Kallsta Runt 10/12

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Kallsta Runt 10/12

Inläggav Svänn 08 nov 2011, 10:48

SunCity SlotCar bjuder upp till Kallsta Runt lördagen den 10:e december.

Vi kommer att köra 1/24 modellracing i klasserna 1a, 1b samt Klass 2 eller en ny Nascar-klass, eller alla 4.....
Detaljer kring detta kommer att spikas om någon vecka.
Tävlingarna kommer att köras både som poäng raceheat med finaler och "varvmatning". Dock inte samtidigt. :o
Det kommer säkerligen att finnas möjlighet till test&tune, eller trial&error som vi brukar säga, på fredag kväll. Då kommer vi även att spela Fredag Kväll med Streaplers på kassettbandspelare av fabrikat Blaupunkt.

Välkomna!
SCSC/Zwen
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav Burström 08 nov 2011, 14:54

Hej Svenn.
En liten undran.
Ny Nascar klass???
Är det här utfallet av att det blir inbjudnings tävlingar hädan efter???
Eller att hård dra det ,en ny klass till varje arr på resp tävlingsplats.
Ingen bra utv tycker jag för dom få aktörer vi redan är inom modellracing.
Sedan kan jag tycka att på så kort tid gå ut med en inbjudan på nascar bilar
låter ni inte alla få en chans och bygga en bil på så kort tid innan tävlingen är.

CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav Svänn 08 nov 2011, 15:16

Hej Christer,

Det är gamla kära 1a, 1b, klass 2 och/eller ev. en ny Nascar-klass. Om det skulle finnas ett fält med Nascar kan det vara kul att köra med dom. Finns det inga bilar kör vi inget. Det är mycket möjligt att det inte kommer att finnas några eftersom vi nyss börjat spåna om det.

Eller se det så här....Vi bjuder alltså in till 1a,1b o kanske klass 2. Bekanta grejor.
Sedan är vi också många som är intesserade av äldre Nascar bilar och gärna skulle vilja börja med detta, 6 st bara i vår klubb visade det sig vid gårdagens KM-deltävling. Har vi bilar bjuder vi till tävling för den händelse andra skulle vilja vara med. Blir det så blir det...men än finns inte ens ett reglemente. :D

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav Burström 09 nov 2011, 00:04

okey.
Det är bra om man inte byter ut olika klasser typ klass2 mot nascar.
För annars är det lätt att olika klubbar drar åt olika håll,vad det gäller
klasser.
För det är som om vi bjuder in till tävling i feb och vi kör GR5,så lär vi
inte få så många förare till umeå pga att ingen har bilar och att det
är tillräckligt dyrt med dom tre klasser redan vi har i dag!!!+ resor.
Och då tror jag att man tappar dom få förare vi har i dag i slut ändan.

Tycker redan att det säjer en hel del att vi ska gå försiktigt fram vad
det gäller bilklasser och ändrade regler.
Det är bara att se på sista tävlingen i stockholm där det skulle bestämmas
hur upplägget skulle vara för 2012.
Jag kunde inte närvara pga av familje skäl,men var var västkusten?
eller andra aktörer som har kört under 2011?
och en annan sak.varför blir vi bara färre och färre förare i Modellracing
under 2011 i sverige?


En liten tanke från mig till övriga som gillar Modellracing bilar.

CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav Svänn 09 nov 2011, 00:43

Några kommentarer här.

För det är som om vi bjuder in till tävling i feb och vi kör GR5,så lär vi
inte få så många förare till umeå pga att ingen har bilar och att det
är tillräckligt dyrt med dom tre klasser redan vi har i dag!!!+ resor.

Om du vill bjuda in till tävling i några av våra etablerade modellracingklasser men dessutom bjuder till GR5 är väl ingenting som hindrar? De som har/vill sätta ihop bilar är väl med o kör o de andra står över den klassen. Vi är flera som åker till tävlingar utan att ha bilar med i samtliga klasser. Om vi bara ska köra de klasser som alla har bilar till för dagen blir det färre klasser körda. I lördags hade det t.ex. bara blivit 1b :) . Men det är klart, Umeå är ju långt att åka, åt båda håll, och då kanske det känns värre att kanske bara ställa upp i 3 av 4 eller 2 av 3 klasser. För flera av oss som rör oss mindre avstånd härnere är det nog inte lika viktigt att ha möjlighet att vara med på allt varje gång.

varför blir vi bara färre och färre förare i Modellracing
under 2011 i sverige?

Hur många var ni innan Karlskogamötet? Var det fler då än idag (jag vet ej, var ej med i detta tidigare)?
Såvitt jag kan bedöma blev det ett visst mått av boom efter detta möte som höll i sig ett litet tag men trappade snart av. Kvar blev väl ett par från vår klubb och några Gbgare, förutom de som höll på med detta tidigare. Man kan noga säga att Karlskogamötet i slutändan genererade 4-6 nya modellracers. Har det slutat så många gamla modellracers under samma tid? Har nettot verkligen minskat?
Intresset för infångarklassen SlotZ verka ha minskat. De som var halvintresserade har försvunnit o flera av oss som blev kvar kör nog hellre mer modellracing än SlotZ.

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav Burström 09 nov 2011, 01:37

Helt klart att det har minskat,men vi ska inte dra det i denna tråd.
Hur det än är så är det upp till er och köra tävlingen som ni vill och
det var ang inbjudan till eran tävling det handlade om i denna tråd.
Men jag ville bra lufta mina tankar kring inbjudnings tävlingar och
att börja med olika klasser på få aktörer som redan kör.

Vi får väl se om vad som händer under 2012 i modellracing sverige!
jag har ju en mag känsla men jag hoppas jag har fel.

Jag önskar er en trevlig tävlings helg

CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav Harry Lime 09 nov 2011, 23:03

Tackar, tackar
Uppbjuden till dans i Karlstad den 10/12, banan inbjuder till att ta en svängom.
Ett par tre klasser har jag bilar till. Ja just det färdriktning,
röd/svart.. höger/vänster eller tvärtom ....check.....
mvh / Harry
Harry Lime
Depåman
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 02 feb 2009, 16:27
Ort: Stockholm

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav Svänn 09 nov 2011, 23:35

Det är tvärtemot er bana. Det är Nic's fel. Han blåste mig när jag frågade vart + var i Barkarby.... :D
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav Nic 09 nov 2011, 23:57

MOI?
Jag har aldrig kunnat det där för någon enda bana, så jag gör mina bilar enkla att skifta istället.
Användarvisningsbild
Nic
Mekaniker
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 22 nov 2005, 17:55
Ort: Rångsta City
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav Lunkan 10 nov 2011, 11:00

Eftersom jag har det ordnat med boende twentyfourseven i trakten så känns det som en halv plikt att deltaga i de flesta klasserna... den andra plikthalvan bara för att det är så rackarns sköj!

Har ni funderat nåt på vilka ostar som tillåts/ rekomenderas, jag kan tänka mig att prova BlackMagic under Camaro, Cortina och Chapp...

/ Lunkan - Regerande mästare Klass1a
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav Svänn 10 nov 2011, 12:43

Har ni funderat nåt på vilka ostar som tillåts/ rekomenderas, jag kan tänka mig att prova BlackMagic under Camaro, Cortina och Chapp...


Gärna någon bättre Kammembert, men eftersom vi är i Värmland går det bra med vanlig Hushållsost också, ta dock en fettsnål variant, t.ex. 17%, så det inte blir så så kletigt för de som kör efter.

För att återgå till allvaret, dock utan att traska iväg ända till Öland, skulle vi kunna se det så här...
Denna tävling ingår ju inte i en serie utan är fristående, vilket väl de andra också antagligen kommer att vara i år. Då känns det lite lättare att ta detta som ett tillfälle att känna på lite olika däck inför framtiden.

Vår (SCSC) gummerade uppfattning hittills på oklistrade Bellevue Ring är:

1) PU - Bäst grepp. Lite för bra tycker vi. Stor spridning beroende på mer eller mindre lyckad slipning. Verkar även slitas hårt.
2) Gummi, typ WP - Lagom grepp. Man kör bredare än med PU men med bra kontroll, ej lika kräset på slipning. Verkar hålla bra.
3) Foam, t.ex. Black Magic - Något sämre grepp. Vår erfarenhet är dock inte så stor. Kunde vara vara intressant att testa mer, kan ju vara vi som inte fått ordning på dem.

Jag föreslår att vi lämnar däcksvalet fritt (dock ej silicon om någon skulle komma på tanken...) och det kommer att ges möjlighet att testa fredag kväll 9/12 från kl. 18 för den som vill. Kanske tom tidigare för den som kan.
Jag postar ett par WP-däck till Nic idag för test o utlåtande på SSC's bana. Om någon skulle vilja prova fler av dessa kan de köpas billigt i Kd, alternativt att jag kan skicka i förväg.

När vi kört tävlingarna den 10:e tycker jag vi tar en gemensam utvärdering och bestämmer vilka däck som skall gälla för olika modellrejsingklasser på Karlstad-tävlingarna framgent. Är det ok?
Bäst är givetvis om vi kan ta ett beslut redan på fredag kväll så att vi tävlar på samma däck!

Mer bestämd än så törs jag inte vara i dagsläget beroende på att erfarenheten av de olika typerna inte hunnit bli så stor. Den kommer säkert att vara större o bättre efter den 10:e.

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav charlie 11 nov 2011, 12:00

Hej Sven,
intressant att du tar upp mötet i Karlskoga.
Jag vet ju hur många som var med där då ja stod för inbjudan. Får ju också höra varför de inte vill vara med nu heller.

Alla vill ju inte köpa en massa dyra grejer när det skulle var en billig ny trevlig klass att köra. Sedan blev det som vanligt en tävling i depån. Det som inte var så svårt visade sig var hur komplicerat som helst. Sedan var det för långa resor och för lite körtid för dem. De skulle ju tävla och få köra mycket.

Nu undrar ni varför det inte blev något boom av detta. Vad är det ni föreslår nu? Jo ingen SlotZ, deltagarna i Karlskoga mötet köpte bilar som de knapp har hunnit använda.

Nya klasser med en massa olika däck att testa. Inte så billigt.

Men det jobbas på olika håll efter önskemål från ovan angivna köpare av SlotZ bilar som man inte har hunnit ställa på banan innan någon började hitta på fördyrande förändringar av reglerna som man hade beslutat om vid mötet. Denna grupp testar ett enkelt reglemente för tre klasser SlotZ med vissa förändringar enligt reglementet från Karlskoga mötet, ScaleAuto RTR bil och NSR Classic 1/32.

Vi får se vad det blir för respons på detta. Tanken är att reglementet skall gälla flera år och man skall tävla på ett antal banor runt om i regionen. Dvs inga modellbilar enkelt att starta med en bil ur en box. Dvs ej för SlotZ men där använder vi bilarna som står oanvända i bokhyllan.

Jag önskar er lycka till med modellbilstävlingarna och hoppas att vi får en god uppslutning i vår regionala tävlingsserie.
charlie
Depåman
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 sep 2004, 11:50
Ort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav Burström 11 nov 2011, 12:29

Ang däck kan ju jag tycka att det finns ett reglemente att anv för modellracing.
Det heter DSC om ni nu har glömt det.Om jag ska åka hos er någon annan tävling
längre fram ska jag behöva köpa andra däck då till mina bilar?Eller är det fritt vad
jag kommer med?
Fan grabbar ni håller på bli som SBF ena dagen får vi köra glasfiber huv och nästa dag
är det bara plocka bort den. :thumb:

CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav Lunkan 11 nov 2011, 14:01

Kort förklaring: Karlstadspöjkera har valt att absolut inte använda däcksoppa, och vi som kört på banan kan rapportera att den var så hal att den käkade upp däcken totalt.Varken vi besökare eller värmlänningarna har väl nåt svar på varför det är som det var... Därför vill vi testa andra gummisorter för att lära oss och kanske få bukt med problemet på just den banan. Just Karlstadbanan är den enda i detta nu som har / skapar detta problem. Så det är riktigt alla tävlingar lutar sig mot DSC eller ska vi säga SSC:s reglemente som är den svenska varianten, så kommer all modellracing att vara strukturerad i Sverige med undantaget Karlstad tillsvidare.

/ Lunkan
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Kallsta Runt 10/12

Inläggav Lunkan 11 nov 2011, 15:00

Sen är det ju så att Karlstads undantag är så pass undantaget att det kankse inte ens är ett undantag... m.a.o. det kankse använda PU där också i slutänden. Vi hoppas ju på det!

/ Lunkan
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Nästa

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 49 gäster