TDS - 60- 70-tals Classic - 11-03-06

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Re: TDS - 60- 70-tals Classic - 11-03-06

Inläggav Jormungandr 18 feb 2011, 16:36

Mycket lite. det är väl de som sitter på Chapparallen original va? den går ju riktigt fint så det är definitivt bra däck. Har ännu inte köpt och testat några 19x10 eller 20x11 så att vi kunnat jämföra på samma bil... de borde vara ok till tävlingen. Tror inte att någon annan har några invändningar direkt..
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: TDS - 60- 70-tals Classic - 11-03-06

Inläggav Aramis 18 feb 2011, 22:48

Jag har själv aldrig prövat F22-or men har färska i meklådan så nästa gång jag åker till banan ska jag göra ett seriöst däcktest! Kan vara intressant att se vilket däck som ger mest konsekvent grepp, vilket som genererar bäst varvtider, slitage, dammkänslighet etc. Kommer testa NSR Supergrip, NSR Ultragrip, NSR Extreme, Slot.it F22, Slot.it P6, MJK, Ninco ProRace och Sloters originaldäck.

Återkommer i en ny tråd för detta test så fort resultaten är klara! :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: TDS - 60- 70-tals Classic - 11-03-06

Inläggav Farbror Hoffa 20 feb 2011, 16:52

En pepprad Renault Clio från 92, kan man få blåsa på med en sån?
Farbror Hoffa
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 feb 2011, 16:45
Klubb: Herrklubben Racing

Re: TDS - 60- 70-tals Classic - 11-03-06

Inläggav Jormungandr 20 feb 2011, 17:11

visst, bara det är en modell från 1965-74 så... ;-) nej, meningen är ju att det skall vara klassiska Le Mans vagnar. Det finns andra tävlingar där en Clio passar mycket bra in.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: TDS - 60- 70-tals Classic - 11-03-06

Inläggav Aramis 20 feb 2011, 17:12

Farbror Hoffa skrev:En pepprad Renault Clio från 92, kan man få blåsa på med en sån?

Vi ska köra en Classic-tävling med sportvagnar från 1965-1973 så svaret på din fråga är självklart - NEJ!

Skaffa en ordentlig bil och var med och kör! :up:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: TDS - 60- 70-tals Classic - 11-03-06

Inläggav Aramis 20 feb 2011, 17:14

Jormungandr skrev:Det finns andra tävlingar där en Clio passar mycket bra in.

Vad jag vet har vi inte en enda klass där den passar in... :suspect:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: TDS - 60- 70-tals Classic - 11-03-06

Inläggav Janne L 20 feb 2011, 18:04

60-70tals classic, clio 92 :cuckoo:
Janne L.
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: TDS - 60- 70-tals Classic - 11-03-06

Inläggav Jormungandr 20 feb 2011, 22:34

Aramis skrev:
Jormungandr skrev:Det finns andra tävlingar där en Clio passar mycket bra in.

Vad jag vet har vi inte en enda klass där den passar in... :suspect:

Vi har ju pratat om att börja med dem. det finns ju några i klubben numera och andra klubbar har kört med dem länge. det jag syftade på var just mera allmänt.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: TDS - 60- 70-tals Classic - 11-03-06

Inläggav Farbror Hoffa 20 feb 2011, 23:53

Okey... Får kolla efter en annan kärra då.
Farbror Hoffa
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 feb 2011, 16:45
Klubb: Herrklubben Racing

Re: TDS - 60- 70-tals Classic - 11-03-06

Inläggav Nico 21 feb 2011, 10:19

Jormungandr skrev:
Aramis skrev:
Jormungandr skrev:Det finns andra tävlingar där en Clio passar mycket bra in.

Vad jag vet har vi inte en enda klass där den passar in... :suspect:

Vi har ju pratat om att börja med dem. det finns ju några i klubben numera och andra klubbar har kört med dem länge. det jag syftade på var just mera allmänt.


hehe, Marcus sa att det finns andra TÄVLINGAR där den passar in, inte KLASSER :D 8-) ;-)
För övrigt tycker jag att Clio'n är den häftigaste NSR-bilen (med slot.it P3'or) tillsammans med kommande Corvetten. Och skulle det bli av med en Clio cup så jublar jag.

För övrigt har jag fortsatt att nöta in Lola'n med orginaldäcken. Den blir verkligen goare' ju mer man kör den. Skulle kännas som att jag blåste mig själv på ett stort nöje om jag bytte däck på den - eller körde någon annan bil.
Slot.it Ferrarin är jobbigt snabb och alldeles för ryckig för min smak :drunk: så jag kanske kör Lola'n i båda klasserna.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: TDS - 60- 70-tals Classic - 11-03-06

Inläggav Jormungandr 21 feb 2011, 11:52

Farbror Hoffa skrev:Okey... Får kolla efter en annan kärra då.


Du är så välkommen så. Det finns många roliga och trevliga bilar som passar i klassen. Slot.it har ju Alfa Romeo 33/3, Ferrari 312 PB och Chapparall 2E. De är inte dyra och mycket fina kärror. NSR har ju Ford GT40 (MkII och MkIV), Ford P68 och Porsche 917K. Fly har en hel drös med fina vagnar (Ferrari 512S, Porsche 917, Porsche 908, Lola T70 mfl.) Det finna även några från t.ex. Scalextric som passar in. Ford GT40, Ferrari 330P4 och 412P t.ex. Enda kravet är Sidewinder motor (tvärställd) och att det är en sportvagn mellan åren 1965-1973. Sedan byter man däck och delar efter tycke och smak och vad reglerna kräver.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: TDS - 60- 70-tals Classic - 11-03-06

Inläggav Aramis 21 feb 2011, 20:25

Nico skrev:hehe, Marcus sa att det finns andra TÄVLINGAR där den passar in, inte KLASSER :D 8-) ;-)
För övrigt tycker jag att Clio'n är den häftigaste NSR-bilen (med slot.it P3'or) tillsammans med kommande Corvetten. Och skulle det bli av med en Clio cup så jublar jag.

Jag såg framför mig en sån här bil - Ninco Renault Clio ´92 (Bilden lånad från vår mäster Ravajack).
Bild

Denna NSR Clio är ju från 2000-talet.
Bild

Självklart är NSR Clio och Punto något som vore grejt att få rejsa med! Det får vi ta och göra inom en snar framtid! :up:

Nico skrev:För övrigt har jag fortsatt att nöta in Lola'n med orginaldäcken. Den blir verkligen goare' ju mer man kör den. Skulle kännas som att jag blåste mig själv på ett stort nöje om jag bytte däck på den - eller körde någon annan bil.
Slot.it Ferrarin är jobbigt snabb och alldeles för ryckig för min smak :drunk: så jag kanske kör Lola'n i båda klasserna.

När det gäller däcken så har det visat sig att vissa bilar presterar precis samma tider med NSR-däcken som med original Fly-däcken. Men vi vet ju att riktigt bra inkörda Fly-däck är riktigt bra på en ren bana. NSR-däcken har ju en förmåga att fungera klockrent även på en något dammig bana men vårt mål är att putsa sladdzoner så det ska vara så bra förhållanden som möjligt!

Slot.it-bilarna kan kännas något ryckiga men med rikligt med bly i motorvaggan (med aningen släppta skruvar) och med rundslipade kanter på bakdäcken (limmade på fälg) så blir de mjukare och behagligare att köra. Tycker verkligen att du ska ge Ferrarin ett försök, annars blir grabbarna i Sunoco-teamet besvikna... :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: TDS - 60- 70-tals Classic - 11-03-06

Inläggav Farbror Hoffa 22 feb 2011, 00:03

Först får jag gratulera hela klubben (TD) för er bana! Jäkligt häftigt!

Är annars totalt novice inom bilbanekörning. Har en kontakt som jag bollar lite ideér med och som hjälper mig.

Men det som är ett gissel, är att veta klasserna inom sporten. Clio´n hade varit en häftig klass! =) Fina bilder ovanför.

Men har några bilar här. När man kollar på dem på nätet, så önskar jag veta klassen. Det står ju sällan på sidan.
Men den som har lust, får gärna fylla i klass efter länken.

Tack på förhand.

http://www.slotcar4fun.se/slotit-audi-r ... 999/2409-0
http://www.slotcar4fun.se/slotit-mazda- ... ed-/2318-0
http://www.amazon.com/Revell-Analog-Slo ... B003O7S184
En vanlig dodge, modell äldre, vilken klass går den i?
http://www.flymodelcars.com/shop/a73.html
http://www.blueunplugged.com/Scalextric ... C2899.aspx


Som sagt. Har nån lite tid över. Ska man lära sig nåt är det ju lika bra att jag hänger här! =)
Farbror Hoffa
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 feb 2011, 16:45
Klubb: Herrklubben Racing

Re: TDS - 60- 70-tals Classic - 11-03-06

Inläggav Jormungandr 22 feb 2011, 01:47

Farbror Hoffa skrev:Först får jag gratulera hela klubben (TD) för er bana! Jäkligt häftigt!

Är annars totalt novice inom bilbanekörning. Har en kontakt som jag bollar lite ideér med och som hjälper mig.

Men det som är ett gissel, är att veta klasserna inom sporten. Clio´n hade varit en häftig klass! =) Fina bilder ovanför.

Men har några bilar här. När man kollar på dem på nätet, så önskar jag veta klassen. Det står ju sällan på sidan.
Men den som har lust, får gärna fylla i klass efter länken.
Tack på förhand.

Som sagt. Har nån lite tid över. Ska man lära sig nåt är det ju lika bra att jag hänger här! =)


Tackar tackar. jag skall försöka att hjälpa dig med att reda ut en del angående klasserna..

Vilka klasser som bilarna passar in i kan variera lite från klubb till kubb och tävling till tävling. en del kör rena Slot.it race med samtliga slot.it modeller tillåtna, medan vi för det mesta valt att dela in dem någorlunda i de klasser de tävlade i på riktigt alltså GT, Grupp C och Classic (de äldre vagnarna med Sidewinder motor original).

http://www.slotcar4fun.se/slotit-audi-r ... 999/2409-0
vi har kört med denna som en LMP; alltså Le Mans Prototype, vilket är klassen som den tävlat i på riktigt. Den går då i par mot öppna sportvagns prototyper från andra tillverkare då det är den enda Slot.it LMP bilen hittills. vi körde klassen med inline 18k mabushi motorer och Slot.it P6 däck. Det var jämn och mycket rolig klass som vi körde som lagtävling! Även Scalextric, Fly och Sloter har bilar som fungerade bra när man begränsade motoreffekten på det sättet.

http://www.slotcar4fun.se/slotit-mazda- ... ed-/2318-0
Detta är den modell som vann Le Mans 1991 under rådande Grupp C reglemente. den passar ypperligt tillsammans med Slot.it's övriga grupp C bilar (vilket är majoriteten av deras produktion) så som Porsche 956/962, Lancia LC2, Jaguar XJR9/12, Sauber Mercedes C9 samt kommande Toyota 88C. en rolig och jämn klass med fina vagnar. Säkert en av de populärare klasserna som ser någorlunda lika ut runtom i landet. Vi har kört både som boxstock (alltså helt original förutom däcken) och som helt fri klass så länge det är Slot.it grejer.

http://www.amazon.com/Revell-Analog-Slo ... B003O7S184
Detta är en Grupp 5 bil från sent 70-tal. Vi har kört grupp 5 med väldigt fritt reglemente och det är en av bilarna som är tillåtna (tillsammans med andra Grupp 5 modeller från andra tillverkare). Så gott som allt har varit tillåtet utom att modifiera chassi och kaross. tyvärr så är det mycket svårt att göra en Revell konkurrens kraftig. Chassit är för enkelt för att klara vassare motorer och bilen är väl egentligen inte riktigt gjord för att köra med. Revell gör väldigt fina modeller, men de är lite mer gjorda för att stå på hyllan än andra tillverkare (undantag finns dock). synd, för det är en riktigt läcker vagn.

En vanlig dodge, modell äldre, vilken klass går den i?
Dodge? vad menar du? en fullsize 60-talare, eller en Nascar bil eller vad? du får precisera lite mer. Det har tävlats mycket med Dodge och vi har t.ex. kört väldigt uppskattade American racing tävlingar med just jänkare från 60-70 talet. då har både Scalextric och Pioneer gjort mycket trevliga och relativt snabba modeller. Mustang, Corvette, Camaro, Dodge Charger m.fl. enkel men rolig klass med vanlig mabuchi 18k motor (original i de flesta), ingen lös motorvagga, samt original däck.


http://www.flymodelcars.com/shop/a73.html Porsche 911GT1 är en av de extremaste GT vagnarna som rullat på Le Mans, men vi kör den som just en GT bil. Hittills har Slot.it's Ferrari F40, Nissan GT1 och McLaren F1 GTR visat sig snabbast, men en välpreppad Fly kan mycket väl gå lika bra. Vi har kört enbart med Slot.it hittills men har planer på att utöka och tillåta fler tillverkare. Vi har även valt att dela upp klassen i två. GT2 för bilar som är så gott som original (endast bytt till Slot.it P6 däck) och GT1 som är nästan helt fri. Det återstår lite att se hur vi kommer att gå vidare med klassen i fortsättningen. den är kul och har mycket fina bilar, så den återkommer nog, men vad som kommer att gälla då är svårt att spekulera i just nu..


http://www.blueunplugged.com/Scalextric ... C2899.aspx Detta är även den en GT bil. skulle kunna köra den som GT2 med endast viss modifiering, men den är nog ganska chanslös mot andra tillverkare. Det finns även klubbar som kör med en ren Scalextric GT klass just för att det är bilar som är mycket snygga, jämna inbördes och lätta att få tag på. Jag har ett gäng Scalextric GT, men ingen som jag rejsar med direkt. har dem mest för att de är snygga.


Hoppas att jag kunde hjälpa dig med att reda ut begreppen lite.. det finns ju otroligt många klasser och varje klubb/medlem har ju sina favoriter. reglerna ändras även ibland från tävling till tävling då man märker att vissa saker kanske inte alltid fungerar som tänkt. Det brukar dock urskilja sig runt ett halvdussin klasser som blir mer eller mindre favoriter och som förekommer oftare. Slot.it Grupp C, American Classic, GT1, Fly Classic, LMP. Alla har sin charm och sina fördelar (och nackdelar ibland)

Om jag får fråga var du bor någonstans? det råkar inte vara i närheten av Eskilstuna? annars kanske det finns någon annan klubb i närheten?
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: TDS - 60- 70-tals Classic - 11-03-06

Inläggav Nico 22 feb 2011, 14:09

Jormungandr skrev:Om jag får fråga var du bor någonstans? det råkar inte vara i närheten av Eskilstuna? annars kanske det finns någon annan klubb i närheten?

Precis, en mycket relevant fråga som på sätt och vis avgör hur svaret på din ställda fråga blir. Klassindelningen är nog densamma oavsett vilken klubb du vänder dig till. Sen har en del klubbar lite olika när det gäller vilka bilbanebilstillverkare (flämt!) man släpper in i klasserna.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

FöregåendeNästa

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 81 gäster