1/25 Nascar Mid Winter Nat´s. Serie öppen för alla.

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Re: 1/25 Nascar Mid Winter Nat´s. Serie öppen för alla.

Inläggav Svänn 07 jan 2014, 22:11

För en som inte kunnat hänga med på allt som skrivits om nassekarklassen senaste halvåret, och nu ev. hittat lite mer tid ett tag, men inte tillräckligt mycket för att försöka komma ikapp alla bokstäver i efterhand,..... Är det någonting på en bil som prickfritt klarade en besiktning enligt ursprungsreglementet som inte funkar på lördag? Dvs. vad har ni vänt upp o ner på? :D
Om det inte är alltför mycket som "förbättrats" kanske Gentleman Ned försöker ta sig västerut. :banana:

Bild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: 1/25 Nascar Mid Winter Nat´s. Serie öppen för alla.

Inläggav Niclas 08 jan 2014, 11:03

Inget annat än det som står i reglerna, förutom att vi står med ryggen mot banan och tittar genom frugans sminkspegel.. :-$
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: 1/25 Nascar Mid Winter Nat´s. Serie öppen för alla.

Inläggav Svänn 08 jan 2014, 11:55

Jaha. Om det är reglerna som står längst upp i denna tråd som gäller idag så sket det sig direkt... :D
Fattas tydligen 0,4 mm på bakhjulsdiametern. Oops.... :redflag:
/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: 1/25 Nascar Mid Winter Nat´s. Serie öppen för alla.

Inläggav Niclas 08 jan 2014, 13:36

Är inte så noga i Karlskoga.. Räserjeneral Per har åkt många löp med mindre däck.. Huvudsaken är vikt och bredd, Ned har väl aldrig i mannaminne fuskat med för breda svålisar..
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: 1/25 Nascar Mid Winter Nat´s. Serie öppen för alla.

Inläggav Svänn 08 jan 2014, 14:36

Niclas skrev:Är inte så noga i Karlskoga...

Nä... det är väl värre i Boförrs där kärringera schlöss. För å inte tale öm Kil där grisera kör bil.
:red:
Känns väl lite halvfränt att inte uppfylla reglementet när man vet om det redan innan och i övrigt har ambitionen att ha koll på sina grejor, men om andra också har samma problem så må det väl vara hänt då. Vitapunktdäcken är ju så gott som okörda och bara inslipade en gång men blev ändå inte större än så. Den nya varianten med 30 mm diameter har jag inte haft möjlighet att lägga vantarna på än. Kommer antagligen förbi Karlstad i morgon kväll och tar en snabbkoll i affären. Finns det 30 mm där kanske jag hinner byta till lördag om jag får tid hos Euromaster, annars får det bli 24,1 mm. :)
/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: 1/25 Nascar Mid Winter Nat´s. Serie öppen för alla.

Inläggav Niclas 08 jan 2014, 15:14

Ligger fulla kylskåpet i däck.. samma pris som förut 50kr paret.. Däremot så är remmarna till hudyn trasiga, de fick låna nya remmar utav mig för att slipa däck men jag behövde de till min Hudy, de nya remmarna kanske kommer i slutet av veckan..
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: 1/25 Nascar Mid Winter Nat´s. Serie öppen för alla.

Inläggav Svänn 08 jan 2014, 15:23

Låter bra. Hudymojj har jag på andra sidan väggen här, så det är lugnt. Problemet är mer Jorden i sig... Den snurrar åt helsicke för fort runt sin egen axel. Kanske man kan dra ner till 10 V på den också?
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: 1/25 Nascar Mid Winter Nat´s. Serie öppen för alla.

Inläggav PerLarini 08 jan 2014, 20:08

Jag har regummerat om mina bakdäck, så nu uppfyller dom höjden med råge. :)
"I can take 20 percent of risk to die, but no more when I´m (slot)racing"
Niki Lauda 1976
Användarvisningsbild
PerLarini
Mekaniker
 
Inlägg: 359
Blev medlem: 14 apr 2005, 19:37
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: 1/25 Nascar Mid Winter Nat´s. Serie öppen för alla.

Inläggav Jocke P 09 jan 2014, 15:06

Schwänn, jorden i Karlskoga är väl till vänster om spåret har jag för mig...hela varvet....
Det är dumt att misslyckas
Användarvisningsbild
Jocke P
Braidsbytare
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 22 apr 2013, 16:13
Ort: Vinteråsen
Klubb: Karlskoga Aktv Ungdom

Re: 1/25 Nascar Mid Winter Nat´s. Serie öppen för alla.

Inläggav PerLarini 12 jan 2014, 12:14

Buddy Baker runs for victory!

Trots ett eländigt väder och flytt av tävling med kort varsel så kom det 5 tappra
förare till Karlskoga för att göra upp om segern på Black Adder.

Per visade strålande form med sin Buddy Baker Charger.
Nya WP bakdäck med en diameter hela 29,5mm och lättad 10 gram sedan förra racet.
Ingvar "lånade" ut ett 46 kuggars drev, något som han senare bittert ångrade.
Charger`n gick som tåget och inte en enda urkörning bäddade för första segern i klassen. :)

Ingvar var ofta någon tiondel snabbare en Per per(!) varv, men 2 olyckliga avkörningar i heat 6
grusade hans vinstchanser.
Niclas kom inte upp i sin normala standard i körningen och fick nöja sig med en tredjeplats i alla fall.
Jocke hade stora problem med en vilt sladdande Ford. Fick inte ner fästet i banan i utgångarna.
Med ett antal urkörningar som följd och dåligt tempo.
Sven (Svänn, Schvänn) Villman gjorde debut i klassen och klarade sig riktigt hyfsat med sin fina -61 Impala.
Får han vara med och köra lite mera så kommer nog gamla storformen tillbaka.

Resultat Black Adder. 6 heat X 4 minuter.

1. Per. 162,60 varv.
2. Ingvar. 161,60 varv.
3. Niclas. 160,60 varv.
4. Jocke. 152,10 varv.
5. Sven. 150,35 varv.

Bästa stint.

Ingvar. bana 3. 27,45 varv.
Per. Bana 2. 27,40 varv.
Niclas. Bana 3. 27,15 varv.
Jocke. Bana 3. 26,25 varv.
Sven. Bana 3. 25,80 varv.

Poängställningen i Nascar Mid Winter Nat´s efter 5 deltävlingar.



1. Niclas "The Swede". Scsc. #1 Oldsmobile 442 -69. 200 poäng.
2. Ingvar "Junior Jangvar". Scsc. #3 Chevrolet Impala -61. 160 poäng.
3. MatsA. MK RAN. #8 Oldsmobile 442 -66 . 147 poäng.
4. Per "Buddy Baker" Larini. SRSoWÖ. #71 Dodge Charger -73. 145 poäng.
5. Jocke "Fred Lorenzen" P. KSRC / Aktiv Ungdom. #21,5 Ford Galaxie -66 (Holman/Moody). 97 poäng.
6. Tony "The Braid". Scsc. #17 Chevrolet Impala -61. 85 Poäng.
7. Thomas "Scalextricman" Werner. #13 Chevrolet Chevelle (Smokey Yunick). 37 poäng.
8. Bengt " Mr: Benoga" Ström. SRSoWÖ. #4 Chevrolet Belair -62 (Rental car). 32 poäng.
9. Torbjörn "Tobban". KSRC / Aktiv Ungdom. Plymouth GTX -69. 28 poäng.
9. Peter. Scsc. #14 Chevrolet Impala SS -66 (Skitless). 28 poäng.
11. JohanJunior. MK RAN. #6 Chevrolet Chevelle -66 Premium rental car. 25 poäng.
12. Sven "Gentleman Ned" Willman. Scsc. #49 Chevrolet Impala -61. 20 poäng.
13. Janne "The Boss" Kylvik. KSRC / Aktiv Ungdom. #- Chevrolet Impala -63. 13 poäng.
Bilagor
002 (6).JPG
Buddy Baker på väg mot seger!
002 (6).JPG (162.22 KB) Visad 21403 gånger
003 (4).JPG
Finn fem fel.
003 (4).JPG (164.65 KB) Visad 21490 gånger
"I can take 20 percent of risk to die, but no more when I´m (slot)racing"
Niki Lauda 1976
Användarvisningsbild
PerLarini
Mekaniker
 
Inlägg: 359
Blev medlem: 14 apr 2005, 19:37
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: 1/25 Nascar Mid Winter Nat´s. Serie öppen för alla.

Inläggav ingvar 12 jan 2014, 12:40

lite folk men stenhårt ändå jag är nöjd med att ha fått fart på bilen i sista stund det var mycket lite avåkningar för dom flesta. synd att Jocke hade så uselt fäste han hade kunnat varit med betydligt bättre annnars. Swänns debut på denna bana var väl okej med några timmars tuning så hade det gått bättre, synd att inga Karlskogingar var med. :up:
ingvar
Braidsbytare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 16 dec 2008, 21:38
Klubb: suncityslotcar

Re: 1/25 Nascar Mid Winter Nat´s. Serie öppen för alla.

Inläggav Svänn 12 jan 2014, 21:49

Jo tack för ett kul rejs i trevligt sällskap:) Nascarklassen är verkligen härliga bilar. Att vi körde de annars så sävliga fisfox-motorerna på lite högre spänning än "standard 10V" tyckte jag var en förbättring. Det är kul när bilarna har lite krut att sladda med.... :D
Själv hade jag inte riktigt orkat kolla utväxlingen. Hade för mig jag hade 12 / 43-44 kugg nånting. De har ju olika färg de olika drevfabrikaten... När jag kom hem visade det sig vara 42 och det var för dåligt för de nypåsatta WP stordiameterdäcken. Man bör nog upp på 45-46 skulle jag gissa. Nu vart det mer åt gummibandhållet och med för dålig broms i relation till fästet.
Egentligen kom jag mest i studie- och analyssyfte denna gång för att känna på banbeläggningen eftersom vi skall ha ett möte i SCSC på måndag och komma fram till om vi ska måla om banan, och i så fall med vilken färg. Jag hade rengjort Nascarbilen och mätt upp exakt däckdiameter på Nascarbilen och en 1B-bil med PU. PU-bilen var vässad med en cheetahmotor för att få lite fler varv på kortare tid.
Skillnaden i fäste mellan SCSC och KSRC tyckte jag var lite svår att bedöma eftersom KSRC-banan är så mycket större med längre rakor och större kurvradier och därmed högre hastigheter. Kanske KSRC har lite bättre fäste.
Däckslitaget verkar dock vara samma. Körde ca 30 min med Nascarbilen. 24 min race + några träningsvarv. Det slet ner 0,3 mm på WP-däcken. Från 27,8 till 27,5. PU-däcken verkade också slitas normalt för osoppat tyckte jag. Däckslitaget i Karlstad och Karlskoga är (var, nu vet vi inte vad det blir) enl min bedömning ganska lika. Egentligen är det väl ganska logiskt eftersom vi kör på samma beläggning, dvs en hinna av gummirester. Vi kör i praktiken inte på färgen annat än när banan är nymålad. I Karlskoga är det en rejält tjock gummihinna så där tror jag inte det skulle ha spelat nån större roll vilken färg som finns därunder.
I Karlstad har vi sett att slitaget har minskat år från år allt eftersom gummihinnan byggts upp. Nu är dock det mesta bortslipat så oavsett vilken färg vi målar med får vi nog räkna med ett större slitage igen ett tag innan gummihinnan byggs upp igen.
/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: 1/25 Nascar Mid Winter Nat´s. Serie öppen för alla.

Inläggav Jocke P 13 jan 2014, 09:27

Sven, det körs mest med skumdäck på Black Adder, Scale Auto och Parmabilarna har alla skumdäck. Grand National och Pro One kör på PU. den film du ser är rester av WD40 olja som tidigare var tillåtet på skumdäck, den preppningen är inte längre tillåten sedan ett par månader tillbaka så banan är snart nere på klarlacken. Dom enda som kör WP gummidäck är Nascargänget och så har Örebroarna kört en tävling på WP gummidäck för nån månad sen...dom har typ tre - fyra bilar igång. Det kan vara svårt att se eftersom banan är svart. Jag tippar att antalet bilar som kör med skumdäck är 2/3 till 3/4.
Det är dumt att misslyckas
Användarvisningsbild
Jocke P
Braidsbytare
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 22 apr 2013, 16:13
Ort: Vinteråsen
Klubb: Karlskoga Aktv Ungdom

Re: 1/25 Nascar Mid Winter Nat´s. Serie öppen för alla.

Inläggav Jocke P 13 jan 2014, 09:48

Du såg nog på braidsen efter tävlingen att flätan på banan är väldigt dålig, det bidrar till slitaget när däcken kommer i beröring med den...som att spinna på en stålborste. Flätan är så dålig att trasan fastnar när man dammtorkar.
Det är dumt att misslyckas
Användarvisningsbild
Jocke P
Braidsbytare
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 22 apr 2013, 16:13
Ort: Vinteråsen
Klubb: Karlskoga Aktv Ungdom

Re: 1/25 Nascar Mid Winter Nat´s. Serie öppen för alla.

Inläggav Svänn 13 jan 2014, 11:33

Jag tyckte det kändes som mycket gummi i hinnan när jag kollade. Tror du inte att WD40 bara hjälpt till att binda gummi/foamrester? Nu skulle väl iofs denna banan tas bort, men tror du fortsatt körning skulle ta bort hinnan ner till färgen alltså? Tror du inte det skulle bli fortsatta avlagringar? Det blir ju alltid svart efter däcken på alla banor.
Jag har nog aldrig sett att en bana behåller sin rena färgyta. Tycker alltid det blir en svart hinna ovanpå av däcken oavsett vilken färg som är målad. Vad tror du?
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

FöregåendeNästa

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster

cron