Sida 3 av 4

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

InläggPostat: 18 jan 2011, 00:56
av Kristian
tja ett 5ohms motstånd som man kan sätta i serie på alla spår borde ju åxå funka... Alla har ju inte ställbara nätaggregat.

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

InläggPostat: 21 jan 2011, 05:57
av Aramis
Nu har vi så testat denna bil på banan. Förvisso en whitekit-bil där inredningen satt löst och vingen saknades men än då...

Första intrycket var att den kändes stabil och gedigen trots sin storlek. Visst var den pigg men inte omöjligt snabb 13,7V till trots. Rättså beskedliga varvtider i klass med NSRs och Slot.its Classic-kärror. En grej var dock ett stort problem och det var att bakdäcken krängde av i var och varannan kurva. RSR-versionen som kommer ska enligt specen vara utrustad med de bredare (10 mm) bakfälgarna och då kan det fungera utan att limma däckena men i fallet med Rally-versionen är det ett krav.

Annars känns det som en given racerbil i samlingen och lika given som en bil i en entypsklass. Men de bredare bakfälgarna är som sagt att föredra och så kan ju kartläsaren få tas bort så har vi jämnat ut skillnaderna emellan versionerna. Att ha vaggan åtragen gör bilen mer svårkörd och oberäknelig och gagnar ingen. Lika bra att "ha lika bra för alla" än "lika (dåligt) för alla" enligt mitt sätt att se på den saken.

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

InläggPostat: 22 jan 2011, 12:47
av Nico
Aramis skrev:RSR-versionen som kommer ska enligt specen vara utrustad med de bredare (10 mm) bakfälgarna och då kan det fungera utan att limma däckena men i fallet med Rally-versionen är det ett krav.


*fniss* Precis som man kunde ana när man från första början såg en banversion och en rallyversion så får bilarna på något sätt olika förutsättningar.
Så för att få så jämnlika förhållanden som möjligt bör man förmodligen byta fälgarna. För någon skillnad antar jag att det kommer att vara i det långa loppet. Å andra sidan verkar det dock som att de flesta investerar i rallyversionen som kommer först - så det är lika bra att utgå från den som standard med limmade däck anser jag. Sen rycker man kartläsaren och har vaggan bäst f_n man vill ha den helt enkelt.

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

InläggPostat: 22 jan 2011, 19:26
av Aramis
Så bara för att folk haft bråttom och köpt rally-versionen ska det köras med smala fälgar? Jag har tålmodigt väntat på RSR-versionen just därför att den är bättre anpassad för de banor vi har. Visst kan jag limma däck - faktum är att jag redan gör det på de flesta av mina bilar - men det är inte alla som kan eller vill göra det och då är det perfekt med breda fälgar. En avgörande faktor som ökar Jensas förhoppningar om att bilarna ska vara så lika det bara går.

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

InläggPostat: 22 jan 2011, 20:41
av Janne L
Precis, tålmodigheten var tyvärr inte lönsam i denna fråga utan enbart till nackdel då vi som var otåliga inte vill kasta pengarna i sjön och stå på startlinjen med fjuttfälgarna.
Janne L. :-D=

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

InläggPostat: 22 jan 2011, 21:06
av JensaPson
Ser inte att byta fälgar och däck till den bredare sorten som ett problem?

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

InläggPostat: 23 jan 2011, 18:42
av JensaPson
Det är en förbaskat bra bil.
Och för min del går det bra att köpa en RSR oxå.

Med en minimi vikt på bilen så blir det nog lika oavsett om det är en Rally eller RSR.
Jag tvekar på att fälgbredden har någon betydelse då däcket på rallybilen ser brett ut i jämförelse med fälgen.

Jag är jättenöjd.

Nu plockar jag ner den och lackar om den...

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

InläggPostat: 23 jan 2011, 19:13
av turbotorsken
gul?.. :D

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

InläggPostat: 23 jan 2011, 19:16
av JensaPson
turbotorsken skrev:gul?.. :D


Risken finns! :D

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

InläggPostat: 23 jan 2011, 20:14
av Aramis
JensaPson skrev:Jag tvekar på att fälgbredden har någon betydelse då däcket på rallybilen ser brett ut i jämförelse med fälgen.

Det är ju just av den anledningen som däcken kränger av lätt - för att fälgarna är smalare än däcken. :rolleyes:

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

InläggPostat: 23 jan 2011, 21:00
av JensaPson
Aramis skrev:
JensaPson skrev:Jag tvekar på att fälgbredden har någon betydelse då däcket på rallybilen ser brett ut i jämförelse med fälgen.

Det är ju just av den anledningen som däcken kränger av lätt - för att fälgarna är smalare än däcken. :rolleyes:


Äsch! Du hänger upp dig på en petetess! Det är ju bara att limma däcken så är det klart.
Det är väl knappast den första bilen du limmar däcken på i så fall?

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

InläggPostat: 23 jan 2011, 22:09
av Nico
Ridehight... ni som har dom - är det brickor som gör dom olika höga?

Bild

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

InläggPostat: 23 jan 2011, 22:12
av JensaPson
Min är precis nerplockad.

Men det brukar väl vara ställbart?

Ska man tävla entyp så tycker jag att två saker ska vara reglerade.
Minimivikt och minimihöjd över banan.
Två enkla saker som ställs in en gång och sen är det bara att köra.

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

InläggPostat: 23 jan 2011, 22:13
av JensaPson
Kollade nu!

Det följer med insexskruvar som man justerar höjden på framaxeln med.

Re: Luftning av tankar bakom en racinklass.

InläggPostat: 04 mar 2011, 14:11
av Nico
Har hittills bara lånat kompisarnas bilar och provat - men nu körde jag för första gången min egen Porsche igår. Det innebär att jag nu kunde pressa skiten i kurvorna också. Inga däckkrängningar alls med de smala fälgarna. Initialt har jag i vanlig ordning inte slipat ner mina däck någonting utan kör in dom ... naturellt eller vad man vill kalla det 8-) Jag slipar först när jag känner att däcket börjar tappa greppet. Jag tycker att gummit smiter åt fint runt fälgen och har verkligen inget att klaga på där. Om man slipar däcket så mycket man kan för att komma någon millimeter närmare banan kanske det blir pannkaka, I don't know?
F ö så är bilen inte direkt skapad med små banor i åtanke hehe, men den är kanske kul att köra korta c n b heat med?

NSR bilar i GT klassen hittills är:
Porsche & Corvette, sedan kommer Audi R8 också. Kanske blir en redig klass av det till slut. Men det är förstås en annan fråga, här pratar vi entyp.