Farbror Hoffa skrev:Först får jag gratulera hela klubben (TD) för er bana! Jäkligt häftigt!
Är annars totalt novice inom bilbanekörning. Har en kontakt som jag bollar lite ideér med och som hjälper mig.
Men det som är ett gissel, är att veta klasserna inom sporten. Clio´n hade varit en häftig klass! =) Fina bilder ovanför.
Men har några bilar här. När man kollar på dem på nätet, så önskar jag veta klassen. Det står ju sällan på sidan.
Men den som har lust, får gärna fylla i klass efter länken.
Tack på förhand.
Som sagt. Har nån lite tid över. Ska man lära sig nåt är det ju lika bra att jag hänger här! =)
Tackar tackar. jag skall försöka att hjälpa dig med att reda ut en del angående klasserna..
Vilka klasser som bilarna passar in i kan variera lite från klubb till kubb och tävling till tävling. en del kör rena Slot.it race med samtliga slot.it modeller tillåtna, medan vi för det mesta valt att dela in dem någorlunda i de klasser de tävlade i på riktigt alltså GT, Grupp C och Classic (de äldre vagnarna med Sidewinder motor original).
http://www.slotcar4fun.se/slotit-audi-r ... 999/2409-0 vi har kört med denna som en LMP; alltså Le Mans Prototype, vilket är klassen som den tävlat i på riktigt. Den går då i par mot öppna sportvagns prototyper från andra tillverkare då det är den enda Slot.it LMP bilen hittills. vi körde klassen med inline 18k mabushi motorer och Slot.it P6 däck. Det var jämn och mycket rolig klass som vi körde som lagtävling! Även Scalextric, Fly och Sloter har bilar som fungerade bra när man begränsade motoreffekten på det sättet.
http://www.slotcar4fun.se/slotit-mazda- ... ed-/2318-0Detta är den modell som vann Le Mans 1991 under rådande Grupp C reglemente. den passar ypperligt tillsammans med Slot.it's övriga grupp C bilar (vilket är majoriteten av deras produktion) så som Porsche 956/962, Lancia LC2, Jaguar XJR9/12, Sauber Mercedes C9 samt kommande Toyota 88C. en rolig och jämn klass med fina vagnar. Säkert en av de populärare klasserna som ser någorlunda lika ut runtom i landet. Vi har kört både som boxstock (alltså helt original förutom däcken) och som helt fri klass så länge det är Slot.it grejer.
http://www.amazon.com/Revell-Analog-Slo ... B003O7S184Detta är en Grupp 5 bil från sent 70-tal. Vi har kört grupp 5 med väldigt fritt reglemente och det är en av bilarna som är tillåtna (tillsammans med andra Grupp 5 modeller från andra tillverkare). Så gott som allt har varit tillåtet utom att modifiera chassi och kaross. tyvärr så är det mycket svårt att göra en Revell konkurrens kraftig. Chassit är för enkelt för att klara vassare motorer och bilen är väl egentligen inte riktigt gjord för att köra med. Revell gör väldigt fina modeller, men de är lite mer gjorda för att stå på hyllan än andra tillverkare (undantag finns dock). synd, för det är en riktigt läcker vagn.
En vanlig dodge, modell äldre, vilken klass går den i?
Dodge? vad menar du? en fullsize 60-talare, eller en Nascar bil eller vad? du får precisera lite mer. Det har tävlats mycket med Dodge och vi har t.ex. kört väldigt uppskattade American racing tävlingar med just jänkare från 60-70 talet. då har både Scalextric och Pioneer gjort mycket trevliga och relativt snabba modeller. Mustang, Corvette, Camaro, Dodge Charger m.fl. enkel men rolig klass med vanlig mabuchi 18k motor (original i de flesta), ingen lös motorvagga, samt original däck.
http://www.flymodelcars.com/shop/a73.html Porsche 911GT1 är en av de extremaste GT vagnarna som rullat på Le Mans, men vi kör den som just en GT bil. Hittills har Slot.it's Ferrari F40, Nissan GT1 och McLaren F1 GTR visat sig snabbast, men en välpreppad Fly kan mycket väl gå lika bra. Vi har kört enbart med Slot.it hittills men har planer på att utöka och tillåta fler tillverkare. Vi har även valt att dela upp klassen i två. GT2 för bilar som är så gott som original (endast bytt till Slot.it P6 däck) och GT1 som är nästan helt fri. Det återstår lite att se hur vi kommer att gå vidare med klassen i fortsättningen. den är kul och har mycket fina bilar, så den återkommer nog, men vad som kommer att gälla då är svårt att spekulera i just nu..
http://www.blueunplugged.com/Scalextric ... C2899.aspx Detta är även den en GT bil. skulle kunna köra den som GT2 med endast viss modifiering, men den är nog ganska chanslös mot andra tillverkare. Det finns även klubbar som kör med en ren Scalextric GT klass just för att det är bilar som är mycket snygga, jämna inbördes och lätta att få tag på. Jag har ett gäng Scalextric GT, men ingen som jag rejsar med direkt. har dem mest för att de är snygga.
Hoppas att jag kunde hjälpa dig med att reda ut begreppen lite.. det finns ju otroligt många klasser och varje klubb/medlem har ju sina favoriter. reglerna ändras även ibland från tävling till tävling då man märker att vissa saker kanske inte alltid fungerar som tänkt. Det brukar dock urskilja sig runt ett halvdussin klasser som blir mer eller mindre favoriter och som förekommer oftare. Slot.it Grupp C, American Classic, GT1, Fly Classic, LMP. Alla har sin charm och sina fördelar (och nackdelar ibland)
Om jag får fråga var du bor någonstans? det råkar inte vara i närheten av Eskilstuna? annars kanske det finns någon annan klubb i närheten?