Essex 24 hour 2011

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Re: Essex 24 hour 2011

Inläggav Scalex 31 aug 2011, 20:30

Tja, vi mötte några av Englands bästa 1/32 förare varav dom flesta hade kört på banan i 7 år.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Slotcollector av STORT format :-)
Användarvisningsbild
Scalex
Kartläsare
 
Inlägg: 866
Blev medlem: 05 feb 2004, 23:31
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Essex 24 hour 2011

Inläggav Jormungandr 31 aug 2011, 21:13

jag tror inte att speciellt många av oss är vana att köra 1 timmes heat heller! kan bara tänka mig hur tufft det måste ha varit, speciellt framåt småtimmarna... :-zzz
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Essex 24 hour 2011

Inläggav Aramis 31 aug 2011, 22:43

Som Jocke skriver så var motståndet imponerande. Två av dem kommer att köra Ninco VM nästa helg och är av yttersta klass. Bilen var riktigt bra mot slutet. Inte den bästa bilen av alla men helt klart bra. Om vi ska prata varvtider så var de bästa omkring 10,2, jag körde 10,4 i alla spår utom ett och Janne, Jocke och Lasse var inte mycket långsammare. Grejen är att konstant ligga på de tiderna utan att köra ur!!

Nästa år blir målsättningen att komma på pallen! Det är ingen omöjlighet bara man tränar ordentligt innan. :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Essex 24 hour 2011

Inläggav Kristian 31 aug 2011, 22:58

Anledningen till min nyfikenhet är att jag ju aldrig varit på den typen av event, jag har ju bara kört hos oss och hos er. Det skulle vara grymt kul att hänga med nästa år om man får det att passa.

Så för att summera, bilen behövde betydligt mycket mer inkörning och sen träning för att hitta en högre lägsta nivå.

Vi kanske ska försöka få ihop en längre tävling här hemma åxå för att få mer rutin på att köra långa pass, en 12 timmars borde ju gå att få ihop under "dagtid" (typ 9-21).

Är det stor skillnad på att köra på den typen av banor dom har? Våra banor är ju väldigt små och knixiga jämfört med dom stora man ser på internationella tävlingar.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Essex 24 hour 2011

Inläggav Aramis 01 sep 2011, 02:17

Inkörning av bilen är ju alltid bra, särskilt när man aldrig testat de nya grejer man stoppat i den. Vi hade ju aldrig kört en Mazda med AW och fjädring förut. Det visade sig att våra teorier om hur den skulle vara inställd inte var helt lik den dom andras. Fjädringen skulle vara väldigt lös och karossen skulle flyta på chassit. Annars var den nästan helt perfekt.

En lång Ninco-bana skiljer sig otroligt mycket från våra små knixiga Scalextric-banor. Du håller fullt så länge på rakorna och får upp sån fart att det är svårt att hitta bromspunkterna perfekt. Sen är det svårt att få till rätt kurvhastighet då du jobbar mycket med mellanregistret med triggern. Att kunna ställa handtaget perfekt är A och O i dessa sammanhang. I början av tävlingen hade vi olika inställningar men mot slutet körde alla med samma då vi hade fått in den rätta körningen på banan.

Att köra ett 12-timmarsrace hos er vore grymt kul men det är otroligt mycket jobbigare att köra en timme på eran bana än den i England. Man får jobba i princip konstant med triggern och det gör att man lätt får kramp. Men varför inte prova?? Minst 3 st förare i varje lag och max 4 st lag då ju alla lag ska vara på banan samtidigt. Det blir 3 timmar per spår och förarbyten sker mitt under racet.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Essex 24 hour 2011

Inläggav Doc-Z 01 sep 2011, 03:10

Som scalex säger så var det bland englands bästa förare där. Och med lång erfarenhet av banan.
Ändå tycker jag att vi glada amatörer från sverige gjorde mycket bra ifrån oss.

Bl.a så fick vi ofrivilligt ett rejält träningspass. Mitt i racet så brakade elen ihop. Med anledning av det så började tävlingen om. Slutade med att vi då hade fått ca 8 timmars fri träning. Bara till en stor fördel för oss.

Våran bil var minst lika bra som dom flesta närvarande bilarna. Speciellt efter smärre justeringar.
Vi har inte haft så stor erfarenhet av att ställa in bilen för stora ninco banor.

Mot slutet när vi hade blivit varma i kläderna och lärt oss banan. Så började Anders till och med köra ifrån dom flesta engelsmännen. Vi andra tre började köra jämnt med engelsmännen.

Största problemet och skillnaden mellan oss och dom. Som bl.a Graham påpekade.
"Köra kan ni ju. Men ni behöver träna mer på långa stint"
Helt rätt
Som alla vet så kör vi oftast bara 10 minuters heat åt gången. Dom flesta är redan då helt slut och kan knappt koncentrera sig längre.
Att då gå ut och köra 1 timmes stinter. Är som att jämnföra natt o dag. Man är inte bara slut. Man vet knappt vad som är fram eller bak längre. Vet knappt vad man heter längre. Och sen köra bilbana i 24 timmar gör det hela 100 gånger svårare och jobbigare.

Första 15-20 minuter höll vi jämna steg. Men sen började vi tappa lite fokus. Smärre misstag. Som en stoppsladd eller för mycket sladd i en kurva gjorde direkt att man var ett par meter efter. Urkörningarna blev fler också. Inte många men tillräckligt. Själva så räknade engelsmännen med ett snitt på ca en urkörning per 50 varv. Medans vi låg mellan 2-5 urkörningar per 50 varv. Vi måste höja lägsta nivån. Så finns möjligheten att vi nästa gång definitivt kan stå på pallen

Huvud målet var ju att åka dit för o se o lära. Få erfarenhet. Ha kul. O det hade vi sannerligen till 110%

Alla var mycket trevliga och tog väl hand om oss. Beröm fick vi också för våran trevliga attityd och inställning. Att vi var lätta att prata med, inte som många andra länder brukar kunna vara. Känns som att vi gjorde ett gott intryck.

Doc-z
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Essex 24 hour 2011

Inläggav JensaPson 01 sep 2011, 14:18

Visst är det coolt med stora 6-spåriga banor.
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Essex 24 hour 2011

Inläggav Paxel 01 sep 2011, 14:39

Aramis skrev: Sen är det svårt att få till rätt kurvhastighet då du jobbar mycket med mellanregistret med triggern. Att kunna ställa handtaget perfekt är A och O i dessa sammanhang.


Kanske dags att plocka fram ställbart även på våra tävlingar så vi lär oss att köra kontinentalt. :rolleyes:

För övrigt, med tanke på omständigheterna, tycker jag att ni gjorde en utmärkt insats :klappa:
Inte längre urspårad
Användarvisningsbild
Paxel
Mekaniker
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 21 mar 2007, 21:41
Ort: Huddinge
Klubb: Slotblot1

Re: Essex 24 hour 2011

Inläggav Kristian 01 sep 2011, 15:30

Vad är det för handtag ni kör med? Jag har ju kört en del med mitt slot.it och tycker inte inställningarna gör någon jätte skillnad utom på just mellanregister (kan plocka bort peakar som finns i tex ffmotorn).
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Essex 24 hour 2011

Inläggav Nico 01 sep 2011, 15:56

Jag hörde att dom dömde hårt när kurvvakterna inte skötte sig, det tycker jag är bra!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Essex 24 hour 2011

Inläggav Aramis 01 sep 2011, 16:00

Kristian skrev:Vad är det för handtag ni kör med? Jag har ju kört en del med mitt slot.it och tycker inte inställningarna gör någon jätte skillnad utom på just mellanregister (kan plocka bort peakar som finns i tex ffmotorn).

Jag har ett Carsteen 2.0 där allt är justerbart. Minsta ändring gör stor skillnad. Jar läst om kvalitetsproblem med Slot.its SCP-1 att vissa funktioner helt enkelt inte fungerar alls. Något med elektroniken som inte är bra. Har bara sett en kille som kört med detta handtag och det italienska underbarnet Gabriele Cassandra som var snabbaste förare I Ninco VM 2009 och dessutom vann italienska mästerskapet samma år. Så visst fungerar det handtaget förutsatt att elektroniken fungerar...

Inte mig emot att använda inställningsbara handtag men jag anser inte att det gör så stor skillnad på våra små banor. Har man en perfekt bil så går det lika fort med ett Parma 25 men däremot så kan man ju kompensera för en dålig bil som t ex har på tok för mycket broms eller är för långsam i starten....
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Essex 24 hour 2011

Inläggav Paxel 01 sep 2011, 16:24

Jag kör med slotit hemma och använder det till att hitta just mellan registret. Funkar fint så det borde väl funka även på era banor. Om man kör on/off style har det nog mindre betydelse med mellanregistret men jag tror att få kan köra så längre än 10 minuter utan att få ledproblem.
Inte längre urspårad
Användarvisningsbild
Paxel
Mekaniker
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 21 mar 2007, 21:41
Ort: Huddinge
Klubb: Slotblot1

Re: Essex 24 hour 2011

Inläggav Janne L 02 sep 2011, 08:49

Att vi kör TRS tävlingarna med fasta handtag hitills beror på att vi i mångt och mycket vill hålla en låg instegsnivå och hålla dörren öppen för intresserade som inte känner sig som experter, utan det skall gå att deltaga med bilar och handtag som inte är allt för dyra och svåra att få tag i.
Janne L.
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Essex 24 hour 2011

Inläggav Aramis 02 sep 2011, 13:09

Janne L skrev:Att vi kör TRS tävlingarna med fasta handtag hitills beror på att vi i mångt och mycket vill hålla en låg instegsnivå och hålla dörren öppen för intresserade som inte känner sig som experter, utan det skall gå att deltaga med bilar och handtag som inte är allt för dyra och svåra att få tag i.
Janne L.

Och det tycker jag är 100% rätt!! Finns ingen större anledning att köra med ställbart på små banor iallafall!
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Essex 24 hour 2011

Inläggav largasso 02 sep 2011, 14:40

I Hbg har nästan alla köpt egna handtag !
Mest Slot.it , själv är jag helt beroende av mitt
men vi har även full uppsättning Parma på båda banorna
så helt frivilligt.
Tycker att jag kör snabbare när jag kan justera det där lilla
mellan olika bilar speciellt F1:orna som är lite luriga.


Tycker ni klarade er bra och med hedern i behåll :w00t:
Gött med bra ambassadörer för vår hobby! Och ett bra initativ.
:thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

FöregåendeNästa

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster

cron