Rejsvarianter...

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Rejsvarianter...

Inläggav Ghost 10 aug 2005, 13:42

Hej på er, jag har suttit å kontemplerat vilka olika varianter det finns på rejsandet.

Antal Varv
Den väl egentligen vanligaste, först fram vinner.
Den har ett antal fördelar, men det finns falluckor oxå.
Det är enkelt att se vem som kommer först, men det prioriterar en snabb bil framför allt annat.
En avåkning kan köras ikapp.
Som förare måste man klara av att stressa, tvåan får klart mindre poäng än ettan, det gäller att komma först.

Antal Minuter
Fördelen är att man egentligen bara kör mot sig själv här. Har man en stabil bil och förmågan att hålla sig lugn klarar man sig bra.
Sedan finns det ett par luckor i hur man ska räkna sista varvet... Jag skulle föreslå att man får fraktionpoäng (dvs 0.4, 0.3 etc) för placering för att skilja saker å ting åt.

Antal Poäng
Detta är en rätt kul variant, man får poäng för att inte vid ett visst tillfälle kört av (dvs de som är i spår när någon åkt av får ett poäng). Man får oxå poäng för att varva (oavsett om det är en "ny" varvning" eller om du återtagit ett varv, att bara köra ikapp räknas allstå inte).
Det är främst om man har för få kurvvakter som denna ser sin användning, vid avkörning stannar alla för isättning och poäng delas ut, men varianten har oxå den fördelen att man inte behöver någon som helst varvräkning.
För att lyckas väl vill man ha en lugn bil och som förare rent allmänt ta det lugnt.

Jämn Tid
Här har vi en variant som är oprövad, även om jag som kört mycket ORS är van vid den.
Tanken är att varje bil har sin egen takt, man kan köra si och så fort. Kör man ojämnt och knaggligt så får man stora differanser i sina varvtider. Har man en omtyckt bil och rent allmänt är en skicklig förare har man goda möjligheter här.
Den ojämnförligt största fördelen är att man kan ta vilken bil som helst eftersom det är din hantering av den som räknas.
Program för att klara denna finns inte ännu, men RaceDax lär innehålla den inom överskådlig framtid...

Vad är era erfarenheter?
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster