Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav Janne L 25 aug 2013, 10:34

Stort tack för rapporterna. Skönt att ni slapp digitalleksakerna som verkade bete sig som jag befarade, grattis till tredje placeringen och kul att ni knappar in :thumb:
Janne L
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav mINdAt3z 25 aug 2013, 11:44

Trodde att jag postade i morse och tackade för bilderna, men nähäpp... tryckte väl på fel knapp. :D

Tack för bilderna. Kul att se lite från tävlingen! Och kämpa på, kul att det går så bra för er!

Var inte tanken att köra Scorpius hela racet? Var det teknikstrul som gjorde att man tänkte om eller var det planerat?
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav mINdAt3z 25 aug 2013, 12:02

Kristian skrev:Ledaren är en Corvette och tvåan är en R8.
Det finns en R8 till och sen är resten Corvetter. Det var en Porsche med när vi körde digitalt men antingen var dom idioter när det kom till att köra eller så kunde dom inte ställa in bilen för 5öre för dom var av minst en gång per varv.


:up: Vilket lag var det? Blir nyfiken. *skrattar*
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav Kristian 25 aug 2013, 13:10

Racet går vidare, tiggt om tredjeplatsen efter 3700 varv...

http://instagram.com/p/dbw6Q-JyVG/
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav Janne L 25 aug 2013, 15:10

COBRA COBRA :D
Janne L
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav Kristian 25 aug 2013, 19:07

Efter lite tekniskt haveri när det var 3.5 timme kvar i form av en trasig lager hållare så tappade vi tredjeplatsen och tyvärr även fjärdeplatsen.
Men vi är efter omständigheterna väldigt nöjda med en 5e plats 56 varv efter fyran och närmre 80varv före sexan.

Nu är det krascha på hotellrummet som gäller då vi i princip har varit vakna sen 7 i går morse lokal tid.

Ett sista litet filmklipp från när jag kurvvaktade bjuder vi på.
http://instagram.com/p/dcZhurpySd/

God natt
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav Janne L 25 aug 2013, 19:41

Grattis gubbar och jag håller med om att ni skall vara nöjda med placeringen, hoppas på föredrag med diabildsvisning i lokalen framöver :thumb:
Janne L
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav mINdAt3z 25 aug 2013, 21:31

Aj, trist, det gick ju så bra. Men bra kämpat till 5:e platsen trots missödet!
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav Nico 26 aug 2013, 08:23

Aramis skrev:Målsättningen är iallafall att inte komma sist. Topp fem känns inte som en utopi, pallplats vore helt utomjordiskt bra! :)


...och se så bra det gick =)
Grattis till en väl genomförd tävling.
Jag kikade lite på tråden som finns på slotforum och insåg att systemet inte var riktigt genomkört om jag inte missförstod det hela?
Gott att det bara är att gå över till analogt när det digitala krånglar *S* :beer:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav mINdAt3z 26 aug 2013, 11:12

Lite trist tycker jag om det digitala krånglade. Är jättenyfiken på att höra om vad som hände, hur ni upplevde det och om det var mer teknik problem eller mer organisatoriska problem.

Det lät ju helt klart lite skakigt. Oslipade däck, otestade växlar och chip och taskigt med tid för att trimma in allt innan racet.

Vore ju ännu tråkigare att höra om det är Scorpius som inte levererar, då Scorpius Rick´s hela mål (som jag upplever det) är just att få till ett system som är byggt för digital tävling att jämföra med den analoga upplevelsen när det gäller stabilitet.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav Aramis 27 aug 2013, 15:57

Halloj,

Då var det hela över och med ett par dagars distans till det hela är det dags att summera upplevelsen:

Scorpius digitala system var helt fantastiskt att köra när det väl fungerade. Svårt och krävande att behärska tekniken till fullo som förare men det gick ganska fort att komma in i det ändå. Det som jag tyckte var mest irriterande var inte att den missade att växla stundtals utan att strömmen inte var konsekvent. Ena stunden var det 14V till bilen och andra stunden 8V, beroende på hur många som låg i samma spår och hur många som höll full gas samtidigt. Det blir inte lätt att hitta rätt med gas och broms då. Bromsen påverkas ju också av lägre spänning.

Beslutet att köra vidare analogt råkade avgöras på en enda röst och det var faktiskt jag som sträckte upp handen sist så på sätt och vis var det det som fällde avgörandet. Vid det tillfället fungerade vår bil faktiskt otroligt bra och växlade spår i princip varje gång man tryckte på knappen så det var inte för att vi hade problem som rösten föll på analogt, jag tyckte det var så trist att se alla som led av brinnande chip, bilar som växlade när helst det ville det, varv som inte räknades... Det kändes inte längre som vi deltog i en tävling utan en betatest av Scorpius - inget som kändes speciellt roligt. Att några valde att lämna tävlingen som följd av omröstningens resultat anser jag vara respektlöst mot både tävlingsarrangören och oss andra som åkt långväga för att tävla.

Nu blev det ju trots allt en 18 timmars-tävling analogt, 3 timmar per spår, och en riktigt bra sådan! Vi låg länge och fightades om tredjeplatsen och om inte bilskrället gått sönder när det var 3,5 timmar kvar så hade vi nog kunnat klarat av att bärga hem en bronspeng. Men det är sånt som händer och det är bara att ta nya tag och försöka igen nästa år! :)

Nu är det dags att dra i lite trådar för att eventuellt köra en 24 timmars-tävling även på svensk mark (analogt). Engelsmännen är mer än villiga att komma hit och träffa alla er härliga svenska bilbanetokar och "have a jolly good time". Tänkt datum är sista helgen i maj men det är lång väg innan det kan bli verklighet. Det som krävs är följande:

- Många meter Nincobana, vi ska helst få ihop 30-35 m 6-spårig bana.
- En lokal som rymmer både bana, 30 pers och har tillgång till toalett och pentry.
- Ett intresse från åtminstone 4 svenska lag med minst 4 pers per lag.

Vad jag vet så är de flesta Nincobanor i landet 4-spåriga, endast Karlskoga har en 6-spårig men den ligger både geografiskt fel och har en layout som inte är 100-procentig för ett event i den här storleken.

Vore jättebra om ni som kan och vill kunde dra i lite trådar och komma med idéer och tips. Elektronik och varvräkning har vi redan tillgång till så den biten fixar sig. Det som det brister på är helt enkelt bandelar, och då från Ninco. Att köpa en komplett bana skulle inte vara möjligt då vi pratar om i runda slängar 20-30 000 kr...


Mvh
Anders
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav mINdAt3z 27 aug 2013, 16:49

Angående tävling i Sverige: Vilket kul initiativ! Det måste man ju försöka vara med på - men då lär man ju få se till att ge sig ut på lite racing nu, passar sig ju inte riktigt att köra ett endurance lopp på 24-timmar som första rejäla tävlingen man varit med på sedan 80-talet. :D

En tanke där är väl att försöka rycka in lite sponsorer. Ninco är väl givet att kontakta? Beroende på val av tillverkaren av bilen, även denna.

Angående upplevelsen på racet i Essex.

Låter ju helt vansinnigt att strömmen inte var konstant då ju banan hela tiden matas med en konstant volt. Hur mättes detta upp? Eller var det mera känsla? För om strömmen dippade till 8v på banan så lär ju det vara svaret på precis alla problem ni hade.

Om det mer var en känsla så kan det ju nästan bara varit två saker, radio störningar (och chipet är programmerat att dra ner hastigheten när den tappar signalen) eller dålig kontakt på chippen/lödningar.

Den här biten verkar ju inte diskuteras så livligt i tråden på SF, det tycker jag att du behöver komplettera med.

Bra att det löste sig till slut iaf och att det fanns en möjlighet att växla till analogt. Ingen av er kom ju dit för att vara beta testare, utan skulle ju delta i ett race. Och det verkade det ju ha blivit! :up: Ni kämpade bra där tills bilen rasade.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav Kristian 27 aug 2013, 21:54

Det finns väl lite teorier om att väderleken ställde till det hela som sagt...
Bara för att få en referens om vilka mängder det handlade om på några timmar så hittade jag en liten bild

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/08/ ... 72x640.jpg
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav Nico 29 aug 2013, 07:49

Nu vill jag höra, Corvetten antas vara snabbare än Porsche & Audi.

1. Är så fallet?
2. Gick Audi & Porsche lika snabbt, kan dessa tävla ihop?

Jag skulle väldigt gärna köra Audi istället för Porche när vi tävlar med NSR-bilarna. Kanske skulle vi också kunna tävla med kommande Aston Martin-kärrorna från NSR.
Skulle det hjälpa om vi lägger en högre minimivikt i klassen?

Lite tankar bara...
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav Kristian 29 aug 2013, 08:53

Placeringsmässigt så var det ju Corvette på första plats och Audi på andra plats.
I digitala delen så var det ett team som hade valt Porsche men om det var bilen eller teamet som va usla vet jag inte.

Men Audin va kvick i böjarna och väldigt rapp ut på rakorna, jag tror det har mer med inställningar och förare att göra än val av bil.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

FöregåendeNästa

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster

cron