv 
19/12  Malmö 
16/1  Forsbacka eller Hjärup (alt annan plats) 
27/2  Asmundtorp 
27/3  Hjärup 
24/4  Lund 
22/5  Forsbacka 


Tävlingsformat 
Tävlingen körs i par där de två förarna ska köra lika mycket var. Tävlingen körs i tre omgångar om 4 x 7,5 minuter (längre heat än förra säsongen), och de två bästa omgångarna för varje lag räknas till slutpoängen.

Tävlingarna går alltid på en söndag. Tidsschemat presenteras i inbjudan, men lokalen öppnar 08.00 och första start körs 09.30 Vi siktar på att vara färdiga senast 18.00.

Varje deltävling ses som en separat tävling till vilken man måste anmäla sitt lag.

Anmälan sker till info@hjarup-slotracing.se senast onsdagen i veckan före tävlingen. Max 12 lag till en deltävling p.g.a. lokalstorlek. Vid många anmälda lag premieras en jämn fördelning mellan klubbar. Hemmaklubben kan fylla ut om lediga platser finns. Tidsschemat tillåter dock att något extra lag kan deltaga, såvida lokalen också har förutsättningarna.

Nytt för denna säsong är att det förutom lagpoängen dessutom räknas poäng baserat på varje förares individuella resultat i varje omgång i lagtävlingen. Alla heat räknas och poängberäkningen sker med samma fallande skala som den lagbaserade cupen. Idén med denna extra poängberäkning är att möjliggöra för variation i laguppställningarna där erfarna förare kan bidra till mindre erfarnas förares lag utan att för den skull ge upp sina möjligheter att kämpa om en slutseger i serien.

Information om regler och formell inbjudan hittas som tidigare på http://www.hjarup-slotracing.se/ under Tävling och SB-serien.

Vi ser återigen med glädje fram emot att få träffa alla glada racers, nya som gamla, och ha en trivsam och rolig bilbaneserie tillsammans.

Varmt välkomna!
:checkeredflag:


bigFangio (Small).jpg
bigFangio (Small).jpg (35.83 KB) Visad 21573 gånger
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Re: Skåne-Blekingeserien 2010-2011

Inläggav Leif J 26 sep 2010, 10:45

Kul att läsa att serien drar igång igen, var ju mycket lyckat och uppskattat förra året.
Ser verkligen fram mot årets serie.

Jag missar tyvärr första rejset i Forsbacka 3/10 det krockar med andra bokade arrangemang.

Jag är säker på det blir ett bra rejs i Forsbacka och att ni alla får en trevlig dag runt banan

Vi ses i Vallåkra på race nummer 2.

Leif
Leif Johansson
Veberöd
Användarvisningsbild
Leif J
Braidsbytare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 21 dec 2004, 22:45
Ort: Veberöd
Klubb: Hangaround litta överallt

Re: Skåne-Blekingeserien 2010-2011

Inläggav Pucko Camaro 69 26 sep 2010, 22:39

Då har jag harvar Hjärupsbanan för andra söndagen.Känns som jag ska avancera några placeringar den säsong i S-B serien......Vi ses i Forbacka pojkar.......
Älskling! Vi får flytta på bröllopet. Höljes är en vecka senare i år.
Då får du välja mig eller Höljes... Okej
Användarvisningsbild
Pucko Camaro 69
Kartläsare
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 04 jan 2008, 15:58
Ort: Ystad
Klubb: min egen....

Re: Skåne-Blekingeserien 2010-2011

Inläggav Pollymannen 04 okt 2010, 17:03

Tack för en ny härlig tävling i vår fina serie. Alltid kul att komma upp och hälsa på i Blekinge. Blev ju livat och glatt och Vin i en del personers glada strupar haha. En av medlemmarna i Double P's har väl knappt slutat snacka än :-). Tack än en gång
Hellre dö än tveka
Användarvisningsbild
Pollymannen
Depåman
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 24 aug 2008, 01:40
Ort: Asmundtorp
Klubb: SP Racing

Re: Skåne-Blekingeserien 2010-2011

Inläggav Racesteve 12 okt 2010, 19:45

Bild
Hej svejs :-\ snart är det dax för race i Vallåkra igen :thumb: Varmt välkomna alla gasglada, vi kommer att ha dragstripen uppe för provkörning, för den som har några hiskeliga "kärror att prova, (ingen tidtagning)
Ett måste är att se filmen från stripen i Malmö http://www.youtube.com/watch?v=Vpm0nhY7TCc&fmt=35 Mer bilder på "strippen" här. http://www.racesteve.se/2010.htm och på bilbanan här http://www.racesteve.se/Scalextric.htm. (Dragstripen är byggd av Lars och Timmy i Hjärup)
Racesteve
Depåman
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 mar 2005, 23:21
Ort: VALLÅKRA

Re: Skåne-Blekingeserien 2010-2011

Inläggav JensaPson 12 okt 2010, 20:01

As skön drag film.

Saknar Tullinge här i Stockholm.

MEN! Hur gick höghuset i filmen på strippen?
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Skåne-Blekingeserien 2010-2011

Inläggav Lempa 13 okt 2010, 00:07

Grymt kunglig Film!
Gillar bägge strippörna :beer: :beer:
Go avslutning med Demis Roussos också :D

Hur gick det för dig och din Lotus då?

Ska bli kul att snart få gå loss på rakebanan igen. Jag ska göra ett försök att samla mina muskler tills dess, just nu verkar de sakna lite ATP, eller om det möjligen blev en smula överdos lustgas sist...?
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Re: Skåne-Blekingeserien 2010-2011

Inläggav Lempa 13 okt 2010, 01:00

Så lite resultat från första omgången av Skåne-Blekingeserien som alltså avlöpte hos Forsbackagänget:

PA030012 (Custom).JPG
Swenne från Ronneby laddar Ferrari 430 med Turbogrepp
PA030012 (Custom).JPG (70.47 KB) Visad 21168 gånger


I den ordinarie lagtävlingen hade 14 Skånepågar och Blekingeboys hittat fram till banan denna söndag. Vår ordinarie Race Commander, plus ett gäng andra presumtiva racers, var dock och körde ISRA-VM i Chicago denna omgång, så Timmy fick krypa upp och vikariera i kontrolltornet :-zzz . Men med gemensamma krafter lyckades vi trots allt manövrera tävlingens alla rundor och byten som vi annars är så bortskämda med att inte behöva tänka på när Lars Harrysson är med, och det flöt hyfsat trots ett visst behov av hjärngympa då vi denna säsong även räknar individuella resultat i den gemensamt körda lagtävlingen. Stort tack till Lelle och Magnus för en grymt stabil insats här!

Som vanligt i Forsbacka hade man bullat upp Partytältet för servering av både frukost middag och fika. Supernajs! Så, återigen; well done Forsbackaboys! :thumb: :thumb: :thumb:

Vann gjorde Hemmaförarna Aut o Tälta med Niklas S. och Jonathan P. De var som vanligt ruggigt vassa di däringa tältgrabbarna. DNQ-Racing med Tim B. och Magnus G. Eslöv/Malmö körde in som tvåa, vilket var mycket stark jobbat i den hårda konkurrensen, och på tredje plats rullade det ständigt tunga paret Double P´s med Pontus S. och Patrik H. Asmundtorp/Svalöv in.

Vi hade ett annat svårslaget och oväntat lag på plats denna omgång: Vino Tinto Racing Buddie's, men placeringen för detta lag är nu inlåst i garderoben och nycklarna bortkastade... 8-)

En supportklass kördes därefter med valfri NSR Classico, dvs Porsche 917, Ford P68 eller Ford GT MkIV.
Tim Billgren, Eslöv, visade här vart skåpet skulle stå med sin gröne P68'a och vann, mindre än ett varv före tvåan Nane, Hjärup, i en 917 som i sin tur var mindre än ett varv före trean Magnus G, Malmö. Tufft, men tight!

Mer detaljerade resultat kan som tidigare studeras på http://www.hjarup-slotracing.se/ under Tävling och SB-Serien.


1266263776_resized (Custom).jpg
Glada boys på Vallåkra Raceway i SB-serien förra säsongen
1266263776_resized (Custom).jpg (91.25 KB) Visad 21135 gånger


Nästa runda körs som tidigare presenterats hos Steve på Vallåkra Raceway.
Lagtävlingen kommer att köras med Scalextric TransAm som står på banan, och en individuell supportklass med egna Nascarbilar. Ytterligare info om supportklassen väntas inom kort.

I skrivande stund har vi 12 lag anmälda, men det finns plats för ytterligare något eller några, så tveka inte att anmäla dig och ditt lag till info@hjarup-slotracing.se

Så, ladda dina plastbrännare med fett gummi, syntetolja och syrefri koppartråd, så syns vi på söndag 24/10 i väl vald ort i Skaune!


Välkomna!
:checkeredflag:
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Re: Skåne-Blekingeserien 2010-2011

Inläggav Pucko Camaro 69 13 okt 2010, 19:22

Häftigt.
Jaha någon som har en vass motor till min Pucko?????tror inte 35.000 varv räcker längre hmmmm....
Älskling! Vi får flytta på bröllopet. Höljes är en vecka senare i år.
Då får du välja mig eller Höljes... Okej
Användarvisningsbild
Pucko Camaro 69
Kartläsare
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 04 jan 2008, 15:58
Ort: Ystad
Klubb: min egen....

Re: Skåne-Blekingeserien 2010-2011

Inläggav jsturess 16 okt 2010, 20:28

Vart tog alla bilder och filmer ivägen ??
Användarvisningsbild
jsturess
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 07 nov 2008, 15:30
Ort: Sölvesborg
Klubb: FRW

Re: Skåne-Blekingeserien 2010-2011

Inläggav Pollymannen 17 okt 2010, 10:16

Glömde ju ta med min kamera när vi i Blekinge, ska skärpa mig haha
Hellre dö än tveka
Användarvisningsbild
Pollymannen
Depåman
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 24 aug 2008, 01:40
Ort: Asmundtorp
Klubb: SP Racing

Re: Skåne-Blekingeserien 2010-2011

Inläggav Pucko Camaro 69 17 okt 2010, 10:19

hade kamera med mig men hmmmm ni kör för fort så hinner inte med
Älskling! Vi får flytta på bröllopet. Höljes är en vecka senare i år.
Då får du välja mig eller Höljes... Okej
Användarvisningsbild
Pucko Camaro 69
Kartläsare
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 04 jan 2008, 15:58
Ort: Ystad
Klubb: min egen....

Re: Skåne-Blekingeserien 2010-2011

Inläggav fightfireman 20 okt 2010, 12:26

Jag tänkte köra med en sådan här i supportklassen, skall bara "hotta" till utseendet och fixa bättre däck till den.
Det är scalextrix äldre modell av nascar, Ford Tarus men den duger väl???
Största problemet är väl att hitta däck som passar dessa små fäljar, för byta fäljar får man inte göra....väl???


nascar2.jpg
nascar2.jpg (22.85 KB) Visad 20771 gånger
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Re: Skåne-Blekingeserien 2010-2011

Inläggav Racesteve 20 okt 2010, 13:43

Nej fälgarna skall vara orginal ! prova med ett par o-ringar mellan fälg och däck eler tejp, då passar däcken från Camaros, Mustang, mm.
Racesteve
Depåman
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 mar 2005, 23:21
Ort: VALLÅKRA

Re: Skåne-Blekingeserien 2010-2011

Inläggav Lempa 21 okt 2010, 16:10

jsturess skrev:Vart tog alla bilder och filmer ivägen ??


Mer än berättigad fråga Sturesson!!!
Jag vet inte riktigt, men då vi körde med 7 lag utan Round Robin (alla lag körde i gemensamt heat) så blev det helt enkelt väldigt lite fritid med tanke på att det är en bana på 47m som ständigt kräver en dröse kurvvakter. Eller så var det helt enkelt lite för lite fokus på helheten till förmån för den egna insatsen, sk tunnelseende?

Hoppas på bot om bättring på denna punkt under nästa runda!

Men jag kan väl åtminstone bjussa på ett par halvkassa mobilbilder till för att försöka gottgöra för klent dokumenterande i kollektivet:

PA030008 (Custom).JPG
Jonte in action
PA030008 (Custom).JPG (59.4 KB) Visad 20660 gånger


PA030011 (Custom).JPG
MB-Slot Ferrari 430 i lagracet
PA030011 (Custom).JPG (67.69 KB) Visad 20707 gånger


PA030005 (Custom).JPG
Magnus G, Lelle och Henrik skrynklar sina pannor inför omgång 2
PA030005 (Custom).JPG (74.87 KB) Visad 20691 gånger


PA030006 (Custom).JPG
Jonte, Swenne, Magnus H och Patrik väntar på att spårbytesfixet ska bli klart
PA030006 (Custom).JPG (62.7 KB) Visad 20691 gånger


PA030007 (Custom) (Custom).JPG
Men, hur svårt kan det va...?
PA030007 (Custom) (Custom).JPG (52.95 KB) Visad 20697 gånger


PA030010 (Custom) (2).JPG
Vinnare i Supportklassen: Tim Billgren
PA030010 (Custom) (2).JPG (53.46 KB) Visad 20708 gånger




Inför söndagens äventyr i Vallåkra har vi nu 15 lag anmälda. Jätteroligt!

Anmälda lag ___________ Förare
1 Jacks vänner__________ Niklas A och Lars H, Hjärup
2 På G_________________ Stefan O och Jan P, Vallåkra
3 Team Autoart Sweden __ Kennet P och Tommy S, Åstorp
4 WoHoo ______________ Löörs och Svalle, Vallåkra
5 Double P's ____________ Patrik och Pontus, Asmundtorp/Svalöv
6 LaMa ________________ Lala och Magnus H, Helsingborg/Ystad
7 Aut o Tälta ___________ Niklas och ?, Forsbacka
8 Herbalivs ____________ Lelle och Svante, Forsbacka
9 Team Jäger ___________Tomas N och Patrik S, Vallåkra/Svalöv
10 Slotlajwf Racing ______ Leif J och Janne W, Veberöd/Malmö
11 BP Racing ___________ Peter H och Björn M, Helsingborg
12 Team NANO Second ___ Hans T och Timmy F, Hjärup
13 DNQ Racing __________ Magnus G och Tim B, Malmö
14 OBOY _______________ Jocke L och Lars A, Vallåkra/Teckomatorp
15 Just in Time _________ Bo Å och Christer H, Malmö

Så rusta dig hårt till söndag, för det lär bli en kamp som får Gladiatorspel att blekna...
Ses på vinden!
:checkeredflag:

/Lemmy
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Nästa

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 50 gäster

cron