RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Borgis 24 dec 2010, 00:56

Jag hör vad du säger, Jensa, men lite mek är nog bra. Annars blir det bara en enskild klass och
kanske inte så mycket insteg till andra klasser. I så fall blir det ändå en stor tröskel dit och det var
knappast meningen. :)

Till Christer. Alla tolkar reglerna på sitt sätt. Den som får grönt för att köra vad som helst och har kontakter
som gärna sponsrar med ett guldchassie och ett gäng motorer som man kan testa i en bromsbänk har såklart
ett riktigt guldläge om man därtill kan utnyttja alla dessa potentiella fördelar. Frågan är om det är nödvändigt
i en "nybörjarklass" som SlotZ och hur många som realistiskt skulle göra det i den klassen?

Men visst, det är roligare att varva någon 25 gånger på en halvtimma i SlotZ än att bli varvad ett par gånger i varje heat i klass 1, eller hur? :D
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Burström 24 dec 2010, 01:03

Håller med dig Borgis,därför ska vi kanske titta lite mera på reglerna för slot-z???

Sedan vad det gäller klass1 så tror jag att varvningarna för min del ska bli mindre med den nya kärran från tyskland :D

mvh
CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Borgis 24 dec 2010, 01:07

Det såg rätt kul ut så långt i alla fall och det är bra att vi fått en diskussion vad gäller chassina. :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Burström 24 dec 2010, 01:20

Jo jag tycker vi måste få en klarhet hur vi ska göra med slot -z.Ska vi gamla uvar vara med och åka med nybörjare?
Ska slot-z vara en instegs klass?,Hur ska vi göra med chassina i klassen???DET ÄR GANSKA VIKTIGA BITAR FÖR OM VI SKA HA KVAR KLASSEN 2012.....Valet är vårat hur vi ska göra för att få in mera folk som börjar att köra slot-z...

Lunkan,Nic,Roger det är dags att börja fundera hur vi ska göra!!!


CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Krut-Kebaben 24 dec 2010, 02:12

Halloj Jensa!!!
Det som kan få mitt intresse till Slot Z är att slippa mecka och tuna.
Jag vill ha en färdig bil och slippa testa 10 motorer i bromsbänk och annat "för min del" trams.
Ställ bilen på banan och kör. KLART!

Du säger det ju själv, det är just precis så som det är med SlotZ bilarna. Du bygger ihop ett t.ex Schöler chassi och fixar så att allt är rakt och löper lätt sedan så är det ju inget mer att göra med dem, fixa dem raka igen om något blivit snett efter kollission iofs, men det är inget evigt skruvande. Testa tio motorer behöver du inte heller göra, köp en och kör med den.
En sak du inte vill göra men kommer att behöva göra är att putsa av däcken någon gång med ett fint slippapper men det är inte så svårt som det först verkar. Har du väl fått ihop bilen en gång så är det bara att rejsa med den och därefter in i lådan, ta ut bilen nästa gång du ska köra på med en droppe olja på varje lager och bilen går lika fint igen. Så har ivarjefall jag gjort nu under detta året och det har funkat kanon.
Så Jensa ta med din bil (jag vet att du har en) och var med vid nästa tävling och prova, du kommer se att det inte är så krångligt som vissa försöker få det till. Ha det bra Jensa och kom och kör vetja!!!

MVH/Ove http://www.slotcity.se
Användarvisningsbild
Krut-Kebaben
Braidsbytare
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 11 okt 2009, 20:27
Ort: Enköping
Klubb: Slotcity

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Aramis 24 dec 2010, 08:23

Jag är övertygad om att det kommer att komma flera nya ansikten på tävlingarna om det förenklas snarare än om det släpps friare. Klass 1 och 2 är ju knappast nåt som den oinvigde sätter tänderna i och bara slänger ihop en bil. Därför är det viktigt med en enkel instegsklass där det finns i princip RTR-bilar (Scaleauto eller varför inte Nincos X-LOT?) Det finns alla möjligheter i världen att göra något stort av det här och jag förvånas över hur vissa här reagerar över att det finns åsikter som inte överensstämmer med deras egna.

Jag kan bara tala för mig själv och för att jag ska börja rejsa i 1/24 krävs en förändring i Slot-Z. Jag ser med tillförsikt fram emot vad Burström har i kikar'n för det verkar som något riktigt bra.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Nico 24 dec 2010, 10:27

Aramis skrev:...Därför är det viktigt med en enkel instegsklass där det finns i princip RTR-bilar (Scaleauto eller varför inte Nincos X-LOT?)


Nu har jag av olika anledningar inga planer på att ställa upp i någon av dessa klasser.
Men en tanke slog mig när jag läste Anders inlägg.
Jag såg på slotforum att någon med framgång hade slängt på en mini-z kaross på ett
xslot chassie från Ninco och var helnöjd med resultatet.

Det torde vara det enklaste om man ska göra en instegsklass? Eller?

Bara en tanke som for igenom skallen som jag ville understryka om ni inte redan hade
funtat på det chassiet förstås. Ni har bäst koll på det där och den dagen något
tilltalande sker hoppar man väl på't.

Det skulle väl vara skoj om några som race'ar 1:32 modellbilar hakar på er som kör 1:24.
Och kanske vice versa också för att hålla modellbilsracing igång i flera skalor.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Borgis 24 dec 2010, 11:56

Min mening är att det är bra om SlotZ bygger på någon typ av chassie som man vill ta med sig till klass 1 eller 2 om man bestämmer sig för att "utveckla" sitt rejsande. Därför är det bra om man har möjlighet att köpa ett "riktigt" dito.
Håller därför med CB (om jag fattat honom rätt) att det bör bygga på ett par olika standardchassien inklusive de förbättringar Krutkebaben nämnde. Man får väl leva med att det kräver lite mer kunskaper vid besiktning och att det också tar lite längre tid då.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Burström 24 dec 2010, 17:25

Jo Borgis helt rätt fattat vad jag menar... :thumb:
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Krut-Kebaben 25 dec 2010, 15:27

Halloj Anders (Aramis)!!!
Jag är övertygad om att det kommer att komma flera nya ansikten på tävlingarna om det förenklas snarare än om det släpps friare. Klass 1 och 2 är ju knappast nåt som den oinvigde sätter tänderna i och bara slänger ihop en bil. Därför är det viktigt med en enkel instegsklass där det finns i princip RTR-bilar


Jag precis som du är också övertygad om att det kommer att dyka upp fler nya ansikten om vi försöker hålla oss till så enkla regler som möjligt, men jag förstår inte att t.ex Scaleauto karosserna skulle göra det enklare för en nybörjare Bild än att t.ex köpa en färdiglackad Kyosho kaross Bild??? Det finns en hel uppsjö av olika karosser som tillverkas av Kyosho.

Anders jag tror att det vi nu håller på och diskuterar redan är stött & blött ett flertal gånger om vad som skulle vara enklast för en nybörjare att starta med, b.l.a när de hade det första mötet i Karlskoga för 1, 2 år sedan (som jag inte var med på) men fått berättat för mig senare så bestämdes det att man skulle välja Kyosho som har ett flertal olika modeller så alla skulle kunna välja den karossen man tyckte såg frän/tuff ut.

Jag tror också (mina personliga tankar) att om man lyckas få ihop en bil av Scaleauto karossen så kan man sätta tänderna i en byggsats och då även få ihop en klass 1 eller klass 2 bil utan problem.

Jag kan även berätta en kortare historia om när jag för drygt ett år sedan precis köpt min första SlotZ bil, då var det även på tapeten att ändra reglerna med att få använda fria chassin alternativt byta ut de veka prylarna på chassit som t.ex fram och bakvagnslagerhållare, bättre motorfäste samt H platta i GFK eller kolfiber. Då blev jag först jäkligt sur/förbannad då jag tyckte att man skulle köra med chassina som de är direkt ur lådan, men idag med ett år bakom mig och ett antal tävlingar med dessa bilar så förstår jag bättre vad de då "jäkla" Stockholmarna var ute efter och det är ju bara att få en bil som helt enkelt hålle bättre, bilen går ABSOLUT inget bättre/snabbare med dessa prylar på.

En kort summering av vad JAG personligen tror, det är att det förmodligen enklast sättet att få ihop en racebil (SlotZ) är 1st färdiglackad Kyosho kaross + ett chassi exempelvis Shöler eller Momo, man behöver absolut inte de dyrare chassina som finna att köpa i SlotZ klassen.
Sedan så finns det säkert någon som tror att de kan vinna ett race med de dyrare chassina och även kommer att åka det i SlotZ också, men så enkelt är det nog inte.

Ha nu en god fortsättning alla och ett GOTT NYTT ÅR önskar Ove
http://www.slotcity.se
Användarvisningsbild
Krut-Kebaben
Braidsbytare
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 11 okt 2009, 20:27
Ort: Enköping
Klubb: Slotcity

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Burström 25 dec 2010, 15:38

Nu ska vi inte blanda ihop päron och äpplen Ove..

Slot-z är en sak som vi pratar om här och porschen jag bygger är min egen sak som jag vill testa.
Porschen är inte tänkt som ett hot mot slot-z serien utan ett möjlig serie i framtiden
om någon vill köra det..det är ju ingen garanti att någon vill göra det???

Så jag tycker vi släpper min porsche i denna tråd... :thumb:

Mvh
CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Krut-Kebaben 25 dec 2010, 21:27

Nu ska vi inte blanda ihop päron och äpplen Ove..
Slot-z är en sak som vi pratar om här och porschen jag bygger är min egen sak som jag vill testa.

Halloj Christer! Nej jag tror inte att jag blandat ihop päron med äpplen, vad några här på forumet verkar vilja är att få en "instegsklass" som är lätt att komma igång med, om jag förstått rätt av några inlägg från Karlskoga, Eskilstuna och Stockholm.

Den vanlige föraren som kommer från 1/32 skulle nog tilltalas av detta då man där köper en färdig bil som man sedan tunnar till inför race. Ingen av dessa är intresserade av att lägga ned en massa tid på modellbygge utan vill köra race.


Vad jag förstår så är det mer jobb på att få ihop en Scaleautokaross än en färdig från Kyosho och deras chassi är ju mer brickor och skruv än på ett t.ex MoMo chassi.

Vad jag menar är att det förmodligen inte är ett dugg lättare med något annat chassi & kaross än det som vi idag kör med i (SlotZ). Ok Christer Porschen är din sak som du vill testa men jag får för mig att "några" vill att det ska köras med Scaleauto bilarna som instegsklass och det tycker jag är synd då vi nu ändå är några stycken som har SlotZ bilar, som förmodligen (min åsikt) är mer lättbyggda än Scaleautobilarna vad jag sett på deras hemsida.

Jag är inte så värst sugen på att stå till svars inför mina klubbkompisar som jag lyckats få att bygga varsin SlotZ bil nu under detta första år och som nu är på G att bygga både klass 1 och 2 bilar. Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig Scaleautobilar som ett kompliment.

Men vad jag förstår så är ju dessa chassin inte något värda om man t.ex blir sugen på att senare bygga en klass 1 eller 2 bil.
Jag ser ju att du bygger Scaleautokarossen på ett Schöler chassi det ska ju i.o.f.s bli intressant att se hur det fungerar.

Eller har jag kanske fått allt om bakfoten, är tanken att ha kvar den nuvarande serien som den är och som vi nu kört i ett år och utöver den starta en egen serie med Scaleautobilar?

MVH/Ove. Och GOTT NYTT din gamla väskryckare. :D :D :D
Användarvisningsbild
Krut-Kebaben
Braidsbytare
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 11 okt 2009, 20:27
Ort: Enköping
Klubb: Slotcity

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Svänn 25 dec 2010, 21:53

av Burström fre dec 24, 2010 0:20

Jo jag tycker vi måste få en klarhet hur vi ska göra med slot -z.Ska vi gamla uvar vara med och åka med nybörjare?
Ska slot-z vara en instegs klass?,Hur ska vi göra med chassina i klassen???DET ÄR GANSKA VIKTIGA BITAR FÖR OM VI SKA HA KVAR KLASSEN 2012.....Valet är vårat hur vi ska göra för att få in mera folk som börjar att köra slot-z...


Klart att ni ska vara med... :) Så dramatiskt är väl inte detta. Såvida inte eliten ser det som ett problem för egen del? :D
Detta att vi kör olika fort, som till viss del beror på skillnaden mellan "uvar" och "nybörjare", men även på att det finns mer seriösa och mindre seriösa "uvar". Jag räknar mig själv till den senare av dessa två kategorier. "Uv" är jag på så vis att jag körde på en 8-spårig träbana första gången 1968. Mindre seriös är jag på så vis att jag är ganska måttfull i mitt tålamod och noggrannhet med att tuna bil och däck. Jag får också svårare o svårare att hitta de horn i pannan som behövs för att tillräckligt fokusera och utveckla körningen.
Men detta gör mig ingenting. Jag tycker det är lika kul ändå. Jag tycker även det är kul och imponerande att se de "gamla uvarna" (de seriösa alltså.. :D ), vilken fart de lyckas hålla i bilarna!

På frågan om uvar ska köra med nybörjare tycker jag svaret hela tiden har givit sig själv. Vi kör ju kval! Detta har hela tiden, med några få undantag beroende på happenings, gjort att uvar kört med uvar och nybörjare/mindre seriösa uvar har kört för sig. I Uv-finaler har det ofta varit tight o jämt. I den långsammare finalen likaså.
Som jag skrev tidigare, eller i annan tråd, jag minns inte; Kan vi inte bara skaffa 3 pokaler till och räkna A- o B-final separat? Varför krångla till det mer än så? Det är ju mycket roligare om vi alla, både uvar och o-uvar kan umgås och tävla tillsammans. Nybörjare som vill klättra på stegen får då möjlighet att lära sig av de erfarna.

Och detta med fria eller inte fria chassin... Som flera skrivit är det inte så himla enkelt som att ett värstingchassi utan vidare kör ifrån ett annat. Det är inte så enkelt, det ligger så mycket mer i andra basala saker. Var inte rädd för att dessa chassin släpps in utan ta istället tillfället i akt att modda det egna schölerchassit, eller vad man nu har, med de förbättringsprylar som finns så att det blir hållbarare och roligare att köra med. Eftersom regeländring till fria chassin innebär att man får göra dessa förbättringar är jag övertygad att det är positivt för alla.
Det finns väl ingen rättvisa i att alla måste köra med lika dåliga chassin? Den som har otur och kör in i stillastående kompis och får sned framaxel är ju rökt!

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Burström 26 dec 2010, 00:54

Ove!!!
Jag tror att dom som förespråkar scale auton vill att dom ska köras med orginal chassi som följer med
bilen.En kostnad som är billigare än slot-z,vi pratar omk 750-850 kr för en RTR bil.
Test som har gjorts av Bosse och Christer ner hos stilman racing Malmö har visat att det är inga dåliga grejor.
Men jag säjer som tidigare att det var inte ett intresse att ta bort eller konkurera med slot-z utan en möjlighet
att kunna göra en enhets klass för dom som var intresserad och köra carrera cup med lika bilar.

Sven
Då åker vi som det är föreslagna reglerna för 2011 fria chassin,och gör en ny ut värdering slutet av 2011 :thumb:
Det är som jag skrev tidigare "jag tycker det är bara roligt att få vara med om att hur klassen kommer att utvecklas
till något roligt" :D

CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Svänn 26 dec 2010, 12:34

Då åker vi som det är föreslagna reglerna för 2011 fria chassin,och gör en ny ut värdering slutet av 2011
Det är som jag skrev tidigare "jag tycker det är bara roligt att få vara med om att hur klassen kommer att utvecklas
till något roligt"
CB


Låter bra! :beer:
/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

FöregåendeNästa

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 71 gäster