TDS - NSR Porsche 997 GT3 RSR - 2012-11-11

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Re: TDS - NSR Porsche 997 GT3 RSR - 2012-11-11

Inläggav Gulf Persson 12 nov 2012, 09:47

Måste ha varit den bästa farsdag som varit i manna minne, hur kul som helst att få vara med och tävla mot ett så glatt och trevligt gäng, synd bara att ni är så himla duktiga allihopa på att köra bilbana. Ska jag också bli en dag när jag blir stor. Extra mycket tack till alla i Eskilstuna som ordnade med det hela. Fin bana har ni också.
Ser fram emot nästa gång.
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: TDS - NSR Porsche 997 GT3 RSR - 2012-11-11

Inläggav Doc-Z 12 nov 2012, 16:40

ETT STORT TACK TILL ALLA NÄRVARANDE, SOM GJORDE DENNA FARSDAG TILL EN SUPER DUPER DAG
:thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb:

Det tar verkligen på krafterna mentalt sätt. Med en så stor urladdning som ett sådant här race innebär.
Visste knappt vad som var fram eller bak, upp eller ner. När man kom hem. Gick som i en dimma och fattade inte vad som hade hänt. Har ett svagt minne av att man blev firad med en farsdag bakelse, när man kom hem :rolleyes: :-?

Sitter här med en kopp nybryggt kaffe och tänker på alla trevliga, glada minnen ifrån gårdagen.
Flera glada nya ansikten. Våra trevliga långväga gäster. Tycker det blev succe att vi körde 8x5 min. Med rankad start ordning andra omgången. Det gjorde heaten betydligt jämnare med fler hårda täta fighter. Som borde ha blivit roligare för förarna och mer underhållande för publiken? Något som jag har efterlyst flera år.
Vilken är det trevligaste minnet man kan ha av en tävling? Att man vunnit med 150 tusen varv. Utan något större motstånd?
Eller att man blev 5a. Där man körde mot likvärdiga förare. Och hade hårda, täta fighter ifrån start till mål?

Lite förvånande var att dessa snälla, lättkörda bilar. Samtidigt var väldigt svårt för vissa att åka riktigt fort med.
Hade själv förväntat mig att det inte skulle skilja sig så mycket mellan bästa och sämsta varvtiderna.
Förhoppningsvis så kommer avståndet att minska i framtiden. När fler och fler kommer underfund med hur man kör riktigt fort med dessa vackra Porschar. Såg under besiktningen att många inte hade anammat tipsen som gavs tidigare.
Att justera in framvagnen rätt. Gör tiondelar.
Att vikta ibak i motorvaggan. Gör tiondelar
Att limma däcken och slipa runda. Gör tiondelar
Att köra med minimalt med sladd i kurvorna. Gör tiondelar
Konstigare än så är det inte :)

Glöm inte att det var alla ni deltagare som gjorde denna dag minnesvärd. :beer:
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: TDS - NSR Porsche 997 GT3 RSR - 2012-11-11

Inläggav Gulf Persson 12 nov 2012, 17:46

Att justera in framvagnen rätt. Gör tiondelar.
Att vikta ibak i motorvaggan. Gör tiondelar
Att limma däcken och slipa runda. Gör tiondelar
Att köra med minimalt med sladd i kurvorna. Gör tiondelar
Konstigare än så är det inte :)


Att köra 10 000 varv på banan innan. Gör tiondelar :-P

Man lär så länge man lever och har kul så i söndags lärde jag mig mycket.
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: TDS - NSR Porsche 997 GT3 RSR - 2012-11-11

Inläggav Doc-Z 12 nov 2012, 18:03

Helt rätt ulf :)

Träning gör tiondelar.
Även att komma till en tävling. Se och lära. Lyssna och diskutera. Gör många tiondelar.

Så har även jag fått göra. Under dom 35 år man hållit på med racing inom radiostyrda bilar och spårstyrda bilar.
Alla ska vi den vägen vandra. Om man inte skulle ha en medfödd super talang. Något som är få förunnat.

Kan tänka mig att ni hade en hel del att fundera på och smälta under färden hem. ;-)
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: TDS - NSR Porsche 997 GT3 RSR - 2012-11-11

Inläggav Nico 12 nov 2012, 21:17

Gentlemen - som alltid är det riktigt kul att umgås över gemensamma intressen. Som vanligt är det stenhårt att slå sig in i toppen på TDS hemmaplan. Jag tror att 4-plats är det bästa jag har åstadkommit(?). Men å andra sidan vem räknar när man har en stenhård fajt med både Jocke och Torbjörn om vartannat - sen var det klubbkamrat Lundberg som inte höll igen heller.
Det absolut bästa med att harva runt i mitten med en bil som inte är lika bra som alla andra bringar mig faktigt stor glädje. Varför? För att då har man en otroligt utmanande och rolig racedag där man ska försöka att utklassa materialet man har "at hand". Loosers talk? Näe inte för min del, har man inte tid att utföra de justeringar som behövs (tycker ju nsr är bra rakt ur lådan) såär det njutbart ändå. Värre är det om bilen inte går att köra, som min sista tre minuter i första heatet när man körde med höger sida släpande i backen. Och det där med att utklassa materialet hänger ju ihop med olycksaliga torpederingar (sorry Torbjörn) och lite käckea besök i muren, avrundat med en svordom känns det ändå bra :-)

Stort tack till Jocke för de fina orden också, jag blev verkligen rörd, men sen är jag ju en blödig jävel. Ett leende och glatt humör o lite sunt förnuft kostar inte mycket, eller ja det är fan gratis. Tack!

Det enda som var tråkigt denna dag var att det osade lösningsmedel/däcksoppa i parc ferme. :down:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: TDS - NSR Porsche 997 GT3 RSR - 2012-11-11

Inläggav Aramis 12 nov 2012, 23:40

Lite strul med att få ut dubbla resultatlistor på hemsidan (då vi körde två st omgångar), så vi jobbar på det för att få till det detaljerat och riktigt. Men jag har lagt upp resultat så placeringar och totala antalet varv finns att utläsa så länge!

Resultat

Det var riktigt roligt igår. Är det nån mer än jag som känner att den här klassen vore rolig att köra en gång till?! :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: TDS - NSR Porsche 997 GT3 RSR - 2012-11-11

Inläggav Aramis 12 nov 2012, 23:55

Nico skrev:Gentlemen - som alltid är det riktigt kul att umgås över gemensamma intressen. Som vanligt är det stenhårt att slå sig in i toppen på TDS hemmaplan. Jag tror att 4-plats är det bästa jag har åstadkommit(?). Men å andra sidan vem räknar när man har en stenhård fajt med både Jocke och Torbjörn om vartannat - sen var det klubbkamrat Lundberg som inte höll igen heller.


Fighter fanns det gott om! Det är ju det som är hela tjusningen med att tävla! :)

Nico skrev:Det absolut bästa med att harva runt i mitten med en bil som inte är lika bra som alla andra bringar mig faktigt stor glädje. Varför? För att då har man en otroligt utmanande och rolig racedag där man ska försöka att utklassa materialet man har "at hand". Loosers talk? Näe inte för min del, har man inte tid att utföra de justeringar som behövs (tycker ju nsr är bra rakt ur lådan) såär det njutbart ändå. Värre är det om bilen inte går att köra, som min sista tre minuter i första heatet när man körde med höger sida släpande i backen.


Visst är en NSR-bil bra ur lådan men du får ursäkta när du skriver att det är ont om tid att meka lite för att få den perfekt. Jag mekade med Kristians bil innan racet och det tog dryga halvtimman. Då skar jag klykorna på motorvaggan, bytte motor, skruvade fast och lödde, limmade lager, polerade axlarna med autosol, ställde in drevspelet, smörjde lager och drev, bytte braids, ställde in framaxeln med stoppskruvarna, skruvade fast pickup-armen, slipade in däcken och viktade i chassit samt ställde in så motorvaggan flexade rätt och riktigt.

Grejen är att NSR's originalskruvar är skit. Jag förstår inte varför de kan sätta dit typ träskruvar för att hålla ihop sakerna. Jag använder endast skruvar med fin gänga, då sitter grejerna där man vill att dom ska sitta och de gängar inte upp sig.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: TDS - NSR Porsche 997 GT3 RSR - 2012-11-11

Inläggav Nico 13 nov 2012, 07:03

Aramis skrev:Visst är en NSR-bil bra ur lådan men du får ursäkta när du skriver att det är ont om tid att meka lite för att få den perfekt. Jag mekade med Kristians bil innan racet och det tog dryga halvtimman. Då skar jag klykorna på motorvaggan, bytte motor, skruvade fast och lödde, limmade lager, polerade axlarna med autosol, ställde in drevspelet, smörjde lager och drev, bytte braids, ställde in framaxeln med stoppskruvarna, skruvade fast pickup-armen, slipade in däcken och viktade i chassit samt ställde in så motorvaggan flexade rätt och riktigt.

Grejen är att NSR's originalskruvar är skit. Jag förstår inte varför de kan sätta dit typ träskruvar för att hålla ihop sakerna. Jag använder endast skruvar med fin gänga, då sitter grejerna där man vill att dom ska sitta och de gängar inte upp sig.


Anders min vän,
För att få bilen perfekt och justera enligt det du skriver, jag klår dig - jag gör det på 28:47 :cuckoo: Men jag har inte en sportmössa om vilka inställningar jag ska ha exakt. Utöver de trettio, eller ja tjugoåtta minuterna som behövs för inställningarna så har jag inte lagt ner tiden på att ta reda på vilka inställningar det är jag ska ha. Men den viktigaste inställningen är gjord och vips så har man har en favorit att köra - mycket bra beslut med bebiskungen i vaggan. :cuckoo:

Aramis skrev:Det var riktigt roligt igår. Är det nån mer än jag som känner att den här klassen vore rolig att köra en gång till?! :)

Abso-f*cking_lutely, med en liten clio-cup på det så blir det om möjligt ännu bättre.
Ska byta dom där skruvarna, just det måste beställa nya skruvar och lite brickor. Lika bra att ta en ny Porschekaross då... 8-) Sen när man ändå plockar ner allt i molekyler så kan vi ta allt från början och ställa in rubbet. :cuckoo:

Grymt race, tack racebahnführer, tack tejpmannen, tack kassören TACK till TDS - tack till personalen i pizzerian som styrde upp de stökiga gästerna bakom oss. :-\
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: TDS - NSR Porsche 997 GT3 RSR - 2012-11-11

Inläggav Doc-Z 13 nov 2012, 07:58

Kära Nico.
Om du inte vill, kan eller har tid att bygga och ställa in porschen efter konstens alla regler.
Så ställer jag gärna upp. Jag tar lite längre tid på mig än 30 minuter. Ett par timmar eller så ;-)
Bara att skicka ett PM.
Mvh Doc-z
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: TDS - NSR Porsche 997 GT3 RSR - 2012-11-11

Inläggav Janne L 13 nov 2012, 08:21

Den socialantropologiska lunchexpeditionen var ytterst intressant, bara själva väggstrukturen med sina halsbrytande raklamskyltsinslag var värd en särstudie. Jag var på väg att närma mig gästerna av stamkaraktär för att göra en inledande intervjuundersökning av deras tydliga akuta alkoholproblematik, vilket hade kunnat utmynna i en ytterst minnesvärd lunch för alla som deltog men jag kände mig lite osäker på om alla liksom jag gillar roliga diskusioner med inslag av scenerier som går att härleda till saloonscener med John Wayne. Tyvärr avbröt personalen stamgästernas kväden innan möjligheten till framförandet av underfundiga, upptrissande svarsinfall gavs :down:
Janne L
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: TDS - NSR Porsche 997 GT3 RSR - 2012-11-11

Inläggav Janne L 13 nov 2012, 08:45

Fick man använda icke orginalskruvar :-?
Janne L
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: TDS - NSR Porsche 997 GT3 RSR - 2012-11-11

Inläggav Aramis 13 nov 2012, 09:06

Janne L skrev:Den socialantropologiska lunchexpeditionen var ytterst intressant, bara själva väggstrukturen med sina halsbrytande raklamskyltsinslag var värd en särstudie. Jag var på väg att närma mig gästerna av stamkaraktär för att göra en inledande intervjuundersökning av deras tydliga akuta alkoholproblematik, vilket hade kunnat utmynna i en ytterst minnesvärd lunch för alla som deltog men jag kände mig lite osäker på om alla liksom jag gillar roliga diskusioner med inslag av scenerier som går att härleda till saloonscener med John Wayne. Tyvärr avbröt personalen stamgästernas kväden innan möjligheten till framförandet av underfundiga, upptrissande svarsinfall gavs :down:
Janne L

*Asgarv!* Du är riktigt duktig på att formulera dig underfundigt med en sorts halvt allvarlig satir. Du och Lasse Älfvåg har den gudagåvan. Precis min humor!! Love it!! :D

Valfria skruvar f ö enligt vårt reglemente. Har ju ingen som helst påverkan på prestanda, enbart en säkerhetsgrej som får grejerna att hålla. Skruvar med bamsegängor är bara till förtret. Fråga stamgästerna på den fantastiska pizzerian vi inmundigade vår lunch i söndags. :beer:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: TDS - NSR Porsche 997 GT3 RSR - 2012-11-11

Inläggav Janne L 13 nov 2012, 09:23

Jag förstod att ni hade fuskskruvar annars hade ni nog stått er slätt. Med orginal träskruv är det bara stumskruvat som funkar så det blir till att separera resultatlistan i stumskruvat och fuskskruvat :-D=
Stamgästernas reaktioner på att det plötsligt befann sig nya okända gäster i lokalen var ytterst underhållande :-P
Janne L
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: TDS - NSR Porsche 997 GT3 RSR - 2012-11-11

Inläggav Lasse1930 13 nov 2012, 10:54

Det är alltid oerhört trevlig att vara gäst hos TDS. Nu fick vi ju dessutom en ny lokal att förundras över:
Janne L skrev:Den socialantropologiska lunchexpeditionen var ytterst intressant, bara själva väggstrukturen med sina halsbrytande raklamskyltsinslag var värd en särstudie.

Jag har sett mycket och har en tämligen hög acceptansnivå vad det gäller osmaklighet, total ihopblandning av stilar, katastrofala försök att få saker och ting att verka flashigt etc etc, och sitter gärna och betraktar eländet på distans, måste säga att detta tar nog priset. För en stund försvann den värsta ryggonten när tankarna helt klart tog andra vägar. Helt sanslöst!

Racet blev lite som jag hade förväntat mig, fast bättre!; med helt otestad bil, omgiven av hänförda piloter med något mer finjusterade vagnar kunde jag bara köra mitt eget race s a s. Halvtidsresultatet var därför helt i linje med förväntningarna. Eftersom jag var den enda som inmundigade Hawaii-pizza (som btw var helt OK, lite stabbigt bröd bara) så tillskriver jag andra racehalvans resultatklättring helt och hållet den myckna och (vem vet) vodkamarinerade ananasen. Det måste ha varit den, eller kanske däcken blev lite mer inslitna framemot eftermiddagen. Who knows?
Tack alla för en perfekt dag och tack alla ni som tog mina kurvvaktningar då ryggen inte mådde särdeles bra (det gör den fortfarande inte, men den är bättre). Tummen upp för att tidsschemat höll, well done!
To finish first, you must first finish!
Användarvisningsbild
Lasse1930
Testförare
 
Inlägg: 2052
Blev medlem: 24 aug 2005, 21:36
Ort: Vallentuna
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: TDS - NSR Porsche 997 GT3 RSR - 2012-11-11

Inläggav JAbyJR 13 nov 2012, 20:32

Aramis skrev:
Det var riktigt roligt igår. Är det nån mer än jag som känner att den här klassen vore rolig att köra en gång till?! :)



En gång till, en gå ......,.....,.......,,,

Om det vill sig kan fler från KSRCAU haka på! Det är ett bra och enkelt reglemente som är helt rätt för att få upplsutning mellan klubbarna! :thumb:
Användarvisningsbild
JAbyJR
Braidsbytare
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 05 nov 2008, 20:45
Ort: Vällingby
Klubb: KSRC/AU

FöregåendeNästa

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster