Luftning av tankar bakom en racinklass.

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav JensaPson 04 jan 2011, 13:36

TRS pratar lite om att göra en NSR Porsche 997 entypsklass.

Tankar om det? Bra eller Anus?
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Burström 04 jan 2011, 14:46

BRA!!!!!tycker jag...


CB :thumb:
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Jormungandr 04 jan 2011, 17:32

Det kommer väl en ren GT variant senare utan rally droparmen? ska båda vara ok? Annars verkar det kunna bli kul. :thumb: (Corvetten som kommer senare lär väl ha identisk prestanda? )
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Aramis 04 jan 2011, 22:16

NSR bygger fantastiska bilar och Porschen är grymt läcker så självklart är det en klockren klass!! Om det funnits bilar (RSR-varianter) att köpa nu hade klassen varit självklar i en Cup. Slotcar4fun har bilar som "kommande" men lev.datum är fortfarande okänt...
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Ferguson 05 jan 2011, 12:52

Ja som sagt NSR 997 porschen är grymt läcker, en av dom snyggaste racebara bilarna i min lilla samling.
En entypsklass kan väl omfatta både Rally och RSR varianten, vad jag kan se så är det bara en extra liten undernärd pygmé i rallyvarianten och den kanske man skulle kunna få plocka bort :suspect: . Pickupen har samma benämning men olika produktnr? Det gick bra att köra dom olika Cliovarianterna mot varandra och där skiljer ljusår. Vet inte vad som skulle vara anus, möjligtvis priset om man vill ha ett stall på en tio stycken, men NSR brukar bistå med omålade karosser.
Så kör igång och glöm inte att förse oss med lite bilder efter första racet :thumb: .
Shaped like a bullet, no barriers. Whoosh, there goes another second, doubt kills.
Speed is the key!
Användarvisningsbild
Ferguson
Braidsbytare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 10 nov 2009, 18:51
Ort: Söderslätt

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav JensaPson 05 jan 2011, 18:13

Jormungandr skrev:(Corvetten som kommer senare lär väl ha identisk prestanda? )


Blandar du in Corvetten så är det inte en entypsklass längre.
Och det är just det som är tanken. Entypsklass!
Samma bil och förutsättningar för alla.

PORSCHE CUP!
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav JensaPson 05 jan 2011, 18:21

[quote="Jormungandr"]Det kommer väl en ren GT variant senare utan rally droparmen? ska båda vara ok? /quote]

Som det ser ut så kan droparmen sättas fast med en liten spärr.
Så den ska knappast göra någon skillnad då.
Det ska vara exakt lika villkår för alla som kör klassen.
Det SKA vara förarens skicklighet som ska avgöra och inte bilen.
Du ska kunna byta bil med vem som hellst under tävlingen och inte känna/märka någon skillnad alls.
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Jormungandr 05 jan 2011, 20:41

Jag hörde med Leif på 4fun och han hade inte hört någonting om att Rally och RSR varianterna av 997:an skulle vara olika. Enda skillnaden skall vara att Rally versionen har kartläsare.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Borgis 05 jan 2011, 21:03

JensaPson skrev:Du ska kunna byta bil med vem som hellst under tävlingen och inte känna/märka någon skillnad alls.


Förlåt mig, men dream on. Det kommer aldrig att vara så, men man kan säkert komma väldigt nära. :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Martin_M 05 jan 2011, 21:35

Det stämmer att droparmen kan låsas i chassiet.

Vi snacka lite löst om att ha just en Porsche Cup med NSR 997an för ett par tre veckor sen när en i klubben fick sin, problemet är att dom går så åta in i h****** för bra för våra "små" banor, alternativet är ju förstås att sänka strömen rejält. Men hur kul är det?

/Martin
Användarvisningsbild
Martin_M
Mekaniker
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 25 jan 2008, 18:41
Ort: Helsingborg
Klubb: HBG Slotcar

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav JensaPson 05 jan 2011, 22:21

Borgis! Visst är det så. Men så nära lika som det går.

Martin! Ett sätt är att göra bilarna långsammare med antingen allt löst som motorvagga, kaross och annat fastskruvat. Eller andra däck så som Slot It P6.
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Kristian 05 jan 2011, 23:10

Kan man inte släppa på gasen lite för att få dom att gå långsammare? eller kör ni digitalt?
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Nico 06 jan 2011, 12:52

Har inte testat kärran själv ännu, men har av gammal vana en vit på ingående.
Men utan att ha kört den så tror jag nog att man får hålla med Martin. Det lär vara en illbatting som måste tyglas på de mindre banorna, typ de som TRS/TDS har i a f. Alltså, i runda slängar 20m bana.

Ett annat enkelt sätt att entypa en Carreracup är förstås Ninco's Porsche ;-) Men det är inte det vi pratar om nu.

Oavsett så blir det spännande med dessa bilar och med lite eftertanke så känner jag att - visst skruva allt stumt (dropguide/kaross mot chassie). Men jag tror nog ändå på att låta motorvaggan flyta fritt efter eget tycke och smak. "how we go racing" i en klass typ denna kvittar för mig. Jag har i alla fall ett frääääscht livery på g - och det är viktigast av allt för min del!!
8-) 8-) 8-)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Ferguson 08 jan 2011, 20:12

Jag har under dagen kört närmare 1000 varv med NSR 997:an på hemmabanan. Längsta rakan är 10 standardrakor lång och banan innehåller R1,R2 och R4 kurvor.
Som referensbilar har jag använt NSR Mosler, NSR Clio och Slotit Alfa 33/3 (alla dessa bilar är välpreparerade och med slipade Ortman). Porschen är då förutom egen lack tagen direkt ur lådan helt opreparerad och med oslipade orginaldäck (inte ens limmade 8-o ). Körhandtaget är ett vanligt Parma 45 ohm och 15.5 volt uppmättes i spåret vid fullgas på Scalextric sport banan. Temperatur 20,7 C och luftfuktighet 36% och endast en familjemedlem hemma.
Hur gick det då, inte helt oväntat var då Moslern överlägset snabbast (några 1/10 sekunder) och är det någon bil som går så in i h****** så är det den, men den ligger som ett strykjärn på banan.
Clion var faktiskt långsammast i kvartetten, det känns som om den går fort så man blev lite förvånad när man såg tiderna.
Sen var det i princip dött lopp mellan Alfan och den opreparerade 997an men körupplevelsen är helt olika. Alfan är mer smooth så att säga med snällare ax och mjukare broms (så känns det i alla fall).
NSR Porschen är den klart tyngsta bilen med sina 85 oviktade gram (inkl kartläsare av okänd vikt), detta känns också när man kör bilen men absolut inte på ett negativt sätt (kan finnas chans att man blir kvar i sitt ytterspår när flera kommer in i bredd i kurvan), den ligger stadigt och fint på banan och när den väl sladdar är det kontrollerbart (om man inte vansinnesgasar), accelerationen är i paritet med Moslern dvs mycket bra, sen upplever jag det som om 997 har något bättre broms. Tvärtemot Clion så känns det som om Porschen går långsamt men tiderna visade som sagt något helt annat. 997an har helt klart den mest realistiska körstilen av dessa om man nu kan säga så om en bilbanebil. Jag tycker att NSR har lyckats bra med Porsche 997 i alla avseende och tycker absolut inte att den skulle vara för vass för en mindre bana när det kommer till tävling. Som entypsbil tror jag den lämpar sig alldeles utmärkt och är helt övertygad om att det är förarens skicklighet och känsla i gasfingret som kommer att fälla avgörandet i racen (med det vill jag ha sagt att jag aldrig kommer att kunna vinna i en sådan klass). Japp, det var det det! :)
Shaped like a bullet, no barriers. Whoosh, there goes another second, doubt kills.
Speed is the key!
Användarvisningsbild
Ferguson
Braidsbytare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 10 nov 2009, 18:51
Ort: Söderslätt

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav JensaPson 08 jan 2011, 20:34

Tack Ferguson för beskrivningen.

MYCKET BRA!

Det ser ljust ut alltså.
Är det fler som anser att det här skulle kunna vara något att köra som en enhetsserie?
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Nästa

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 32 gäster

cron