Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav Aramis 17 aug 2013, 23:53

Jaha, då bär det snart av till England igen och supermysiga Essex där vi var 2011 och tävlande. I år är det NSR GT3-bilar som gäller och även digitalt. Den som vill läsa den officiella tråden om detta event kan klicka här.

Vi är till 75% samma lag som förra gången vilket innebär att dessa personer åker:
Anders (Aramis), Janne (Doc-Z), Jocke (Scalex) och Kristian (dito) som också är den som gör debut i Team Sweden.

Förberedelserna är i full gång och ekipaget, en Corvette C6R, har kommit ut ur lackboxen och inväntar dekaltrimning. Chassit och drivlinan är väl utprovade och det känns väldigt bra. Reglementet skiljer i princip inte mycket från det vi kört med i TDS & TRS. Babyking-motor och box stock-drevning.

Det digitala är dock något som är helt nytt för oss fyra och vi ska inte sticka under stolen med att det känns lite pirrigt. Men åtta lag på sex spår på en 40-metersbana borde sprida ut på bilarna så det inte blir alltför rörigt. Men mycket kan ju hända under 24 timmar...
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav Kristian 18 aug 2013, 00:00

Ska bli så jävla kul!
Ligger i soffan och stretchar gasfingret efter dagens träningspass med 2 långstintar på 30 respektive 60minuter i racetempo.
VROOOM :D :w00t:
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav mINdAt3z 19 aug 2013, 08:50

Kul! :)

Nyfiken blir man ju på lacken! Och hur har ni valt att sätta upp bilen? Vilken motorvagga och valde ni med eller utan fjädring? Såg att det var valfritt.

Ska också bli spännande att höra lite mer om era erfarenheter med Scorpius under en så stor tävling. Är det första 24-timmars med Scorpius i världen?
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav Aramis 19 aug 2013, 15:16

mINdAt3z skrev:Kul! :)

Nyfiken blir man ju på lacken! Och hur har ni valt att sätta upp bilen? Vilken motorvagga och valde ni med eller utan fjädring? Såg att det var valfritt.

Ska också bli spännande att höra lite mer om era erfarenheter med Scorpius under en så stor tävling. Är det första 24-timmars med Scorpius i världen?


Lacken blir traditionell för dessa sammanhang, vi ska ju ändå vara stolta att representera Sverige! Setupen är med hård motorvagga (original) och med mjuk fjädring vilket brukar vara bra för Nincobana. Annars är det inga stora grejer egentligen. Tripod-setup av hjulen med endast stöd av framhjulen i kurvorna.

Vad gäller Scorpius och 24h har jag ingen aning om det körts förut. Har kollat på en del filmklipp på tuben och det var mer på testbasis vad det verkade. Annars är det ju Oxygen som verkat som det självklara alternativet för större digitala tävlingar. Jag har ju i princip noll koll på det digitala, har ju aldrig kört det tidigare. Men nu har jag ju snappat upp en hel del av det teoretiska med decodern och hur systemet fungerar. Kommer bli annorlunda att köra det är en sak som är säker.

Målsättningen är iallafall att inte komma sist. Topp fem känns inte som en utopi, pallplats vore helt utomjordiskt bra! :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav largasso 19 aug 2013, 15:41

SPÄNNANDE !

Har ni haft möjlighet att bekanta er med Scorpius innan ?
Är det egna handtag eller delas det ut ?

Hittade inget samlat om regler och förutsättningar (letar vidare)

LYCKA TILL ! ! !

:thumb: :thumb: :thumb:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav mINdAt3z 19 aug 2013, 16:41

Lite sent nu, jag visste ju inte att ni skulle köra, men hade annars ett Scorpius handtag och ett chip som jag kunde slängt på posten så att ni kunde gjort lite inkörning.

Vet inte hur pass analoga gänget som åker är, men har man kört med t.ex. en digital SCP-1 från Slot.it på analog bana så tror jag att ni redan överkommit den största skillnaden. Att det är kod som via ett förutbestämt regelverk och en profil hanterar gas/broms.

Det brukar ju annars vara det klivet som känns mest onaturligt för en 100% analog förare då ju gas/broms kurvorna egentligen kan se ut precis hur som helst och t.ex. inte vara linjära.

24-timmar på banan, låter så fantastiskt kul! Hoppas ni har sjukt roligt och hoppas att ni spöar skiten ur dom. Lycka till!

Och ni måste ju lova att posta lite bilder när ni är där för oss stackare som inte kan vara med... 8-)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav Kristian 19 aug 2013, 19:13

Vi har alla kört med SCP-1 och andra ställbara handtag så på den fronten tror jag inte det blir några problem.
Det fina verkar ju vara att man kan köra olika förinställningar för olika förare vilket ju kommer väl till pass eftersom jag kan vara lite hetsigare på gasen jämfört med vissa andra av mina lagkamrater.

Det är ju som sagt det där med att växla om man nu skulle komma ikapp någon, för jag tror nog inte att dom flyttar sig självmant.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav mINdAt3z 19 aug 2013, 19:47

Blir spännande. Det känns ändå som att de fått till en schyst balans för ett 24-timmars som balanserar lite mellan det digitala och det analoga, stor bana med inte allt för många bilar på banan samtidigt. Inte annat än att man är lite avis!

Håller tummarna på att Scorpius levererar. Det känns lite som Aramis skrev, att det är lite obeprövat på lite större race. Jag har ju en uppsättning men har mest kört den på kul med SSD för att få wireless när jag är själv. Det är en riktigt skön känsla att ha en så lätt kontroller och ha möjligheten att traska omkring helt fritt.

Det jag har lite svårt för är placeringen av knapparna för broms och spårbyte. Det tog en hel del tid att vänja sig vid och kroppen skriker fortfarande när jag använder den. Det känns bara inte naturligt för mig. Men det kan ju vara att man är van att ha knapparna på andra platser, så där kanske det bara är en fördel att man inte är van vid något annat digitalt.

Presets är kanon. Jag använder det för olika bilar när jag är själv. Funkar kanon och är snabbt och enkelt att byta mellan.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav Kristian 19 aug 2013, 20:00

Snackade med en kompis som är van att köra långlopp med 1:1 bilar i dag.
Hans viktigaste tips va: ät & sov å tänk inte på något annat när du kör för då sitter du i räcket.

Så jävla taggad.... Ska försöka hinna med något långpass till bara för att få lite mer rutin på att köra länge.

Det verkar inte som dom andra deltagarna är jätte rutinerade digitalåkare heller, så det blir nog lika illa för alla hoppas jag ;)
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav Aramis 19 aug 2013, 20:07

largasso skrev:SPÄNNANDE !

Har ni haft möjlighet att bekanta er med Scorpius innan ?
Är det egna handtag eller delas det ut ?

Hittade inget samlat om regler och förutsättningar (letar vidare)

LYCKA TILL ! ! !

:thumb: :thumb: :thumb:


TACKAR TACKAR!!

Nej, vi har ingen som helst erfarenhet av Scorpius eller det digitala ö h t. Handtag och chip (decoder) får vi på plats och det ska bli spännande att få testa och jag hoppas verkligen att det går problemfritt.

Reglerna är som du sett inte samlade på ett regelblad, tyvärr, men Graeme som arrangerar tävlingen har haft fullt upp med banan. Han skrev väl nån gång typ: "Vi kör som vi gjorde i den tävlingen för två månader sen" och så lägger han till och drar ifrån vartefter. Vi har iaf stenkoll på vad som gäller nu och det finns egentligen inte så mycket att göra. Utväxlingen är 13/31, chassi, pickup, fälgar, axlar och lager ska vara box stock. Kablar, braids, skruvar, shims, framdäck och fjädring är valfritt. Bakdäck (NSR Ultragrip 20,5x11mm) och motor (Babyking 17k) är handout.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav Aramis 19 aug 2013, 21:16

@mINdAt3s

Snällt att du ville låna ut chip och handtag men det hade inte hjälpt mycket då vi inte har en bana att testa på. Du frågar hur analoga vi är och det är ju så att ingen av oss har provat på digitalt ö h t. Elektroniska handtag har vi däremot en hel del rutin på men jag blir fundersam när du skriver att knappen till bromsen sitter tokigt. Blir det ingen bromsverkan när man släpper triggern eller vaddå? Isf blir jag genast mycket orolig. Det går ju knappast att lära in att bromsa med en knapp inför varje kurva, det låter ju krångligt...

Att växla spår tror jag man kommer in i allt eftersom och det kommer ju inte bli direkt trångt på banan. Jag kommer försöka hitta ett spår som jag trivs bra med och där varvtiderna är bäst. Möjligt att jag väljer ett spår där jag kan åka själv i min takt och bara mala på utan att behöva tänka så mycket på att växla. Blir ju mest likt analog körning då... :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav mINdAt3z 19 aug 2013, 21:41

Jodå, bilen bromsar när du släpper gasen. Och även detta är programmeringsbart, vilket kanske gör att man bör lära känna handtaget innan eller veta riktigt väl hur man vill ha bromsen.

Men tanken med bromsknappen är väl att man skall kunna bromsa till ibland utan att släppa gasen. Jag använder den väldigt sällan måste jag erkänna, varken med Scorpius, Oxigen eller SSD. Provat lite ibland om jag kan få någon fördel av det på snåriga banor, men tycker att bilen bromsar bättre själv med rätt kurva.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav mINdAt3z 23 aug 2013, 08:40

Lycka till! *spark i baken*
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav Kristian 24 aug 2013, 12:38

Första skälvande digitalvarven körda och första strulen med chippen har börjat...
Blir nog kanon det här... ;)
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Essex 24h, 24-25 augusti 2013

Inläggav Kristian 24 aug 2013, 15:01

För att göra det lite enkelt så kommer jag slänga upp bilder i TRS facebook grupp.
https://m.facebook.com/groups/18066278336?_rdr

Hoppas det funkar
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Nästa

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 59 gäster