Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav mINdAt3z 29 aug 2013, 09:12

Jag har ju inte er erfarenhet men jag får nog hålla med Nico ändå. Porschen är ju underbar att köra, en av de skönaste bilarna jag haft på banan i kompisgäng där vi kört bara NSR Porsche. Men Corvetten tar dem i alla lägen och det vore kul att att se om Audin kunde matcha den.

Vad brukar vara vanligt vid tävlingar när man mixar biltyper? Sätter man i regel ett krav på minimivikt eller hur "skruvar man till det" så att bilarna blir så jämlika som möjligt? Eller är det mer att man håller regelverket mer till däck, vaggor, chassi, m.m.. och sedan är det upp till förarna, eget tyckte och smak?
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav Kristian 29 aug 2013, 09:49

I Essex var det bara tre bilar tillåtna. Hand out motor och däck sen var dom ju fullkittade med fjädring å hela skiten.

Jag tror Porschen är lite långsammare. Det fanns ju säkert en anledning till att det inte var med någon i racet...
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav Nico 29 aug 2013, 10:00

I en öppen och fri klass hänger allt på hur mycket man orkar testa för att få fram bästa lösningen. Men desto snabbare bil du har desto bättre/mer alert förare måste du vara. Om tio förare får köra samma bil kommer det alltid vara 3-4st som är avsevärt snabbare. Jag är inte särskilt duktig på att köra helstissiga/snabba bilar längre perioder. Det går bra i början, sen tycker jag det blir lite tradigt och jobbigt och får svårt att fokusera.

Jag upplever mest glädje och tight racing i korta intensiva heat med väl inkörda TransAm eller STCC ekipage med mabuchi 18k motor. Våra klubbtävlingar blir väldigt jämna där. TransAm är snudd på boxstock, stcc ska man använda mabuchi 18k motor, p6 däck och minst 100gr totaltvikt.

Boxstock Vanquish CanAm med limmade diffar är det överlägset jämnaste vi har tävlat med.

Jag ska smälla in min babyking motor i Audin så får vi se.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav Aramis 29 aug 2013, 12:14

Av dessa tre olika bilar som finns så är skillnaderna så små att vi skulle kunna köra med allihop. Som Kristian skriver så är det ju upp till hur man sätter upp bilen. Nu känner jag att det är för sent att ändra reglerna i den klassen till den 29:e men självklart nästa gång. Aston Martin får dock ej bli för bra så den sabbar alltihop, men det tror jag inte. Tror helt ärligt att våra Porschar trivs bäst på våra små knixiga banor.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav Nico 29 aug 2013, 15:13

Aramis skrev:Tror helt ärligt att våra Porschar trivs bäst på våra små knixiga banor.

Håller med, dom är precis så snabba så att det räcker. Hade vart lattjo med mera bilar framöver. :cuckoo:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav Kristian 29 aug 2013, 15:34

Nico det är bara å testa. Som referens så körde jag typ 6.3 med min Porsche i racetrim, visserligen vet jag inte hur det står sig på en racekväll när banan är "inkörd" men det ger ju en fingervisning.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Föregående

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster

cron