Luftning av tankar bakom en racinklass.

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Aramis 06 apr 2011, 01:14

Jaha, då är det väl lite läge att lyfta upp den här tråden igen efter att ha haft en litenshakedown på Devils Raceway i söndags. Vill betona att den var liten då endast två st ekipage kom till start men ändå ett litet halmstrå att bygga en hydda av! :)

Jag hade knappt kört nåt med min Porsche innan loppet så viktning av bilen blev lite på måfå men visst gick den väl fort, men den hoppade och studsade som en liten kanin på banan sänkt spänning till trots. Körde en stund igår kväll och finslipade däckena och justerade lite på framaxeln då gick den betydligt bättre. Tider i klass med min NSR Mosler var inget problem så detta är en otroligt snabb och svårkörd klass.

Så för att få bilarna långsammare hjälper det inte att bara sänka spänningen. Tror det var Jensa som var inne på att byta ut motorerna till typ NSR 17.000 och jag var då kraftigt emot det men det vore nog ingen dum idé om man vill lugna ner bilarna och få roligare race. Dessvärre är ju NSR 17.000 en utgående artikel så det känns inte långsiktigt att köra med den. Andra jag kommer att tänka på är Ninco NC-5 och Sloting Plus Rally 18.000.

Vad säger ni andra? Corvetten och Audin lär ju bli lika hysteriska dom... :rolleyes:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Nico 06 apr 2011, 10:01

Aramis skrev:Vad säger ni andra? Corvetten och Audin lär ju bli lika hysteriska dom... :rolleyes:

Förmodligen är det så, jag lägger topplacken ikväll på corvetten sen kan jag testa nästa vecka.

Totalresultatet i testkörningen i söndags är ju inte på något sätt intressant eller relevant eftersom vi skulle utvärdera Porschen för en framtida enhetsklass. Jag blev lite snopen över att vi bara var två Porschar. Om det beror på att folk inte har Porschar vet jag inte. Men en andra utvärdering blir det när vi tävlar hos oss helt klart. Vi har många Porschar i klubben. (5st) 8-) och då kör vi Porschar *basta*

Den enda referenspunkten vi har från i söndags är att det skiljde 14 varv mellan mig och Anders. Vem som är den vassare föraren råder det inget tvivel om, men vad vi ska kika på är bara hur vi på ett riktigt enkelt sätt bygger vidare. Jag avläser ett mycket positivt resultat i att sänka spänningen, bra tänkt där Anders, *ryggdunk*. Jag tänker i första hand på den explosiva kraft som annars skickar iväg NSR bilar som raketer på rakorna. Det trubbas liksom av lite. Det finns fortfarande där liksom, men det helt vansinniga trycket i acc'et blev mildare.
Så... ett litet bidrag till tankesmedjan; Bilarna är sjukt snabba, - sätt en högre minimivikt, släpp ut drop-guiden igen eftersom bilen tenderar att stegra titt som tätt. Jag får väl nackskott *harr* när jag istället för ny motor föreslår ett däck med lite mindre grepp i(!?) Detta gör att sorti ut ur apex blir mindre hoppigt. NSR's däck har initialt ett helt sjukt bra grepp, hur länge det sedan räcker är en annan sak. Men motorkraft & däck tillsammans tror jag är lite bov i dramat. Ni är mycket duktigare i att studera orsak och lösning än jag. Men jag tänker se vad som händer med bilen med lite mildare grepp i däcket. Men OM ett däck med mindre grepp gör bilen snällare är det väl ändå att se som både simplare och billigare än att byta ut en finfin motor. Sen tror jag att det blir lite mera lattjo körnng att som förare kunna påverka resultatet ännu mera genom att vara silkeslen på triggern och kontrollera kärran fullt ut annat än bara gasbromsgasbromsgasbroms, för någon finkörning är det inte när det går så fort som NSR bilarna tillåter. det är bara start-stopp hela tiden.

Vad tror ni - ska jag hämta en kaffe och fortsätta jobba nu?
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Nico 06 apr 2011, 10:04

En liten notering är förstås att den dagen vi har en bana med tio meter raksträcka så kommer man förstås att försöka att få dessa bestar att gå snabbare. Men man tager vad man haver, i detta fall mysiga plastbanor med max 5 meter raksträcka eller så - och gör det bästa vi kan utav det.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav JensaPson 06 apr 2011, 11:21

Varför måste det vara så starka motorer i Porscharna?
En NC5 har massor med vrid. Det gör bilen nervös.
Så lämpligt vore en vridsvag motor med 20-22 tusen varv.
Då blir det mjukare men fortfarande snabb körning.

Ninco NC7 kanske?
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Aramis 07 apr 2011, 00:59

Enbart byta däck tror jag inte gör bilen mindre nervös - snarare tvärtom. Den kommer att spinna över hela banan. Men jag ska testa imorgon med Slot.it F30 som också är 10 mm breda och är fint uppmärkta på sidan så eventuella fuskare går bet!

Steg 2 blir att stoppa in en NC-5 med originaldäck och steg 3 blir byte av både motor och däck.

En NC-5a har ju nästan alla i meklådan, 225 kr för en NC-7a är ganska dyrt. En Sloting Plus 18.000 kostar 145 kr...

Vi får se vad testet visar. Nico testa gärna du också med både Porschen och Corvetten. Ni har ju mer power i banan så ni märker ju mer vad som blir bra. :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Nico 07 apr 2011, 08:53

Aramis skrev:Vi får se vad testet visar. Nico testa gärna du också med både Porschen och Corvetten.

mmm... Corvetten, körde ett par "installationsvarv" igår. Så läcker på banan!
Jag tror på NC5 snurran om man ska byta motor, vi får se vad det blir.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

Inläggav Aramis 08 apr 2011, 00:46

Testade ikväll med Slot.it F30 däck och det gick väl sådär... Ena däcket var orunt som fasen så det studsade en hel del. Men jag fick känslan av att det är ett riktigt bra däck som ger ett lugnare grepp. Varvtiderna var ca 3-4 tiondelar långsammare men det kan bara bli bättre när jag får på två st runda däck... Annars känns motorkraften fortfarande aningen hysteriskt men vill testa en gång till med bra däck innan jag byter snurran.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Föregående

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 51 gäster