RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav THR 27 dec 2010, 16:19

"aramis skrev

" Men ok Roger jag fattar vinken. 1/24 är relativt dyrt och kommer så vara
för det finns inget mål att den ska vara nåt annat. "



Visst är 1/24 dyrare än 1/32 (fast där finns det ju dyra bilar oxo) tyvärr har jag svårt o på verka priserna
Jag tycker i och för sig inte att en komplett slot z för 99€ e så dyrt

Scaleauto Porschen kan säkert va positiv o billig
Inget som jag kommer investera i cassit är som ett 5-6 år gammalt schöler har varit där
Kan säkert va en bra klass (serie) o köra och det är ju fritt för den som vill att försöka få till en serie

/ R
Senast redigerad av Borgis 27 dec 2010, 22:16, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Quotningen förtydligad
THR
Användarvisningsbild
THR
Braidsbytare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 29 dec 2008, 10:00

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav THR 27 dec 2010, 16:34

Aramis

Inte för jag vet va du fått priserna ifrån? slot z för 2500:-?? 8-o Lite nyfiken

/ R
THR
Användarvisningsbild
THR
Braidsbytare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 29 dec 2008, 10:00

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav THR 27 dec 2010, 19:28

Men du Aramis varför överhuvudtaget denna diskussion du har ju en slot z bil som funkade bra
sortera ut den lite till så kommer den att bli väldigt bra :thumb: (körd 1 gång ?)
lägg inte så mycket energi på vad andra skaffar HA KUL

/ RF
THR
Användarvisningsbild
THR
Braidsbytare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 29 dec 2008, 10:00

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Aramis 27 dec 2010, 21:37

THR skrev:Men du Aramis varför överhuvudtaget denna diskussion du har ju en slot z bil som funkade bra
sortera ut den lite till så kommer den att bli väldigt bra :thumb: (körd 1 gång ?)
lägg inte så mycket energi på vad andra skaffar HA KUL

/ RF

Detta handlar inte om MIG! Jag tänker för den breda skaran och det är sannerligen inte billigt för dom som inte har så god ekonomi! Man kan ju inte bara se till sig själv och strunta i alla andra...

En plattform som är enkel och billig brukar vara den som genererar den bästa och roligaste racingen. När det väl svävar iväg och blir fritt brukar det leda till att det är ett fåtal personer som står på pallen i alla race. Så har det varit i radiostyrt i många många år och så även i 1/24 verkar det som.

Om man läser den "parallella diskussionen" på Modelracing Sweden http://www.freeforum101.com/modelracing ... racingswed så verkar det ju som det är många som håller med mina åsikter. Men tydligen "så går inte utvecklingen att stoppa med nyare chassin"??? För mig är det obegripligt hur samma människor som vill ta bort Slot-Z beslutar att klassen
ska bli friare...

THR skrev:Scaleauto Porschen kan säkert va positiv o billig
Inget som jag kommer investera i cassit är som ett 5-6 år gammalt schöler har varit där
Kan säkert va en bra klass (serie) o köra och det är ju fritt för den som vill att försöka få till en serie


Att chassit är som ett 5-6 år gammalt Schöler-chassi gör alltså att bilen blir tråkig att köra med? :-\
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav THR 27 dec 2010, 22:11

"Detta handlar inte om MIG! Jag tänker för den breda skaran
och det är sannerligen inte billigt för dom som inte har så god ekonomi! Man kan ju inte bara se till sig själv och strunta i alla andra... "


Det ja menade va att om DU åker mad det du har så funkar det kanon även om det kommer nån med ett dyrare chassi


"En plattform som är enkel och billig brukar vara den som genererar den bästa och roligaste racingen.
När det väl svävar iväg och blir fritt brukar det leda till att det är ett fåtal personer som står på pallen i alla race. Så har det varit i radiostyrt i många många år och så även i 1/24 verkar det som."


Vad beträffar radiostyrt så har jag inte hållit på m det
1/24 så e det ju som så att dom som stått på pallen har ordning på bilarna
Även väldigt säker på att 99% av dom som varit med o kört har haft kul

"Om man läser den "parallella diskussionen" på Modelracing Sweden http://www.freeforum101.com/modelracing ... racingswed så verkar det ju som det är många som håller med mina åsikter. Men tydligen "så går inte utvecklingen att stoppa med nyare chassin"??? För mig är det obegripligt hur samma människor som vill ta bort Slot-Z beslutar att klassen
ska bli friare... "



Vem vill ta bort slot z ????

"Att chassit är som ett 5-6 år gammalt Schöler-chassi gör alltså att bilen blir tråkig att köra med? "


Min åsikt ,men jag har som jag sa inte tänkt att köpa nån porsche från Scaleauto

Hur får du ihop till att en slot z kostar 2500:-
Senast redigerad av Borgis 27 dec 2010, 22:15, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Förtydligat quotningen lite.
THR
Användarvisningsbild
THR
Braidsbytare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 29 dec 2008, 10:00

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Harry Lime 27 dec 2010, 22:33

Hej på er,
nog är det Tomte tider och snart nytt år.
Inför nästa år tänker jag göra en storsatsning på slotZ, å köra
minst två tävlingar, var vet jag ej, men spännande skall det bli.
Funderar på en Ford Taurs, kan det vara ett vinnande koncept tro.
Några gamla plåtbitar hittar jag nog i lådan, skruvar å en motar finns.
Klass 1 o 2 har jag sedan tidigare gamla bilar med Schöler plåtar, de funkar nog.
Kvalsist blir jag kanske, men vad fan gör det.
Keep on kicking.......
Harry
Harry Lime
Depåman
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 02 feb 2009, 16:27
Ort: Stockholm

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav charlie 27 dec 2010, 23:08

THR undrade.
Vem vill ha bort SlotZ?

Lunkan skrev den 21/11 på Forumet Modelracing Sweden
"Så enligt detta förslag körs SlotZ på klubb eller regionsnivå men OBS! med gemensamma regler."

Under tråden "To the meeting - tankar och annat galet från Lunkan"

Jag tycker att alla bör läsa det inlägget som är startskottet till alla dessa inlägg. Sedan ölls ett möte i Göteborg som man startade en ny tråd där alla skulle få komma med sina åsikter och idéer. Men det har ju alla nu följt och sett hur alla andra idéer har bemöts. Se här och på Modelracing Sweden forumet.

Personligen tycker jag att det vore bättre om allt avhandlades här på det större forumet "Bilbaneforumet" än på Stockolms eget forum. Det blir lite lättare att följa och förstå alla inlägg då.

Sedan är det ju lite olyckligt att man blandar ihop Burströms modellbygge av en Scaleauto kaross med en RTR bil från det samma företaget. Vidare är det ju ganska olyckligt att somliga uttalar sig en massa utan att läsa andras inlägg samt veta något om denna RTR-bil.

De enda som mig veterligt kan uttala sig om RTR-bilen är våra vänner i Malmö. Burström kan ju bara redovisa sin kaross och kitet som den kom med. Detta är nog de enda i Sverige som kan uttala sig om den aktuella bilen utan att tro och tycka en massa.

Trist när en vällovlig idé att vi skulle få uttrycka våra osikter har urartat på detta sätt.

Är det inte dags att lägga ned detta bollande snart och konstatera att det är upp till var och en att göra vad de själva vill.

Personligen tycker jag att Lunkans idé inte alls är lika dum nu som när jag läste den första gången. Helt klart skall man nog köra SlotZ på regional eller klubbnivå med 2010 års regler som så många ar köpt bilar till. På detta sätt kan man minska kostnaderna för resor och uppehälle då man kan tävla och träna under en dag. Vidare blir inte bilarna värdelösa genom att de ej användes och står och skrotar i en hylla.

Ha det

Charlie
PS. Hoppas att detta skall vara mitt sista inlägg i denna fråga.
charlie
Depåman
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 sep 2004, 11:50
Ort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Svänn 28 dec 2010, 00:44

Jag förstår inte denna skrämselhickehysteri om kommande svindyra SlotZ-bilar.... :-?
Var kommer detta ifrån? De gubbs, eller om det kanske var uvar? 8-) , som körde fort 2010 hade väl för det mesta likvärdiga chassin som andra dödliga, eller? Skillanden var väl oftast att de visste hur grejorna skulle användas. :D

Vad jag kunnat utläsa i de olika inläggen så verkar det ju även som att de flesta kommer att fortsätta med ungefär samma plåtbitar även nästa år och kanske byta ut vissa delar som inte får bilen att gå fortare men som förhindrar att den går långsammare efter eventuella incidenter.

Jag tycker allt detta snack till största delen är destruktivt och målar upp förväntade problem som ingen har sett. Lägger man manken till går det att prata sönder allt från finansmarknad o aktiekurser till bilbaneklasser.

För egen del kommer jag att ställa upp i SlotZ 2011 med min gamla gula Dino246:a med ofjädrat Schmidbauer Monza inlinechassi, glidlager av brons och grön motorkylare. Alltså bör jag bli totalt dret-sist eller? :beer:

(inte helt säkert föresten eftersom ingenting på denna setup någonsin kan gå sönder....) :-$ :D :D
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav THR 28 dec 2010, 09:41

Skönt att någon förstår att det är inte pengar som avgör hur fort dessa bilar går
Fast då har du ju varit med o kört några tävlingar o vet hur det fungerar

TACK Svänn :thumb:

/ R
THR
Användarvisningsbild
THR
Braidsbytare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 29 dec 2008, 10:00

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Nico 28 dec 2010, 10:32

THR skrev:Samla mera kottar

hahahahahahaaaa....

Fan bara kör på - och alla som funderar på att vara med ska veta att det är goa gubbar som redan kör SlotZ. Och som dessutom gärna hjälper till på sina TT-dagar. Någon förmodligen Jensa skriver under på som fick sin Lamorghini fixad hos Lunkan & Co.
Håller f ö med Mr Lime i tänket... kvalsist, so what så länge man har kul och har ett jäkla fränt ekipage så är dagen räddad. Kör man för att vinna måste man som bekant förkovra sig i det lite mera. :up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Swedish SlotZ & Modelracing Series 2011

Inläggav Lunkan 02 jan 2011, 22:34

Swedish SlotZ & Modelracing Series 2011

God fortsättning med den stora förhoppningen om mycket och trevligt deltaganade!

Jag tänkte nu presentera hur den kommande säsongen ser ut. Efter att följt alla diskussioner här på forumet och diskuterat med några av deltagarna så har vi kommit fram till följande:

Kalender:

19:e mars: West Coast Challenge
arr: FROG/GO69 Göteborg – Lasse Maté

2:a april: Stockholmsloppet
arr: NIWI Jakobsberg – Tomas Lindgren

7:e maj: AROS500
arr: Slotcity Västerås – Ove Halvarsson

3:e september: Björkstadsloppet
arr: Umeå – Christer Burström

5:e November: Skarpnäcksloppet - FINAL
arr: Stockholm Slotcar Club – Torbjörn Lundkvist

Regler:

Enda ändringen är att chassi är fritt i SlotZ

Poängberäkning:

Klass1a och Klass1b körs tillsammans men med differentierad poängberäkning, det är upp till arrangören om denna anser att om tid finnes ( t.ex. vid få startande ) att köra klasserna separat .

I övrigt så ser ni också att det finns perioder av året där det finns några tävlingar bokade, vi vill säkert köra fler tävlingar än dessa under året. Så det finns massor av möjligheter att köra fler race då med valfria klasser.

Lokala tävlingar är nog den bästa inkörsporten till modelracing via SlotZ eller annan enkel klass om det finns rätt handledare, ni proffs på klubben får försöka faddra ordentligt.

Jag och Nic kommer att titta på rapportering för att det ska bli ännu mer levande, eventuellt att den kanske kommer att redovisas på modelracingforumet där vi modererar och kan skapa trådar som ger rätt upplägg.

/ Lunkan
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Svänn 03 jan 2011, 00:02

Men.... är det inte lite länge till 19:e mars? ;-)

/Zwen
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Lunkan 03 jan 2011, 00:14

Skynda er... vi kommer :D

/ Lunkan
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Svänn 03 jan 2011, 11:01

Vi har börjat måla nu i alla fall.... :D
/Swänn
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Nic 03 jan 2011, 15:14

Svänn skrev:Vi har börjat måla nu i alla fall.... :D
/Swänn

Ok, så då lägger ni braid på Torsdag, städar fredag och så kör vi på Lördag eller?
Användarvisningsbild
Nic
Mekaniker
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 22 nov 2005, 17:55
Ort: Rångsta City
Klubb: Stockholm Slotcar Club

FöregåendeNästa

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 45 gäster

cron