NINCO SWEDEN CUP 2011, 1 oktober i Karlskoga

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

NINCO SWEDEN CUP 2011, 1 oktober i Karlskoga

Inläggav JAbyJR 07 feb 2011, 22:51

NINCO Sweden CUP 2011 kommer att genomföras hos Karslkoga Slot Racing Clubb/Aktiv Ungdom (KSRC/AU) i Karlskoga 1 oktober 2011.

Flera förare har påpekat att 2010 års reglemente var för snävt med bara en model tillåten så det kommer att ändras.
Förmodligen kommer även XLOT-tävling att genomföras som supportklass.
Användarvisningsbild
JAbyJR
Braidsbytare
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 05 nov 2008, 20:45
Ort: Vällingby
Klubb: KSRC/AU

Re: NINCO SWEDEN CUP 2011, 1 oktober i Karlskoga

Inläggav Jormungandr 08 feb 2011, 00:51

Låter kul! Kanon att inbjudan/förvarning kom ut redan nu! får vi se ett gällande reglemente också snart? :)
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: NINCO SWEDEN CUP 2011, 1 oktober i Karlskoga

Inläggav Janne L 08 feb 2011, 08:37

:thumb:
Janne L.
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: NINCO SWEDEN CUP 2011, 1 oktober i Karlskoga

Inläggav Nico 08 feb 2011, 10:45

Det låter toppen!

Det var bra förra gången, och det är glädjande att det enda som jag verkligen störde mig på nu ändras.
Finns bara fördelar med det - dom som vill köra det som tros vara bästa möjliga bil kan göra det, och vi som bara vill köra våran favoritbil oavsett prestanda kan göra det.

TOPPEN!!! :up: :up: :up:

Edit...

En kul grej skulle vara krav på inserts i fälgarna. Det gör så mycket för helhetsintrycket.
Jag vet att det inte är något concours moment i denna tävling. Men för alla som byter till lm fälgar är det faktiskt väldigt enkelt att bara langa in ett par snygga inserts från Ninco.
:D
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: NINCO SWEDEN CUP 2011, 1 oktober i Karlskoga

Inläggav Aramis 08 feb 2011, 16:19

Torbjörn det är verkligen sanslöst bra framförhållning att annonsera ut tävlingen redan 8 månader i förväg! :up:
Hoppas verkligen att vi kan göra detta SM till vad det borde vara och höja statusen avsevärt!

Personligen tycker jag det är riktigt snyggt med inserts men anser inte att det finns anledning till att det måste vara ett krav i denna klass. En Slot.it eller NSR har ju inserts på aluminiumfälgar direkt ur lådan men på en Ninco-bil sitter ju plastfälgar om man inte köper en ProRace/Lightning-bil - då får man aluminiumfälgar men utan inserts. Det jag vill ha sagt är att de måste köpas separat och det är en extra kostnad och dessutom är de svåra att få tag på i Sverige.

Tillgången på Ninco-delar inklusive nyare bilar är ett stort problem. Om inget görs tvingas man handla från utlandet och det känns sådär när gigantiska Minicars beläget mitt i vårt avlånga land har enorma möjligheter att förse oss med allt vad Ninco har att erbjuda!

För att göra de olika bilarna jämnare i prestanda anser jag att en maxbredd på t ex 65mm mellan bakhjulen vore en bra grej oavsett om hjulen då sticker utanför karossen på många karosser.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: NINCO SWEDEN CUP 2011, 1 oktober i Karlskoga

Inläggav Janne L 08 feb 2011, 20:02

Minicars brukar ha det mesta hemma inklusive nya bilar, problemet är nog mera att få olika hobbyhandlare att hålla sortiment och vara alerta med att beställa hem nyheter. Rynos hobbybutik i bottenvåningen på Minicarshuset brukar kunna få fram det mesta.
Janne L.
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: NINCO SWEDEN CUP 2011, 1 oktober i Karlskoga

Inläggav JAbyJR 24 feb 2011, 21:43

Trevligt att framförhållning och öppnare reglemente uppskatts. :D
Vi hoppas det underlättar för alla och planering och test kan starta snarast.

Vad avser delar håller jag med om att Minicars har mer än vad återförsäljarna återspeglar.
Vissa delar/bilar verkar dock vara vara brist på tidvis och då inte bara i Sverige.

Vad avser maxbredd kan det vara något att fundera på, 65mm kanske lät lite väl mycket (vilka bilar kan behöva 65??) men visst, på "Fordden GT" var det inte självklart att hamna under 63mm, så nånstans där hamnar vi väl i så fall. Alternativ till maxmått är utstick från karosskanten.
Användarvisningsbild
JAbyJR
Braidsbytare
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 05 nov 2008, 20:45
Ort: Vällingby
Klubb: KSRC/AU

Re: NINCO SWEDEN CUP 2011, 1 oktober i Karlskoga

Inläggav Aramis 01 jul 2011, 08:41

Ninco SM 1 oktober - Ninco VM 10 september... Alltså ingen VM-kvalstatus på SM:t i år (om inte SM tidigareläggs med kort varsel). I Holland har de fått ändra datum för sitt nationella mästerskap och jag måste säga att de tar det här väldigt seriöst. Kolla in deras hemsida: http://www.nincocup.nl/

När man ser hur stort detta är i Holland kan man ju inte bli annat än avundsjuk. Förra årets SM hade 6 tappra deltagare och enligt trenden räknat från föregående år så borde det innebära att två st deltagare kommer till start i årets upplaga. Det kommer naturligtvis ställas in om så blir fallet och då blir det första gången på många år som det inte körs någon Ninco SM-tävling.

Jag minns första tävlingen jag körde, det var i Karlskoga 2007. Det var en av många deltävlingar i landet för att kora ett blivande VM-lag. Innan denna tävling hade jag mest kört lite sporadiskt på små Scalextric-banor och tyckt att det var rättså småtrist. Vi byggde en liten kopia av Ninco SM-banan och tränade med vår Ascari. Jag körde radiostyrt på den tiden och ansåg att det var lite töntigt med bilbana. Men så kom vi då till denna tävling i Karlskoga och det var 6 lag med 3 förare i varje lag. STCC-mästaren Richard Göransson deltog i ett lag och det gjorde det hela ännu mera minnesvärt! Nu missade vårt lag att kvalificera oss till finalen i Stockholm med minsta marginal men känslan på vägen hem var mäktig. Tänk att det kunde vara så mycket roligare att köra bilbana än radiostyrt!

Jag började köpa bilbanebilar istället för reservdelar til RC-bilen, jag åkte till Stockholm för att köpa mig en kartong med begagnade Scalextric Classic-bandelar. Jag var frälst och ville bygga större bilbana i klubblokalen. Så blev det och på vägen har fler blivit frälsta och invigda i denna underbara hobby!

Vad är då budskapet i min lilla historia? Jag hade med största sannolikhet aldrig fastnat för bilbana om det inte vore för Ninco SM 2007. Detta evenemang borde inte få försvinna ut i periferin när det genererar så mycket tillbaka till hobbyn. Jag bara antar att jag inte är den enda som "fastnade på kroken" tack vare Ninco SM...

Jag vill avslutningsvis rikta ett varmt tack till grabbarna i Karlskoga som verkligen har ansträngt sig för att hålla detta vid liv och jag hoppas att vi kan fortsätta med det i framtiden.

/Anders
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: NINCO SWEDEN CUP 2011, 1 oktober i Karlskoga

Inläggav Nico 01 jul 2011, 09:31

Instämmer i allt du säger Anders! :up:

En tanke som slog mig är följande; eftersom färre än vanligt verkar bry sig om denna tävling så borde man kunna tidigarelägga själva tävlingen och uttagningen av laget. Att vi i Sverige har ett kval i juni månad spelar ju ingen roll för arret' av finalen. Vi kan i lugn och ro meddela att vi har haft en kvaltävling i Sverige redan, och att laget är klart. Och eftersom de som vill komma och tävla är få kan dessa bestämma ort för kval - Karlskoga var ju toppen tycker jag och det finns ingen anledning att ändra på det.

Min historia och återinträde i hobbyn är snarlik, men med samma känslor efter första stora tävlingen. Vilken grej det var. Att man sedan har avvecklats, eller förlåt, UTVECKLATS till en armchairracer är bara skönt.

:thumb:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: NINCO SWEDEN CUP 2011, 1 oktober i Karlskoga

Inläggav JAbyJR 04 sep 2011, 13:01

Hej racers

Som redan skrivits var timingen inför årets NWC inte funktionell.
Några försök att ändra uttagning eller skicka ett lag utan uttagning gjordes i dialog med bl.a. KSRC och Minicars. Men strax före och under semestertider var det inte möjligt att fina lösningar och intressenter, när de flesta redan har en planering/finansiering, bl.a semestrar och andra tävlingar, som inte passar med ett tidigarelagt NWC.

Som föreslagits i tråden innan kan vi lika gärna lägga uttagning före semester i framtiden så vi blir redo tidigare när vi nu ser att NWC datum kan läggas tidigare än vad vi har haft de senaste åren.

Med hopp om ett bättre 2012 :thumb:
/Torbjörn
Användarvisningsbild
JAbyJR
Braidsbytare
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 05 nov 2008, 20:45
Ort: Vällingby
Klubb: KSRC/AU

Re: NINCO SWEDEN CUP 2011, 1 oktober i Karlskoga

Inläggav elias0304 04 sep 2011, 14:15

Hej jag som nybörjare,hur gör jag för att vara med och tävla i karlskoga ?

är det bara med vissa bilar i så fall eller hur funkar det.

finns det nybörjartävlingar nära omkring Skövde/Mariestad.
/Farsa med 2 söner
Användarvisningsbild
elias0304
Braidsbytare
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 24 aug 2011, 02:53

Re: NINCO SWEDEN CUP 2011, 1 oktober i Karlskoga

Inläggav Jormungandr 04 sep 2011, 14:23

Just Ninco Sweden cup är en uttagning till Ninco VM. De tre bästa förarna får bilda ett lag och åka ner till kanarieöarna (eller var det nu är) och representera Sverige i VM. Det finns ett reglemente för vad som är tillåtet, men i korta drag är det en Ninco GT bil du måste ha och endast vissa av Ninco's egna trimdelar är tillåtna. tävlingen är öppen för alla, man behöver inte ha hållit på i minst 5 år eller något sådant.

Annars finns det säkert någon klubb närmare där du bor som sysslar med sådant här och som tävlar i olika klasser.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: NINCO SWEDEN CUP 2011, 1 oktober i Karlskoga

Inläggav elias0304 04 sep 2011, 18:06

sökt men hittar inga klubbar omkring skövde mariestad någon som vet ?
/Farsa med 2 söner
Användarvisningsbild
elias0304
Braidsbytare
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 24 aug 2011, 02:53

Re: NINCO SWEDEN CUP 2011, 1 oktober i Karlskoga

Inläggav Nico 05 sep 2011, 08:29

Jormungandr skrev:Det finns ett reglemente för vad som är tillåtet, men i korta drag är det en Ninco GT bil du måste ha och endast vissa av Ninco's egna trimdelar är tillåtna.

Sen går det haywire med handtagen ... där är det fritt fram istället. *S*
Men det är ett trevligt arrangemang som jag tycker alla ska prova på någon gång. Som nybörjare är det jättekul att se toppförarna köra och vilken utrustning som finns till hands om man vill fördjupa sig i hobbyn. Antingen deltar man eller så är man publik, det är hel skoj.

Själv är jag förmodligen i Spanien på givet datum, annars hade det varit skoj att va'me!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: NINCO SWEDEN CUP 2011, 1 oktober i Karlskoga

Inläggav Ravajack 11 sep 2011, 07:19

Jormungandr skrev:Ninco Sweden cup är en uttagning till Ninco VM.

...och så här gick det i NWC-finalerna som avgjordes igår (10 september) i Girona, (en stad av ungefär Linköpings storlek som ligger nordost om Barcelona i det allra nordostligaste hörnet av Spanien).

1/32 Ninco Sport, Finalresultat
1. Spanien Palau, 400 varv
2. Junior Italien, 390 varv
3. Spanien Wild Card 2 - Criccrac, 387 varv
4. Spanien Wild Card 1 - Slotmania, 385 varv
5. Belgien, 385 varv
6. Portugal Wild Card, 384 varv
7. Wild Card Banyoles, 384 varv
8. England, 381 varv
9. Holland, 378 varv
10. Kanarieöarna, 364 varv
11. Andorra, 362 varv
12. Portugal, 359 varv
13. Sydafrika, 351 varv
14. Junior Katalonien 339 varv
15. NINCO Vip, 302 varv
16. Italien, dök aldrig upp

1/28 Xlot, Finalresultat
1. Spanien Palau, 378 varv
2. Spanien Wild Card 2 - Criccrac, 373 varv
3. Portugal Wild Card, 369 varv
4. Junior Italien, 366 varv
5. Belgien, 365 varv
6. Holland, 358 varv
7. Wild Card Banyoles, 355 varv
8. Sydafrika, 353 varv
9. Kanarieöarna, 351 varv
10. Portugal, 350 varv
11. England, 349 varv
12. Spanien Wild Card 1 - Slotmania, 348 varv
13. Andorra, 343 varv
14. NINCO Vip, 340 varv
15. Junior Katalonien 310 varv
16. Italien, dök aldrig upp

Intressant att notera är att de större bilarna i skala 1/28-klassen (Xlot) generellt sett tycks vara en smula långsammare än de vanliga 1/32-orna.

Sverige lyste av naturliga skäl med sin frånvaro, eftersom det svenska kvalet till denna tävling inte körs förrän om tre veckor, som framgår av rubriken till denna tråd.

Mer anmärkningsvärt är dock att Spaniens främsta rival, de forna NWC-mästarna Italien, inte infann sig till start. Inte heller Tyskland och Frankrike fann det mödan värt att passera gränsen till årets evenemang, liksom även uteblivande tidigare kombattanter USA, Mexico och Argentina.

Större delen av årets startfält här:

Bild
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Nästa

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster