INBJUDAN EMSAC TROPHY 05/06. (reviderade regler)

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

INBJUDAN EMSAC TROPHY 05/06. (reviderade regler)

Inläggav Catman 17 sep 2005, 20:49

Efter att ha reviderat reglerna lite så kommer det en ny inbjudan och lite regeluppdateringar här:

Inbjudan till EMSAC-Throphy 2005/2006

Första året var en succé så nu kör vi igen.
Vi kör som förra året med en GT-Production serie i EMSAC’s regi.
Regler finns att hämta på http://www.ksrc.nu och http://www.emsac.net.
Det finns även en lista med godkända bilar där.
Samma bil gäller för hela säsongen.
Byter man bil, förlorar man insamlad poäng.
Vi använder oss av Parma's handtag och har kopplat med broms. Handtag finns att hyra för en billig penning.

Även i år kommer vi att köra en teamtävling inbakad i serien,
där medlemmarnas samlade poäng räknas ihop efter säsongen.
3 medlemmar per team och medlemmarna får ej bytas ut/ersättas under säsongen.

Nytt för denna säsongen är supportracet.
Inför varje tävling körs ett supportrace med Scalextric Nascar-bilar.
EMSAC håller med bilar och handtag för supportracet.

Vi kommer att räkna 5 av 6 deltävlingar i EMSAC.
I supportserien och i teamtävlingen skall alla 6 tävlingarna räknas.

Anmälan kan ske direkt på plats men föranmälningar mottages tacksamt.
Anmälningsavgiften är på 200:- per person för hela serien.
Pengarna går oavkortat till priser och pokaler.
För att vara med och köra om pokaler och priser, måste minst 3 tävlingar ha körts.

2 vandringspokaler delas ut: bästa team och bästa förare.
Pokaler till 1-3:an i EMSAC.
Vinnaren i supportserien kommer att vinna 1 bil.
Vinnaren i EMSAC kommer att vinna 1 bil
De övriga 2 Nascarbilarna kommer att lottas ut.

Datum: (preliminära) Plats: Ej klart än
16/10-05 Karlskoga
20/11-05
15/1-06
19/2-06
26/3-06 Göteborg (Ghost)
23/4-06 Karlskoga

Tidsschema:
11.00 - 11.45 Fri träning för icke hemmaförare
11.45 - 12.00 Lottning av startordning.
12.00 – 12.30 Supportrace
12.45 - ???? Grundomgång samt finaler .


Kontaktperson:
Tom Clarqvist
tom@emsac.net
0708-273773
Vad vi bäst behöver i livet,
är nån som visar oss vad vi kan
Användarvisningsbild
Catman
Mekaniker
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 02 feb 2004, 20:21
Ort: Karlskoga
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Catman 17 sep 2005, 20:53

De nya ändingarna i reglerna är de som är rödmarkerade


Regler för EMSAC Trophy 06

GT-Production

Klassificiering:
Bilen klassas in utan modifieringar.
Det är utifrån detta man sedan får veta vad man får göra för modifieringar.
Vid tävlingsanmälan, ska bilens modifieringar meddelas till tävlingsledningen.
Görs inte detta, kan deltagare diskvalificeras av tävlingsledning.

Godkända GT-bilar:
GT bilar från 1995 och framåt är godkända, oavsett vilken GT klass förebilderna tävlade i.
Se separat lista

Kaross:
Skall ha ett verklighetstroget utseende för klassen bilen tävlar i.
Får lackas om men med ett realistiskt utseende samt dekaler.
Detta för att ej förlora det utseende som förknippas med klassen.
Vinge får bytas men inom "toleransen" för ett normalt utseende.
Bilens interiör skall vara orörd och innehålla minst 1 förare.
Karossen skall vara täckt och får inte breddas.
Karossen skall vara racelackerad

Chassi:
Får byggas om i motorinfästning, om annan godkänd motor kräver det.
Axelinfästningar får byggas om för att få andra bussningar att passa samt att få till en "stel" axel/infästning.
Chassit får modifieras på ”magnetplatsen” för att få plats med extra magnet/er.
Chassi med fjädring är ej tillåtet

Motor:
Original motorer med liknande prestanda.(se separat lista)
OBS! Tillåtet att ändra/skifta original monterad motor till annat fabrikat.
EJ hemmalindat.

Drivlina/Kraftöverföring:
2WD eller 4WD är tillåtet om det överensstämmer med bilens förebild.
Omdrevning är tillåten.
Eftermarknads drev får användas och likaså bussningar till axlarna.
3/32 axlar är tillåtna.
Drivningen skall ske genom en solid axel.

Magnet:
Magna 2 = Magnetstyrkan räcker till för att hålla bilen kvar lodrät men INTE upp och ner på Scalextric Classic
Fritt antal magneter.
Magneten får ej sättas framför framaxeln, i övrigt fri placering.

Däck och Fälg:
Fälgar får bytas hur som helst mellan fabrikaten, så länge det inte överstiger måtten reglerna föreskriver.
Däck får ej sticka utanför kaross (sett uppifrån).
Slot. It's fälgar i aluminium får användas.
På öppna marknaden förekommande "standard"-gummidäck till plastbanorna.
Silicondäck S från Slot.It får användas på träbana eller Sport om banägaren tillåter.
Inget klister eller dylikt får användas.

Mått:
Framdäck max bredd: 11mm
Bakdäck max bredd: 12mm
Diameter max: 22mm
Utstick max: 0mm


Styrstift, borst och kablar:
PickUp, borst samt kablar får bytas fritt, så länge det finns att köpa över disk.

Vikt:
Viktning i kombination med magnatraction (magnet), är förbjuden.
Annars MAX 15g med fri placering

Lyse:
Om lyse finns, får det demonteras.

Bilbyte
Samma bil skall behållas hela säsongen.
Slitdetaljer får bytas och så även chassi om det skadas så svårt att det påverkar bilens uppförande.
Kaross får dock ej bytas.
Skulle dock karossen skadas så allvarligt att den ej går att reparera, kan TL besluta om karossbyte utan avdrag.
OM FÖRAREN väljer att byta bil/kaross, kommer föraren att tappa alla sina tidigare mästerskapspoäng.

Poäng:
Poängberäkning så som följer:
Heatpoäng: 5-3-2-1 med 1poäng i bonus för snabbaste varv i varje heat.
Mästerskapspoäng: 20-17-15-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1

När man BEHÖVER skilja på 2 deltagare på samma poäng grundomgången, görs det med hjälp av snabbaste varv.
Gäller det finalomgångarna, körs två skiljeheat på spår 2 och 3.
Är poängen fortfarande den samma, vinner den med det snabbaste varvet under skiljeheaten.

När det gäller mästerskapspoäng, kan poängen delas med följden att poängen under försvinner.
Detta gäller ej placering 1-3, då 1 skiljeomgång, á 4 heat på vardera 30 sekunder, skall köras.
Tiden för skiljeomgång

Vid färre deltagare än poäng, tas poängen från toppen och nedåt.
Fulla poäng skall alltid utdelas oberoende av hur många startande det är.

Att döma ut bil / förare:
Detta görs då bilen ej klarar de föreskrivna reglerna som gäller för den klass bilen tävlar i.
Säsongspoängen fram till diskvalifikationens datum fråntas.
Vid upprepad uteslutning eller diskning, avstängs föraren resten av säsongen.
Domare eller tävlingsledning bestämmer om sådana åtgärder.

Tävlingsledare/Domare:
Om fler klubbar finnes representerade, skall en medlem från varje klubb ingå i TL. Minst 3 personer.
Är det endast en klubb representerad, väljes ett udda antal in som TL, dock minst 3 personer.

Tävlingens Genomförande:

Tävlingen
1 säsong innehåller 6 deltävlingar där de 5 bästa räknas samman som totalresultat.
Om antalet tävlingar ändras, skall detta göras innan säsongen påbörjas.
Varje deltävling körs med poängberäkning.(se under poäng) och består av 1 grundomgång samt finaler.
Hur många finaler beror på hur många deltagare det är.
Varje heat körs i 2 minuter eller motsvarande längd i antal varv. Tiden/varven kan dock varieras beroende på hur många deltagare det är.
Detta skall då bestämmas innan första heatet.
Föraren sätter själv på sin bil vid avåkning.(Om ej tillräckligt antal kurvvakter finnes)

Omstart
Omstart tillåts endast om det inträffar ett fel på banan, handtag eller vid en startkrasch där samtliga bilar är inblandade.
Om en kurvvakt missar en situation grovt, orsakar en krash eller på annat sätt är ansvarig för att en förare tappar flera varv och placeringar, tillåts också omstart
Omstart gäller inte vid tekniskt fel på bilen.

Mektid
Varje förare äger rätten att påkalla "mektid".
Den kan åberopas när det påverkar heatet eller de andra förarna.
Dock ej när heatet är påbörjat.
Max tid är 10 minuter totalt per tävling.
Mektid kan ej sparas till nästa tävling.

Walkover.
Vid lämnad walkover innan finalomgångarna, flyttas övrig uppåt från grundomgången/arna så att direktkvalsplatsen fylls.
Vid walkover i finalerna, flyttas snabbaste kvarvarande förare upp från Föregående finalheat.
Detta gäller endast om WO är lämnad innan finalheaten är påbörjade.

Allmänt
Om någon i deltagarens familj/team, orsakar en allvarlig störning i tävlingen eller på annat sätt påverkar utgången, kan deltagaren diskas.
Vad vi bäst behöver i livet,
är nån som visar oss vad vi kan
Användarvisningsbild
Catman
Mekaniker
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 02 feb 2004, 20:21
Ort: Karlskoga
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Catman 17 sep 2005, 20:55

Godkända bilar för EMSAC Trophy GT-P 05/06
Endast täckta karosser är godkända

Carrera Evolution:
Maserati MC12
Dodge Viper,
Porsche GT1 evo + GT1 evo-98,
Lambourghini Murcielago R-GT,
Ferrari 575 GTC,
Bentley EXP Speed.
FLY:
Corvette C5R,
Dodge Viper,
Venturi LM 400-500-600,
Marcos LM600,
Porsche 911 GT1 + GT1 EVO,
Panoz GTR-1,
Lister Storm,
BMW M3GTR,
Saleen S7R.
NINCO:
Toyota Supra
Honda NSX
Corvette C12R,
Callaway Corvette,
McLaren F1,
Porsche 911 GT1 + GT3,
Ferarri F50,
BMW M3 GTR,
Mercedes CLK GTR,
Audi TT-R
Policar:
Porsche 911 GT2,
Ferrari F355
Proslot:
Ferrari F355,
Ferrari F360,
Porsche 911 GT2 + GT3 + GT3R,
Toyota GT1
Scalextric:
Maserati Coupé
Maserati MC12
Ferrari F40,
Lamborghini Diablo,
Mercedes CLK GTR,
Porsche 911 GT1 + Gt3R,
TVR Speed,
TVR 400R,
Dodge Viper,
Jaguar XJ220
SCX:
SEAT Cupra GT
Ferrari 550
Bugatti EB110,
Ferrari F40,
Porsche 911 GT1,
Slot.It
Nissan R390 GT1,
Audi R8C.
Team Slot
Nissan R390 GT1,
Saleen S7R
Cartrix:
Honda NSX
Auto Art:
Nissan 350Z
Lamborghini Murcielago
Mazda RX8

OBS! Endast dessa motorer är godkända att tävla med i GTP:
Scalextric: (Mabushi)
S, 18500 rpm
Proslot:
Evo 2, 21500 rpm
Fly:
P-1, 18000 rpm
Ninco:
NC2 18100
Vad vi bäst behöver i livet,
är nån som visar oss vad vi kan
Användarvisningsbild
Catman
Mekaniker
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 02 feb 2004, 20:21
Ort: Karlskoga
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Catman 17 sep 2005, 20:57

Teamtävlingen

Teamet skall bestå av 3 personer.
Alla tävlingarna i serien skall räknas.
Teamets poäng blir de tre förarnas sammanslagna mästerskapspoäng.
Vid bilbyte av någon teammedlem, förlorar teamet alla tidigare poäng av denne förare.
Detta kan alltså påverka poängberäkningen retroaktivt under pågående säsong.


Supporttävlingen
Arrangören tillhandahåller bilarna till serien.
Bilarna har fasta spår och därmed kommer alla deltagarna att köra samtliga bilar i 1 heat.
Varje deltävling körs med principen ”crash & burn” över 3 varv.
För att få poäng, måste deltagaren köra minst 1 varv.
Poäng enligt EMSAC-reglerna i både heat och mästerskap.
Skiljeheat körs endast om totala platserna 1-3 och då enligt samma princip som EMSAC.
Vad vi bäst behöver i livet,
är nån som visar oss vad vi kan
Användarvisningsbild
Catman
Mekaniker
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 02 feb 2004, 20:21
Ort: Karlskoga
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Ghost 17 sep 2005, 21:52

Ser bra ut. Kan kanske tillägga att de 18'100 som anges för NC2 är vid 14.8V.
Vid 12V torde det ligga runt 14'700. Vilket uppvägs av dess större styrka.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 17 sep 2005, 21:54

Hm... Mab-T, är det den som OZ-race tillhandahåller?
För Scalextric har väl inte den i sitt sortiment?
Eller är det W8445???
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav teepee 17 sep 2005, 23:28

Varför ta bort NC-5 som är en standardmotor på Ninco's bilar, men tillåta Mab-T.
Jag kanske är dum, men jag ser inte logiken...
Honda NSX inns med i listan som godkänd bil men inte dess motor... :?
Användarvisningsbild
teepee
Mekaniker
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:59
Ort: Skövde

Inläggav Kunta 18 sep 2005, 08:49

teepee skrev:Varför ta bort NC-5 som är en standardmotor på Ninco's bilar, men tillåta Mab-T.
Jag kanske är dum, men jag ser inte logiken...
Honda NSX inns med i listan som godkänd bil men inte dess motor... :?


Varför Mabuchi-t finns med är jag lite osäker på men det finns säkert en bra förklaring till det. NC-5:ans vrid är problemet. Byt till en godkänd motor så är Honda NSX ok. Jag har beställt en "aw bil".... :thumb:
//Kenth W
Användarvisningsbild
Kunta
Övningskör
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 jan 2005, 10:58
Ort: Karlstad

Inläggav Catman 18 sep 2005, 09:52

Helt Rätt....så skall bara Mabushi S vara med i listan....
Scalextric's standardmotor.

TeePee:
Vi har gjort så här med motorerna pga av att det var flera bilar i listan som inte hade godkända motorer att tillgå.
Bla. Slot.It och AutoArt för att nämna några.
För att vi skulle få tillstånd ett jämnt startfält och massor av tillverkare, så blev det såhär...
Vad vi bäst behöver i livet,
är nån som visar oss vad vi kan
Användarvisningsbild
Catman
Mekaniker
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 02 feb 2004, 20:21
Ort: Karlskoga
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav teepee 18 sep 2005, 18:18

Tas Mab-T bort, så har jag betydligt lättare att köpa resonemanget! :beer:
Användarvisningsbild
teepee
Mekaniker
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:59
Ort: Skövde

Inläggav Ghost 23 sep 2005, 09:52

Team Honda West gör ungdomssatsning med extra förare.

Team Honda West har beställt ytterliagre en bil att tävla i EMSAC med. Förare är den unge men lovande aspiranten Magnus Malmcrona.
Team manager Erik säger:
"Vi tror att nytt ungt blod behövs, vi kan inte låta de gamla uvarna ruva på poängen som Fafnir på sin guldskatt."
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 11 okt 2005, 08:28

Hej,

Har jag förstått det hela rätt så kommer min lilla innovation vad gäller karossfästen att vara tillåten?
Åtminstone om jag kommer med material och undervisning i saken...
(Dvs att jag tar med mig 4/8-slang och visar hur man gör.)

Vänligen
Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Catman 11 okt 2005, 13:05

ja.....
Vad vi bäst behöver i livet,
är nån som visar oss vad vi kan
Användarvisningsbild
Catman
Mekaniker
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 02 feb 2004, 20:21
Ort: Karlskoga
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Ghost 11 okt 2005, 13:08

Bra, då vet alla andra det oxå... :wink:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13


Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster