RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav charlie 26 dec 2010, 14:46

Hej alla,
ja Christer en del läser in vad de vill i förslagen. Vad förslaget från mig var och är efter en revision av motor är:

Använd den färdigbyggda Scaleautobilen med SC-motorn som ingår. Sedan har man någon som sköter däcken och dessa delas ut vid tävling. Vidare bestämmer vi en fast utväxling för tävlingen. => Alla har NÄSTAN lika bra material/bilar och vi kan ägna oss åt att tävla istället för att behöva tuna och/eller bygga. Dvs tiden vi lägger går åt till det som är kul för den stora massan. Tävlingen och att träffas, nu är det mest körskickligheten som är det som avgör.

Christers bygge som så många skriver om är ett modellbygge lika alla andra. Det har mycket lite gemensamt med vad jag har föreslagit. Det enda som är lika är hans färdiga resultat (kanske) och den bil du köper färdig.

En hel del personer skriver en massa skit om Scaleauto utan att ha hållit i den aktuella bilen. De enda som har någon erfarenhet av denna är några medlemmar i Malmös slot racing club. Den jag har talat med har bara haft positiva saker att säga om bilen. Men han har ju i alla fall hållit i den.

I övrigt är det nog som att uttala sig om SAAB 9.5 om man har haft en SAAB V4. Inte riktigt samma sak?

Det som är bra med ovan tillsammans med att man kör SlotZ med 2010 års regler är att folk kan använda sina gamla bilar plus den nya och få köra mer än ett race när man kanske reser 30-50 mil enkel resa. Vem vill vara kurvvakt resten av dagen? Det är nog därför man bara var ca 10 förare i Göteborg i finalen.

De få jag har kunnat tala med av resterande förare som deltog en gång är att det inte är så kul att bli SÅ ifrånåkt av de bättre förarna som man blev. Vidare var det inte så häfftigt att sätta av 1-2 dagar för att köra en klass.

Själv tycker jag efter allt skitsnack här och på andra forum att Lunkans första förslag att man kör en Modell race serie med klass 1a, 1b och 2 över hela Sverige. Samt att man kör SlotZ mm i någon eller några regionala serier är ett mycket bra förslag. På detta sätt så slipper vi allt skitsnack och respektlösa uttalanden här på diverse forum.

Jag kommer att köra 1/32 och testa mina idéer om Scaleauto och SlotZ i regionen istället. Hoppa s att jag får någon/några att raca med.

Jag får passa på tillfället att önska alla ett Gott Nytt År då jag tror att jag inte kommer att träffa så många av Er under nästa tävlingssäsong.
charlie
Depåman
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 sep 2004, 11:50
Ort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav THR 26 dec 2010, 15:26

Hej Charlie
Om man 2011 kör fria chassin i slot z så menar du att min bil som den är (om jag nu skulle delta) ej går att använda ??

/ Roger
THR
Användarvisningsbild
THR
Braidsbytare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 29 dec 2008, 10:00

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav charlie 26 dec 2010, 15:37

Hej Roger,
jag hade ju tänkt avsluta detta nu men du vill väl få ett svar?

Nej den är säkert inte helt värdelös men de nya DYRA chassin som det ser ut att komma i klassen gör nog ditt chassi mindre konkurrentkraftigt. Vad vet jag, vi lär väl alla få se facit under säsongen.

Vad jag inte tycker är bra är två saker:
1) Den troligen kommande kostnadsexplosionen i SlotZ?
2) Det skulle vara en klass för nykomlingar och vad blev det?

En annan reflektion är att man ej redovisar resultat på t ex Sveslot eller en egen hemsida. Inte lätt att kolla in hur det har gått och går i "serien". Skulle nog vara bra med någon form av struktur där om man vill få med fler förare.

Sedan kan man alltid tycka att det inte är så roligt när folk inte läser vad det står i ett förslag utan t ex skriver om något helt annat. Påminner om en känd svensk partiledare från 60-talet.

Jag hoppas att det skall finnas ett intresse för Lunkans förslag om att köra regionala SlotZ serier och då kan man ju alltid behålla regler från 2010 i dessa om man vill. Det borde ju finnas underlag för detta då det i alla fall säkert finns ett 50-tal SlotZ bilar i Sverige som är möjliga att använda. Men finns det förare?
charlie
Depåman
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 sep 2004, 11:50
Ort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav THR 26 dec 2010, 15:53

Nej den är säkert inte helt värdelös men de nya DYRA chassin som det ser ut att komma i klassen gör nog ditt chassi mindre konkurrentkraftigt. Vad vet jag, vi lär väl alla få se facit under säsongen.


Men med tanke på vad du skriver om dyrare chassin ( går dom fortare?? ) du vet inte ?
Jag har ett schöler chassi likadant som under min slot z fast med glasfiberdetaljer på en annan bil det går likvärdigt
skillnaden är att när det får en smäll så behåller glasfiberdetaljerna formen , vilket för en nybörjare borde vara bra
(kör förmodligen av oftare) . Sen e det ju så att ja vissa chassin är dyrare ,det beror ju på att dom tillverkas i mindre serier : och vilket chassi du än köper så kan du ju flytta det vidare till en annan klass

Att några av oss åker fortare i slot z sa vi ju redan från början ( vid första mötet i k-skoga) men då ville man att vi skulle vara med för att ha något att mäta sig emot

Och framförallt så behöver bilarna översyn allt är absolut inte CHASSIT som många tror

/ R
Senast redigerad av Borgis 27 dec 2010, 22:17, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Quote förtydligat
THR
Användarvisningsbild
THR
Braidsbytare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 29 dec 2008, 10:00

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Burström 26 dec 2010, 17:38

Vad nic är tyst och även lunkan?????jag frågade tidigare vad ni tyckte...Hur vi skulle göra...
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Krut-Kebaben 26 dec 2010, 20:04

Jo jag tycker vi måste få en klarhet hur vi ska göra med slot -z.Ska vi gamla uvar vara med och åka med nybörjare?
Ska slot-z vara en instegs klass?,Hur ska vi göra med chassina i klassen???


Vi var tio stycken förare på årsmötet i Göteborg och vi var enade överens om att vi till nästa års serie ska ha fria chassin i SlotZ, men det finns ju några till där ute. JAG personligen röstar även för fria chassin då kan man t.ex byta ut de svagare detaljerna på chassit man nu har så att bilen tål en smäll bättre. Sedan om någon vill åka något av de dyrare chassina så är det upp till dem, jag tror nog bara att det eventuellt bara blir en som kommer att åka ett dyrare chassi, vi andra nöjer nog oss med att byta ut de svagare detaljerna som i pris kanske rör sig om dryga hundringen.

Alternativt så skulle JAG kunna tänka mig att endast tillåta ett fåtal chassin som t.ex MoMo, Schöler och Plafit, MED UNDANTAGEN att det ska vara tillåtet att byta ut fram & bakvagnshållarna till de frästa i aluminium, byta ut H-plattan mot en i GFK eller kolfiber samt byta ut motorfästet mot det kraftigare som finns så att motorn inte flyttar sig vid kollission.

Ska SlotZ vara en instegsklass? Ja absolut det är en enkel bil att sätta ihop även för den oinvigde.

Ska vi uvar vara med och köra i SlotZ? Ja absolut, jag vet inte om man ska räknas in som erfaren om man kört med dessa för mig helt nya bilar i drygt ett år. Men skulle det vara så då är då jag villig att kliva åt sidan och prova det under ett år, och därefter göra en utvärdering hos dem som då kört med dessa bilar om det var så mycket roligare att köra med ett startfält på kanske 6 till 10 stycken än att vara ett större startfält.

Så skriv in här på forumet hur ni tycker vi ska göra med dessa saker till Raceåret 2011 så kanske man kan börja planera in vad man ska bygga/renovera för bilar samt att man kan göra iordning racekalendern snart.

Skriv gärna om du tycker det är något mer som man skulle kunna byta ut på chassit för att göra det hållbarare som jag ev glömt. Eller kanske något helt annat.

MVH/Ove

Kents inlägg den 23/12:
Nej mitt förslag är skrota klass 1a, 1b o 2,

Kents inlägg den 26/12:
Själv tycker jag efter Lunkans första förslag att man kör en Modell race serie med klass 1a, 1b och 2 över hela Sverige. Samt att man kör SlotZ mm i någon eller några regionala serier är ett mycket bra förslag.


Men jag tycker om dig ändå Kent. God fortsättning och ett riktigt GOTT NYTT ÅR på dig & alla andra. :D :D :D
Föresten Kent var kan jag hitta dessa ScaleAuto RTR bilar alltså ingen byggsats, webbadress tack eller ring.

MVH/Ove.
Användarvisningsbild
Krut-Kebaben
Braidsbytare
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 11 okt 2009, 20:27
Ort: Enköping
Klubb: Slotcity

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav THR 26 dec 2010, 20:23

Kan tillägga att om jag fortsätter va med o köra slot z så kommer jag inte byta några delar på chassit till min McLaren
utan behåller alla plåtbitar även original motorhållare får sitta kvar 8-)

/ R
THR
Användarvisningsbild
THR
Braidsbytare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 29 dec 2008, 10:00

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav charlie 26 dec 2010, 21:24

Hej Ove,
och alla andra som frågar och undrar. Har inte fått så många förfrågningar på mången god dag.

De finns hos Pendle http://www.pendleslotracing.co.uk/ sedan slot cars-other scales-scaleauto i högra kolumnen. Gå ned ett stycke så kommer du till 1/24.

PDF katalog kan du hitta hos Malmö SRC. Under länkar tror jag det är.

Gott Nytt År

Charlie
PS Ove det samma.
charlie
Depåman
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 sep 2004, 11:50
Ort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Borgis 26 dec 2010, 23:22

Slog en flukt på Porscharna och det såg ju "lovande" ut. Två olika RTR-modeller i lager för närvarande, en GT3 och en rallymodell. Sen hittade jag ett kit också, med den smalare karossen. Lacka själv och sätta ihop. M a o är man tvungen att modellbygga för att vara med och inte se ut som precis alla andra. Inte direkt perfekt för den som är rädd för modellracing, eller? :sceptic:
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Aramis 26 dec 2010, 23:50

Tycker diskussionen blivit riktigt konstruktiv och vettig nu. :)

Självklart ska delar som är svaga/klena som lätt bockas till och gör bilen okörbar vid en kollission få bytas ut mot delar som håller bättre. Den som är emot det är väl endast en förare som aldrig någonsin gör ett misstag och det är sällsynt... Det jag inte vill är att det tillåts kolfiberchassin med extra lull-lull för tusentals kronor för då blir Slot-Z en materialklass för de förmögna och det vinner inte sporten på. Sen spelar det ingen roll att alla "lovar att de inte ska köpa sånt" för i slutändan gör någon uv det och får ett litet försprång och så är kapprustningen igång.

Att Slot-Z är så gott som det enklaste att bygga inom 1/24 köper jag - karossen behöver endast slipas lite och sen krävs en del noggrann limning sen är det klart. Men det ju desto svårare att välja ett bra chassi, sätta ihop grejerna perfekt, slipa däcken rätt, vikta på rätt ställen och få en bra inkörning av motorn. Personligen tycker jag att det är kul att meka så jag har inget emot det öht men jag vet att det finns så många som gärna vill börja köra men där ekonomin inte tillåter att regler ändras och att det för varje ny säsong ska komma nya grejer.

Låt säga att "Pelle" vill börja köra Slot-Z, klass 1 och 2 nästa år. Han kan antingen välja "Bas"-grejer eller "Elit"-grejer. Kostnaderna kan givetvis variera beroende på modellkarossens raritet osv men en väl avvägd höftning:

Handtag - 1000-4000 kr
Slot-Z (Kaross + komplett chassi) - 1300-2500 kr
Klass 1 - 1300-2000 kr
Klass 2 - 1300-2000 kr

Summa "Bas" - 4900 kr
Summa "Elit" - 10500 kr

Detta är mycket pengar och därför är jag så tydlig jag bara kan när jag menar att det är så viktigt att det ska vara så enkelt och billigt som möjligt att vara konkurrenskraftig. Det är ju trots allt roligast att köra alla klasser om man ändå åker så långa sträckor för att tävla. Jag är övertygad om att det enbart kommer vara 10-15 uvar som håller på med detta nästa år om det fortsätter i samma linje.

Att öppna för en ny klass - Scaleauto Porsche Cup - kan ju verka som en extra kostnad men den kan ju verka för sig självt oberoende av de andra klasserna för de som vill tävla på en "enklare" nivå men den klassen ska vi som tidigare sagts inte pratas mer om här, men jag är positiv iallafall!
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Nico 27 dec 2010, 00:25

Det är väl redan en ganska stor och trevlig skara människor som kör denna serie?
Så i mina ögon är det bästa knuffen/insteget det som Harry Lime gjorde - dvs lånade ut en färdig slotz till undertecknad så fick man bilda sig en egen uppfattning.
Sen vet jag inte hur många ggr jag har sett inbjudningar till test n tune dagar. Så vill man så anser jag att all hjälp finns där. Så det ska ni veta att ni sköter snyggt boys! Det verkar mest vara prislappen som är ett frågetecken.
Så gör ett upprop bland de intresserade och kolla vart budgeten ligger för de som vill in i serien.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav THR 27 dec 2010, 10:02

Priser
Werks har ett komplett slot z kit för 99€ 4 olika karosser att välja mellan

Kolfiber
kolfiber chassi ? det är det ingen som tillverkar för denna racing och chassit blir för lätt

Utbytes delar så som h-platta framvagns hållare o pickup arm så finns dessa både i gfk o kolfiber
momo kolfiber 9,90€
schöler 8,90€
O den pris skillnaden e ju stor ?

O chassin m kolfiber detaljer ja sånt har jag men det hamnar givetvis på en klass1 eller klass2 bil
För som jag sa innan så slot z vart byggd för att övriga i församlingen första mötet ville att vi skulle vara med o köra
Hur man nu vänder o vrider på det hela så finns det alltid någon som satsar mer pengar på det dom gör
så om nån vill köpa ett dyrare chassi "so what" låt han köra o är det nån som vill bygga nåt eget (kan ju va billigt)
så varför inte (konkurrens kraftig förmodligen inte)
Werks har ett chassi som han tagit fram till kyosho karosser kostar 89€ frästa axelhållare so endast går att montera i 3 olika längdalternativ (färdiga hål) lätt att få rakt och o ja det är kolfiber detaljer på det

Men du kommer åka lika fort med ditt schöler eller momo chassi ALLT BEROR PÅ SÅ MYCKET MER ÄN OM DU HAR KOLFIBER DETALJER I CHASSIT

Pengar
Ja igen alla har ju olika mycket pengar o lägga på sin hobby , men har man inte råd att köra bilbana så får man väll samla kottar 8-o :) eller nåt annat alla har vi ju våra fetischer

Sist som Nico säger så självklar hjälper vi till o justerar o med idéer o förslag

/ R
THR
Användarvisningsbild
THR
Braidsbytare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 29 dec 2008, 10:00

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Nico 27 dec 2010, 12:30

Värt att tillägga utan att mena något illa åt något håll - så upplever jag inte heller att ni frågar vad som behövs för att locka mera deltagare. Det är mer en diskussion som har blossat upp här. Vet inte hur många som faktiskt funderar på att joina in i slot-z???

Själv har jag slappnat av en del med rejsandet. Umgänget och snygga modeller tar upp min bilbanetid istället. Intresset för att utvärdera bästa set-up och trimma har falnat bort totalt. Annars är ju detta en given serie om man gillar att fixa och dona, det fattar vem som helst. Och gillar man inte det så är det något annat man ska söka.

Man kan istället se modellracing i skala 1:32 som instegsklass - och modellracing i 1:24 som nästa steg om man så vill, med allt vad det innebär. Självklart tycker man inte att det är så knepigt när man är inne i det.
Jösses, jag tyckte det var jobbigt saaaatan att dra ihop mitt första whitekit fr slotit. Idag gör man det snabbt. Är väl samma sak här.

Hoppas dock att kunna närvara som publik under nästa Stockholmsrace för jag tyckte det var lite mysigt att sitta men en raggarballe o dricka läskeblask och bara njuta. Sen vill jag också se om Rogers lilla "Elva" är färdig ännu *mums*
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav charlie 27 dec 2010, 14:33

Hej,
till Ove och alla andra som har efterfrågat info om Scaleauto Porschen. Här finns en bra PDF med bilder och olika versioner av bilen. http://www.ibbautoracing.com/newsletter ... LEAUTO.pdf

Ja den är monterad enligt bilderna. Ja föraren är målad på de RTR-bilarna enligt PDFen.

Saknar en hemsida med serien där man kan följa resultaten per deltävling samt referat. Dvs inget forum där de dyker upp i löpande trådar utan en sida med alla säsongens aktuella resultat som uppdateras se t ex Serie Öst http://serieost.ksrc.se/2010/serieost2010.htm. Den är gjord i Excel och duger ganska bra för att få en överblick av olika klasser i en serie.

Ha det
charlie
Depåman
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 sep 2004, 11:50
Ort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Aramis 27 dec 2010, 15:37

THR skrev:Pengar
Ja igen alla har ju olika mycket pengar o lägga på sin hobby , men har man inte råd att köra bilbana så får man väll samla kottar 8-o :) eller nåt annat alla har vi ju våra fetischer

/ R

Euhm, bilbana innefattar väl även 1/32 och där är kostnaderna ca en tredjedel så samla kottar behöver man ju inte göra för det...

Men ok Roger jag fattar vinken. 1/24 är relativt dyrt och kommer så vara för det finns inget mål att den ska vara nåt annat.


Scaleauto Porschen verkar ju bara ännu mer intressant efter att ha kikat på dina länkar Charlie!
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

FöregåendeNästa

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster

cron